סימני בועה? זום מזנקת לשווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר
הלהיט של וול סטריט בחודשים האחרונים- חברת זום (סימול:ZM), המספקת שירות לשיחות ווידאו מרחוק, צפויה לפרסם מחר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2020. לקראת האירוע מזנקת החברה כעת ביותר מ-14% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר.
מניית זום, שהמטה שלה שוכן בסן חוזה, קליפורניה, משלימה היום זינוק של קרוב ל-190% מסוף ינואר האחרון. 2 גורמים עיקריים דוחפים את מחיר החברה בחודשים האחרונים: הראשון, הזינוק בשימוש בשירותי החברה לנוכח התפרצות נגיף הקורונה. ע"פ הדיווחים בתקופה האחרונה, מספר המשתמשים הפעילים באפליקציית החברה עלה מרמה של 50 מיליון משתמשים לרמה של יותר מ-300 מיליון משתמשים. המשקיעים מאמינים כי הזינוק במספר המשתמשים יתורגם לבסוף לגידול בהכנסות ובשורה התחתונה.
במקביל, הכסף הזול שמציף את השווקים בחודשים האחרונים בעקבות צעדי הבנקים המרכזיים גורם לחברות המציגות צמיחה גבוהה להיות מתוגמלות בצורה גבוהה משמעותית ביחס לחברות ערך. ניתן לראות תהליך זה במספר רב של חברות וזום איננה חריגה בהקשר זה.
מודל התמחור הנוכחי של החברה מציע מסלול חינמי, מסלול למתקדמים, מסלול לעסקים ומסלול לתאגידים. המסלול החינמי מאפשר התנסות נוחה עם המוצר וכאשר העסק מזהה את החיוניות בפלטפורמה עבורו, הוא מרחיב את השימוש ורוכש את אחד המסלולים בתשלום.
- זום מזנקת - האם זה הקאמבק שחיכו לו?
- 5 שנים אחרי פרוץ הקורונה - המסר למשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם העלייה החדה בכמות המשתמשים בפלטפורמה של החברה צצו גם הבעיות: החברה מתמודדת עם ביקורות רבות בנוגע לאבטחת המידע. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי היא מתכננת לחזק את ההצפה של שיחות הווידאו שמארחים לקוחות משלמים ומוסדות כמו בתי ספר, אך לא את השיחות שמונהלות ע"י לקוחות בעלי חשבונות חינמיים. עוד סוגיה שצריכה לעניין את המשקיעים היא התחרות הגדולה בתחום. זום אמנם נהנתה בחודשים האחרונים מהיתרון של הראשוניות, אך ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק השיקו בתקופה האחרונה שירותים דומים.
השוק מצפה שהחברה תדווח על הכנסות של 202 מיליון דולר, עלייה של 80.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. התחזית לשנה כולה עומדת על הכנסות של 931.3 מיליון דולר, עלייה 49.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה צפויה לרשום רווח של 0.09 דולר למניה, לעומת רווח של 0.03 דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
למרות השיפור הצפוי בנתונים הפיננסים, קשה להצדיק בבחינה ע"פ הכללים הסטנדרטיים שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר. עם זאת, נראה כי באווירה הנוכחית בוול סטריט, כל הערכה שווי יכולה להיות נכונה.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
גרף מניית החברה בחודשים האחרונים: חלומו של כל משקיע
- 5.בידי 02/06/2020 09:25הגב לתגובה זותפסיד מהחשיפה הפתאומית הזו....
- 4.הנביא 02/06/2020 08:47הגב לתגובה זויש מניות עם מכפיל מטורף, אך מניות בצמיחה צריך להסתכל קצת אחרת. מסתכלים על יחס ebitda לrevenue 4 אחוז ומאוד נמוך. במניית zoom מכפיל של 2270 זה אומר שייקח 2270 שנה כדי להגיע לרווחים של השווי שוק של המניה, אך אם אני מסתכל על היחס ebitda לrevenue, שציינתי - יש פה סימן לבועה. זוהי מניה של תוכן שאיננה יצרנית (כמו טסלה) והחיקוי שלה הוא לא מסובך. זה לא טכנולוגיה חדשה, אך המניה תפסה מומנטום בזמן הקורונה. כרגע, המחיר של המניה גבוה ורק העדר מכתיב את המחיר שלה. כרגע יש מספיק אלטרנטיבות בשוק וחבל להיכנס למניות שלא ברור הכיוון. זה יותר מידי ריסקי.
- 3.דניאל 01/06/2020 22:09הגב לתגובה זוזו לא בועה ,זה אם כל הבועות,אני בטוח שבעוד כמה שנים ילמדו את המקרה הזה בקורסים של שוק ההון ל סימני הבועה.
- 2.משוגעים תרדו מהגג (ל"ת)פז 01/06/2020 21:18הגב לתגובה זו
- 1.שמוליק 01/06/2020 20:45הגב לתגובה זובכלל לא ברור לי מאיפה זום הזה צץ. יש כאלה שירותים כמו זבל לכל שחקן כמו גוגל וMS
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
