בועה
צילום: Istock

סימני בועה? זום מזנקת לשווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר

הלהיט של וול סטריט בחודשים האחרונים מזנקת כעת ב-14% ומשלימה קפיצה של קרוב ל-190% בחודשים האחרונים. החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה מחר לאחר סגירת המסחר
עמית נעם טל | (5)

הלהיט של וול סטריט  בחודשים האחרונים- חברת זום (סימול:ZM), המספקת שירות לשיחות ווידאו מרחוק, צפויה לפרסם מחר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2020. לקראת האירוע מזנקת החברה כעת ביותר מ-14% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר. 

מניית זום, שהמטה שלה שוכן בסן חוזה, קליפורניה, משלימה היום זינוק של קרוב ל-190% מסוף ינואר האחרון. 2 גורמים עיקריים דוחפים את מחיר החברה בחודשים האחרונים: הראשון, הזינוק בשימוש בשירותי החברה לנוכח התפרצות נגיף הקורונה. ע"פ הדיווחים בתקופה האחרונה, מספר המשתמשים הפעילים באפליקציית החברה עלה מרמה של 50 מיליון משתמשים לרמה של יותר מ-300 מיליון משתמשים. המשקיעים מאמינים כי הזינוק במספר המשתמשים יתורגם לבסוף לגידול בהכנסות ובשורה התחתונה. 

במקביל, הכסף הזול שמציף  את השווקים בחודשים האחרונים בעקבות צעדי הבנקים המרכזיים גורם לחברות המציגות צמיחה גבוהה להיות מתוגמלות בצורה גבוהה משמעותית ביחס לחברות ערך. ניתן לראות תהליך זה במספר רב של חברות  וזום איננה חריגה בהקשר זה. 

מודל התמחור הנוכחי של החברה מציע מסלול חינמי, מסלול למתקדמים, מסלול לעסקים ומסלול לתאגידים. המסלול החינמי מאפשר התנסות נוחה עם המוצר וכאשר העסק מזהה את החיוניות בפלטפורמה עבורו, הוא מרחיב את השימוש ורוכש את אחד המסלולים בתשלום. 

עם העלייה החדה בכמות המשתמשים בפלטפורמה של החברה צצו גם הבעיות: החברה מתמודדת עם ביקורות רבות בנוגע לאבטחת המידע. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי היא מתכננת לחזק את ההצפה של שיחות הווידאו שמארחים לקוחות משלמים ומוסדות כמו בתי ספר, אך לא את השיחות שמונהלות ע"י לקוחות בעלי חשבונות חינמיים. עוד סוגיה שצריכה לעניין את המשקיעים היא התחרות הגדולה בתחום. זום אמנם נהנתה בחודשים האחרונים מהיתרון של הראשוניות, אך ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק השיקו בתקופה האחרונה שירותים דומים. 

השוק מצפה שהחברה תדווח על הכנסות של 202 מיליון דולר, עלייה של 80.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. התחזית לשנה כולה עומדת על הכנסות של 931.3 מיליון דולר, עלייה 49.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה צפויה לרשום רווח של 0.09 דולר למניה, לעומת רווח של 0.03 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. 

למרות השיפור הצפוי בנתונים הפיננסים, קשה להצדיק בבחינה ע"פ הכללים הסטנדרטיים שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר. עם זאת, נראה כי באווירה הנוכחית בוול סטריט, כל הערכה שווי יכולה להיות נכונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

גרף מניית החברה בחודשים האחרונים: חלומו של כל משקיע

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בידי 02/06/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    תפסיד מהחשיפה הפתאומית הזו....
  • 4.
    הנביא 02/06/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
    יש מניות עם מכפיל מטורף, אך מניות בצמיחה צריך להסתכל קצת אחרת. מסתכלים על יחס ebitda לrevenue 4 אחוז ומאוד נמוך. במניית zoom מכפיל של 2270 זה אומר שייקח 2270 שנה כדי להגיע לרווחים של השווי שוק של המניה, אך אם אני מסתכל על היחס ebitda לrevenue, שציינתי - יש פה סימן לבועה. זוהי מניה של תוכן שאיננה יצרנית (כמו טסלה) והחיקוי שלה הוא לא מסובך. זה לא טכנולוגיה חדשה, אך המניה תפסה מומנטום בזמן הקורונה. כרגע, המחיר של המניה גבוה ורק העדר מכתיב את המחיר שלה. כרגע יש מספיק אלטרנטיבות בשוק וחבל להיכנס למניות שלא ברור הכיוון. זה יותר מידי ריסקי.
  • 3.
    דניאל 01/06/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
    זו לא בועה ,זה אם כל הבועות,אני בטוח שבעוד כמה שנים ילמדו את המקרה הזה בקורסים של שוק ההון ל סימני הבועה.
  • 2.
    משוגעים תרדו מהגג (ל"ת)
    פז 01/06/2020 21:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 01/06/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
    בכלל לא ברור לי מאיפה זום הזה צץ. יש כאלה שירותים כמו זבל לכל שחקן כמו גוגל וMS
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.