ביומד, בדיקת דם, בדיקה
צילום: ThisisEngineering RAEng,Unsplash

המירוץ לחיסון לנגיף הקורונה: נובהווקס מזנקת ב-70%

במקביל לדוחות חלשים שפרסמה החברה לרבעון הראשון, נובהווקס מדווחת על קבלת מימון של 384 מיליון דולר לטובת הניסוי שלה למציאת חיסון לנגיף הקורונה. הזינוק היום מביא את החברה להיסחר בשווי של 2.3 מיליארד דולר, האם החלום בוול סטריט הפך לגדול מידי?
עמית נעם טל | (5)
נושאים בכתבה ביומד

המירוץ לחיסון לקורונה: מניית חברת נובהווקס (סימול:NVAX) מזנקת כעת במסחר בוול סטריט ביותר מ-70% ונסחרת בשווי שוק של 2.3 מיליארד דולר. ברקע לזינוק, החברה מקבלת דחיפה משמעותית בניסיון לפתח חיסון לנגיף שמשתק את העולם בחודשים האחרונים. 

החברה הודיעה אמש לאחר סגירת המסחר כי הקואלציה לחידוש מוכנות למגיפות (CEPI) החליטה להשקיע עד 384 מיליון דולר בניסוי של החברה בחיסון לנגיף הקורונה. מדובר בהשקעה הגדולה ביותר שביצעה ה-CEPI מאז שהוקמה ב-2017. נציין כי נובהווקס כבר קיבלה מימון של 4 מיליון דולר מ-CEPI העניקו בחודש מארס האחרון.  

CEPI הוקמה בשנת 2017 כשותפות בין המגזר הציבורי והמגזר הפרטי, כולל ארגונים פילנתרופיים וחברות אזרחיות, כאשר המטרה היא פיתוח חיסונים למגיפות. הארגון מימן עד כה ניסויים של כתשעה חיסונים פוטנציאליים לנגיף הקורונה. 

בעקבות  קבלת המימון, נובהווקס צפויה להתחיל בתקופה הקרובה את המחקר הקליני שלב 1 ו-2 בתקופה הקרובה. 

הדיווח על המימון החדש מצליח וה"הייפ" סביב נגיף הקורונה מצליחים להסתיר את התוצאות החלשות של החברה לרבעון האחרון. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-3.4 מיליון דולר בלבד, לעומת הכנסות של 4 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות החברה על מחקר ופיתוח ירדו ב-16.9 מיליון דולר. הוצאות ההנהלה הסתכמו ב-9.4 מיליון דולר. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על הפסד נקי של 25.9 מיליון דולר או 0.58 דולר למניה לעומת הפסד נקי של 43.2 מיליון דולר או 2.11 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

גרף מניית החברה: מניית החברה מזנקת על חלום, אך האם הוא מוצדק?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מי שיעשה תעודת סל על זה שלא יהיה חיסון לעולם ירוויח . (ל"ת)
    אני מוכן לקנות שורט 13/05/2020 06:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לעולם לא יהיה חיסון .גם לא תרופות (ל"ת)
    תשקיעו בשורט 12/05/2020 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 12/05/2020 22:04
    הגב לתגובה זו
    החברה משתמשת בנגיפים כדי לתקוף חיידקים ווירוסים אחרים נשמע כמו כפפה ליד בנושא הקורונה ...אין באמור המלצה מחזיק בנייר
  • 1.
    לפלוריסטים יש טיפול והמניה בקושי עלתה . (ל"ת)
    בדיחה 12/05/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
  • עלתה ב400% בחודשיים האחרונים (ל"ת)
    פ 13/05/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.