ביומד, בדיקת דם, בדיקה
צילום: ThisisEngineering RAEng,Unsplash

המירוץ לחיסון לנגיף הקורונה: נובהווקס מזנקת ב-70%

במקביל לדוחות חלשים שפרסמה החברה לרבעון הראשון, נובהווקס מדווחת על קבלת מימון של 384 מיליון דולר לטובת הניסוי שלה למציאת חיסון לנגיף הקורונה. הזינוק היום מביא את החברה להיסחר בשווי של 2.3 מיליארד דולר, האם החלום בוול סטריט הפך לגדול מידי?
עמית נעם טל | (5)
נושאים בכתבה ביומד

המירוץ לחיסון לקורונה: מניית חברת נובהווקס (סימול:NVAX) מזנקת כעת במסחר בוול סטריט ביותר מ-70% ונסחרת בשווי שוק של 2.3 מיליארד דולר. ברקע לזינוק, החברה מקבלת דחיפה משמעותית בניסיון לפתח חיסון לנגיף שמשתק את העולם בחודשים האחרונים. 

החברה הודיעה אמש לאחר סגירת המסחר כי הקואלציה לחידוש מוכנות למגיפות (CEPI) החליטה להשקיע עד 384 מיליון דולר בניסוי של החברה בחיסון לנגיף הקורונה. מדובר בהשקעה הגדולה ביותר שביצעה ה-CEPI מאז שהוקמה ב-2017. נציין כי נובהווקס כבר קיבלה מימון של 4 מיליון דולר מ-CEPI העניקו בחודש מארס האחרון.  

CEPI הוקמה בשנת 2017 כשותפות בין המגזר הציבורי והמגזר הפרטי, כולל ארגונים פילנתרופיים וחברות אזרחיות, כאשר המטרה היא פיתוח חיסונים למגיפות. הארגון מימן עד כה ניסויים של כתשעה חיסונים פוטנציאליים לנגיף הקורונה. 

בעקבות  קבלת המימון, נובהווקס צפויה להתחיל בתקופה הקרובה את המחקר הקליני שלב 1 ו-2 בתקופה הקרובה. 

הדיווח על המימון החדש מצליח וה"הייפ" סביב נגיף הקורונה מצליחים להסתיר את התוצאות החלשות של החברה לרבעון האחרון. הכנסות החברה הסתכמו ברבעון הראשון של השנה ב-3.4 מיליון דולר בלבד, לעומת הכנסות של 4 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. הוצאות החברה על מחקר ופיתוח ירדו ב-16.9 מיליון דולר. הוצאות ההנהלה הסתכמו ב-9.4 מיליון דולר. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על הפסד נקי של 25.9 מיליון דולר או 0.58 דולר למניה לעומת הפסד נקי של 43.2 מיליון דולר או 2.11 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

גרף מניית החברה: מניית החברה מזנקת על חלום, אך האם הוא מוצדק?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מי שיעשה תעודת סל על זה שלא יהיה חיסון לעולם ירוויח . (ל"ת)
    אני מוכן לקנות שורט 13/05/2020 06:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לעולם לא יהיה חיסון .גם לא תרופות (ל"ת)
    תשקיעו בשורט 12/05/2020 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 12/05/2020 22:04
    הגב לתגובה זו
    החברה משתמשת בנגיפים כדי לתקוף חיידקים ווירוסים אחרים נשמע כמו כפפה ליד בנושא הקורונה ...אין באמור המלצה מחזיק בנייר
  • 1.
    לפלוריסטים יש טיפול והמניה בקושי עלתה . (ל"ת)
    בדיחה 12/05/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
  • עלתה ב400% בחודשיים האחרונים (ל"ת)
    פ 13/05/2020 07:27
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.