משקיע השקעה ניתוח פיננסי בורסה מניות
צילום: Istock

הטיפול בריפו השנה מזכיר את שיגעון "באג 2000"

לאחר ההזרקות הרבות שביצע הפד' בחודשים האחרונים, מאזנו עשוי להתחיל לרדת כבר בימים הקרובים. ב-Bianco Research טוענים כעת כי המהלכים האחרונים של הבנק דומים לפעולות הבנק בתחילת המיליניום, התוצאה תהיה דומה?
עמית נעם טל | (7)

הפד' יכול לזקוף לזכותו ניצחון גדול בחודשים האחרונים, כאשר פעולותיו הנמרצות בשוקי הכסף מנעו אירועים חריגים בשוקי המימון בארה"ב. עם זאת, נראה כי החלק המאתגר יותר עבור הפד' צפוי בחודשים הקרובים – כיצד מושכים את כל הנזילות מהשווקים מבלי לגרור לתנודתיות בשווקים. ב-Bianco Research טוענים השבוע כי הסיטואציה מזכירה מאוד את שנת 2000 ובועת הדוט.קום. 

בגוף המחקר הצביעו השבוע כי זו איננה הפעם הראשונה שהפד' ביצעה התערבות כה אגרסיבית בשוקי ה-REPO. לקראת שנת 2000 ביצע הפד' פעולה דומה, כאשר החשש מה"באג 2000" שישבית את כל המערכת הפיננסית גרם לפד' לבצע התערבות משמעותית בשוק הריפו. במהלך אוקטובר דצמבר 1999 הזריק הפד' כ-120 מיליארד דולר למערכת הבנקאית באמצעות שוק הריפו. מדד הנאסד"ק 100 עלה באותה תקופה של ביותר מ-60%. כמובן שמדובר בסכומים אחרים לחלוטין כעת. 

סכומי הריפו שביצע הפד' בעשורים האחרונים. קרדיט -Bianco Research

בתחילת שנת 2000 החל הפד' להוציא במהירות את ההלוואות משוקי הריפו, דבר שהגביר את התנודתיות בשווקים במהלך ינואר. נציין כי מהלך זה עשוי להתרחש גם הפעם, כאשר חלק נכבד מההלוואות שהעניק הפד' בחודש האחרון צפויים להיות מוחזרים: 25 מיליארד דולר צפויים להיות מוחזרים ביום שני ועוד 28.8 מיליארד דולר צפויים להיגרע מהשווקים ביום שלישי הקרוב. חשוב להדגיש כי החישוב הנ"ל לא לוקחים בחשבון שימוש גדול יותר של הבנקים בכלים שעדיין (120 מיליארד דולר ביום). רק בהמשך החודש נדע בוודאות עד כמה מהר מתכנן הפד' להוציא את כספים אלו מהשוק. 

סכומי הכסף שמבצע הפד' בריפו: צפויים לרדת החל מהימים הקרובים

אבל הדמיון לשנת 2000 לא מתקיים רק בשוק הריפו. כחלק מהחששות מפני "באג 2000"  פתח הפד' מספר קווים אשראי לבנקים. קווי אשראי אלו נסגרו בתחילת אפריל 2000, ומדד הנאסד"ק 100 התרסק באותו שבוע ב-25%. היום, הפד' מבצע תוכנית רכישות QE (למרות שהוא טוען שלא), כאשר הוא רוכש אגרות חוב ממשלתיות קצרות בסכום של עד 60 מיליארד דולר בחודש. מאז הודיע הפד' על רכישות אלו, המדדים עלו ב-11 מתוך 12 השבועות האחרונים ולא נראה מה שיכול לעצור את המדדים ובפרט הנאסד"ק מהמשך ריצה. באופן מפתיע, הפד' הצהיר בחודשים האחרונים כי הוא יפסיק את רכישות אלו בערך באמצע הרבעון ה-2 של 2020 (אפריל). האם ההיסטוריה תחזור על עצמה בהמשך השנה? 

מדד הנאסד"ק 100 במהלך תחילת המיליניום: אותם תמריצים ואותם תוצאות עד כה

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כתבה טובה אבל למה הכתב לא מסביר תחילה מהו הריפו ?? (ל"ת)
    חנני 04/01/2020 05:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    חנני 04/01/2020 05:29
    הגב לתגובה זו
    האמרקאים עם נהנתן ונבזי יותר גרועים מהיפנים שמצחקקים לך בפנים בלי מורא האמרקאים תוקעים לך סכין בגב ובניצוחו של רב מטורף טראמפ העולם משתגע....
  • 3.
    כרעש 03/01/2020 23:17
    הגב לתגובה זו
    אתה מקשקש על הריפו בלי סוף בלי להבין בכלל את השווקים מה רלוונטי מה לא די פרוש לא רוצים לקרוא אותך.
  • 2.
    מתבונן מהצד 03/01/2020 22:22
    הגב לתגובה זו
    מה שמתגלה היום זה שהכלכלה האמריקאית נעה על הדפסת כסף. לא על יצירת ערך. ברגע שהמדפסת תפסיק לעבוד הכל יתמוטט. האמריקאים מקבלים שירות ציבורי שממומן מהדפסה לא מגביית מיסם. זה יכול להימשך כל עוד מאמינים בדולר.
  • 1.
    בתחת שלי. (ל"ת)
    הפד והמימשל 03/01/2020 21:36
    הגב לתגובה זו
  • אבנר 04/01/2020 16:20
    הגב לתגובה זו
    לך תלמד. אתה על אוטומט.
  • חנני 04/01/2020 05:26
    הגב לתגובה זו
    אכן תקבל חזק בתחת שלך....מה לעשות ? את התחת לכסות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.