בריטניה
צילום: istock

בדרך למיתון? המגזר היצרני בבריטניה בנפילה החדה ביותר מ-2012

מדד מנהלי הרכש הבריטי נפל ואנליסטים חוששים שזה מצביע על כך שהכלכלה השישית בגודלה לא תתאוששו ברבעון השלישי בשל הברקזיט וההאטה העולמית
ארז ליבנה | (2)

הכלכלה הבריטית ממשיכה במגמה השלילית לקראת הברקזיט. המגזר היצרני התכווץ בחודש שעבר בשיעור החד ביותר מזה 7 שנים, לאחר שה- IHS Markit/CIPS, מדד מנהלי הרכש הבריטי צנח מ-48.0 ל-47.4 – כאמור, הנפילה החדה ביותר מאז 2012, אז החלו במדד מנהלי הרכש. סך הכול מדובר בצניחה החדה ביותר בייצור הבריטי מאז המשבר הכלכלי ב-2009.

הדיווח מוריד את הפאונד ל-1.208 דולרים. 

כדי להעיד על צמיחה בשוק, מדד מנהלי הרכש – המעיד על הרכש העתידי של החברות הגדולות במשק, במקרה הזה בבריטניה – צריך לעמוד לפחות על 50 נקודות. פחות מכך, הדבר מעיד על התכווצות בשוק.

 

המדד הנוכחי מעיד על התכווצות של 2% בשני רבעוניים ברצף. ראוי לציין שהייצור במפעלים הבריטיים מהווה כ-10% מהתפוקה הכלכלית הבריטית, מה שמעיד כי הכלכלה הבריטית אינה בדרך להתאוששות.

"חוסר ודאות ברמה גבוהה"

ההתכווצות הנוכחית תפסה את האנליסטים בהפתעה, מאחר והייתה בנקודה שלמה מתחת לתחזיות. לטענת רוב דובסון, מנהל ה- IHS Markit "חוסר ודאות פוליטי וכלכלי ברמה גבוהה, משולבים עם מתיחות כלכלית גלובלית פגעו בביצועים של היצרנים הבריטים באוגוסט".

 

הכלכלה הבריטית התכווצה ברבעון השני, לאחר שאגרה מלאים לקראת תאריך הדדליין המקורי של הברקזיט, שהיה אמור להתרחש במרץ השנה. התכווצות נוספת ברבעון השלישי והכלכלה הבריטית תיכנס באופן רשמי למיתון – דבר שעלול להיות בעל השפעות גלובליות בשל גודל השוק. נפילת מדד מנהלי הרכש הוא רק האחרון בסדרה של נפילות שהתרחשו באירופה בעת האחרונה.

 

סקרים שנערכו בבנק לוידס ובנציבות האירופית בשבוע שעבר, מראים גם כן על האטה במשק הבריטי, דבר שמהווה אתגר גדול עבור הממשלה הבריטית, כשראש ממשלתה, בוריס ג'ונסון, הודיע כי יוציא את בריטניה מהאיחוד עם או בלי הסכם.

 

המשיבים למדד העידו כי הברקזיט וההאטה העולמית הם הסיבות לירידה בביקושים, הן מלקוחות בבריטניה והן מחוצה לה. סיבה נוספת היא העובדה שחלק מהיצרנים החלו להעביר את שרשרת האספקה שלהם מחוץ לאי הבריטי לפני ה-31 לאוקטובר, תאריך הדדליין של הברקזיט.

קיראו עוד ב"גלובל"

יוליוס בר בהמלצת חסר על שוק המניות הבריטי

לקראת הברקזיט הממשמש, בבנק יוליוס בר ערכו סקירה מקיפה על השווקים הבריטיים וקבעו בהמלצת חסר על שוק המניות הבריטי – לאור ביצועי החסר של 15% ב-3 שנים האחרונות, כשלטענתם לא רואים קטליזטור לביצועים חיוביים של השוק הבריטי.

 

בבנק קבעו כי הסיכוי לדחיית ההחלטה על מתווה הברקזיט, או בחירות כלליות בבריטניה (או שניהם), הם בעלי הסתברות של 65%, כשהסיכוי לברקזיט ללא מתווה עומד רק על 25%. הסיכוי לברקזיט משופר עומד רק על כ-10%.

 

אם התרחיש של דחייה או קיום בחירות יתרחש, בבנק סבורים שהסיכוי לברקזיט מרוכך עומד על 35%, בעוד הסיכוי לביטול הברקזיט לגמרי עולה ל-20%.

 

עוד הם צופים כי ההשפעות על על הלירה שטרלינג תהיינה שליליות בכל תרחיש של ברקזיט קשה ויביאו את המטבע לשער שווה לאירו כבר בטווח של 3 חודשים. בנוסף, מצב שכזה עלול להוביל ל-3 רבעונים של מיתון בבריטניה, ירידה של 2% בתמ"ג ביחס לתרחישי הבסיס ועלייה בסבירות שסקוטלנד תפרוש מהאיחוד הבריטי.

 

בתרחיש הצפוי יותר של דחייה ו/או בחירות, טוענים בבנק שאי הוודאות תישאר אבל הצפי הלירה שטרלינג יהיה נייטרלי מול האירו עם שער של 0.92. תרחיש של ברקזיט מרוכך ומוסכם יעלה את הליט"ש ל-0.84 לעומת אירו, בטווח הקצר ויביא להתאוששות בכלכלה הבריטית ולחזרת השקעות זרות ישירות

 

החשש מברקזיט נותן אותותיו וישפיע יותר על מניות של חברות שעיקר פעילותן בבריטניה, כשבמקרה של ברקזיט קשה הצפי הוא כי חיכוכי סחר יובילו למיתון בבריטניה, כשההשפעה על גוש האירו תהיה פחות מרחיקת לכת מאשר על בריטניה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הבריטים לא שמעו על זה כי ה FTSE 100 עולה 1.3% (ל"ת)
    אלי 02/09/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
  • אופטימי 02/09/2019 17:51
    הגב לתגובה זו
    יסגר
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?