פלאג פאוור. קרדיט: רשתות חברתיות.
פלאג פאוור. קרדיט: רשתות חברתיות.

מניית Plug מזנקת לשיא שנתי והמימן הירוק חוזר לשיח

בית ההשקעות H.C. Wainwright העלה את מחיר היעד למניית החברה ל-7 דולר; במקביל, החברה ששלימה את האספקה הראשונה לפרויקט המימן הגדול באירופה, וההתלהבות סביב שוק האנרגיה הירוקה דוחפת את המניה למעלה מ-200% בחצי שנה

רן קידר | (1)

מניית פלאג פאוור Plug Power Inc -0.53%   עם ראלי נוסף שמחזיר אותה לשיא שנתי. עם פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, המניה קופצת במעל 13% במסחר המוקדם ומחירה עומד על כ-4.3 דולר, לאחר עלייה של 64% בשבוע החולף. מדובר בזינוק של 215% בחצי השנה האחרונה ו-79% מתחילת 2025, וכך פלאג היא נמנית על המניה החמה ביותר  בשוק האנרגיה הירוקה. 

הזינוק הנוכחי מגיע בעקבות דיווח של החברה כי היא השלימה והעבירה את מערך האלקטרולייזרים הראשון שלה בהספק של 10 מגה-וואט לחברת האנרגיה הפורטוגלית Galp. האלקטרולייזר היא מערכת המשתמשת בחשמל ובמים כדי להפיק מימן והיא נחשבת לאבן יסוד בתעשיית המימן הירוק, משום שהוא מאפשר ייצור דלק נקי מפליטות פחמן דו-חמצני, כל עוד החשמל המניע את התהליך מופק ממקורות מתחדשים. זהו הפרויקט הגדול מסוגו באירופה והגדול ביותר בהיסטוריה של החברה. עם השלמת ההתקנה הצפויה במחצית הראשונה של 2026, יוכל האתר לייצר עד 15 אלף טון מימן ירוק בשנה, שיחליף כ-20% מהמימן ה״אפור״ המשמש כיום בתהליך הייצור, ויקטין את פליטות גזי החממה בכ-110 אלף טון פחמן דו-חמצני בשנה.

מנכ"ל החברה, אנדי מארש, התגאה: “פלאג בונה את הדור הבא של פתרונות האנרגיה התעשייתיים. שיתוף הפעולה שלנו עם Galp מוכיח שטכנולוגיית המימן בקנה מידה גדול מוכנה לפעולה כבר היום.” אנליסט UBS הוסיף כי אם החברה תצליח לעמוד בלוחות הזמנים ולספק את מלוא ההזמנה עד תחילת 2026, “זה יבנה אמון משמעותי מצד השוק. הביצוע הוא המפתח לשינוי הערכת השווי של החברה.”

בנוסף לחדשות התפעוליות, בית ההשקעות H.C. Wainwright, העלה את מחיר היעד של החברה ל-7 דולרים למניה ושמר על המלצת "קנייה", והתייחס לסקטור כולו, "המימן הירוק צפוי להפוך לתחרותי מבחינת מחיר ככל שמחירי החשמל ימשיכו לעלות, מה שמחזק את ההיגיון הכלכלי באימוץ הטכנולוגיה.” וויינרייט העלו את תחזית ההכנסות של החברה לשנת 2035 מ-7 ל-11 מיליארד דולר, וציינו כי פלאג ממוצבת היטב לנצל את הביקוש העולה לפתרונות ייצור מימן בקנה מידה תעשייתי,  “פלאג נמצאת בצומת דרכים קריטי, עם יכולת ביצוע משופרת ותשתית חזקה, היא יכולה להפוך למובילת השוק במימן ירוק בעשור הקרוב.” לפי נתוני וול סטריט, החברה צפויה לרשום 711 מיליון דולר הכנסות ב-2025, לעומת 629 מיליון דולר השנה, אך עדיין אינה צפויה לעבור לרווח תפעולי לפני 2029. 

למרות זאת, רק 28% מהאנליסטים המסקרים את החברה ממליצים כיום על קנייה, שיעור נמוך מהממוצע במדד S&P 500, שם שיעור ההמלצות החיוביות עומד סביב 55%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על כ-2.33 דולר בלבד, מה שמעיד כי רבים מהם ספקנים בנוגע לעוצמת הראלי הנוכחי.

אפקט ה-"שורט סקוויז"

כאמור, פלאג עדיין אינה רווחית, והמבנה הפיננסי שלה הופך את המניה לכר פורה לתנודות חדות. כ-40% מהמניות הנסחרות זמינות הושאלו למוכרי שורט, שיעור הגבוה פי עשרה מהממוצע של מניות ה-S&P 500. כאשר המחיר מתחיל לעלות במהירות, אותם משקיעים נאלצים לרכוש בחזרה את המניה כדי לסגור פוזיציות, מה שמאיץ עוד יותר את הזינוק. במלים אחרות, כאשר יש רמות שורט כה גבוהות, כל שינוי בסנטימנט או חדשות חיוביות יכול להצית גל עליות אלים במיוחד. וכך, השורט סקוויז, יחד עם האופטימיות של האנליסטים, יצרו בשבועות האחרונים סביבה כמעט אידיאלית לפריצה כלפי מעלה. 

עם זאת, גם המשקיעים האופטימיים ביותר מבינים שהראלי הנוכחי אינו חף מסיכונים. ששוויה של החברה קפץ למכפיל של פי 5 על תחזיות ההכנסות לשנת 2026, לעומת פי 1 בלבד לפני כמה חודשים. המשמעות היא שחלק גדול מהציפיות החיוביות כבר מגולמות במחיר, וכל אכזבה, בדו"חות או בשוק האנרגיה, עלולה להביא לתיקון חד. פלאג פאוור, שהייתה במשך שנים סמל לתקוות המימן הירוק, מנסה כעת לשכנע את וול סטריט כי יש לה גם תכנית עסקית בת קיימא. החברה הרחיבה את פעילותה באירופה ובצפון אמריקה, והודיעה על מספר שיתופי פעולה עם חברות אנרגיה ותעשייה,  אך הדרך לרווחיות עוד ארוכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בסופו של דבר, בשבועות האחרונים הפכה פלאג פאוור לסמל של ההתעוררות המחודשת בשוק האנרגיה הירוקה. התמיכה הרגולטורית במימן באירופה ובארה״ב, יחד עם שיתופי הפעולה החדשים והתחזיות האופטימיות, יוצרים סביב החברה גל של אמון. עם זאת, המשקיעים המנוסים זוכרים היטב תקופות בעבר שבהן המניה המריאה,  רק כדי לצנוח לאחר מכן ולהתרסק כשהציפיות התפוגגו. בינתיים, נראה כי פלאג מצליחה להחזיר לעצמה את אמון השוק, כשהיא משלבת בין חזון טכנולוגי, מהלכים עסקיים אמיתיים וציפיות לצמיחה מואצת. אם תעמוד בהבטחותיה ותוכיח התקדמות עקבית, היא עשויה להפוך לאחת השחקניות המרכזיות במהפכת המימן העולמית, אך אם לא, הראלי הנוכחי עלול להתברר כהתלהבות חולפת נוספת.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 06/10/2025 19:46
    הגב לתגובה זו
    הריצו מנייה זו וישראלים רבים נפלו בב
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.