
רשות התחרות הבריטית מציעה רגולציה חדשה לאפל וגוגל
הרשות הבריטית מתכוונת להטיל חובות רגולטוריות על דומיננטיות החברות במערכות הפעלה, חנויות אפליקציות ודפדפנים, כשהמשקיעים חוששים מהשפעה על הכנסות של מיליארדים
רשות התחרות הבריטית הודיעה השבוע על כוונתה להעניק לאפל Apple -0.68% ולגוגל Alphabet 1.15% מעמד של "שוק אסטרטגי" – צעד שיאפשר לה להטיל חובות רגולטוריות חדשות על שתי החברות. ההחלטה מתייחסת למערכות ההפעלה בסמארטפונים, חנויות האפליקציות ודפדפני האינטרנט במובייל – תחומים שבהם אפל וגוגל מחזיקות בדומיננטיות מובהקת בשוק הבריטי.
מערכות ההפעלה iOS ו-Android משמשות כמעט את כל המכשירים החכמים בבריטניה, מה שמקנה לחברות שליטה נרחבת בגישה לשירותים דיגיטליים – מבנקאות וקניות ועד בידור וחינוך. לפי הרשות, המצב הקיים מגביל את אפשרויות הבחירה של צרכנים ועסקים ופוגע ביכולת לחדש.
תגובות החברות לא איחרו לבוא – והיו שליליות. גוגל כינתה את ההחלטה "מאכזבת ולא מוצדקת", ואילו אפל הזהירה כי הגישה הרגולטורית עלולה לפגוע בפרטיות ובאבטחת המידע. שתי החברות חוששות מהשפעה שלילית על המודלים העסקיים שלהן, המבוססים בין היתר על שליטה בערוצי הפצה דיגיטליים וגביית עמלות מעסקאות שמתבצעות דרך הפלטפורמות שלהן.
החשש המרכזי בקרב משקיעים נוגע להכנסות מחנויות האפליקציות. ה-App Store של אפל מייצר הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה מעמלות, וגם Google Play מהווה מקור הכנסה משמעותי. רגולציה שתחייב את החברות לאפשר הורדת אפליקציות ממקורות חלופיים או שימוש במנגנוני תשלום חיצוניים – עלולה לערער את זרמי ההכנסות הללו.
- ראשת הממשלה ששינתה את כלכלת בריטניה פורשת, והמטבע ששבר שיא חדש
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החוק הדיגיטלי החדש שנכנס לתוקף השנה מעניק לרשות התחרות סמכויות אכיפה רחבות. היא יכולה להטיל דרישות התנהגותיות, לגבות קנסות משמעותיים ואף להורות על שינויים מבניים לצורך עידוד התחרות. בין הצעדים הנשקלים: הקלה בהתקנת אפליקציות ממקורות חיצוניים ומתן אפשרות לרכוש תוכן שלא דרך המערכות של אפל וגוגל.
הרשות צפויה לקיים סבב התייעצויות עם הציבור לפני קבלת החלטה סופית על הענקת המעמד הרגולטורי, וההכרזה צפויה עד 22 באוקטובר. המהלך הבריטי מצטרף לשורת יוזמות רגולטוריות במדינות נוספות, ועשוי להשפיע באופן רחב על כיווני ההתפתחות של רגולציה דיגיטלית בעולם המערבי.

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
מודל 3 מוזל של טסלה. קרדיט: רשתות חברתיותלאחר ירידה במכירות, טסלה משיקה מודל 3 מוזל באירופה
על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה
בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1% באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.
הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ,
נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על קצת מעל 49,100 דולר. ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה.
הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ – נתון שנועד
לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות.
מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.
המכירות באירופה דועכות
למרות הרענון בדגמים והורדות המחירים, נתוני נובמבר מצביעים על ירידות חדות: בצרפת יש צניחה של 58% ברישומי טסלה לעומת השנה שעברה, בדנמרק רואים ירידה של 49%, ו-Model Y נופל למקום 23 בלבד. עם זאת, ישנה גם נקודת אור, היות ומכירות Model 3 דווקא עלו ב-29% בדנמרק.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חולשת המכירות ב-Model Y, שנחשב
לאחד הדגמים המשפיעים ביותר של החברה באירופה, מעוררת דאגה בקרב משקיעים, במיוחד על רקע התחזקות BYD ושלל דגמים סיניים זולים שמציפים את היבשת.
