חללית של SpaceX
צילום: Pixbay

הצרות של מאסק - טיל של SpaceX התפוצץ בניסוי

טיל הדגל של ספייסאקס עלה באש במהלך ניסוי בטקסס, במה שנרשם כתאונה הרביעית של החברה רק השנה; למרות זאת, היא ממשיכה לקדם את הטיסות לירח ולמאדים - והתומכים בינתיים לא מתרגשים
רוי שיינמן |

טיל הדגל של ספייסאקס, ה-Starship, התפוצץ הלילה באתר השיגור של החברה בדרום טקסס. הפיצוץ התרחש בשעה 23:00 שעון מקומי, במהלך ניסוי קרקע שגרתי לקראת טיסת מבחן עשירית של הדגם. התיעודים מהשטח הראו כדור אש עצום על כן השיגור, ולמרבה המזל, איש לא נפגע באירוע.


בהודעה שפרסמה ספייסאקס נמסר כי הטיל "חווה תקלה חמורה במהלך שהותו על כן השיגור", אך הודגש כי אזור הבטיחות נשמר סביב האתר וכי כל אנשי הצוות עברו את האירוע בשלום. החברה ביקשה מהציבור שלא להתקרב למתחם, ועובדת בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות על מנת לזכות את הזירה.


זו לא הפעם הראשונה שחברת החלל של מאסק רושמת תקרית כזו - השנה לבדה כבר נרשמו שלושה ניסיונות שיגור כושלים, שהתפרקו באוויר או גרמו לפיזור של חלקים באטמוספירה. עם זאת, רוב השיגורים של החברה מוצלחים, והיא מתקדמת בפיתוח טיל רב פעמי, שאחת ממטרותיו המוצהרות לפי מאסק היא שינוע של אנשים מכדור הארץ למאדים. ה-Starship נחשב לטיל החזק והגדול ביותר שנבנה אי פעם - גובהו כ-120 מטרים, כולל הבוסטר התחתון. עם זאת גודלו האדיר, בשילוב עם הדרישות למילוי דלק תוך כדי טיסה, מעלים לא מעט סימני שאלה לגבי אמינותו. אבל למרות כל אלה, מאסק ממשיך להאמין שזהו הכלי שיביא את האנושות לירח - ומשם למאדים.


סוכנות החלל האמריקאית נאס"א כבר בחרה ב-Starship להיות כלי הנחיתה של משימות ארטמיס 3 ו-4, שמיועדות להחזיר אסטרונאוטים לפני הירח בשנים 2027-2028. בנוסף, יש לו תפקיד קריטי בשיגור תחנת החלל המסחרית Starlab, שתהפוך בהדרגה למחליפה של תחנת החלל הבינלאומית אחרי שנת 2030. 


קת'י ווד מהמרת על מאדים: שווי של 2.5 טריליון דולר עד 2030

למרות הפיצוץ האחרון, ובדיוק כמו מאסק, גם המשקיעה הידועה קת'י ווד רואה עתיד מזהיר לספייסאקס. קרן ARK שבניהולה פרסמה תחזית שווי חדשה לחברה, לפיה שווי ספייסאקס יזנק מ-350 מיליארד דולר כיום ל-2.5 טריליון דולר עד שנת 2030. התחזית מבוססת על תרחיש בסיס, עם סיכוי של 50%, אך בתרחיש השורי השווי אף מגיע ל-3.1 טריליון דולר.


מה עומד מאחורי התחזיות הגבוהות? לא השיגורים, אלא הלוויינים. לפי ARK, ההכנסות המרכזיות של ספייסאקס כבר כיום מגיעות משירותי Starlink ו-Starshield, שמספקים אינטרנט לווייני ופתרונות תקשורת ביטחוניים. החברה צפויה, לפי התחזית, להגיע להכנסות של 200 מיליארד דולר כבר ב־2030, עם רווח תפעולי של יותר מ-150 מיליארד - שיעור רווחיות של מעל 80%.


מאסק עצמו חיזק את התחזיות האלה. לדבריו, ההכנסות של ספייסאקס צפויות להגיע השנה ל-15.5 מיליארד דולר - פי 14 מתקציב משימות החלל של נאס"א. עיקר ההכנסות כאמור מגיע מסטארלינק, שמפעילה כיום כ-7,000 לוויינים פעילים, לצד ביקוש גובר לשיגורי Falcon 9 ו-Falcon Heavy. בשנה הבאה שואפת ספייסאקס לבצע שיא של 170 שיגורים, עלייה ניכרת לעומת 134 בשנה החולפת. במקביל, פרויקט סטארלינק כבר הגיע לרווחיות תזרימית, והפך לעוגן המרכזי לצמיחה העתידית של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"


ברקע הצלחת החברה עומדת גם המדיניות החדשה של הממשל האמריקאי, ובפרט ממשל טראמפ. במסגרת הצעת התקציב לשנת 2026, מתוכנן קיצוץ של יותר מ-6 מיליארד דולר בתקציב נאס"א, כשחלק ניכר מהתקציבים צפוי לעבור לשוק הפרטי. ספייסאקס צפויה ליהנות ממימון לפרויקטים כמו SLS, אוריון ותחנת גייטוויי, במקום נאס"א.


בנוסף, למרות שמדובר בחברה פרטית, יש למשקיעים דרך להיחשף לספייסאקס רך קרן ההשקעות Destiny Tech100 (סימול: DXYZ). כ-52% מהנכסים של הקרן, שנסחרת בבורסה האמריקאית, הם מניות ספייסאקס, כשהאחזקות גם כוללות חברות כמו OpenAI, Revolut ועוד חברות חדשניות. עם זאת, המשקיעים צריכים לדעת ש-DXYZ נסחרת בפרמיה חריגה מאוד של 511% על שווי הנכסים שלה – מחיר מניה של 39.4 דולר לעומת שווי נכסי נקי (NAV) של 6.44 דולר. מאז ההנפקה לפני כשנה זינקה הקרן ב-377%, אך מתחילת 2025 רשמה ירידה של כ-33%, שמעלה שאלות לגבי התמחור הגבוה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה