ג'ייביל; קרדיט: רשתות חברתיות
ג'ייביל; קרדיט: רשתות חברתיות

המהפכה בתחום ה-AI מזניקה את הספקית של אפל

ג'ייביל עקפה את התחזיות לרבעון הראשון, הכריזה על השקעה של חצי מיליארד דולר בארה"ב, ומכוונת כעת להכנסות של 29 מיליארד דולר בשנה הבאה; המניה מזנקת ב-10%

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה ג'ייביל

המרוץ לבינה המלאכותית ממשיך להזרים דלק למניות התשתיות, וג'ייביל Jabil Circuit, Inc -0.63%   היא אחת הנהנות המרכזיות. יצרנית הרכיבים האלקטרוניים, המספקת שירותים לחברות ענק כמו אפל Apple -0.48%  , העלתה את תחזיותיה לשנת 2025 בעקבות ביקושים גוברים לשירותי תשתית עבור מרכזי נתונים. מניית החברה מזנקת בכ-10%, לאחר שגם תוצאות הרבעון הראשון עקפו את תחזיות האנליסטים.


לפי הדו"ח שפרסמה ג'ייביל, ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-7.83 מיליארד דולר - קפיצה של כמעט 16% בהשוואה לשנה שעברה, והרבה מעבר לתחזיות השוק שעמדו על כ-7.06 מיליארד דולר. גם בשורת הרווח, החברה הציגה הפתעה חיובית: הרווח המתואם למניה הסתכם ב-2.55 דולר, לעומת תחזית של 2.31 דולר בלבד. על רקע התוצאות, הנהלת החברה עדכנה כלפי מעלה את התחזית לשנת 2025, הן בהכנסות והן ברווח. התחזית החדשה עומדת על 29 מיליארד דולר בהכנסות ו-9.33 דולר רווח מתואם למניה, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 27.9 מיליארד דולר ו-8.95 דולר למניה בהתאמה.


השקעה של חצי מיליארד דולר בתשתיות דאטה סנטר בארה"ב


הביקוש להקמת מרכזי נתונים חכמים, כאלה שמסוגלים לתמוך בעומסי עיבוד גבוהים הנדרשים להפעלת אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית ממשיך להיות הכוח המרכזי מאחורי הצמיחה של ג'ייביל. מדובר בתשתיות עתירות חומרה, שדורשות יכולות ייצור מתקדמות, פתרונות קירור תרמי מורכבים והנדסה מדויקת ברמות הגבוהות ביותר. מנכ"ל החברה, מייק דאסטור, ציין כי "תחום התשתיות החכמות שלנו נותר מנוע צמיחה קריטי, שמרוויח מהתעצמות הביקושים בעקבות המהפכה בתחום הבינה המלאכותית".


כחלק מההיערכות להמשך הגידול בביקוש, הודיעה ג'ייביל כי תשקיע כ-500 מיליון דולר בשנים הקרובות בהרחבת יכולות הייצור שלה בדרום-מזרח ארצות הברית - אזור שבו יוקם מתקן חדש, שמיקומו הסופי צפוי להיבחר בחודשים הקרובים, וצפוי להתחיל לפעול באמצע 2026. ההשקעה כוללת לא רק בניית תשתיות חדשות, אלא גם פיתוח הון אנושי, הרחבת יכולות בתחום האוטומציה והרובוטיקה, והשקעות בטכנולוגיות מיזוג וקירור נוזלי, תחום שבו החברה חיזקה את מעמדה לאחר רכישת Mikros Technologies, המתמחה בפתרונות לניהול תרמי למרכזי נתונים, בדיקות שבבים ואחסון אנרגיה.


בכירי החברה מדגישים כי חיזוק מערך הייצור המקומי בארה"ב אינו רק מהלך עסקי, אלא גם מהלך אסטרטגי הנתפס כחיוני לביטחון הלאומי האמריקאי. "כדי להבטיח את עתידה של אמריקה בתחום הבינה המלאכותית, יש לבנות את החומרה כאן בבית", אמר מאט קרולי, סגן נשיא בכיר בחברה. "זה לא רק יעד כלכלי זו גם שאלה של ביטחון לאומי". ג'ייביל, שמרכזה בפלורידה ומפעילה כיום 30 אתרי ייצור ברחבי ארה"ב, מבססת עצמה כאחת השחקניות המרכזיות שמספקות את תשתית החומרה למהפכת ה-AI.


שווי השוק של החברה עומד על כ-19.4 מיליארד דולר, כאשר מכפיל הרווח העתידי שלה עומד על 18. מניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-38%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים בכ-60%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social