המהפכה בתחום ה-AI מזניקה את הספקית של אפל
ג'ייביל עקפה את התחזיות לרבעון הראשון, הכריזה על השקעה של חצי מיליארד דולר בארה"ב, ומכוונת כעת להכנסות של 29 מיליארד דולר בשנה הבאה; המניה מזנקת ב-10%
המרוץ לבינה המלאכותית ממשיך להזרים דלק למניות התשתיות, וג'ייביל Jabil Circuit, Inc -0.48% היא אחת הנהנות המרכזיות. יצרנית הרכיבים האלקטרוניים, המספקת שירותים לחברות ענק כמו אפל Apple -0.26% ,
העלתה את תחזיותיה לשנת 2025 בעקבות ביקושים גוברים לשירותי תשתית עבור מרכזי נתונים. מניית החברה מזנקת בכ-10%, לאחר שגם תוצאות הרבעון הראשון עקפו את תחזיות האנליסטים.
לפי הדו"ח שפרסמה ג'ייביל, ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-7.83 מיליארד
דולר - קפיצה של כמעט 16% בהשוואה לשנה שעברה, והרבה מעבר לתחזיות השוק שעמדו על כ-7.06 מיליארד דולר. גם בשורת הרווח, החברה הציגה הפתעה חיובית: הרווח המתואם למניה הסתכם ב-2.55 דולר, לעומת תחזית של 2.31 דולר בלבד. על רקע התוצאות, הנהלת החברה עדכנה כלפי מעלה את
התחזית לשנת 2025, הן בהכנסות והן ברווח. התחזית החדשה עומדת על 29 מיליארד דולר בהכנסות ו-9.33 דולר רווח מתואם למניה, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 27.9 מיליארד דולר ו-8.95 דולר למניה בהתאמה.
השקעה של חצי מיליארד דולר בתשתיות דאטה סנטר בארה"ב
הביקוש להקמת מרכזי נתונים חכמים, כאלה שמסוגלים לתמוך בעומסי עיבוד גבוהים הנדרשים להפעלת אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית ממשיך להיות הכוח המרכזי מאחורי הצמיחה של ג'ייביל. מדובר בתשתיות עתירות חומרה, שדורשות יכולות ייצור מתקדמות,
פתרונות קירור תרמי מורכבים והנדסה מדויקת ברמות הגבוהות ביותר. מנכ"ל החברה, מייק דאסטור, ציין כי "תחום התשתיות החכמות שלנו נותר מנוע צמיחה קריטי, שמרוויח מהתעצמות הביקושים בעקבות המהפכה בתחום הבינה המלאכותית".
כחלק מההיערכות להמשך
הגידול בביקוש, הודיעה ג'ייביל כי תשקיע כ-500 מיליון דולר בשנים הקרובות בהרחבת יכולות הייצור שלה בדרום-מזרח ארצות הברית - אזור שבו יוקם מתקן חדש, שמיקומו הסופי צפוי להיבחר בחודשים הקרובים, וצפוי להתחיל לפעול באמצע 2026. ההשקעה כוללת לא רק בניית תשתיות חדשות,
אלא גם פיתוח הון אנושי, הרחבת יכולות בתחום האוטומציה והרובוטיקה, והשקעות בטכנולוגיות מיזוג וקירור נוזלי, תחום שבו החברה חיזקה את מעמדה לאחר רכישת Mikros Technologies, המתמחה בפתרונות לניהול תרמי למרכזי נתונים, בדיקות שבבים ואחסון אנרגיה.
בכירי החברה מדגישים כי חיזוק מערך הייצור המקומי בארה"ב אינו רק מהלך עסקי, אלא גם מהלך אסטרטגי הנתפס כחיוני לביטחון הלאומי האמריקאי. "כדי להבטיח את עתידה של אמריקה בתחום הבינה המלאכותית, יש לבנות את החומרה כאן בבית", אמר מאט קרולי, סגן נשיא בכיר בחברה. "זה
לא רק יעד כלכלי זו גם שאלה של ביטחון לאומי". ג'ייביל, שמרכזה בפלורידה ומפעילה כיום 30 אתרי ייצור ברחבי ארה"ב, מבססת עצמה כאחת השחקניות המרכזיות שמספקות את תשתית החומרה למהפכת ה-AI.
שווי השוק של החברה עומד על כ-19.4 מיליארד דולר, כאשר מכפיל הרווח העתידי שלה עומד על 18. מניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-38%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים בכ-60%.

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.
ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה
יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.
מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.
המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות
בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות.
תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.