
1.3 טריליון דולר עברו ב-App Store ב-2024, כמה הרוויחה אפל?
חנות האפליקציות של אפל המשיכה להוות פלטפורמה עסקית משמעותית ב-2024, עם גידול של פי 2.5 בעסקאות שעוברות דרכה לעומת לפני 5 שנים; באיזה טריטוריות בזבזו הכי הרבה וכמה מהסכום באמת הגיע לאפל?
אפל Apple 1.17% פרסמה כי חנות האפליקציות שלה (App Store) הייתה אחראית למכירות ושירותים בהיקף עצום של כמעט 1.3 טריליון דולר במהלך 2024. עם זאת, הכסף הזה לא כולו זרם לקופתה של אפל. למעשה, רובו המוחלט כלל לא קשור לרווח
הישיר של החברה. ובכל זאת, מדובר בנתון מרשים שמהווה גידול של פי 2.5 בתקופה של רק 5 שנים.
הנתון פורסם במסגרת דו"ח עצמאי שהוזמן על ידי אפל ובוצע על ידי כלכלני Analysis Group ופרופ' אנדריי פרדקין מאוניברסיטת בוסטון. הדו"ח סוקר את כלל
הפעילות העסקית שהונעה באמצעות חנות האפליקציות של אפל. בתוך חמש שנים בלבד, היקף המכירות זינק מ-514 מיליארד דולר ב-2019 ל-1.29 טריליון דולר בשנה שעברה.
מאיפה הגיע הכסף וכמה הגיע לאפל?
רוב הפעילות, כ-78% מהסכום הכולל, כלומר כטריליון דולר, הגיע ממכירת סחורות ושירותים פיזיים, כמו הזמנת נסיעות, משלוחי מזון, תיירות וקניות אונליין. קטגוריה זו כוללת אפליקציות כמו אמזון, אובר ודורדאש - שהן אומנם בחנות של אפל, אך אפל אינה מקבלת עמלה מהמכירות
שמתבצעות בהן.
עוד כ-10% מהפעילות נבעה ממכירת מוצרים דיגיטליים - כמו רכישות בתוך משחקים ואפליקציות, שם אפל כן גובה עמלה, ואילו 12% נוספים הגיעו מפרסום בתוך אפליקציות. על רכישות דיגיטליות אפל גובה עמלה של 30%, אם כי עבור מפתחים קטנים
(שמכניסים פחות ממיליון דולר בשנה), העמלה יורדת ל-15%. גם במנויים יש מודל הדרגתי: בשנה הראשונה 30% ואחר כך 15%.
- Needham מורידה המלצה לאפל: "ה-AI מהווה סיכון למכשירי החברה"
- לקראת כנס המפתחים של אפל - הציפיות נמוכות במיוחד
לפי הדו"ח, פחות מ-10% מהסכום הכולל הגיע בפועל לאפל, דרך עמלות על עסקאות דיגיטליות. המשמעות היא שהכנסותיה הישירות מה-App
Store עמדו על כ-100-120 מיליארד דולר, לא כולל הכנסות נוספות מפרסום או הסכמים חיצוניים.
פילוח הנתונים מעלה שסין הייתה השוק הגדול ביותר למכירת מוצרים ושירותים פיזיים דרך האפליקציות, עם סכום של 484 מיליארד דולר - כמעט כפול מזה של ארה"ב,
שעמדה על 277 מיליארד דולר. לעומת זאת, ארה"ב הובילה בפער בשוק השירותים הדיגיטליים והפרסום בתוך אפליקציות - עם 53 מיליארד דולר ממכירות דיגיטליות ו-75 מיליארד מפרסום.
הביקורת והחיכוכים עם הרגולטורים
לצד הגידול המרשים בהיקף
הפעילות, אפל ניצבת מול ביקורת גוברת מצד רגולטורים ומפתחים. דרום קוריאה כבר חייבה את אפל וגוגל לאפשר שיטות תשלום חיצוניות באפליקציות שלא יעברו דרך החברה, ואילו האיחוד האירופי ויפן מחייבים לאפשר גישה לחנויות אפליקציות חיצוניות.
- טסלה מתאוששת - האם המשקיעים פשוט התרגלו להתנהגות של מאסק?
- לולולמון צונחת ב-19% - חתכה את תחזיות הרווח
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בארה"ב,
אפל עדיין מצויה בעימות משפטי מתמשך עם חברת Epic Games, מפתחת המשחק "פורטנייט", לאחר שזו ניסתה לעקוף את מערכת התשלומים של אפל כדי להימנע מתשלום העמלות. בית המשפט הפדרלי קבע שאפל לא מחזיקה במונופול בשוק המשחקים, אך כן הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים של קליפורניה
בכך שאסרה על מפתחים להציע אפשרויות תשלום חלופיות מחוץ לחנות.
בעקבות פסק הדין, אפל הייתה אמורה לאפשר קישורים לתשלומים חיצוניים, אך היא עדיין גבתה עמלה של 27% גם על תשלומים שלא בוצעו דרכה. רק לאחרונה השופטת יבון גונזלס רוג'רס הורתה
לחברה להסיר את העמלה הנוספת, תוך שהיא מותחת ביקורת חריפה על מנכ"ל אפל, טים קוק, באומרה כי הוא "בחר בדרך הלא נכונה".
עתיד השירותים של אפל: צמיחה תחת האיומים
הצמיחה החזקה של חנות האפליקציות מהווה חדשות טובות למשקיעים, במיוחד
לאור סימני האטה בחלק מהתחומים המסורתיים של החברה כמו מכירות האייפון. תחום השירותים - שכולל את ה-App Store לצד הסכמים עם חברות כמו גוגל - תופס מקום הולך וגדל בפעילות של אפל.
עם זאת, גם פה עשויים להופיע סדקים. אפל מקבלת כ-20 מיליארד
דולר בשנה מגוגל בתמורה לכך שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל בדפדפן ספארי, הסכם שעתידו לא ברור בעקבות מאבקי ההגבלים העסקיים של גוגל מול משרד המשפטים האמריקני.