מחשוב קוונטי: IonQ בתוצאות טובות מהצפוי; המניה עולה
התחום שמסעיר את הדמיון של מדענים, ממשלות, תאגידים וגם משקיעים – זה המחשוב הקוונטי. הוא כבר מוגדר כמהפכה הבאה אחרי מהפכת ה-AI. הוא מבטיח לשנות את חוקי המשחק כמעט בכל תחום אפשרי. אבל בין הפוטנציאל ליישום יש תהום – והחברות שנמצאות בתחום בשלב מוקדם של הפיתוח עדיין מדממות כסף. IonQ, אחת החלוצות, הצליחה להפתיע עם תוצאות טובות מהצפוי לרבעון הראשון.
דו"ח רווח והפסד: לא מושלם, אבל הרבה יותר טוב מהחשש
IonQ סיימה את הרבעון עם הכנסות של 7.6 מיליון דולר – גבוה מהתחזיות (7.5 מיליון) ויציב לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מדובר בירידה חדה של 35% לעומת הרבעון האחרון של 2024 – מה שממחיש עד כמה התחום הזה תנודתי.
החברה רשמה הפסד נקי של 32.3 מיליון דולר – לעומת הפסד של כמעט 40 מיליון ברבעון המקביל. זה רחוק מאוד מנקודת איזון, אבל כן סימן לכך שנעשה מאמץ להתייעלות ולשיפור. ההנהלה מציינת שההכנסות עמדו מעל האמצע של טווח התחזיות – וזה חשוב במיוחד למשקיעים שחיפשו יציבות אחרי חודשים לא פשוטים.
המניה, שירדה ב־1% בסיום המסחר, התאוששה ב־2.6% במסחר המאוחר..
מעבר לתיאוריה: איך IonQ מרוויחה כסף בפועל?
החברה מתמקדת בטכנולוגיית trapped-ion – שיטה בה משתמשים ביונים טעונים כקיוביטים, תוך החזקה מדויקת שלהם באמצעות שדות אלקטרומגנטיים. זו טכנולוגיה ייחודית ששונה מהגישה של חברות כמו Google או IBM, שמתבססות על מוליכים-על. מבחינה מדעית, יש לטכנולוגיה הזאת יתרונות ביציבות של הקיוביטים וביכולת לשלוט עליהם לאורך זמן.
- 400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי
- ריגטי הציגה הפסד נמוך מהצפוי - אבל ההוצאות ממשיכות לגדול והמניה נופלת ב־8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
IonQ לא רק בונה מחשבים קוונטיים – היא גם מפעילה פלטפורמת ענן קוונטי, שמאפשרת גישה מרחוק ליכולות המחשוב שלה, באמצעות שירותי מנוי. בנוסף, היא מוכרת גם חומרה קוונטית לחברות ומוסדות מחקר. השילוב הזה בין SaaS לחומרה מציב אותה כ-one-stop-shop בתחום, גם אם עדיין בקנה מידה קטן.
מנכ"ל חדש, דרך חדשה: האם דה מסי יחזיר את האמון?
ניקולו דה מסי, שנכנס לתפקיד המנכ"ל בפברואר, הציג קו תקשורתי אופטימי. הוא הדגיש את ההתקדמות בתחום המסחרי, כולל התקדמות משמעותית גם בתחום הרשתות הקוונטיות – ענף נלווה שצובר תאוצה עם הצורך באבטחת מידע אולטימטיבית.
החברה גם הכריזה לאחרונה על רכישת שליטה ב־ID Quantique – סטארטאפ שוויצרי המתמחה בהצפנה קוונטית. זאת לצד שותפות גדולה עם חברת תקשורת עירונית מטנסי בהיקף של 22 מיליון דולר. המהלך מסמן גיוון בתחום הפעילות – לא רק מחשוב, אלא גם פתרונות קצה בתחום הסייבר.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
שוק לא סלחני: הירידות ממשיכות, גם כשיש חדשות טובות
למרות הדו"ח החיובי, מניית IonQ עדיין רחוקה מאוד מהשיא שלה – 51 דולר בינואר השנה. מאז היא צנחה בכ-30%, בעיקר בגלל חשש מהאטה טכנולוגית, ירידה בביקושים ופרסום במרץ של דו"ח שורטיסטים שטלטל את המניה.
מתחרות כמו D-Wave ו-Rigetti מציגות תמונה דומה: הפסדים עמוקים, ירידה בהכנסות ורוח גבית ציבורית חלשה. אבל עם כל זה, התחום עדיין מעניין את השוק – בעיקר כי מדובר בטכנולוגיה עם פוטנציאל לשנות את העולם.
שאלות ותשובות
מה בכלל עושה מחשב קוונטי?
במקום לחשב לפי 0 או 1 כמו מחשב רגיל,
מחשב קוונטי משתמש בקיוביטים שיכולים להיות בשני המצבים בו-זמנית. זה מאפשר חישוב מקבילי עצום. התוצאה? בעיות שבעולם הקלאסי ייקחו שנים – ייפתרו בדקות.
איך IonQ שונה מ־Google או
IBM?
IonQ משתמשת בטכנולוגיית "יונים כלואים", שדורשת ציוד שונה לחלוטין – אבל מציעה יציבות גבוהה. לעומת זאת, Google ו־IBM משתמשות בגישות המבוססות על מוליכים-על. אין עדיין קונצנזוס מהי השיטה "המנצחת" – לכן כל שחקנית
בוחרת את הנישה שלה.
מתי נראה רווחים אמיתיים מהתחום?
התחזית הרשמית של IonQ היא רווחיות רק ב־2030 – עם הכנסות שיכוונו לכיוון מיליארד
דולר. עד אז, החברות צפויות להמשיך לשרוף כסף, להשקיע במחקר ולבנות שיתופי פעולה. כל משקיע צריך לשאול את עצמו: האם יש לי סבלנות לחכות חמש שנים?
למה המניה כל כך תנודתית?
כי היא נשענת יותר על תקווה, ציפיות וכותרות – מאשר על תזרים מזומנים. מספיק דיווח תקשורתי חיובי, כנס טכנולוגי או שותפות עם ענקית – כדי להקפיץ את המניה. מצד שני, גם דיווח שלילי יכול למחוק עשרות אחוזים
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
