באפט מול ה-S&P 500 - מי המנצח?
בטווח הארוך באפט מנצח בגדול עם תשואה של 5.5 מיליון אחוז מול 39,000%, אבל בשנים האחרונות הפער מצטמצם - בעשור האחרון ההובלה של ברקשייר היא רק 11% מעל המדד
בחמש השנים האחרונות (2020-2025), ברקשייר הת'אווי הציגה ביצועים מעורבים. השנה הבולטת ביותר הייתה 2025, בה מניות ברקשייר זינקו ב-33% לעומת עלייה צנועה של 10% בלבד במדד S&P 500. עם זאת, בשנים מסוימות בתקופה זו, המדד הצליח להתעלות על ברקשייר.
במבט על העשור האחרון (2015-2025), התמונה הופכת חיובית יותר עבור באפט. ברקשייר השיגה תשואה כוללת של כ-271% לעומת 232% של מדד S&P 500. הפער של 39% לטובת ברקשייר מוכיח שבטווח הבינוני-ארוך, הגישה המתודית והסבלנית של באפט עדיין מניבה תוצאות עדיפות, גם אם הן אינן דרמטיות כמו בעבר.
המבחן האמיתי של אסטרטגיית השקעה הוא הטווח הארוך, ובתקופה של 20 שנה (2005-2025) ברקשייר הביסה את המדד, אם כי בפער קטן. עם תשואה של 570% לעומת 559% של המדד, מדובר בהפרש של 11% בלבד. למרות שהניצחון הוא של באפט, הפער המצומצם מעלה שאלות לגבי היתרון של ניהול אקטיבי בעידן הנוכחי.
- בדרך לעידן שאחרי באפט: טוד קומבס עוזב, מבנה הניהול נבנה מחדש
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההישג המדהים ביותר של באפט נחשף כשבוחנים את כל תקופת הנהגתו מאז 1964. הנתון המטורף של 5,502,284% תשואה (5.5 מיליון אחוז!) לעומת 39,054% של מדד ה-S&P 500 חושף את הגאונות שלו. זוהי תשואה גבוהה פי 140 מהמדד, הישג שנראה בלתי אפשרי לשחזור בעתיד.
כתבות על פרישת באפט:
> היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
> סיפור חייו של וורן באפט - מילד שמכר עיתונים לאגדת ההשקעות של וול סטריט
> יקבל 1.2 טריליון דולר לידיים: מיהו גרג אייבל, היורש של באפט?
> באפט יפרוש בסוף השנה; גרג אייבל יוביל את ברקשייר
> באפט על שוק המניות - "הירידות לא היו הזדמנות, זה לא היה שוק דובי באמת"
הגורם המרכזי להצלחה
הגורם המרכזי להצלחתו של באפט היה יכולתו לנצל את הכספים הזמינים מהפעילות הביטוחית - פרמיות שהתקבלו לפני תשלום תביעות - כמקור מימון זול להשקעות ארוכות טווח. חברות הביטוח שרכש ב-1967 היוו את הבסיס לאימפריה הפיננסית שלו, כשהיתרות הזמינות הגיעו ל-173 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2025.השקעות משמעותיות של באפט כוללות את אפל, שבה השקיע יותר מ-31 מיליארד דולר החל מ-2016 וראה את ערכה עולה ליותר מ-174 מיליארד דולר. השקעות אסטרטגיות נוספות באמריקן אקספרס, קוקה קולה ובנק אוף אמריקה הניבו רווחים של למעלה מ-100 מיליארד דולר מעל מחיר הרכישה, מבלי לכלול דיבידנדים משמעותיים.
ברקשייר בעיקר מכרה מניות
ברקשייר הת'אווי מחזיקה בהיקף המזומנים חסר תקדים - 348 מיליארד דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של 2025. זהו שיא כל הזמנים, והוא מעיד על
כך שבאפט התקשה למצוא הזדמנויות השקעה מושכות בשוק הנוכחי. במהלך הרבעון הראשון, בזמן שמדד S&P 500 נכנס לטריטוריית תיקון עם ירידה של 9% מהשיא, ברקשייר רכשה מניות בשווי 3.2 מיליארד דולר בלבד לעומת מכירות של 4.7 מיליארד דולר - נטו מכירות של 1.5 מיליארד דולר.
ברקשייר למעשה הייתה מוכרת נטו של מניות במשך 10 רבעונים רצופים. מאז 2019, החברה הייתה מוכרת נטו ב-19 מתוך 25 רבעונים. מחקרים מראים שכאשר ברקשייר מוכרת יותר מניות מאשר קונה, מדד S&P 500 נוטה להציג ביצועים פחותים. בממוצע, המדד עלה ב-12% בשנה שלאחר רבעונים שבהם ברקשייר הייתה מוכרת נטו, לעומת עלייה ממוצעת של 20% לאחר רבעונים שבהם היא הייתה קונה נטו.
חשוב להבין שההתנהגות הזהירה של באפט לא בהכרח מעידה על חוסר אמון בשוק, אלא נובעת גם מהאתגר הייחודי שעומד בפני חברה בשווי 1.1 טריליון דולר. השקעה של 33 מיליארד דולר במניה מסוימת תהווה רק 3% משווי ברקשייר, אך רק כמחצית מהחברות במדד S&P 500 שוות 33 מיליארד דולר או יותר. המגבלה הזו מקשה על באפט למצוא השקעות משמעותיות שיכולות להשפיע מהותית על תוצאות החברה.
בזמן שבאפט מתכונן להעביר את השרביט לגרג אייבל, השאלה הגדולה היא האם היורש יוכל להמשיך את המורשת. הנתונים מראים שבעוד שבאפט עדיין מצליח להכות את השוק, הפערים הולכים ומצטמצמים. בעידן של אלגוריתמים מתקדמים ומידע זמין לכולם, היתרון של משקיע בודד הולך ופוחת. הסיפור של באפט מול השוק הוא למעשה סיפור של תקופה מיוחדת בהיסטוריה הפיננסית, בה משקיע יחיד עם גישה ייחודית ומשמעת ברזל הצליח להתעלות על השוק באופן יוצא דופן. ככל שאנו מתקדמים לעידן חדש, נראה שהישגים כאלה יהיו נדירים יותר ויותר.
- 2.אנונימי 04/05/2025 23:24הגב לתגובה זוההשואה בין התשואות של באפט ל SP500 מרתקת. אבל האם עשית את החישוב מול מדד SP500 שכולל השקעה מחדש של דיבידנדים כי ברקשייר לא מחלקת.
- 1.סנופי (ל"ת)אנונימי 04/05/2025 22:47הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)