מעבר לירידות - כך משפיעה התנודתיות בשווקים על הבריאות הנפשית
בעקבות צניחת מדדי המניות והפסדים של 6%-10% מתחילת השנה, המומחים מזהים עלייה בחרדה פיננסית ומציעים אסטרטגיות להתמודדות עם השלכותיה הפסיכולוגיות
הסבל הנפשי הקשור לירידות בשווקים לא מוגדר רשמית כהפרעה נפרדת מהפרעת חרדה כללית, כך טוענים לפחות פסיכולוגים בניו יורק, אולם אין ספק שהכאב היה מוחשי מאוד עבור כל מי שמחזיק תיק השקעות או חסכון לפנסיה כאשר השוק צנח בתחילת החודש, במיוחד שרק מספר חודשים קודם לכן, חברות רבות שכנעו המוני ישראלים להעביר את הפנסיות וקרנות השתלמות לקרנות מחקות S&P 500.
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על שורת מכסים ביום שכינה "יום השחרור" לאחר סגירת המסחר ב-2 באפריל. מדד ה-S&P 500 צנח ב-11% עד לסגירת המסחר ב-8 באפריל, כאשר המשקיעים חששו ממלחמת סחר גלובלית; מדד הנאסד"ק צנח ביותר מ-13%, ופגע בתיקי השקעות עתירי טכנולוגיה. מאז, ממשל טראמפ הודיע על דחיית מכסים וחזר בו מחלק מההחלטות. למרות ההתאוששות בשבוע האחרון, אנחנו עדיין מתחת לסגירה של 2 באפריל, וההפסדים מתחילת השנה במדדי ה-S&P 500 והנאסד"ק עומדים על 6% ו-10%, בהתאמה.
עבור רבים, ההשקעות הכספיות מייצגות הרבה יותר מאשר רק מספרים באפליקציית הבנק. הן מהוות תחושת ביטחון, חופש לעתיד, סטטוס חברתי והוכחה להצלחה אישית. הן משקפות את היכולת לרכוש את הטובין והיתרונות שמשפרים את איכות החיים. לכן, כאשר השווקים צונחים, התגובות הרגשיות מגוונות: חרדה, כעס, בלבול, דיכאון, ולעתים אדישות מגוננת.
פסיכולוגים רבים דיווחו על עלייה בדיווחי חרדה הקשורים למצב הכלכלי וערך תיקי ההשקעות בקרב מטופליהם. רבים משתפים בתחושתם שהם נמצאים במעגל בלתי נגמר של אירועים כלכליים מאתגרים – סיום לימודים בתקופת המיתון הגדול, הקמת משפחה בתקופת הקורונה, וכעת התמודדות עם זעזועים בשוק ומלחמות סחר פוטנציאליות.
- גולדמן זאקס מזהיר: האטה בהשקעות בבינה מלאכותית עלולה למחוק 20% ממחיר המניות
- רעידת אדמה פוליטית בצרפת, המדדים באירופה נופלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפסדים כספיים והמוח
מחקרי הדמיית מוח מגלים תופעה מעניינת: הפסדים כספיים יכולים להפעיל תגובות איום במוח הדומות לאלו המתעוררות במצבי סכנה פיזית. מדובר בהתנגשות בין שתי אמיתות קשות – השווקים שונאים אי-ודאות, אך המוח האנושי שונא חוסר שליטה אפילו יותר.
הזעזועים בשוק אינם משפיעים רק על ערך תיקי ההשקעות, אלא יכולים להשפיע באופן ישיר על חיי אנשים רבים. בעלי עסקים התלויים בשרשראות אספקה גלובליות מוצאים את עצמם במאבק הישרדות ממשי. אחד המפתחות להתמודדות עם חרדה פיננסית, לפי המומחים, הוא היכולת להבחין בין גורמים שבשליטתנו לבין אלה שאינם. ניסיון לשלוט במצבים שמעבר לשליטתנו הוא הסיבה העיקרית לטעויות פיננסיות ולהתפתחות חרדה חמורה. קבלת העובדה שאיננו יכולים לשלוט בכל דבר, היא צעד חשוב בניהול הלחץ.
ניו יורק מהווה מעבדה מרתקת לחקר החרדה הפיננסית, וזאת בזכות שילוב ייחודי של גורמים. האזור המטרופוליני של העיר מכיל את הריכוז הגבוה ביותר של פסיכולוגים בארה"ב – 4,100 לעומת 1,670 בלוס אנג'לס, נכון לשנת 2023. כמו כן, בניו יורק יש את המספר הגבוה ביותר של יועצים פיננסיים אישיים. העיר גם מובילה במספר המיליונרים המתגוררים בה, והיא בעלת יוקר המחיה הגבוה ביותר במדינה, לפי נתוני המועצה לקהילה ופיתוח כלכלי לרבעון הראשון של 2024. שילוב זה הופך את וול סטריט ליותר מסתם מוסד פיננסי – היא תחנת מטרו לשני קווים שונים, המשולבת באופן אינטגרלי בחיי תושבי העיר.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
איך להתמודד עם חרדה פיננסית
מומחים מציעים מספר אסטרטגיות להתמודדות עם חרדה פיננסית. אחת הגישות המובילות היא פיתוח מה שמכונה "תיק חיים" – ראייה רחבה יותר של מה שמעניק משמעות וערך, מעבר להשקעות הכספיות. "תיק החיים" כולל את כל החוויות המהנות והמשמעותיות בחיים: קשרים עם בני משפחה, חברויות, תחביבים, בריאות, חיים רוחניים, ופעילויות המעניקות הזדמנויות לצמיחה מקצועית ואישית.
זמני משבר פיננסי יכולים לעורר תגובות התנהגותיות קיצוניות. חלק מהאנשים נוטים להגביר הוצאות באופן פרדוקסלי – לרכוש מוצרי יוקרה מתוך חשש שבקרוב לא יוכלו להרשות אותם לעצמם בשל מכסים או אינפלציה. אחרים עוברים להתנהגות הפוכה לחלוטין – דוחים רכישות גדולות, מבטלים חופשות, או אפילו שוקלים לצמצם את סגנון החיים, גם כאשר מצבם הפיננסי אינו מחייב זאת.
רבים בוחרים באסטרטגיה של "הישארות במסלול" – המשך שגרת החיים והצריכה הרגילה, גם בתקופות של אי-ודאות. בזמנים של חוסר יציבות בשווקים ומכסים חדשים, שמירה על נורמליות ושגרה יכולה להעניק תחושת שליטה בחיים, גם כאשר השווקים הפיננסיים נראים כאוטיים.
גורם משמעותי בהתמודדות עם אי-ודאות בשווקים הוא הניסיון שמגיע עם הגיל. משקיעים ותיקים עם עשרות שנות ניסיון נוטים לגלות חרדה פחותה בהשוואה למשקיעים צעירים. אלה שכבר עברו משברים פיננסיים קודמים, כמו אלה של 2008 ו-2020, מסוגלים להציב את את החששות בפרספקטיבה רחבה יותר, מתוך הבנה שהשווקים, למרות התנודתיות החריפה, בדרך כלל מתאוששים עם הזמן.
- 1.בא 28/04/2025 07:22הגב לתגובה זוהשקעות בבורסה.הכסף לא חייב לעבוד בשבילכם..בבורסה בדכ מפסידים אז הכסף שם עובד בשביל מישהו אחר עם מידע פנימי או פשוט יותר מהיר ומיקצועי .
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר
בעוד מנייתה נחלשת והמשקיעים סקפטיים, אדובי רוכשת את Semrush כדי להציע למשווקים פתרון מקיף ועמוק בעידן שבו AI מגדיר מחדש את התחרות
אדובי Adobe Systems Inc -1.79% הודיעה על רכישת Semrush בעסקה במזומן של 1.9 מיליארד דולר. זהו צעד שנועד לחזק את היצע הכלים לשיווק דיגיטלי ולהעמיק את יכולות ה־AI של החברה, דווקא בתקופה שבה המשקיעים מטילים ספק ביכולתה לייצר צמיחה בתחום הזה.
Semrush, שמספקת כלים ל־SEO, פרסום דיגיטלי וניהול תוכן, נכנסה לבורסה לפני שלוש שנים אך השנה מנייתה התרסקה ביותר מ־40%. דו"ח חלש ברבעון השני והחשש הכללי משוויי יתר בתחום ה־AI פגעו בה קשות. העסקה של אדובי מציבה עליה תג מחיר גבוה בהרבה מהשווי שבו נסחרה - 12 דולר למניה, פרמיה של יותר מ־75%. בעוד המשקיעים שאלו את עצמם למה אדובי בוחרת דווקא עכשיו לבצע רכישה גדולה, החברה אמרה כי הרכישה נועדה כדי לתת למשווקים תמונה מלאה על הנוכחות שלהם ברשת, בין אם בחיפוש מסורתי, אפליקציות, רשתות חברתיות או בוטים מבוססי AI כמו ChatGPT וג'מיני. לפי אדובי, השילוב עם Semrush יאפשר לה להציע פתרון אחד שמרכז את כל הערוצים.
שנה מאתגרת לאדובי
המהלך מגיע אחרי שנה מאתגרת במיוחד לאדובי. החברה אמנם הובילה במשך עשרות שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, אך בשנים האחרונות היא מתקשה לשמור על המומנטום מול שחקניות חדשות, ובעיקר מול כלי AI שמציעים אלטרנטיבות זולות ומהירות. מניית החברה ירדה ב־27% מתחילת השנה, בין היתר בגלל חשש שהמודל העסקי שלה נשחק.
אדובי מנסה לשנות את הנרטיב הזה כבר שנתיים. היא השיקה את Firefly, מודל ה־AI הג׳נרטיבי שלה, והכניסה יכולות מבוססות מודלים לכלים כמו פוטושופ, פרמייר ואינדזיין. אבל למרות השקת המוצרים, היא לא הצליחה לשכנע את השוק שה־AI שלה מספיק מתקדם או ייחודי לעומת מתחרות כמו OpenAI או Canva.
- אדובי עקפה את התחזיות, אז למה המניה מדשדשת?
- אורקל, אנבידיה, המדד, החוזים - מה יהיה היום בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העובדה שהמניה יורדת ביום הדיווח על העסקה מלמדת שהמשקיעים עדיין סקפטיים. הם רואים עול כבד על אדובי: מצד אחד היא צריכה להוכיח שהרכישה תתרום הכנסות אמיתיות, ומצד שני להראות שהשילוב עם Semrush לא ייתקע בתהליך הטמעה ארוך ויקר, כפי שקרה בעסקאות קודמות בתעשייה. למרות זאת, יש גם סימנים להתאוששות. ברבעון האחרון אדובי העלתה את תחזית ההכנסות שלה, בפעם השנייה השנה, וטענה שיכולות ה־AI החדשות מתחילות לייצר אימוץ אצל משתמשים עסקיים. מבחינתה, רכישת Semrush רק מזרזת את האסטרטגיה הזו ומחברת אותה ישירות לעולם השיווק, שצורך יותר ויותר כלי AI בזמן אמת.
