אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות
לקראת הדוחות

המספרים הם לא הכל - לקראת דוחות טסלה

טסלה תדווח על תוצאות הרבעון הראשון ביום שלישי אחרי המסחר, והפעם אולי יותר מתמיד המספרים לא יספרו את כל הסיפור; מהדיווחים על דגם חדש, דרך המעורבות של מאסק בממשל, ועד לרובוטקסי ולרובוטים האנושיים - כל מה שכדאי לשים אליו לב בדוחות הקרובים של טסלה

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

ביום שלישי הקרוב לאחר סיום המסחר, תפרסם טסלה Tesla -3.4%   את הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2025, בתקופה מאתגרת במיוחד עבור יצרנית הרכב החשמלי של אילון מאסק. השוק כבר מתכונן לתוצאות חלשות, אבל הסיפור של טסלה מורכב הרבה יותר מפספוס או עקיפה של צפי האנליסטים בשורה העליונה או התחתונה. השילוב בין מגמות עולמיות, הפוליטיקה בארה"ב, התחרות הגוברת מסין וחוסר ודאות סביב הנהגת החברה - טסלה בצומת דרכים. הדוחות הקרובים הם רק חלק מהתמונה.


המשקיעים נערכים לרבעון קשוח

תחזיות האנליסטים מצביעות על כך שטסלה צפויה לרשום הכנסות של כ־21.54 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה - עלייה קלה של 1.12% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה הצפי עומד על 42 סנט בלבד - ירידה של כ־7% לעומת הרבעון המקביל, ואחת מרמות הרווח הנמוכות ביותר של החברה בעשור האחרון.


מאחורי הירידה ברווחיות עומדים כמה גורמים. ראשית, שחיקת המרווחים של טסלה הפכה כבר לעניין שיטתי בעקבות ההנחות שניתנו בשווקים שונים במטרה להילחם בתחרות ההולכת ומחריפה. שנית, ההוצאות ההולכות וגדלות על מחקר ופיתוח, במיוחד סביב הרובוטקסי, מכבידות על השורה התחתונה. בנוסף, החברה נאלצה להתמודד עם רבעון קשה במיוחד בתחום הלוגיסטי, במיוחד לאור העלייה במכסים האמריקאים על מוצרים מסין שהשפיעה ישירות על חלקים בתהליך הייצור.


לצד המספרים, המשקיעים מחפשים תשובות גם לשאלות שמעבר. האם טסלה מצליחה להתמודד עם הירידה בביקושים לרכבים החשמליים בארה"ב? האם הפיתוחים החדשים בתחום הבינה המלאכותית והרובוטים האוטונומיים מתקדמים בקצב מספק? ומהי מידת המעורבות של מאסק בניהול השוטף של החברה, לאור תפקידו החדש בממשל טראמפ?


צפי לתנודתיות גבוהה במיוחד במניה אחרי הדוחות

גם בשוק האופציות כבר מתכוננים לתנועה חדה במיוחד במניית טסלה. על פי הנתונים, מחירי האופציות מרמזים על תנועה צפויה של כ־9.3% לכאן או לכאן ביום שלאחר הדוחות - תזוזה חריגה אפילו בשביל טסלה, אחת מהמניות התנודתיות ביותר במדד ה־S&P 500.


החולשה במניה, שצנחה בכ־38% מתחילת השנה לשווי של 776.4 מיליארד דולר, מיוחסת לא רק לפעילות העסקית של טסלה אלא גם למעורבות ההולכת ומתרחבת של מאסק בפוליטיקה האמריקאית. מאז מונה לראש "המשרד ליעילות ממשלתית", או DOGE, בממשל טראמפ, מאסק הפך לדמות שנויה במחלוקת גם בקרב משקיעי טסלה הוותיקים.


הקשר בין תפקוד המניה לבין עמדותיו הציבוריות של מאסק בולט במיוחד. מאז שהתבררה מעורבותו בממשל, נרשמה ירידה חדה בנתוני המכירות של טסלה בצפון אמריקה, בעוד מחאות פרצו מחוץ לאולמות התצוגה של החברה. יש כבר דיווחים מתועדים על לקוחות לשעבר שהרסו את רכבי הטסלה שלהם כמחאה, תופעה שכמעט ולא נראתה בעבר בשוק הרכב.

קיראו עוד ב"גלובל"


סקר שנערך במרץ האחרון הראה כי 67% מהאמריקאים לא ישקלו לרכוש רכב של טסלה, ו־37% מהם ציינו את מאסק כסיבה לכך, ובאירופה, הנתונים חמורים אף יותר. המשקיעים מצפים לשמוע מה בכוונת מאסק לעשות בנדון. האם הוא ימשיך לכהן בממשל טראמפ תוך כדי ניהול טסלה? האם בכוונתו לעזוב את תפקידו כדי להרגיע את השוק? לא מדובר רק בשאלות של תדמית החברה, אלא גם של ניהול: יש משקיעים שכבר תוהים האם מאסק מתמקד מספיק בניהול החברה או שהוא פועל בעיקר בזירה הפוליטית.


נתוני המסירות: הרבעון הגרוע ביותר מאז הקורונה

טסלה דיווחה בתחילת אפריל על מסירת 386,810 רכבים בלבד במהלך הרבעון הראשון של השנה – ירידה של כ־8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וצלילה של כ־32% לעומת הרבעון הקודם. מדובר ברבעון הגרוע ביותר של החברה מאז הרבעון השני של 2022 - אז עדיין הייתה תחת מגבלות מגפת הקורונה.


המסירות בארה"ב ובאירופה נפגעו בצורה הקשה ביותר, כשבחברות המחקר מצביעים על ירידה של עשרות אחוזים בביקוש לרכבי טסלה בקרב אוכלוסיות ליברליות - קהל היעד העיקרי של החברה עד לא מזמן. לעומת זאת, טסלה דווקא הצליחה לרשום עלייה קלה במסירות בסין, אם כי במחירים נמוכים יותר ובמרווחים קטנים יותר.


המספרים הללו מצטרפים לשורת כישלונות במוצרים חדשים. הטנדר החשמלי Cybertruck, שהושק באיחור של כמה שנים, לא מצליח לעמוד בציפיות, עם קצב מכירות איטי, ביקורות שליליות וריקול בטיחותי של כ־46 אלף רכבים. האנליסטים כבר שינו את התחזית ל־2025: במקום צמיחה של 20% כפי שנטען בעבר, הצפי כעת הוא לגידול של 3% בלבד - ויש גם הערכות לפיהן המכירות דווקא יקטנו השנה.


BYD מאתגרת את טסלה עם סוללה חדשה, והתחרות הסינית מתחזקת

בשעה שטסלה מתמודדת עם ירידת ביקושים במערב, החברות הסיניות צוברות תאוצה. חברת BYD, הגדולה ביותר בסין בתחום הרכב החשמלי, חשפה לאחרונה סוללה חדשה בעלת טווח משופר של מעל 1,000 ק"מ ויכולת טעינה מלאה של פחות מ־10 דקות. מדובר בפריצת דרך טכנולוגית שיכולה לשנות את מאזן הכוחות בשוק.


בנוסף, BYD החלה להשיק דגמים חדשים במחירים תחרותיים במיוחד, נמוכים משמעותית מהמחיר של טסלה מודל 3, מבלי לפגוע באיכות החומרים או בטווח הנסיעה. בתגובה, טסלה נאלצה לבצע הורדות מחירים נוספות, שהובילו לשחיקה נוספת ברווחיות.


טסלה עדיין שומרת על יתרון תדמיתי מסוים, במיוחד בקרב קהל טכנולוגי מערבי, אך היתרון הזה הולך ונשחק. הסקרים מראים כי צעירים ברחבי ארה"ב ואירופה כבר אינם רואים בטסלה כבחירה המובילה, במיוחד לאור העמדות הציבוריות של מאסק. ככל ש־BYD, Nio, Xpeng ואחרות ממשיכות להתקדם, טסלה תיאלץ לבצע השקעות כבדות יותר כדי לשמר את מעמדה.


הרובוטקסי: חלום שמתרחק או מנוע הצמיחה הבא?

התקווה הגדולה של טסלה בשלב זה היא הרובוטקסי - מערך מוניות אוטונומיות שצפוי להתחיל לפעול כבר ביוני באוסטין, טקסס. מאסק טען בעבר שהרכב שיוביל את המהלך יהיה דו-מושבי, ללא הגה, ובמחיר נמוך מ־30 אלף דולר. על הנייר, מדובר במהלך שיכול לשנות את שוק התחבורה כפי שאנחנו מכירים אותו, אבל הפועל כנראה שהדרך עוד ארוכה.


לפי דיווחים שונים, טסלה נאלצה לאחרונה להקפיא משלוחים של חלקים קריטיים ל־Cybercab בעקבות העלאת המכסים מצד טראמפ. התוצאה: עיכוב משמעותי בלוחות הזמנים. בנוסף, גם מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, ה־FSD, עדיין רחוקה מרמת ביצוע מלאה. אמנם יש שיפור במספר הקילומטרים בין הצורך להתערבות של הנהג, אך עדיין מדובר בפערים טכנולוגיים משמעותיים.


למרות זאת, משקיעים רבים תולים תקווה ברובוטקסי, לא רק כפתרון רווחי בטווח הקצר, אלא כהישג משמעותי בדרך לעולם שבו תחבורה אוטונומית מחליפה את הנהגים. אם טסלה תצליח לקיים את ההבטחות ולפרוץ ראשונה לשוק הזה, היא עשויה לזכות ביתרון אדיר, אבל זהו הימור שדורש סבלנות והשקעה רבה.


דגם חדש וזול באופק, אבל האם הוא יצליח לבלום את הירידה?

במקביל לרובוטקסי, טסלה ממשיכה לקדם פיתוח של דגם רכב חשמלי חדש וזול, מהלך שמיועד להחזיר לחברה את הביקושים שאבדו לה. לפי הדיווחים, החברה מתכננת גרסה מצומצמת של מודל Y שתהיה קטנה יותר, פשוטה יותר, ובעיקר זולה משמעותית. השמועות מדברות על מחיר התחלתי של כ־25,000 דולר, תג מחיר שיכול להחזיר את טסלה ללקוחות רבים שחיפשו חלופה זולה יותר לרכב חשמלי.


עם זאת, הדגם הזול צפוי להתבסס על אותם קווי ייצור קיימים של מודל Y, וייתכן שלא יכלול את מערכות הנהיגה האוטונומיות המתקדמות, מהלך שנועד להוזיל עלויות אך עלול לפגוע באטרקטיביות של הדגם החדש. ההשקה של הרכב החדש צפויה רק בסוף 2025 או תחילת 2026, כך שתרומתו להכנסות של השנה הנוכחית תהיה זניחה.


בעוד רבים מהאנליסטים סבורים כי מדובר בצעד נכון, ישנם גם כאלה שמזהירים מפני תחרות גוברת מצד סיניות כמו BYD ו־Leapmotor, שכבר מוכרות רכבים חשמליים במחירים דומים ואף נמוכים יותר. במילים אחרות, גם אם טסלה תצליח לעמוד ביעדים, ייתכן שהשוק כבר לא יחכה לה.


תחום האנרגיה: נקודת אור קטנה

לצד הקשיים בשוק הרכב, טסלה דווקא מצליחה להציג תוצאות חיוביות בתחום האנרגיה, החטיבה הקטנה אך הצומחת של החברה. ברבעון הראשון של השנה דיווחה החברה על פריסה של 10.4 ג'יגה־ואט שעה של מערכות אגירה, ירידה קלה לעומת השיא ברבעון הקודם, אך עדיין עלייה של 156% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


תחום האנרגיה הפך בשנים האחרונות לאחד ממנועי הצמיחה של החברה, במיוחד על רקע המגמות הגלובליות של מעבר לאנרגיה מתחדשת. אמנם מדובר עדיין בפעילות שמהווה פחות מ־10% מהכנסות טסלה, אך קצב הגידול המהיר שלה מציב אותה בעמדת יתרון מול מתחרות אחרות. השאלה היא האם טסלה תדע למנף את היתרון הזה גם מבחינה עסקית. בשלב הזה החברה משקיעה רבות בהרחבת יכולות הייצור וההפצה, אבל המרווחים עדיין נמוכים יחסית. לא ברור אם תחום האנרגיה יוכל לפצות על שחיקת הרווחיות בתחום הרכב, אך הוא בהחלט משמש כעוגן חיובי עם פוטנציאל לא רע.


בינה מלאכותית, רובוטים והחזון הרחוק

ולצד הכול, עדיין יש את החזון. טסלה ממשיכה להציג את עצמה כחברת טכנולוגיה, ולא רק יצרנית רכבים. מאסק הבהיר לא פעם כי העתיד של החברה טמון ביכולת שלה לפתח מערכות אוטונומיות, רובוטים תעשייתיים ובינה מלאכותית שתשנה את פני התחבורה והייצור העולמיים.


במסגרת זו, החברה משקיעה בפרויקט Optimus, רובוט אנושי חכם שמיועד לתפקד כעוזר תעשייתי ועוזר בית. הדגם הראשון כבר הוצג, אך נכון לעכשיו מדובר עדיין באבטיפוס ראשוני מאוד. עם זאת, המשקיעים מצפים לקבל עדכון נוסף לגבי קצב ההתקדמות בפרויקט, ובמיוחד האם טסלה רואה פוטנציאל מסחרי כבר בשנים הקרובות.


גם בתחום ה־AI, החברה משקיעה במחשבי על שיאפשרו למערכת הנהיגה האוטונומית שלה ללמוד ללא התערבות אנושית. אם טסלה תצליח להקדים את Waymo של גוגל וחברות אחרות בתחום הזה, היא עשויה לזכות במנוע צמיחה חדש לשנים הקרובות. אך בשלב הזה, אין עדיין התקדמות משמעותית להודיע עליה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    החיים 21/04/2025 08:44
    הגב לתגובה זו
    מספרי הסיפורים צרכים לעבוד קשה
  • 2.
    קץ כל בשר לבן 21/04/2025 06:54
    הגב לתגובה זו
    חיזקת עמלק וצאצאיו וגוג בא בשערייך.
  • 1.
    הדאגה לגזע גדולה 21/04/2025 06:52
    הגב לתגובה זו
    חצבת פשטה אמריקה FIRST אירופה ונחת בנתבג בפסח . אוי לך יום הדין דור מרגל חסר און וישע והבוסטר הרג מערכת חיסונית ובאג זעיר חכם ממך ואלן מאסק.
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

קתרין קונולי (X)קתרין קונולי (X)

אירלנד בפני מהפך: המועמדת השמאלנית צועדת לניצחון מוחץ בבחירות לנשיאות

קתרין קונולי מובילה בפער גדול על יריבתה; הבחירות משקפות שינוי עמוק באירלנד על רקע משבר דיור חריף ומתיחות סביב ההגירה



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קתרין קונולי

אירלנד עומדת בפני בחירות נשיאותיות מכריעות בסוף השבוע הקרוב, כאשר קתרין קונולי, פוליטיקאית עצמאית ותיקה המזוהה עם השמאל, מובילה בסקרים בפער של כ-19% על פני הת'ר האמפריז, שרה לשעבר ממפלגת פיין גייל המרכזית-ימנית. הסקרים האחרונים, שפורסמו מצביעים על תמיכה של כ-44% לקונולי לעומת 25% להאמפריז, כאשר כ-30% מהמצביעים עדיין מהססים. זה נראה סופי. 

אף שתפקיד הנשיא באירלנד הוא בעיקרו סמלי וייצוגי, ללא סמכויות חקיקתיות או מנהלתיות ישירות, ניצחון סוחף לקונולי מבטא את השינוי בתודעה הפוליטית האירית, על רקע משבר הדיור המתמשך, מתיחויות סביב הגירה ואי-שוויון שגדל.

הבחירות, שיתקיימו היום ותוצאותיהן יתפרסמו בשבת, מגיעות ברגע קריטי בהיסטוריה האירית. המדינה, שנהנית מצמיחה כלכלית מהירה בשנים האחרונות בזכות ענפי ההייטק והפרמצבטיקה, מתמודדת עם אתגרים פנימיים חריפים: מחירי דיור שזינקו ב-10% בשנה האחרונה, מחסור של כ-250 אלף יחידות דיור ומתיחות חברתית סביב זרם מבקשי מקלט שמובילה למהומות אלימות. 

מקורות שמרניים באירלנד טוענים כי הבחירות הללו חושפות "פרצה אלקטורלית", מצב שבו הציבור, מתוסכל ממדיניות הממשלה, עלול להעניק כוח סמלי לדמות שמאלנית רדיקלית כמו קונולי, שתחזק את הלחץ על מדיניות ההגירה והכלכלה. מבקרים מהימין מגדירים זאת כ"בחירה בין סדר לאנרכיה, בין ממשלה יציבה לבין קולות שמאלניים שמסכנים את הכלכלה האירית."

קונולי: מהתנגדות למלחמות ועד תמיכה בזכויות חברתיות

קתרין קונולי, בת 68 מגאלווי, היא דמות ותיקה בפוליטיקה האירית אך לא שגרתית. כעורכת דין ופסיכולוגית בהכשרתה, היא החלה את דרכה במפלגת הלייבור בשנות ה-80, אך עזבה אותה ב-1996 בעקבות חילוקי דעות אידיאולוגיים והפכה לפעילה עצמאית. נבחרה לפרלמנט (Dáil) ב-2016 כעצמאית, שימשה כסגנית יו"ר הפרלמנט בין 2020 ל-2024, והייתה חברה בוועדת התקציב הציבורית, שם ביקרה בחריפות את כשלי הממשלה בניהול הכספים הציבוריים.