ביל אקמן
צילום: טוויטר

ההשקעה החדשה של ביל אקמן

מניית הרץ מזנקת לאחר שפרשינג סקוור של אקמן רוכשת נתח ממניותיה - זה נראה מהלך מפתיע על רקע מצבה של החברה, אבל אקמן רואה כאן הזדמנות גדולה



אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

מניית הרץ גלובל  (Hertz Global Holdings, HTZ ) מזנקת 20%, לאחר שקרן הגידור פרשינג סקוור של ביל אקמן, רכשה 12.7 מיליון מניות בחברת השכרת הרכב, בשווי כולל של כ-47 מיליון דולר. המהלך, מוגדר כהימור אקטיביסטי על התאוששות החברה, כי החברה במצב מאתגר, אבל כשרואים את הביצועים ברבעונים האחרונים רואים שיש כאן פוטנציאל להצפת ערך ויחסי סיכוי-סיכון טובים. יש סיכון, והוא גדול, אבל זה מתומחר - המשך התאוששות של חברת השכרת הרכב והמניה יכולה לזנק וזה מתבטא במנוף תפעולי מרשים - החברה מוכרת בקצב של מעל 9 מיליארד דולר ונסחרת ב-1.3 מיליארד דולר (אחרי העלייה היום). 

היא צפויה להפסיד השנה, אך בהמשך להתייעלות ולשיפור בהכנסות היא אמורה לעבור שנה הבאה לרווח כשאם התוכניות אכן יתגשמו, הרי שהתוספת בהכנסות ילוו בגידול נמוך בהוצאות מה שעשוי לשפר דרמטית את הרווחיות והרווח. אקמן רואה את ההזדמנות, מודע לסיכון והולך על השקעה משמעותית בהרץ.    


הרץ כבר היתה במחיר של 30 דולר לפני 4 שנים, כעת סביב 4.3 דולר. היא נפלה על רקע הסדר חוב שעברה וחזרה לחיים אחרי תקופה קשה. החברה היא חברת השכרת רכב גלובלית שמהלך הקורונה כשעלום התיירות נסחר, נכנסה למצב מאוד מורכב שבעצם חיסל את עסקיה. מה שעזר לה בהבראה היה שמניית הרץ הפכה לאחת ממניות המם הראשונות, כאשר משקיעים פרטיים, שהונעו על ידי ספקולציות ופלטפורמות כמו רדיט, הזרימו כספים למניה בתקווה להתאוששות. זה הרים את המניה כשבדרך היא מצליחה לגייס הון ולעבור את התקופה הקשה. 

מאז החברה יצאה מהמשבר וקיבלה הצעת רכישה של קבוצת משקיעים בראשות Knighthead Capital ו-Certares Management לפי 8 דולר למניה. מאז הכיוון הוא למטה. החברה עם חובות משמעותיים, תחרות עזה מצד מתחרות כמו Avis Budget ו-Enterprise, ותנודות בביקוש להשכרת רכב. 

כמו כן, מחסור ברכבים חדשים עקב משבר השבבים העולמי הגביל את יכולתה לחדש את הצי שלה, והעלויות התפעוליות עלו על רקע אינפלציה ותעריפי דלק גבוהים. בנוסף, הרץ ספגה ביקורת על תמחור דינמי שגרם ללקוחות לשלם מחירים גבוהים בעונות שיא, מה שפגע במוניטין שלה. ועדיין מדובר במותג מאוד חזק ובחברה עם נתח שוק גדול. 

ביל אקמן: הימור אקטיביסטי או סימן לשינוי?

ההשקעה של ביל אקמן בהרץ היא מהלך מפתיע, במיוחד לאור ההערכות כי אקמן, שנחשב למשקיע אקטיביסטי עם היסטוריה של הימורים מוצלחים על חברות במשבר, מפחית חשיפה לשווקים. פרשינג סקוור, שהוקמה ב-2004 ומנהלת נכסים בשווי של כ-15 מיליארד דולר, אומנם ידועה בהשקעות בחברות מסוכנות אבל עם פוטנציאל התאוששות, כמו הילטון, צ'יפוטלה ועוד שהניבו בפועל תשואות פנומנליות, אלא שהעיתוי לכאורה לא מסתדר עם ההערכות השליליות של אקמן בחודשים האחרונים. 

כך או אחרת, אקמן ידוע הוא משקיע אקטיביסטי והוא ינסה לדרוש שינויים בפעילות החברה כדי למנף את השקעותו. צריך לזכור שלמרות שברוב המקרים זה עובד, יש לו כמה כשלונות מהדהדים לרבות בחברת וליאנט שבה מחק כ-4 מיליארד דולר. .

קיראו עוד ב"גלובל"

הרכישה בהרץ היא קטנה יחסית - כ-45 מהמניות, אבל זה לא יפתיע אם הוא יגדיל החזקתו. אפשר לשער שאקמן עשוי ללחוץ על הנהלת החברה כדי לשפר את המרווחים, לצמצם חובות, ולעבוד יותר הדוק על חזרה לרווח. המהלך של אקמן מגיע לא רק כשהוא די חושש מהשווקים, אלא גם בתקופה שבה הוא נטה להשקיע במניות גדולות על חשבון "הרפתקאות" בשוק. השקעותיו הגדולות בשנה האחרונה הן בגוגל ובברוקפילד. 


קשה בשלב זה להעריך את השפעת המכסים על הפעילות של הרץ. המכסים אומנם ייקרו את מחירי הרכב, מה שיכול להשפיע על עלויות הצי של הרץ ועל ההוצאות לחידוש צי הרכבים ולתחזוקה השוטפת. אך מנגד, הם עשויים להגביר את הביקוש להשכרות על חשבון רכישות רכב. המעורבות של אקמן אולי עשויה לאותת על אמון שלו בהתאוששות התיירות והנסיעות, אך היא עדיין סוג של הימור.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עני 17/04/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לקבל מביל תרומה מי יכול לעZור ליהודי בצרה
  • 2.
    אנונימי 16/04/2025 22:20
    הגב לתגובה זו
    ביל המהמר
  • 1.
    מה עם נייק אדון אקמן (ל"ת)
    פצ 16/04/2025 22:10
    הגב לתגובה זו
  • תרשום עד סוף 2025 נייקי עושה דאבל. רק צריך שלוש מילים..NO MORE DTC (ל"ת)
    נייקי עתיד 16/04/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


צ'ונג צ'ינג  ויי  מנכל TSM    (אתר החברה)
צילום: צ'ונג צ'ינג ויי מנכל TSM (אתר החברה)

הקרב על השבבים: TSMC תובעת בכיר לשעבר שהצטרף לאינטל

האשמות - אינטל "גנבה" מ-TSMC עובד בכיר מאוד בן 75 שהעביר קלסרים רבים וסודות וזה אחרי שהודיע על פרישה; וגם - מקרים קודמים של מעבר בכירים בין חברות ומה קרה בתביעות?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC שבבים

בתעשיית השבבים, שבה כל התקדמות טכנולוגית יכולה להטות את מאזן הכוחות הגלובלי, הגנת סודות מסחריים היא עניין של הישרדות. TSMC, יצרנית השבבים המובילה בעולם, הגישה תביעה משפטית נגד הבכיר לשעבר וי-ג'ן לו, בטענה להעברת מידע סודי לאינטל, המתחרה האמריקאית. לו, שפרש מהחברה ביולי 2025 והצטרף לאינטל באוקטובר באותה שנה, שימש כסגן נשיא בכיר לאסטרטגיה טכנולוגית ומחקר ופיתוח. TSMC טוענת כי הוא לקח עמו קופסאות גדולות של מסמכים, קלסרים ופתקים כתובים ביד, שכללו תיעוד מפורט של פרויקטים סודיים, כולל תהליכי ייצור מתקדמים כמו 2 ננומטר, A16 ו-A14.

התביעה מבוססת על חקירה פנימית שגילתה חשדות להפרת חוזה סודיות והעברת ידע קריטי. הרשויות בטייוואן, דרך משרד התובעים העליון, פתחו חקירה פלילית ראשונית שמתמקדת לא רק בהפרה אזרחית אלא גם בסיכונים לביטחון לאומי. טייוואן תופסת את TSMC כנכס אסטרטגי עליון, שכן החברה שולטת בכ-90% מייצור השבבים המתקדמים בעולם, כולל אלה המיועדים לבינה מלאכותית, סמארטפונים ומערכות צבאיות. דליפה כזו עלולה להשפיע על שרשרת האספקה הגלובלית, שתלויה בטכנולוגיות אלה. להרחבה - האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אינטל מכחישה כל מעורבות. מנכ"ל החברה, ליפ-בו טאן, התייחס לפרשה בראיונות לתקשורת האמריקאית והטייוואנית, ותיאר את הטענות כ"שמועות חסרות בסיס". הוא הדגיש כי אינטל פועלת במדיניות גיוס "Clean Room", שמבטיחה כי עובדים חדשים אינם מביאים מידע מקודם, וכי החברה מכבדת קניין רוחני. טאן, שמקורו בטייוואן, ניסה להרגיע את השוק בכך שהדגיש את המחויבות האתית, אך התגובה בשוק הייתה מיידית: מניית אינטל ירדה ב-1.2% ומניית TSMC ב-3.5% ביום ההודעה על החקירה. לו עצמו שמר על שתיקה פומבית, והפרשה נותרה בשלבים ראשוניים, עם פוטנציאל להתמשכות משפטית של חודשים או שנים.


גנבה או לא גנבה? זאת השאלה

כדי להעריך את חומרת המקרה, חשוב להבין את דמותו של וי-ג'ן לו ואת תפקידו המרכזי ב-TSMC. לו, בן 75 כיום, הוא מהנדס ותיק בעל דוקטורט בפיזיקה מפרינסטון, ששירת בחברה למעלה מ-21 שנה. הוא הצטרף ל-TSMC ב-2004, בגיל 54, לאחר קריירה מרשימה בארה"ב: הוא עבד באינטל עצמה בשנות ה-80 כחלק מצוות הפיתוח של תהליכי ייצור מתקדמים, ולאחר מכן בתפקידים בכירים בחברות שבבים אמריקאיות אחרות, כולל כסגן נשיא להתקדמות טכנולוגית. חזרתו לטייוואן הייתה צעד אסטרטגי, שכן הוא הביא עמו ניסיון עולמי שסייע ל-TSMC להפוך מענקית ייצור מקומית לשחקנית גלובלית.

בתוך TSMC, לו מילא תפקידים מרכזיים שמעברים אותו למעמד של "ארכיטקט" של החברה. הוא שימש כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח, אחראי על פיתוח תהליכי ייצור חדשניים כמו 7 ננומטר, 5 ננומטר ו-3 ננומטר, ששינו את כללי המשחק בתעשייה. בתפקידו האחרון, כסגן נשיא לאסטרטגיה קורפורטיבית, הוא הוביל את תכנון הדורות הבאים, כולל 2 ננומטר, שמאפשר דחיסות גבוהה יותר של טרנזיסטורים ומפחית צריכת אנרגיה ב-30% בהשוואה לדורות קודמים. לו היה מעורב באופן אישי בפרויקטים סודיים כמו A16, גרסה משופרת של 2 ננומטר המיועדת לשבבי AI, וב-A14, שמשמש לייצור שבבים צבאיים. הוא נחשב לוותיק ביותר בחברה, שפרש אחרי הארכות חוזרות של גיל הפרישה הרשמי (67), בזכות תרומתו הבלתי ניתנת להחלפה. עמיתים תיארו אותו כ"גנרל חמקמק", אדם שמעדיף עבודה מאחורי הקלעים, אך השפיע על ניצחונות אסטרטגיים מרכזיים, כמו כיבוש חוזי ייצור עם אפל ואנבידיה.