ביל אקמן
צילום: טוויטר

ההשקעה החדשה של ביל אקמן

מניית הרץ מזנקת לאחר שפרשינג סקוור של אקמן רוכשת נתח ממניותיה - זה נראה מהלך מפתיע על רקע מצבה של החברה, אבל אקמן רואה כאן הזדמנות גדולה



אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

מניית הרץ גלובל  (Hertz Global Holdings, HTZ ) מזנקת 20%, לאחר שקרן הגידור פרשינג סקוור של ביל אקמן, רכשה 12.7 מיליון מניות בחברת השכרת הרכב, בשווי כולל של כ-47 מיליון דולר. המהלך, מוגדר כהימור אקטיביסטי על התאוששות החברה, כי החברה במצב מאתגר, אבל כשרואים את הביצועים ברבעונים האחרונים רואים שיש כאן פוטנציאל להצפת ערך ויחסי סיכוי-סיכון טובים. יש סיכון, והוא גדול, אבל זה מתומחר - המשך התאוששות של חברת השכרת הרכב והמניה יכולה לזנק וזה מתבטא במנוף תפעולי מרשים - החברה מוכרת בקצב של מעל 9 מיליארד דולר ונסחרת ב-1.3 מיליארד דולר (אחרי העלייה היום). 

היא צפויה להפסיד השנה, אך בהמשך להתייעלות ולשיפור בהכנסות היא אמורה לעבור שנה הבאה לרווח כשאם התוכניות אכן יתגשמו, הרי שהתוספת בהכנסות ילוו בגידול נמוך בהוצאות מה שעשוי לשפר דרמטית את הרווחיות והרווח. אקמן רואה את ההזדמנות, מודע לסיכון והולך על השקעה משמעותית בהרץ.    


הרץ כבר היתה במחיר של 30 דולר לפני 4 שנים, כעת סביב 4.3 דולר. היא נפלה על רקע הסדר חוב שעברה וחזרה לחיים אחרי תקופה קשה. החברה היא חברת השכרת רכב גלובלית שמהלך הקורונה כשעלום התיירות נסחר, נכנסה למצב מאוד מורכב שבעצם חיסל את עסקיה. מה שעזר לה בהבראה היה שמניית הרץ הפכה לאחת ממניות המם הראשונות, כאשר משקיעים פרטיים, שהונעו על ידי ספקולציות ופלטפורמות כמו רדיט, הזרימו כספים למניה בתקווה להתאוששות. זה הרים את המניה כשבדרך היא מצליחה לגייס הון ולעבור את התקופה הקשה. 

מאז החברה יצאה מהמשבר וקיבלה הצעת רכישה של קבוצת משקיעים בראשות Knighthead Capital ו-Certares Management לפי 8 דולר למניה. מאז הכיוון הוא למטה. החברה עם חובות משמעותיים, תחרות עזה מצד מתחרות כמו Avis Budget ו-Enterprise, ותנודות בביקוש להשכרת רכב. 

כמו כן, מחסור ברכבים חדשים עקב משבר השבבים העולמי הגביל את יכולתה לחדש את הצי שלה, והעלויות התפעוליות עלו על רקע אינפלציה ותעריפי דלק גבוהים. בנוסף, הרץ ספגה ביקורת על תמחור דינמי שגרם ללקוחות לשלם מחירים גבוהים בעונות שיא, מה שפגע במוניטין שלה. ועדיין מדובר במותג מאוד חזק ובחברה עם נתח שוק גדול. 

ביל אקמן: הימור אקטיביסטי או סימן לשינוי?

ההשקעה של ביל אקמן בהרץ היא מהלך מפתיע, במיוחד לאור ההערכות כי אקמן, שנחשב למשקיע אקטיביסטי עם היסטוריה של הימורים מוצלחים על חברות במשבר, מפחית חשיפה לשווקים. פרשינג סקוור, שהוקמה ב-2004 ומנהלת נכסים בשווי של כ-15 מיליארד דולר, אומנם ידועה בהשקעות בחברות מסוכנות אבל עם פוטנציאל התאוששות, כמו הילטון, צ'יפוטלה ועוד שהניבו בפועל תשואות פנומנליות, אלא שהעיתוי לכאורה לא מסתדר עם ההערכות השליליות של אקמן בחודשים האחרונים. 

כך או אחרת, אקמן ידוע הוא משקיע אקטיביסטי והוא ינסה לדרוש שינויים בפעילות החברה כדי למנף את השקעותו. צריך לזכור שלמרות שברוב המקרים זה עובד, יש לו כמה כשלונות מהדהדים לרבות בחברת וליאנט שבה מחק כ-4 מיליארד דולר. .

קיראו עוד ב"גלובל"

הרכישה בהרץ היא קטנה יחסית - כ-45 מהמניות, אבל זה לא יפתיע אם הוא יגדיל החזקתו. אפשר לשער שאקמן עשוי ללחוץ על הנהלת החברה כדי לשפר את המרווחים, לצמצם חובות, ולעבוד יותר הדוק על חזרה לרווח. המהלך של אקמן מגיע לא רק כשהוא די חושש מהשווקים, אלא גם בתקופה שבה הוא נטה להשקיע במניות גדולות על חשבון "הרפתקאות" בשוק. השקעותיו הגדולות בשנה האחרונה הן בגוגל ובברוקפילד. 


קשה בשלב זה להעריך את השפעת המכסים על הפעילות של הרץ. המכסים אומנם ייקרו את מחירי הרכב, מה שיכול להשפיע על עלויות הצי של הרץ ועל ההוצאות לחידוש צי הרכבים ולתחזוקה השוטפת. אך מנגד, הם עשויים להגביר את הביקוש להשכרות על חשבון רכישות רכב. המעורבות של אקמן אולי עשויה לאותת על אמון שלו בהתאוששות התיירות והנסיעות, אך היא עדיין סוג של הימור.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עני 17/04/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לקבל מביל תרומה מי יכול לעZור ליהודי בצרה
  • 2.
    אנונימי 16/04/2025 22:20
    הגב לתגובה זו
    ביל המהמר
  • 1.
    מה עם נייק אדון אקמן (ל"ת)
    פצ 16/04/2025 22:10
    הגב לתגובה זו
  • תרשום עד סוף 2025 נייקי עושה דאבל. רק צריך שלוש מילים..NO MORE DTC (ל"ת)
    נייקי עתיד 16/04/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.