ההשקעה החדשה של ביל אקמן
מניית הרץ מזנקת לאחר שפרשינג סקוור של אקמן רוכשת נתח ממניותיה - זה נראה מהלך מפתיע על רקע מצבה של החברה, אבל אקמן רואה כאן הזדמנות גדולה
מניית הרץ גלובל (Hertz Global Holdings, HTZ ) מזנקת 20%, לאחר שקרן הגידור פרשינג סקוור של ביל אקמן, רכשה 12.7 מיליון מניות בחברת השכרת הרכב, בשווי כולל של כ-47 מיליון דולר. המהלך, מוגדר כהימור אקטיביסטי על התאוששות החברה, כי החברה במצב מאתגר, אבל כשרואים את הביצועים ברבעונים האחרונים רואים שיש כאן פוטנציאל להצפת ערך ויחסי סיכוי-סיכון טובים. יש סיכון, והוא גדול, אבל זה מתומחר - המשך התאוששות של חברת השכרת הרכב והמניה יכולה לזנק וזה מתבטא במנוף תפעולי מרשים - החברה מוכרת בקצב של מעל 9 מיליארד דולר ונסחרת ב-1.3 מיליארד דולר (אחרי העלייה היום).
היא צפויה להפסיד השנה, אך בהמשך להתייעלות ולשיפור בהכנסות היא אמורה לעבור שנה הבאה לרווח כשאם התוכניות אכן יתגשמו, הרי שהתוספת בהכנסות ילוו בגידול נמוך בהוצאות מה שעשוי לשפר דרמטית את הרווחיות והרווח. אקמן רואה את ההזדמנות, מודע לסיכון והולך על השקעה משמעותית בהרץ.
הרץ כבר היתה במחיר של 30 דולר לפני 4 שנים, כעת סביב 4.3 דולר. היא נפלה על רקע הסדר חוב שעברה וחזרה לחיים אחרי תקופה קשה. החברה היא חברת השכרת רכב גלובלית שמהלך הקורונה כשעלום התיירות נסחר, נכנסה למצב מאוד מורכב שבעצם חיסל את עסקיה. מה שעזר לה בהבראה היה שמניית הרץ הפכה לאחת ממניות המם הראשונות, כאשר משקיעים פרטיים, שהונעו על ידי ספקולציות ופלטפורמות כמו רדיט, הזרימו כספים למניה בתקווה להתאוששות. זה הרים את המניה כשבדרך היא מצליחה לגייס הון ולעבור את התקופה הקשה.
מאז החברה יצאה מהמשבר וקיבלה הצעת רכישה של קבוצת משקיעים בראשות Knighthead Capital ו-Certares Management לפי 8 דולר למניה. מאז הכיוון הוא למטה. החברה עם חובות משמעותיים, תחרות עזה מצד מתחרות כמו Avis Budget ו-Enterprise, ותנודות בביקוש להשכרת רכב.
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, מחסור ברכבים חדשים עקב משבר השבבים העולמי הגביל את יכולתה לחדש את הצי שלה, והעלויות התפעוליות עלו על רקע אינפלציה ותעריפי דלק גבוהים. בנוסף, הרץ ספגה ביקורת על תמחור דינמי שגרם ללקוחות לשלם מחירים גבוהים בעונות שיא, מה שפגע במוניטין שלה. ועדיין מדובר במותג מאוד חזק ובחברה עם נתח שוק גדול.
ביל אקמן: הימור אקטיביסטי או סימן לשינוי?
ההשקעה של ביל אקמן בהרץ היא מהלך מפתיע, במיוחד לאור ההערכות כי אקמן, שנחשב למשקיע אקטיביסטי עם היסטוריה של הימורים מוצלחים על חברות במשבר, מפחית חשיפה לשווקים. פרשינג סקוור, שהוקמה ב-2004 ומנהלת נכסים בשווי של כ-15 מיליארד דולר, אומנם ידועה בהשקעות בחברות מסוכנות אבל עם פוטנציאל התאוששות, כמו הילטון, צ'יפוטלה ועוד שהניבו בפועל תשואות פנומנליות, אלא שהעיתוי לכאורה לא מסתדר עם ההערכות השליליות של אקמן בחודשים האחרונים.
כך או אחרת, אקמן ידוע הוא משקיע אקטיביסטי והוא ינסה לדרוש שינויים בפעילות החברה כדי למנף את השקעותו. צריך לזכור שלמרות שברוב המקרים זה עובד, יש לו כמה כשלונות מהדהדים לרבות בחברת וליאנט שבה מחק כ-4 מיליארד דולר. .
- זינקה 9,000% ב-3 שנים - האם הדוח הקרוב יעמוד בציפיות הגבוהות?
- לקראת דוחות ענקיות הטק: לאיזה תשואה מצפה השוק על 420 מיליארד דולר של השקעות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
הרכישה בהרץ היא קטנה יחסית - כ-45 מהמניות, אבל זה לא יפתיע אם הוא יגדיל החזקתו. אפשר לשער שאקמן עשוי ללחוץ על הנהלת החברה כדי לשפר את המרווחים, לצמצם חובות, ולעבוד יותר הדוק על חזרה לרווח. המהלך של אקמן מגיע לא רק כשהוא די חושש מהשווקים, אלא גם בתקופה שבה הוא נטה להשקיע במניות גדולות על חשבון "הרפתקאות" בשוק. השקעותיו הגדולות בשנה האחרונה הן בגוגל ובברוקפילד.
קשה בשלב זה להעריך את השפעת המכסים על הפעילות של הרץ. המכסים אומנם ייקרו את מחירי הרכב, מה שיכול להשפיע על עלויות הצי של הרץ ועל ההוצאות לחידוש צי הרכבים ולתחזוקה השוטפת. אך מנגד, הם עשויים להגביר את הביקוש להשכרות על חשבון רכישות רכב. המעורבות של אקמן אולי עשויה לאותת על אמון שלו בהתאוששות התיירות והנסיעות, אך היא עדיין סוג של הימור.
- 3.עני 17/04/2025 07:18הגב לתגובה זואיך אפשר לקבל מביל תרומה מי יכול לעZור ליהודי בצרה
- 2.אנונימי 16/04/2025 22:20הגב לתגובה זוביל המהמר
- 1.מה עם נייק אדון אקמן (ל"ת)פצ 16/04/2025 22:10הגב לתגובה זו
- תרשום עד סוף 2025 נייקי עושה דאבל. רק צריך שלוש מילים..NO MORE DTC (ל"ת)נייקי עתיד 16/04/2025 22:34הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
ענקית התעופה האמריקאית דיווחה על הפסד רבעוני של 7.14 דולר למניה למרות עלייה של 30% בהכנסות ל-23.3 מיליארד דולר; ההפסדים נובעים מחיוב חריג של 4.9 מיליארד דולר בתוכנית המטוס 777X, שתתעכב עד 2027
חברת בואינג The Boeing Co -2.03% פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי של 2025, והציגה הפסד של 7.14 דולר למניה על רקע עיכובים חוזרים והפסדים בתוכנית הדגל של המטוס רחב-הגוף 777X. הכנסות הסתכמו ב-23.3 מיליארד דולר ופספסו את התחזיות, שעמדו על 22.6 מיליארד דולר. למרות הנתונים החלשים, מניית בואינג עלתה קלות במהלך המסחר המוקדם, אם כי תיקנה לירידות לאחר מכן. הסיבה לעלייה היתה התמקדמות המשקיעים בעלייה בהיקף המסירות ובהתייצבות בייצור מטוסי הנוסעים המסחריים.
על פי החברה, ההפסדים הושפעו בעיקר מחיוב חד פעמי של 4.9 מיליארד דולר הקשור לתוכנית ה-777X, שגם הוא היה גבוה מתחזיות האנליסטים. המטוס, שההכרזה הרשמית עליו הגיע כבר ב-2013, סובל מסדרה ארוכה של עיכובים בתהליך האישור הרגולטורי, שעלולים
לדחות את מועד המסירות המסחריות שלו לשנת 2027.
עלייה חדה בהכנסות אך גם בהפסדים
ההכנסות של בואינג עלו בכ-30% בהשוואה לשנה שעברה, בזכות גידול ניכר במסירות המטוסים. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, סיפקה החברה 440 מטוסים מסחריים וקיבלה 821 הזמנות חדשות. ברבעון השלישי לבדו נמסרו 160 מטוסים, לעומת 116 בתקופה המקבילה ב-2024. עם זאת, הרווחיות נפגעה משורה של גורמים: עלויות נוספות הקשורות לפיתוח ה-777X, ירידה בתשלומי מקדמה מלקוחות עקב דחיית המסירות, והמשך פיקוח הדוק מצד רשות התעופה האמריקאית (FAA) בעקבות פרשת 737 MAX. בואינג ציינה בהודעתה כי ייצור מטוסי ה-737 MAX התייצב בקצב של 38 יחידות בחודש, ובאוקטובר סיכמה עם ה-FAA על העלאת הקצב ל-42 מטוסים בחודש. צבר ההזמנות הכולל של החברה צמח ל-636 מיליארד דולר, וכולל יותר מ־5,900 מטוסים מסחריים. רק לפני כחודש, לאחר פגישת טראמפ וארדואן, הודיעה טורקיש איירליינס כי חתמה על עסקת ענק לרכישת 225 מטוסים מבואינג
עיכובים שממשיכים לעלות ביוקר
תוכנית ה-777X, שטיסת הבכורה שלה התקיימה ב-2020, נחשבת לפרויקט היוקרתי של בואינג בעשור האחרון, אך גם לאחד
היקרים והמאתגרים ביותר. המטוס, המסוגל לשאת מעל 400 נוסעים, נועד להתחרות ישירות בדגם A350 של איירבוס. מנכ"ל בואינג, קלי אורטברג, הזהיר כבר בחודש ספטמבר כי תהליך האישור “נמשך יותר מהצפוי” וגורם לעלויות נוספות. לפי ההערכות, החברה ספגה הפסדים מצטברים של למעלה
מ-10 מיליארד דולר במהלך שנות הפיתוח האחרונות. “העיכוב מביא לעלויות נוספות ולחוסר בתשלומי לקוחות לפני המסירה,” כתב האנליסט רוב סטאלרד מחברת Vertical Research . “לכן גובה החיוב הנוכחי, שנע בין 2.5 ל-4 מיליארד דולר, אינו מפתיע את השוק.”
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות ההפסדים, המניה נותרה יציבה ואף רשמה עלייה קלה. מתחילת השנה עלתה מניית בואינג בכ־25%, לעומת עליות של 15% במדד S&P500 ו־11% במדד הדאו ג'ונס. המשקיעים רואים בסימנים לשיפור תפעולי ובגידול בהכנסות עדות להתאוששות מתמשכת, גם אם הדרך לרווחיות עוד ארוכה. בואינג מציינת כי תמשיך להשקיע בשיפור איכות הייצור, בתיאום עם הרגולטורים ובתמיכה בלקוחותיה ברחבי העולם. החברה הדגישה כי "האתגרים ב-777X אינם משנים את מחויבותנו לבטיחות, לחדשנות ולביצוע ארוך טווח".
