ביל אקמן
צילום: טוויטר

ההשקעה החדשה של ביל אקמן

מניית הרץ מזנקת לאחר שפרשינג סקוור של אקמן רוכשת נתח ממניותיה - זה נראה מהלך מפתיע על רקע מצבה של החברה, אבל אקמן רואה כאן הזדמנות גדולה



אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

מניית הרץ גלובל  (Hertz Global Holdings, HTZ ) מזנקת 20%, לאחר שקרן הגידור פרשינג סקוור של ביל אקמן, רכשה 12.7 מיליון מניות בחברת השכרת הרכב, בשווי כולל של כ-47 מיליון דולר. המהלך, מוגדר כהימור אקטיביסטי על התאוששות החברה, כי החברה במצב מאתגר, אבל כשרואים את הביצועים ברבעונים האחרונים רואים שיש כאן פוטנציאל להצפת ערך ויחסי סיכוי-סיכון טובים. יש סיכון, והוא גדול, אבל זה מתומחר - המשך התאוששות של חברת השכרת הרכב והמניה יכולה לזנק וזה מתבטא במנוף תפעולי מרשים - החברה מוכרת בקצב של מעל 9 מיליארד דולר ונסחרת ב-1.3 מיליארד דולר (אחרי העלייה היום). 

היא צפויה להפסיד השנה, אך בהמשך להתייעלות ולשיפור בהכנסות היא אמורה לעבור שנה הבאה לרווח כשאם התוכניות אכן יתגשמו, הרי שהתוספת בהכנסות ילוו בגידול נמוך בהוצאות מה שעשוי לשפר דרמטית את הרווחיות והרווח. אקמן רואה את ההזדמנות, מודע לסיכון והולך על השקעה משמעותית בהרץ.    


הרץ כבר היתה במחיר של 30 דולר לפני 4 שנים, כעת סביב 4.3 דולר. היא נפלה על רקע הסדר חוב שעברה וחזרה לחיים אחרי תקופה קשה. החברה היא חברת השכרת רכב גלובלית שמהלך הקורונה כשעלום התיירות נסחר, נכנסה למצב מאוד מורכב שבעצם חיסל את עסקיה. מה שעזר לה בהבראה היה שמניית הרץ הפכה לאחת ממניות המם הראשונות, כאשר משקיעים פרטיים, שהונעו על ידי ספקולציות ופלטפורמות כמו רדיט, הזרימו כספים למניה בתקווה להתאוששות. זה הרים את המניה כשבדרך היא מצליחה לגייס הון ולעבור את התקופה הקשה. 

מאז החברה יצאה מהמשבר וקיבלה הצעת רכישה של קבוצת משקיעים בראשות Knighthead Capital ו-Certares Management לפי 8 דולר למניה. מאז הכיוון הוא למטה. החברה עם חובות משמעותיים, תחרות עזה מצד מתחרות כמו Avis Budget ו-Enterprise, ותנודות בביקוש להשכרת רכב. 

כמו כן, מחסור ברכבים חדשים עקב משבר השבבים העולמי הגביל את יכולתה לחדש את הצי שלה, והעלויות התפעוליות עלו על רקע אינפלציה ותעריפי דלק גבוהים. בנוסף, הרץ ספגה ביקורת על תמחור דינמי שגרם ללקוחות לשלם מחירים גבוהים בעונות שיא, מה שפגע במוניטין שלה. ועדיין מדובר במותג מאוד חזק ובחברה עם נתח שוק גדול. 

ביל אקמן: הימור אקטיביסטי או סימן לשינוי?

ההשקעה של ביל אקמן בהרץ היא מהלך מפתיע, במיוחד לאור ההערכות כי אקמן, שנחשב למשקיע אקטיביסטי עם היסטוריה של הימורים מוצלחים על חברות במשבר, מפחית חשיפה לשווקים. פרשינג סקוור, שהוקמה ב-2004 ומנהלת נכסים בשווי של כ-15 מיליארד דולר, אומנם ידועה בהשקעות בחברות מסוכנות אבל עם פוטנציאל התאוששות, כמו הילטון, צ'יפוטלה ועוד שהניבו בפועל תשואות פנומנליות, אלא שהעיתוי לכאורה לא מסתדר עם ההערכות השליליות של אקמן בחודשים האחרונים. 

כך או אחרת, אקמן ידוע הוא משקיע אקטיביסטי והוא ינסה לדרוש שינויים בפעילות החברה כדי למנף את השקעותו. צריך לזכור שלמרות שברוב המקרים זה עובד, יש לו כמה כשלונות מהדהדים לרבות בחברת וליאנט שבה מחק כ-4 מיליארד דולר. .

קיראו עוד ב"גלובל"

הרכישה בהרץ היא קטנה יחסית - כ-45 מהמניות, אבל זה לא יפתיע אם הוא יגדיל החזקתו. אפשר לשער שאקמן עשוי ללחוץ על הנהלת החברה כדי לשפר את המרווחים, לצמצם חובות, ולעבוד יותר הדוק על חזרה לרווח. המהלך של אקמן מגיע לא רק כשהוא די חושש מהשווקים, אלא גם בתקופה שבה הוא נטה להשקיע במניות גדולות על חשבון "הרפתקאות" בשוק. השקעותיו הגדולות בשנה האחרונה הן בגוגל ובברוקפילד. 


קשה בשלב זה להעריך את השפעת המכסים על הפעילות של הרץ. המכסים אומנם ייקרו את מחירי הרכב, מה שיכול להשפיע על עלויות הצי של הרץ ועל ההוצאות לחידוש צי הרכבים ולתחזוקה השוטפת. אך מנגד, הם עשויים להגביר את הביקוש להשכרות על חשבון רכישות רכב. המעורבות של אקמן אולי עשויה לאותת על אמון שלו בהתאוששות התיירות והנסיעות, אך היא עדיין סוג של הימור.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עני 17/04/2025 07:18
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לקבל מביל תרומה מי יכול לעZור ליהודי בצרה
  • 2.
    אנונימי 16/04/2025 22:20
    הגב לתגובה זו
    ביל המהמר
  • 1.
    מה עם נייק אדון אקמן (ל"ת)
    פצ 16/04/2025 22:10
    הגב לתגובה זו
  • תרשום עד סוף 2025 נייקי עושה דאבל. רק צריך שלוש מילים..NO MORE DTC (ל"ת)
    נייקי עתיד 16/04/2025 22:34
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

בניין מודרנה
צילום: מודרנה

מי המניה הנמכרת בחסר ביותר ב-S&P 500?

ירידה בביקוש לחיסוני קורונה, לחץ פוליטי גובר וקיצוץ חד בהכנסות דוחפים את מודרנה למאבק על יציבות, בזמן שהיא מנסה לבנות מחדש את עתידה סביב חיסונים עונתיים וטיפולי mRNA לסרטן

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מודרנה קורונה

מודרנה Moderna 6.08%  נכנסה לשנת 2025 במצב שאיש בחברה לא ציפה לו. אחרי שהייתה אחד השמות המנצחים של תקופת הקורונה, היא מוצאת את עצמה היום בראש טבלת המניות הנמכרות בחסר ביותר במדד S&P 500. כלומר יותר ויותר משקיעים מהמרים שהמניה תמשיך לרדת.


שיעורי ההתחסנות לקורונה בארה״ב ממשיכים לרדת, למרות שהנגיף לא נעלם. לפי נתוני בנק ההשקעות ג׳פריס, מספר המתחסנים נמוך בכ־24% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זה לא נובע ממחסור בחיסונים, אלא מירידה בביקוש, תופעה שמכונה בשוק "עייפות חיסונים". גם הסנטימנט הציבורי לא עוזר. שר הבריאות של ארה״ב, רוברט קנדי ג׳וניור, דמות מובילה במחנה הספקנות נגד חיסונים, מצנן את האמון של הציבור בהמלצות הממשל. צעדים של משרדי הממשלה, כמו החלשת המלצות החיסון והצהרות של ה־CDC שלא שוללות קשר בין חיסוני תינוקות לאוטיזם, רק מגבירים את חוסר־הוודאות.


לצד ההשפעות הפוליטיות, השנה התווספו עיכובים בשרשרת האספקה. רופאי ילדים דיווחו שהם חיכו למשלוחים שהגיעו מאוחר, מה שדחק חלק מההורים לדחות חיסונים. אמנם העיכוב נפתר, אבל השפעתו על תחילת העונה הייתה ברורה.


רווחים של יותר מ-600 מיליון דולר

מאז תחילת השנה איבדה מניית מודרנה כ־43% מערכה, ושבה לרמות שנראו בפברואר 2020, לפני פריצת הקורונה. לפי חברת המחקר S3 Partners, מוכרי השורט רשמו רווחים לא ממומשים של יותר מ־600 מיליון דולר על מניית החברה השנה.


הצניחה במניה מדגישה עד כמה המציאות של מודרנה השתנתה מאז ימי הקורונה. אז היא נהנתה מביקוש ממשלתי אדיר ומהכנסות שכמעט לא היו להן תקדימים בענף, תקופה שהפכה את המנכ״ל סטפן בנסל לדמות בולטת. אבל החל מ־2023 החברה כבר לא רווחית, וההכנסות שלה הצטמצמו בלמעלה מ־80%, כשהביקוש לחיסוני קורונה נשחק במהירות.