אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

משקיעה בארה"ב: אנבידיה מקימה מפעלים למחשבי-על

ענקית השבבים צופה לייצר תשתיות AI בשווי 500 מיליארד דולר בתוך ארבע שנים, במהלך שעשוי לחזק את העצמאות הטכנולוגית האמריקאית

אדיר בן עמי |


אנבידיהNVIDIA Corp. 1.72%  , יצרנית השבבים המובילה את תחום הבינה המלאכותית, הודיעה היום (שני) על תוכניותיה להקים מפעלים למחשבי-על בארצות הברית. "מנועי תשתית הבינה המלאכותית העולמית נבנים בארצות הברית לראשונה", אמר ג'נסן הואנג, מנכ"ל החברה. "הוספת ייצור אמריקאי עוזרת לנו לענות טוב יותר על הביקוש האדיר והגדל לשבבי בינה מלאכותית ומחשבי-על, מחזקת את שרשרת האספקה שלנו ומגבירה את החוסן שלנו."


לפי הודעת החברה, מעבדי ה-GPU מסדרת Blackwell של אנבידיה כבר נמצאים בייצור במפעלי TSMC באריזונה. אנבידיה פועלת בשיתוף עם שותפות ייצור כמו פוקסקון (Foxconn) וויסטרון (Wistron) להקמת מפעלי מחשבי-על לבינה מלאכותית ביוסטון ודאלאס, בהתאמה, והחברה כבר הזמינה למעלה ממיליון מטרים רבועים של שטחי ייצור. אנבידיה מסרה כי הייצור ההמוני במפעלים בטקסס צפוי להתגבר במהלך 12 עד 15 החודשים הקרובים.


החברה צופה לייצר עד 500 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית בארה"ב עם שותפיה בתוך ארבע השנים הקרובות. אנבידיה משתמשת גם בחברות Amkor ו-SPIL לאריזה מתקדמת ובדיקת שבבים באריזונה. החברה הודיעה כי תשתמש בבינה מלאכותית וברובוטים לאוטומציה של פעולות הייצור שלה בארה"ב.


פטורים ממכסים למוצרי טכנולוגיה


בסוף השבוע, ממשל טראמפ הכריז על פטורים למוצרי טכנולוגיה מיובאים מסוימים - כולל טלפונים חכמים, מחשבים ופריטים אחרים - מהמכסים ההדדיים על סין. אולם, פקידי הממשל אמרו במהלך סוף השבוע כי שבבים ומוצרי אלקטרוניקה יהיו מכוסים תחת מכס ענפי חדש שיוכרז בשבועות הקרובים. מכס ענפי על שבבים עלול להשפיע על אנבידיה וחברות מוליכים למחצה אחרות.


בחודש שעבר, המנכ"ל ג'נסן הואנג אמר כי חברתו עשויה להיות מבודדת יותר ממכסים ואפילו ממיתון. בכנס GTC של החברה, הואנג אמר לאנליסטים כי הוא לא צופה פגיעה משמעותית בתחזית החברה ממכסים וכי אנבידיה תביא יותר ייצור לחופי ארה"ב עם הזמן.


המהלך של אנבידיה מגיע על רקע מאמצים גוברים של ארה"ב להגביר את הייצור המקומי של רכיבים טכנולוגיים קריטיים, במיוחד בתחום המוליכים למחצה, לאור התחרות הגלובלית המתגברת ובפרט מול סין. חוק השבבים והמדע שנחקק ב-2022 הקצה מיליארדי דולרים לתמיכה בתעשיית השבבים האמריקאית. ההחלטה של נווידיה להרחיב את הייצור בארה"ב עשויה גם לעזור לחברה להתמודד עם מגבלות הייצוא שהטיל הממשל האמריקאי על טכנולוגיות מתקדמות לסין. על ידי הגדלת היכולות המקומיות, אנבידיה יכולה להבטיח המשכיות באספקה ללקוחותיה האמריקאים, גם אם יוטלו הגבלות נוספות על סחר בינלאומי.


ההתפתחויות האחרונות

אנבידיה חווה תקופה מאתגרת למרות שהמכסים החדשים אינם משפיעים ישירות על תחום השבבים, התעוררו חששות בקרב המשקיעים לגבי השפעות עקיפות אפשריות על שרשרת הייצור והאספקה. כעת, כשהמניה נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של כ-17, משקיעים רבים תוהים האם מדובר בהזדמנות קנייה ויש כאלה שכבר קונים כמו קת'י ווד.

קיראו עוד ב"גלובל"


קרן ARK Innovation שבניהולה של ווד רכשה לאחרונה מניות אנבידיה בסכום של כ-33 מיליון דולר. אף שהאחזקות של הקרן באנבידיה מהוות פחות מ-1% מסך האחזקות שלה, מהלך זה מסמן שינוי משמעותי באסטרטגיית ההשקעה של ARK, שחיסלה את הפוזיציה שלה באנבידיה בין נובמבר 2022 לינואר 2023, ובכך פספסה את הזינוק המטאורי של המניה שעלתה פי 9 בתקופה זו. למרות הרכישה, ווד ממשיכה לטעון כי עיקר ההזדמנות בתחום הבינה המלאכותית נמצא בתוכנה ולא בחומרה, ומעריכה שעל כל דולר שיימכר בחומרת AI, יימכרו עשרה דולר בתוכנה.


אנבידיה ממשיכה להתרחב ולפתח שותפויות אסטרטגיות. חברת התוכנה קיידנס הודיעה לאחרונה על הרחבת השותפות עם אנבידיה לפיתוח מחשוב מואץ וסוכני AI. שיתוף הפעולה נועד לפתח פתרון מבוסס סוכני AI לעיצוב מערכות הנדסיות ומדעיות, המשתמש במודל הפתוח החדש של אנבידיה - Llama Nemotron Reasoning. הישגים משמעותיים של שיתוף הפעולה כוללים צמצום זמני סימולציות CFD עד פי 80 והאצת Cadence Spectre X Simulator עד פי 10. במקביל, אנבידיה השיקה את KAI Scheduler, כלי לניהול עומסי עבודה של בינה מלאכותית בתשתיות מחשוב-על שפותח על ידי הסטארט-אפ הישראלי Run, שנרכש על ידה בשנה שעברה.


ענקית המחשוב IBM הכריזה גם היא על שיתוף פעולה חדש עם אנבידיה להאצת יישומי AI, במטרה לסייע לארגונים להשתמש במידע שלהם בצורה אפקטיבית ולבנות ולנהל תהליכי עבודה של בינה מלאכותית ו-GEN AI מבוססי סוכנים. במסגרת השת"פ, IBM מתכננת להשיק יכולת אחסון בעלת יכולת מודעות לתוכן עבור מוצר תשתית הענן ההיברידי שלה, להרחיב את האינטגרציה עם פלטפורמת הבינה המלאכותית והדאטה שלה, ולהשיק יכולות חדשות נוספות של שירותי הייעוץ שלה. שיתוף פעולה זה מדגיש את המעמד המרכזי של אנבידיה באקוסיסטם הבינה המלאכותית העולמי, חרף האתגרים העסקיים והתחרותיים העומדים בפניה.


ענקית השבבים איבדה כבר 16% מתחילת השנה ועלתה ב-27% ב-12 החודשים האחרונים כשהיא נסחרת כעת לפי שווי של 2.7 טריליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיחנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי