ארצות הברית
צילום: unsplash

שוק העבודה האמריקאי צומח למרות החששות מהמכסים של טראמפ

ברקע מלחמת המכסים: שוק העבודה האמריקאי מציג חוסן, אך בוול-סטריט חוששים מההשלכות ארוכות הטווח

אדיר בן עמי |

נתוני התעסוקה האחרונים בארצות הברית מציגים תמונה מעורבת: מצד אחד, צמיחה מפתיעה במספר המשרות, ומצד שני, חששות גוברים מההשלכות של מדיניות המכסים החדשה של הנשיא דונלד טראמפ על המשק האמריקאי.לפי דו"ח התעסוקה שפורסם היום (שישי) על ידי משרד העבודה האמריקאי, המשק האמריקאי הוסיף 228,000 משרות חדשות בחודש מרץ, הרבה מעבר לתחזיות הכלכלנים שצפו תוספת של 135,000 משרות בלבד. מדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לחודש פברואר, שבו נוספו 117,000 משרות לאחר עדכון כלפי מטה מהנתון הקודם של 151,000.


למרות הגידול במספר המשרות, שיעור האבטלה עלה במעט מ-4.1% בפברואר ל-4.2% במרץ. שוק העבודה עדיין נתמך על ידי רמה נמוכה של פיטורין, מה שמסייע לייצר עליות שכר משמעותיות התומכות בהמשך התרחבות הכלכלה האמריקאית.


אולם, מדיניות הסחר הבלתי צפויה של הממשל גורמת לעסקים להיות זהירים בכל הנוגע לגיוס עובדים חדשים. זהירות זו עלולה להפוך לגל פיטורין בעקבות ההכרזה של טראמפ ביום רביעי על מכס מינימלי של 10% על רוב הסחורות המיובאות לארצות הברית, מהלך שכבר הוביל לאיומי תגמול מצד מדינות אחרות וזעזע את השווקים הפיננסיים העולמיים.


המכסים יובילו לפיטורים?

כלכלנים מעריכים כי המכסים הנרחבים של טראמפ העלו את שיעור המכס האפקטיבי של ארה"ב לרמה הגבוהה ביותר מזה יותר ממאה שנה. הם מזהירים מפני שיבושים בשרשראות האספקה ועליות מחירים משמעותיות, שעלולים להוביל בסופו של דבר לפיטורי עובדים כתוצאה מהתכווצות הצריכה הן של משקי הבית והן של צרכנים פרטיים.


סדרת הטלת המכסים של טראמפ מאז חזרתו לבית הלבן כבר ערערה את ביטחון העסקים, שקודם לכן הביעו שמחה על ניצחונו בבחירות בנובמבר. נתוני התעסוקה החיוביים עשויים להעניק הקלה זמנית לשווקים הפיננסיים שנפגעו ממדיניות המכסים, אך החשש לטווח הארוך נותר בעינו.


הנתונים וסקרי הסנטימנט מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית עצרה ברבעון הראשון של השנה בשל חוסר הוודאות במדיניות הסחר וסופות החורף. הערכות הצמיחה של התוצר המקומי הגולמי לרבעון הראשון נמוכות מקצב שנתי של 0.5%, עם סיכויים גבוהים להתכווצות. הכלכלנים אינם שוללים את האפשרות למיתון בתוך 12 החודשים הקרובים.


בוול-סטריט צופים כי ההשפעות של מלחמת המכסים ההדדית עשויות להיות מורגשות כבר בדו"ח התעסוקה של חודש אפריל. סביר להניח שמספר המשרות בתחום הקמעונאות יירד ככל שהצרכנים יצמצמו את הוצאותיהם בעקבות עליות המחירים הצפויות.

קיראו עוד ב"גלובל"


השווקים הפיננסיים מצפים שהבנק המרכזי של ארצות הברית (הפד) יחדש את הורדות הריבית לא יאוחר מחודש יוני, לאחר שעצר את מחזור הקלת המדיניות שלו בינואר. בכירי הבנק המרכזי צפו בחודש שעבר שתי הורדות ריבית השנה. שיעור הריבית של הפד נמצא כיום בטווח של 4.25%-4.50%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".