המכתב של לארי פינק - והנושאים שנעלמו מהשיח של בלאקרוק
המנכ"ל של חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם בחר השנה לוותר על שיח סביב ESG וגיוון, ולהתמקד בהשקעות פרטיות, פתרונות פנסיה ואנרגיה "פרגמטית". האם זו אסטרטגיה חדשה או ויתור על חזון?
מכתבו השנתי של לארי פינק, יו"ר ומנכ"ל בלאקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם הפך בעשור האחרון למסמך שמנתח לא רק את מגמות ההשקעה, אלא גם את כיוונה הערכי של הקפיטליזם הגלובלי. אך מכתב 2025 בולט דווקא במה שהוא לא כולל: אין בו אזכור לקיימות, לאקלים, לגיוון (מגדר, מוצא אתני, וכו'), לשוויון או להשקעות אחראיות, נושאים שפינק הוביל בהם בעבר קו תקיף.
במקום זאת, המכתב מדגיש את חשיבות ההשקעה הפרטית, גישה "פרגמטית" לאנרגיה, והעברת הדגש לשווקים פרטיים ולפתרונות פנסיה. השינוי הזה הוא לא מקרי, הוא משקף מגמה רחבה
יותר בוול סטריט של נסיגה מהצהרות פומביות בתחומי ESG ו-DEI, על רקע לחץ פוליטי וגישה כלכלית שמרנית יותר.
בעבר, פינק הדגיש את החשיבות של השקעות אחראיות, ניהול סביבתי תקין, והובלה עסקית ערכית. במכתביו הקודמים נכתבו משפטים כמו "היוניקורנים הבאים יהיו סטארט-אפים שיעזרו לעולם להוריד את פליטות הפחמן" או ש"חברות עם פרופיל ESG טוב יותר יובילו את הביצועים בשוק". השנה, המילים הללו נעלמו. אין "קיימות", אין "שוויון", אין אפילו את ראשי התיבות ESG, רק התייחסות מרומזת ל"פרגמטיות אנרגטית" ולשילוב בין מקורות אנרגיה מתחדשת ודלקים מסורתיים.
בלאקרוק לא מבטלת את ההשקעות האחראיות, הן עדיין קיימות כחלק מהמוצרים אך המיקוד השתנה. ההתייחסות הפומבית לנושאים אלו הצטננה מאז שממשל טראמפ, יחד עם מחוקקים שמרנים, החלו להפעיל לחץ על מוסדות פיננסיים להתרחק מהשיח הערכי.
עבור חלק מהמשקיעים והמנהלים מדובר בצעד שקול ונדרש; עבור אחרים, זו אכזבה עמוקה ממי שהוביל בעבר את חזית ההשקעות האחראיות.
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- בלאקרוק תשקיע כ-700 מיליון דולר בתשתיות בבריטניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשמנכ"ל בלאקרוק כותב מכתב, כולם מקשיבים, לא רק משקיעים, אלא גם מנכ"לים של חברות ציבוריות בכל העולם. לכן, כשנושאים
כמו קיימות, גיוון ושוויון פשוט לא מופיעים השנה זה לא דבר מקרי. זהו מסר עקיף אך ברור לחברות: הנושאים האלה כבר לא נמצאים בראש סדר העדיפויות. בעבר, מנכ"לים הרגישו צורך להציג יוזמות בתחום האקלים או הגיוון כדי לעמוד בציפיות של השוק. כעת, עם ההשתקה הזו ייתכן שהם
ירגישו הרבה פחות מחויבים לכך. במילים אחרות, מה שפינק בוחר לא לכתוב, משפיע לא פחות ממה שהוא כן כותב.
המכתב אמנם עוקף את הדיון הערכי, אך עדיין חושף את כיווני הפעולה של בלאקרוק: דגש גובר על שווקים פרטיים, קרנות פנסיה ותשתיות, תחומים שבהם יש צמיחה ועניין גובר מצד לקוחות מוסדיים. פינק מציין שוב את החשיבות שבהנגשת השקעות לציבור הרחב, ומשלב קריצה לכך ש"בלאקרוק בחרה בספר הזה הרבה לפני שהוא הפך לרב-מכר".
הוא גם מדבר על עלייה צפויה בביקוש לחשמל ועל הצורך באיזון תפעולי, שיח שמעיד על שינוי
כיוון, לא עוד חזון של מעבר מהיר לאנרגיה ירוקה, אלא גישה זהירה ומעשית שמבקשת לאזן בין מקורות אנרגיה מתחדשים לדלקים מסורתיים. עבור הקוראים הקבועים של המכתבים השנתיים, המסר ברור: בלאקרוק שומרת על קו כלכלי יציב, אבל משנה את השפה הציבורית שלה בהתאם לרוח הזמן. האם
מדובר באסטרטגיה מחושבת או בוויתור על חזון רחב יותר? תלוי את מי שואלים, אבל בעולם ההשקעות הנוכחי, גם השתיקה מדברת.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%
הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן
חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.92% הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה.
החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.
מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.
