מאסק מציע לארה"ב לפרוש מנאט"ו: "אין הגיון שאמריקה תממן את ההגנה על אירופה"
ההשפעות הכלכליות של הפוליטיקה: התמיכה של מאסק בפרישה מנאט"ו מחריפה את הלחץ על מניית טסלה שכבר איבדה 38% מערכה מאז ינואר
בהתבטאות חדשה המעוררת מחלוקת, אילון מאסק, מנכ"ל טסלהTesla -3.5% , הביע תמיכה ביציאת ארצות הברית מברית נאט"ו. "אין שום היגיון בכך שאמריקה תממן את ההגנה על אירופה," כתב מאסק ב-X, בתגובה לדיון על נושא זה. הערה זו מתווספת
לשורה ארוכה של עמדות פוליטיות מעוררות מחלוקת שהביע בשנה האחרונה.
ברית נאט"ו, שהוקמה בשנת 1949, נוסדה במקור כמענה לאיום הסובייטי על אירופה המערבית. מעבר לביטחון קולקטיבי, הברית שאפה למנוע את התחדשות הלאומנות הצבאית באירופה ולקדם שיתוף פעולה פוליטי בין מדינות היבשת. לאורך השנים, ארה"ב מילאה תפקיד מוביל בברית זו.
התקציב הרשמי של נאט"ו עומד על כ-5 מיליארד דולר בשנה, כאשר ארה"ב משלמת כ-800 מיליון דולר – סכום זניח ביחס לתקציב הביטחון
האמריקאי הכולל. אולם הדיון האמיתי אינו על תקציב נאט"ו עצמו, אלא על היקף ההוצאה הצבאית הכוללת של המדינות החברות.
הסכמי נאט"ו קובעים כי כל מדינה חברה צריכה להקצות לפחות 2% מהתמ"ג שלה לביטחון. ארצות הברית חורגת מיעד זה עם הוצאה של
כמעט 3% מהתמ"ג, המסתכמת בכטריליון דולר בשנה. מדינות אירופה, לעומת זאת, הגיעו ליעד של 2% רק ב-2024, לאחר שנים של תת-השקעה בתחום הביטחוני.
- טריליון דולר על השולחן: האם בעלי המניות יפרגנו למאסק?
- קרן העושר של נורבגיה נגד שכר מאסק: "היקף מופרז ותלות באדם אחד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתגר נוסף למשקיעי טסלה
הצהרותיו של מאסק בעניין נאט"ו מציבות אתגר נוסף בפני משקיעי טסלה, שכבר מתמודדים עם ירידה חדה בערך מניות החברה. טסלה איבדה כ-38% מערכה מאז השבעתו של טראמפ בינואר, וכיום נסחרת 45% מתחת לשיא של כמעט 480 דולר שנרשם באמצע דצמבר.
אחת הסברות היא שההתבטאויות הפוליטיות של מאסק מנכרות את לקוחות הליבה של טסלה – צרכנים בעלי נטייה ליברלית, הנוטים יותר לרכוש רכבים חשמליים. "אשתי עומדת על כך שנמכור את הטסלה שלנו... זו המכונית הטובה ביותר שהייתה ברשותי," התוודה ארג'ון דיווצ'ה מחברת GMO. "אם אתה מתגורר בברקלי, קליפורניה, אינך יכול להרשות לעצמך להחזיק טסלה בימינו."
דן אייבס, אנליסט וודבוש, ממליץ למשקיעים להתמקד בפוטנציאל העסקי של טסלה ולהתעלם מהרעש סביב מאסק. הוא מסווג את מניית החברה כ"קנייה"
ומציב יעד מחיר של 550 דולר. לדבריו, החברה צפויה להתגבר על הקשיים הנוכחיים ולשוב למסלול צמיחה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חברות הביטחון האמריקאיות מאבדות גובה
ההשפעה של עמדות בנושא נאט"ו חורגת הרבה מעבר לטסלה. שוק ההגנה העולמי עובר טלטלה משמעותית מאז בחירתו של טראמפ. ארבע קבלניות ההגנה הגדולות בארה"ב – ג'נרל דיינמיקס, לוקהיד מרטין, L3Harris Technologies ונורת'רופ גרומן – איבדו יחד כ-37 מיליארד דולר משווי השוק שלהן מאז נובמבר.
בוול-סטריט מדגישים שאין לראות בדברי מאסק אמירה מבודדת, אלא חלק ממגמה רחבה יותר של ממשל טראמפ. הנשיא עצמו הביע בעבר ספקות לגבי ערכה של ברית נאט"ו לארה"ב, ודחף את בעלות הברית האירופאיות להגדיל את תקציבי הביטחון שלהן.
טסלה תמשיך לאבד נתח שוק באירופה?
עבור טסלה, העמדות הפוליטיות של מאסק מעוררות דאגה מיוחדת לגבי ביצועי החברה בשוק האירופי. אירופה היא שוק מרכזי לרכבים חשמליים, ותדמית שלילית של המותג בקרב צרכנים אירופאים עלולה לפגוע במכירות. האם האסטרטגיה העסקית של טסלה ביבשת תצטרך להשתנות בתגובה להתבטאויות מנכ"ל החברה?
חלק מהמשקיפים טוענים שמאסק מכוון את מסריו לקהל אמריקאי שמסכים עם העמדה שארה"ב משקיעה יותר מדי משאבים בהגנה על מדינות אחרות. גישה זו עשויה לחזק את תדמיתו בקרב האמריקאים הדוגלים בגישת "אמריקה תחילה", אך במחיר אפשרי של פגיעה בקהלים אחרים.
טסלה מתמודדת גם עם אתגרים עסקיים משמעותיים – התחרות מתעצמת מצד יצרניות סיניות המציעות רכבים חשמליים במחירים תחרותיים, והחברה נאבקת להרחיב את קו המוצרים שלה לרכבים במחירים נגישים יותר. בנסיבות אלה, הסחת תשומת הלב לוויכוחים פוליטיים מקשה על החברה להתמקד באתגרים העסקיים.
בשבועות האחרונים, מאסק הרחיב את מעורבותו הפוליטית גם לתחומים נוספים. מלבד תפקידו בראש המחלקה החדשה ליעילות ממשלתית (DOGE), הוא ממשיך להשמיע דעות נחרצות בנושאי הגירה, מדיניות חוץ ומסחר. גישה פעילה זו מגבירה את החשש שהאג'נדה הפוליטית שלו עלולה להאפיל על תפקודו
כמנכ"ל אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם.
השאלה העיקרית שמטרידה את המשקיעים והמשק האמריקאי בכללותו היא עד כמה נאט"ו, טסלה, ואילון מאסק קשורים זה בזה. האם ההתבטאויות הפוליטיות של מאסק מייצגות סיכון אמיתי לטסלה? האם המדיניות של
ממשל טראמפ כלפי נאט"ו תוביל לשינוי מבני בשוק ההגנה העולמי? ובעיקר – האם טסלה תצליח לנווט את הסערה הנוכחית ולשמור על מעמדה כמובילה בתחום הרכב החשמלי?
- 4.עושה חשבון 19/03/2025 01:29הגב לתגובה זוצריכים לעבור לביטחון במסגרת נאטו. כלכלת אירופה יכולה להקצות 3% לביטחון. אפשר וצריך לממן את כוחות ארהב באירופה.
- 3.אנונימי 15/03/2025 12:13הגב לתגובה זוהגיע הזמן שאירופה הסוצאליסטית פוגרסיבית תממן את הטירוף שלה עצמה ואת המהגרים המוסלמים המחבלים שחיים על גב האירופאים הזקנים והמנוונים.
- 2.מאסק זה חתיכת הזוי אבל קצת פחות מחבר שלו. (ל"ת)עמית 14/03/2025 23:35הגב לתגובה זו
- 1.מנשר 14/03/2025 22:59הגב לתגובה זוהשוק האמריקאי וארהב עצמה אינן תלויות כלכלית באירופה לכן השוק האמריקאי יחזור לפסי צמיחה אירופה עצמה עתידה במוקדם או מאוחר להתפצל מחדש למדינות לאום עם כל הבעיות שלהן שיתודלקו על ידי מיעוט מוסלמי תוקפני
ירידות שווקים (דאל אי)אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך
שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא. על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר. אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%.
הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.
מהו אינדיקטור באפט?
אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.
התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- באפט ממשיך לממש מניות; מחזיק מזומנים בסך 380 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
איך זה ש-75% מבעלי המניות הסכימו לחבילת הטריליון של מאסק, מה היעדים שמאסק צריך להגיע אליהם, ומהם מנועי הצמיחה העיקריים?
בעלי המניות של טסלה אישרו חבילת תגמול יוצאת דופן לאילון מאסק. חבילה, ששוויה הפוטנציאלי נע בין מאות מיליארדים לטריליון דולר, מבוססת על מערכת אופציות מותנית שתלויה בהשגת יעדים פיננסיים ותפעוליים. זה לא תגמול שוטף רגיל, אלא מנגנון תמריץ מתוחכם שנועד לקשור את עתידו של אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, להצלחה ארוכת טווח של החברה.
ההחלטה התקבלה בהצבעה דרמטית, שבה יותר מ-75% מהמשקיעים תמכו בה, למרות התנגדות חריפה מצד גופים מוסדיים מרכזיים. מאסק, שכבר מחזיק בשליטה משמעותית בחברה, עשוי להגיע דרך חבילה זו לשווי נכסים אישי נוסף של טריליון דולר. הוא האיש העשיר בעולם וזה יכול להוביל אותו לאיש העשיר בפער גדול על האחרים. הרחבה על אילון מאסק: מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
הרקע להצעת השכר הנוכחית מחזיר אותנו ל-2018, אז אושרה חבילה ראשונה שכללה 20.3 מיליון אופציות על מניות טסלה. חבילה זו נועדה לתמרץ את מאסק להגיע לשווי שוק של כ-650 מיליארד דולר, יעד שהושג במהירות מפתיעה ב-2021. עם זאת, בית משפט בדלאוור פסל את החבילה ב-2024 בטענה שהדירקטוריון לא פעל באופן עצמאי.
כתגובה, טסלה העבירה את התאגדותה לטקסס, מדינה בעלת רגולציה תאגידית גמישה יותר, והגישה הצעה מחודשת. ההצבעה הנוכחית, מבטאת ניסיון לתקן את הפגמים הקודמים תוך שמירה על עקרונות התמריץ, אם כי הוא נדיב מדי. היא כוללת 12 אבני דרך נפרדים, כל אחד מהם מותנה בשני תנאים מקבילים: עלייה בשווי השוק של טסלה וביצועים תפעוליים ספציפיים. אם יושגו כל היעדים, חלקו של מאסק בחברה יגיע לכ-25%, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת והון של מעל 2 טריליון - כלומר הוא גם מרוויח 1 טריליון במניות וגם משביח את החזקתו במאות מיליארדים.
- טריליון דולר על השולחן: האם בעלי המניות יפרגנו למאסק?
- קרן העושר של נורבגיה נגד שכר מאסק: "היקף מופרז ותלות באדם אחד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"רוצים את מאסק"
ההחלטה מגיעה ברגע קריטי עבור טסלה, שמתמודדת עם האטה במכירות רכבים חשמליים גלובלית, תחרות מוגברת מסין ומעבר אסטרטגי לעבר טכנולוגיות מתקדמות כמו נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית. בעלי המניות רואים בחבילה זו לא רק תגמול, אלא כלי להבטחת מחויבותו של מאסק, שמבטא חזון רחב יותר: הפיכת טסלה למעצמה טכנולוגית גלובלית, מעבר לתחום הרכב בלבד. בעלי המניות צועקים "אנחנו רוצים את מאסק", ומדובר ברוב בעלי המניות. יש זהות אינטרסים בין מאסק לבין טסלה. טסלה בלי מאסק היא לא אותה טסלה. מעניין מה היה קורה אם מאסק היה מחליט לעזוב. המניה היתה מתרסקת - השאלה אם ב-305 או ב-50%. אגב, זה סיכון שצריך להילקח בחשבון.
