טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

טסלה יורדת למרות שדרוג המלצה: המשקיעים מתעלמים מהאנליסטים

המניה איבדה כ-46% מערכה מאז השיא בדצמבר; האנליסטים רואים פוטנציאל בטכנולוגיות העתידיות של החברה אך חוששים מהשפעת הקשרים הפוליטיים של מאסק

אדיר בן עמי |

מניית יצרנית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 7.36%  יורדת על אף שקיבלה שדרוג המלצה לא צפוי ותמיכה נלהבת מאנליסט ותיק שנחשב לאופטימי לגבי החברה מזה זמן רב. בעוד ששדרוגים וקריאות חיוביות אמורים לתמוך במניה, בעיקר בתקופה זו כאשר כל חדשות טובות הן משב רוח מבורך עבור משקיעי טסלה, נראה כי המגמה השלילית ממשיכה.


בדרך כלל, שדרוג המלצה אמור לסייע למניה. אנליסט TD Cowen, איתי מיכאלי, שדרג בסוף יום חמישי את המניה מהמלצת "החזק" להמלצת "קנייה". מחיר היעד של TD Cowen קפץ ל-388 דולר למניה, עלייה משמעותית מ-180 דולר. חשוב להבהיר כי הקפיצה המשמעותית הזו במחיר היעד קשורה גם למעבר של מיכאלי מחברת סיטי ל-TD Cowen. בתפקידו הקודם, הוא דירג את טסלה ב"החזק" עם מחיר יעד של 258 דולר. כעת, בחברה החדשה, הוא מחליף את האנליסט הקודם ג'ף אוסבורן ומציג גישה אופטימית יותר. מניית טסלה נסחרה תחילה מעל ל-266 דולר ביום המסחר היום (שישי), מספר דולרים מעל לשער הסגירה של יום חמישי, אך העליות לא החזיקו מעמד. המניה יורדת כעת עד 1%.


הנתונים מראים שהמניה עומדת כיום ברמה דומה לזו שהייתה לפני הבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר. זה נתון מדאיג במיוחד בהתחשב בעובדה שבאמצע דצמבר הגיעה המניה לשיא של כמעט 490 דולר, משמע - נמחקו כמעט כל הרווחים מתקופת "האופוריה" שאחרי הבחירות.


בנימוקיו לשדרוג, מיכאלי ציין: "יש טיעונים טובים הן לגישה האופטימית והן לגישה הפסימית. למרות האתגרים הרבים הצפויים השנה, הפוטנציאל לזרזים משני-משחק בתחומי הרכב החשמלי, הרכב האוטונומי והרובוטיקה הוא משמעותי דיו כדי להטות את מאזן הסיכון-סיכוי לכיוון חיובי."


האתגרים העיקריים והפוטנציאל

בין האתגרים העיקריים שמיכאלי זיהה נמצאים: הסיכון לביטול זיכויי המס הפדרליים בסך 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, מדיניות המכסים של הנשיא טראמפ שמייקרת את עלויות הייצור, והתחרות המתעצמת בשוק הרכב החשמלי. מנגד, הוא רואה פוטנציאל חיובי בהשקת דגם חדש וזול יותר צפויה לקראת אמצע השנה, בפיתוח עסקי הרובוטקסי האוטונומי, ובמיזם הרובוטיקה האנושית שטסלה מקדמת לקראת 2026.


במקביל, אנליסט נוסף הביע תמיכה נלהבת בטסלה. דן אייבס מחברת וודבוש הכניס את המניה לרשימת "הרעיונות המובילים" של החברה, תוך שהוא מתאר אותה כ"מניית 'דפיקה על השולחן'" - כינוי למניה שהאנליסט בטוח במיוחד בפוטנציאל שלה.


"זוהי שעת מבחן אמיתית למשקיעים האופטימיים בטסלה, כולל אנחנו, נוכח הקריסה העצומה שחוותה המניה והחששות המתגברים," כתב אייבס בחוות דעתו. הנתונים מדברים בעד עצמם - המניה איבדה כ-46% מערכה מאז השיא התוך-יומי של 488.54 דולר שנרשם ב-18 בדצמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"


הקשרים עם טראמפ לא עזרו

מעניין לציין שמיד לאחר בחירתו של טראמפ, המניה זינקה בכ-237 דולר. המשקיעים האמינו שהקשרים ההדוקים בין אילון מאסק לנשיא הנבחר יועילו לטסלה. אולם לאחרונה, החשש הוא שדווקא המעורבות הפוליטית האינטנסיבית של מאסק עלולה להרחיק לקוחות פוטנציאליים.


 אייבס מוודבוש מנסה להרגיע את החששות: "למרות שהברית ההדוקה בין מאסק לטראמפ עוררה דאגות משמעותיות לגבי תדמית המותג של טסלה, הערכתנו היא שפחות מ-5% מהמכירות העולמיות של החברה נמצאות בסיכון בשל כך." הוא צופה שבמהלך 2025, מאסק ימצא איזון טוב יותר בין פעילותו הפוליטית לבין ניהול טסלה וספייסX. אייבס נותר איתן בהמלצת "קנייה" שלו, עם מחיר יעד שאפתני של 550 דולר למניה. 


למרות השדרוג של מיכאלי, רק 49% מהאנליסטים המסקרים את טסלה ממליצים לקנות את המניה. זהו שיעור נמוך יחסית למדד ה-S&P 500, שבו ממוצע המלצות ה"קנייה" עומד על כ-55%. מחיר היעד הממוצע של כלל האנליסטים למניית טסלה עומד על כ-379 דולר - מחיר שמשקף אמונה בפוטנציאל עליית מחיר משמעותי, אך גם מעיד על פערים גדולים בהערכות השונות לגבי עתידה של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטר לינץ
צילום: PAT greenhouse - GLOBE STAFF
דבר הגורו

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח כשאתה צודק"

עמית בר |

הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.

לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.

במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן  אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.

ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.

החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

עליות  שוק
צילום: Sergei Tokmakov Pixabay

אתם רואים מניה בנסיקה - האם לקנות?

הפיתוי הגדול של מניות מזנקות - בין חלום העושר המהיר לסיכון להפסדים משמעותיים. מדוע רוב המשקיעים שקופצים על הרכבת הדוהרת עלולים למצוא את עצמם בתחנת ההפסדים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ראלי עליות


הסיטואציה מוכרת לכל מי שמתעסק בשוק ההון: פתאום מניה מסוימת מזנקת בעשרות אחוזים, ההתרגשות באוויר, והמחשבה הבלתי נמנעת חולפת בראש – "מה יקרה אם אקנה עכשיו? אולי זו הזדמנות שלא תחזור? אולי זאת רק התחלת הראלי?" המקרה האחרון של ניוזמקס, שעלתה פי 14 תוך יומיים מהנפקתה, מדגים היטב את התופעה. אבל האם באמת כדאי לקפוץ על הרכבת הדוהרת, או שמא מדובר בהימור מסוכן?


התשובה הפשוטה: אף אחד לא יודע באמת. לא היועץ הפיננסי שלכם, לא המומחים בטלוויזיה, ואפילו לא המנהלים בחברה עצמה. אם היה אפשר לדעת בוודאות, כולם היינו מיליונרים. ובכל זאת, יש כמה עקרונות בסיסיים שכדאי להבין לפני שמסכנים את הכסף שהרווחתם בעבודה קשה.


בין השקעות להימורים

בעיקרון, לכל חברה ציבורית יש ערך כלכלי אמיתי – מה שמכונה "שווי פנימי" – המבוסס על נכסיה, הכנסותיה, רווחיה, תזרים המזומנים שלה, והפוטנציאל העתידי. אנליסטים משקיעים שעות רבות בניסיון לחשב ערך זה באמצעות מודלים מורכבים. אך כשמניה מזנקת פי 7 ביום אחד, אין שום סיכוי שהערך הכלכלי האמיתי של החברה השתנה באותו יחס.


תחשבו על זה: האם הגיוני שחברה שהנפיקה את מניותיה במחיר מסוים, שנקבע לאחר בדיקות נאותות ודיונים מעמיקים, פתאום שווה פי 14 יומיים מאוחר יותר? האם התרחש שינוי דרמטי כל כך בעסקיה, בטכנולוגיה שלה, או בשוק שבו היא פועלת? במרבית המקרים, התשובה היא לא. המניה מתנתקת מהערך הכלכלי האמיתי שלה ונסחרת על בסיס רגשות, ספקולציות, ולפעמים אף אופוריה קולקטיבית.


במצב כזה, אנחנו עוברים מתחום ההשקעות לתחום ההימורים. כשקונים מניה במחיר מנופח, אין מדובר בהשקעה המבוססת על ערך, אלא על תקווה שמישהו אחר ירצה לקנות את המניה במחיר גבוה עוד יותר בעתיד – מה שמכונה "תיאוריית האידיוט הגדול יותר". זה יכול להצליח, ויש סיפורים רבים על אנשים שהתעשרו כך. אך בדיוק כמו בקזינו, יש גם הרבה יותר סיפורים על הפסדים משמעותיים, כאלה שנגמרו באנשים שאיבדו את הבית שלהם ונכנסו לחובות עצומים ופשיטות רגל.