טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

טסלה יורדת למרות שדרוג המלצה: המשקיעים מתעלמים מהאנליסטים

המניה איבדה כ-46% מערכה מאז השיא בדצמבר; האנליסטים רואים פוטנציאל בטכנולוגיות העתידיות של החברה אך חוששים מהשפעת הקשרים הפוליטיים של מאסק

אדיר בן עמי |

מניית יצרנית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -4.62%  יורדת על אף שקיבלה שדרוג המלצה לא צפוי ותמיכה נלהבת מאנליסט ותיק שנחשב לאופטימי לגבי החברה מזה זמן רב. בעוד ששדרוגים וקריאות חיוביות אמורים לתמוך במניה, בעיקר בתקופה זו כאשר כל חדשות טובות הן משב רוח מבורך עבור משקיעי טסלה, נראה כי המגמה השלילית ממשיכה.


בדרך כלל, שדרוג המלצה אמור לסייע למניה. אנליסט TD Cowen, איתי מיכאלי, שדרג בסוף יום חמישי את המניה מהמלצת "החזק" להמלצת "קנייה". מחיר היעד של TD Cowen קפץ ל-388 דולר למניה, עלייה משמעותית מ-180 דולר. חשוב להבהיר כי הקפיצה המשמעותית הזו במחיר היעד קשורה גם למעבר של מיכאלי מחברת סיטי ל-TD Cowen. בתפקידו הקודם, הוא דירג את טסלה ב"החזק" עם מחיר יעד של 258 דולר. כעת, בחברה החדשה, הוא מחליף את האנליסט הקודם ג'ף אוסבורן ומציג גישה אופטימית יותר. מניית טסלה נסחרה תחילה מעל ל-266 דולר ביום המסחר היום (שישי), מספר דולרים מעל לשער הסגירה של יום חמישי, אך העליות לא החזיקו מעמד. המניה יורדת כעת עד 1%.


הנתונים מראים שהמניה עומדת כיום ברמה דומה לזו שהייתה לפני הבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר. זה נתון מדאיג במיוחד בהתחשב בעובדה שבאמצע דצמבר הגיעה המניה לשיא של כמעט 490 דולר, משמע - נמחקו כמעט כל הרווחים מתקופת "האופוריה" שאחרי הבחירות.


בנימוקיו לשדרוג, מיכאלי ציין: "יש טיעונים טובים הן לגישה האופטימית והן לגישה הפסימית. למרות האתגרים הרבים הצפויים השנה, הפוטנציאל לזרזים משני-משחק בתחומי הרכב החשמלי, הרכב האוטונומי והרובוטיקה הוא משמעותי דיו כדי להטות את מאזן הסיכון-סיכוי לכיוון חיובי."


האתגרים העיקריים והפוטנציאל

בין האתגרים העיקריים שמיכאלי זיהה נמצאים: הסיכון לביטול זיכויי המס הפדרליים בסך 7,500 דולר לרוכשי רכב חשמלי, מדיניות המכסים של הנשיא טראמפ שמייקרת את עלויות הייצור, והתחרות המתעצמת בשוק הרכב החשמלי. מנגד, הוא רואה פוטנציאל חיובי בהשקת דגם חדש וזול יותר צפויה לקראת אמצע השנה, בפיתוח עסקי הרובוטקסי האוטונומי, ובמיזם הרובוטיקה האנושית שטסלה מקדמת לקראת 2026.


במקביל, אנליסט נוסף הביע תמיכה נלהבת בטסלה. דן אייבס מחברת וודבוש הכניס את המניה לרשימת "הרעיונות המובילים" של החברה, תוך שהוא מתאר אותה כ"מניית 'דפיקה על השולחן'" - כינוי למניה שהאנליסט בטוח במיוחד בפוטנציאל שלה.


"זוהי שעת מבחן אמיתית למשקיעים האופטימיים בטסלה, כולל אנחנו, נוכח הקריסה העצומה שחוותה המניה והחששות המתגברים," כתב אייבס בחוות דעתו. הנתונים מדברים בעד עצמם - המניה איבדה כ-46% מערכה מאז השיא התוך-יומי של 488.54 דולר שנרשם ב-18 בדצמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"


הקשרים עם טראמפ לא עזרו

מעניין לציין שמיד לאחר בחירתו של טראמפ, המניה זינקה בכ-237 דולר. המשקיעים האמינו שהקשרים ההדוקים בין אילון מאסק לנשיא הנבחר יועילו לטסלה. אולם לאחרונה, החשש הוא שדווקא המעורבות הפוליטית האינטנסיבית של מאסק עלולה להרחיק לקוחות פוטנציאליים.


 אייבס מוודבוש מנסה להרגיע את החששות: "למרות שהברית ההדוקה בין מאסק לטראמפ עוררה דאגות משמעותיות לגבי תדמית המותג של טסלה, הערכתנו היא שפחות מ-5% מהמכירות העולמיות של החברה נמצאות בסיכון בשל כך." הוא צופה שבמהלך 2025, מאסק ימצא איזון טוב יותר בין פעילותו הפוליטית לבין ניהול טסלה וספייסX. אייבס נותר איתן בהמלצת "קנייה" שלו, עם מחיר יעד שאפתני של 550 דולר למניה. 


למרות השדרוג של מיכאלי, רק 49% מהאנליסטים המסקרים את טסלה ממליצים לקנות את המניה. זהו שיעור נמוך יחסית למדד ה-S&P 500, שבו ממוצע המלצות ה"קנייה" עומד על כ-55%. מחיר היעד הממוצע של כלל האנליסטים למניית טסלה עומד על כ-379 דולר - מחיר שמשקף אמונה בפוטנציאל עליית מחיר משמעותי, אך גם מעיד על פערים גדולים בהערכות השונות לגבי עתידה של החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ האיחוד האירופיטראמפ האיחוד האירופי

מאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות

ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית

רן קידר |

המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות. 

בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.

וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה. 

איום גלוי בצעדי תגמול 

בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.

באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.

אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כל מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.

כל מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מובילאיי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכל ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה 421 דולר. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז 212 דולר) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם, אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ריצ'רד ברנסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, שכל אחת מהן יהלום בפני עצמו?