וולמארט
צילום: אתר החברה

החברה הוותיקה שחזרה להיות הקמעונאית הגדולה בעולם

כשאמזון התחילה למכור ספרים דרך האינטרנט וסללה את הדרך לכל תחום האי-קומרס, היו רבים שהספידו את את הקמעונאות הפיזית כולה ואת הנציגה הבולטת שלה וולמארט. אבל וולמארט ידעה לקרוא את המפה, ובעזרת כניסה למכירות אונליין והשקעות עתק נוספות היא מדביקה את הקצב, והמניה מגיבה בהתאם  

נושאים בכתבה וולמארט אמזון


אם קניתם אמזון (סימול:AMZN) בתחילת יולי 1997, מיד לאחר ההנפקה, הרווח שלכם היום על המניה (בלי הדיבידנדים) הוא 298,760%. אם קניתם באותו היום מניות וולמארט (סימול:WMT), חברת הקמעונאות הגדולה בעולם באותם ימים, יש לכם כרגע תשואה של 1,764%. אם קניתם את שתי המניות הנ"ל בתחילת ספטמבר 2009, בעת היציאה ממשבר 2008-9, אז התשואות מאז הן 6,174% ו-505% בהתאמה. אבל אם רכשתם את שתי המניות לפני חמש שנים, נהניתם מתשואות של 115.8% ב-אמזון ו-167% בוולמארט. ולבסוף, אם קניתם את המניות לפני שנה, אז אמזון הניבה 36.6% ו-וולמארט הניבה 86.3%. 

מבחינת ההכנסות, ב-2024 הציגה וולמארט בת ה-80, הכנסות, רווח תפעולי ונקי של 648.12, 27 ו- 15.5 מיליארד דולר בהתאמה, ואילו אמזון בת ה-31, הציגה הכנסות של 638 מיליארד, ורווח תפעולי ונקי של 68.6 ושל 59.2 מיליארד בהתאמה. על בסיס נתונים היסטורי, וולמארט נסחרת לפי מכפיל רווח של 43 ואילו אמזון נסחרת לפי מכפיל 41.3.

למה הסטטיסטיקה הזו מעניינת? כי היא מייצגת בגדול את השפעת מהפכת הטכנולוגיה על תעשיית הקמעונאות, המרכיב החשוב ביותר של כלכלת ארה"ב והעולם. השיבוש הגדול שביצעה המהפכה בתחום המסחר הקמעוני, לצד ההתייעלות האדירה, היה המסחר האלקטרוני (ה-E-commerce) שהפך את אמזון למתחרה הגדולה של וולמארט.

אמזון ו-eBay ייסדו את האי-קומרס

בשנת 1995 נפתחו השווקים המקוונים הראשונים, כאשר אמזון של ג'ף בזוס יצאה עם מכירה מקוונת של ספרים, וחברת AuctionWeb של פייר אומידיאר פתחה את אתר המכירות הפומביות המקוון הראשון, שלימים נקרא eBay. מעטים מאוד חשבו באותם ימים, שמכירות קמעוניות מקוונות ישבשו את הקמעונאות כפי שבאמת קרה, אבל פחות מעשור לאחר מכן התחיל הוויכוח הגדול בוול סטריט, "האם אמזון עומדת  להתחרות בוולמארט על ההובלה של הקמעונאות". בעשור השני של המאה ה-21 כבר דובר על כך שהקמעונאות הפיזית (וכנראה גם וולמארט) עומדת להיעלם מהעולם לטובת האי-קומרס. הוויכוח הזה, שהלך וגדל בין 2003 ל-2018, התבטא היטב ביחס תשואת המניות של אמזון ו-וולמארט בין 2003 ל-2018, כאשר מניית אמזון עלתה ב-10,504% לעומת ה-90% שהניבה וולמארט באותן שנים

ב-2018 רכשה אמזון במפתיע את 500 הסניפים של רשת הסופרמרקטים Whole Foods Market ב-13.7 מיליארד דולר. הרכישה הדהימה את וול סטריט, שם לא הבינו מדוע מלכת האי-קומרס נכנסת למה שמכונה The Brick-and-Mortar Facility Retail (שיווק קמעונאי ממרכזי מכירה), שנראה באותם ימים, במיוחד לאנליסטים, כסקטור שהולך ויורד. יודעים מדוע הסכים בזוס לרכוש את Whole Foods Market ומדוע הסכים בעל המניות המוביל של הרשת, ג'ון מקי, למכור? כי בזוס הבין שלמרות הצמיחה המהירה של סקטור האי-קומרס, מתקרבת "נקודת האיזון" בין רצון הצרכנים לרכוש במקוון לבין רצונם למשש את הסחורה, לבלות בקניון. הוא הגיע למסקנה שאמזון חייבת להיכנס ובגדול לתחום ה-Brick-and-Mortar, ו-Whole Foods הייתה הרכישה האידיאלית למימוש הצעד. הבעיה של בזוס הייתה שמקי התנגד תחילה למכירת הרשת. בזוס היה צריך לשכנע אותו בתזה שמרכזי המכירה הפיזיים בתהליך של ירידה ואם הוא לא יעביר את Whole Foods למסחר מקוון  החברה, שבאותו זמן הייתה בהפסדים, תיכנס לבעיה. בזוס אף הוסיף למחיר הקנייה פרמיה משמעותית, וזה מה ששכנע את מקי למכור לבסוף. 

לאחר ההודעה על הרכישה, כתב הרמן סיימור, היו"ר והמייסד של חברת הייעוץ הגרמנית המובילה Kucher & Partners, שההחלטה של בזוס (גם לגבי הפרמיה) היא למעשה מה ששינה את תעשיית הקמעונאות. "כאשר אמזון קנתה את Whole Foods, רכשה ענקית הקמעונאות המקוונת מעבדה לקמעונאות המשתבשת. אמזון עשתה מהלך שהכניס אותה מיידית לתחרות מול וולמארט. ליתר דיוק, אמזון קנתה רשת של 500 מתקני מכירה פיזיים שמדי שבוע משרתים כשמונה מיליון לקוחות, מה שיאפשר גם לצרף את הלקוחות למערך המקוון וגם לאפשר למינויי אמזון המקוונת שמעוניינים לבלות בקניונים". 

וולמארט נכנסה למכירות מקוונות

כפי שהסתבר בדיעבד, היתה עוד סיבה חשובה למהלך שביצע בזוס ולפרמיה ששילם. באותה שנה נכנסה וולמארט בעוצמה לתחום האי-קומרס, ובזוס הבין שזה מחייב אותו להיכנס ל-Brick-and-Mortar. השיקול, כך הסתבר בדיעבד, היה מוצדק. החדירה המקוונת של אמזון, בשנת 2018, עמדה על 77.2%, בעוד שהחדירה המקוונת של וולמארט הייתה רק 4.9%. אבל בסוף 2023 ירדה החדירה המקוונת של אמזון ל-71.7% בעוד שהחדירה המקוונת של וולמארט הגיעה לשיא של כל הזמנים עם 15.4%. אם תבדקו את המניות, תגלו שהחל מסוף 2018 ועד היום עלתה וולמארט ב-240% ואילו אמזון עלתה ב-187%. 

קיראו עוד ב"גלובל"

צמיחת המסחר האלקטרוני של וולמארט בארה"ב הייתה לא פחות ממדהימה. המכירות המקוונות המקומיות שלה זינקו מ-27 מיליארד דולר ב-2019 ל-82 מיליארד דולר עד סוף 2023. גם פעילות המסחר האלקטרוני העולמי של החברה עלתה משמעותית מ-68% ל-82%. בינתיים, נתח המסחר האלקטרוני של אמזון בארה"ב נשאר יציב יחסית, ועלה רק במעט מ-66% ב-2019 ל-69% ב-2023.  השתיים, אגב, מחזיקות ב-50% מכל המסחר המקוון בקמעונאות גלובלית.


אמזון
אמזון - קרדיט: reuters


האם וולמארט מסוגלת להמשיך ולהחזיק בבכורה? מבחינת המשקיע, לאחר שנים של פיגור מאחורי אמזון (בין 2009 ל-2023), וולמארט מדביקה את הקצב במהירות. מניותיה עלו ב-72% ב-2024, וב-16% נוספים עד כה השנה. וולמארט הצליחה למעשה לחדור בצורה מרשימה למסחר האלקטרוני, כשהיא צוברת נתח הולך וגדל של קונים בעלי הכנסה נמוכה ובעלי הכנסה גבוהה כאחד. אבל ולמרות העלייה המרשימה באי-קומרס, הרי שהעלייה במספר הלקוחות בחנויות הפיזיות מרשימה לא פחות. בפברואר נערך סקר על ידי Morning Consult שלפיו 89% ממשקי הבית שנסקרו ושהכנסתם מעל 100,000 דולר אמרו שהם קנו בוולמארט, וזאת לעומת 77% חמש שנים קודם לכן. המספרים דומים גם בחלקי הצרכנים האחרים. המסקנה לפיכך היא שמהפכת הטכנולוגיה לא רק שיבשה את מנהגי הקנייה, אלא היא גם מאפשרת לחברות בתחום הקמעונאי לנצל טוב יותר את מה שמכונה "הוויית הצרכן" (consumer well being), ואת זה וולמארט מנצלת באמצעות השקעות עתק שמכוונות לשפר את הרגשת הצרכן וזו סיבה מרכזית גם בהתנהגות המשקיעים. 

חשוב לציין כי אתמול פרסמה וולמארט את דוחותיה לרבעון הראשון, והנתונים אכזבו מעט, אבל ייתכן מאוד שזו רק חולשה נקודתית בתוך מסלול ארוך טווח שמעיד על יציבות וחוזק.  

הקמעונאית השלישית: קוסטקו מכה את שתי הגדולות

חשוב לציין שהקמעונאית שהכי מצליחה בתחום "הוויית הצרכן" היא דווקא קוסטקו (סימול:COST), הקמעונאית השלישית בגודלה אחרי וולמארט ואמזון, שמנייתה מכה בחמש השנים האחרונות גם את וולמארט וגם את אמזון, אבל מבחינת סדרי הגודל היא קטנה בהרבה משתי האחרות. 

"המאבק" בין השינויים שמובילה מהפכת הטכנולוגיה בתחום הקמעונאי, לדוגמה בין האי-קומרס לשיווק הפיזי, מתרחש בכל הסקטורים ומתקדם בצורה דומה בכולם, והמשקיע חייב להבין שקצב ההתקדמות והשיבוש הולך וגובר. מספיק להתבונן בקצב ההתמזגות של ה-AI לתוך התעשייה והחברה על מנת להבין שגם השיבושים יגבירו את הקצב. מישהו ב-2022 חשב שה-AI יהיה איפה שהוא נמצא היום? 

מדובר ב"מאבק" שמתפרש לא רק על "הוויית צרכן", שהולכת ומשתפרת עם ההתקדמות הטכנולוגית, אלא גם על דברים כמו "שיבושים טכנולוגיים" שיכולים לקלקל למשקיע את אסטרטגיית ההשקעות שלו לחלוטין. קחו למשל את אנבידיה (סימול:NVDA) שמנייתה הניבה 1,817% בחמש השנים האחרונות לעומת 106% שהניב הנאסד"ק ו-152% של מדד המוליכים למחצה, ה-SOXX, שאנבידיה מככבת בתוכו. למה היא עלתה כך? כי המשקיעים הגיעו למסקנה שאנבידיה הפכה כמעט למונופול בתחום השימוש ב-AI בתעשיית המוליכים למחצה, ושהמעבד שלה הוא הרכיב החשוב ביותר להתקדמות מהפכת ה-AI. 

אז מה קרה למניה בחודשים האחרונים שהיא מיטלטלת כמו שיכורה עם נטייה מטה? נכון, המניה נורא יקרה והחשש מתיקון משחק תפקיד בהתנהגותה, אבל היא כבר "נורא יקרה" מזה כשנתיים. מה שמשפיע "על באמת" בשלב הנוכחי זה החשש שאולי בכל זאת מתפתחת תחרות שמתקדמת מהר מכפי שחשבו עד כה.

יש שטוענים שאמזון "מתקרבת" והדוחות האחרונים של TSM מראים שהחברה משקיעה הון בפיתוח מעבדים מונעי AI. המשקיע של היום אינו יכול לסמוך על "שבע המופלאות" שימשיכו להוביל לעד. שימו לב איזה מניות טסו בשנה האחרונה - HOOD, RDDT וכן, הקרנות של קאתי ווד, קבוצת ARK שנשחטה ממש בתיקון 2022. כתבתי על HOOD ו-RDDT לפני כמה חודשים והסברתי שאתרים אלו מתאימים לדורות ה-X, ה-Y ולבטח ה-Z שהם המינויים והעוקבים שלהם. דורות אלו אינם שואבים מידע מוול סטריט ג'ורנל או מ-CNN FINANCE אלא בעיקר בשני האתרים. 

למה ARK עולה? כי המניות שבהן השקיעה ווד הן כולן מייצגות שיבוש. אז נכון, בסוף 2021 הן הרקיעו שחקים על בסיס חלום שמתחיל כעת שוב, כאשר ערך המניות נמוך ב-60%-70% משהיה ב-2021. שאלתם את עצמכם מדוע פלנטיר (סימול:PLTR) היא "המניה החמה בעיר" במכפיל היסטורי 630? כשהייתה על 70 דולר כתבתי עליה סיפור שלם. "כדאי להמתין לתיקון" כתבתי אז כי הייתה "יקרה מדי" ומי קנה אז? קאתי ווד. אגב, היא מכרה השבוע. 

המסקנה מכל הדברים האלה צריכה להיות שחייבים לבצע "מחקר השקעות עצמאי". כל החומר שדרוש להחלטות השקעה נמצא ברשת ובחצי חינם. המשקיע חייב לעשות שיעורי בית מחד אבל לא פחות ללמוד על עצמו ולדעת מה ההשקעה שמתאימה לו.


 *אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.


 

 



תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימית 24/02/2025 11:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 22/02/2025 15:03
    הגב לתגובה זו
    שלמה שאלה ליועץ השקעות שלי אני יודע ...אבל דעתך אני מכוון ל6% לשנה בממוצע. יש ת.מחקה spy להחזיק לשנים. ויש תיק מניות דיב כמו Mo Pm pfe cvx epd ועוד שנותן גם סביב 6% מה דעתך תןדה
  • טיטו 23/02/2025 19:28
    הגב לתגובה זו
    על פני מניות שמשלמות יותר.XLESPHDVNQ
  • יצחק שןזהב 23/02/2025 19:08
    הגב לתגובה זו
    .
  • 4.
    אריק 22/02/2025 15:00
    הגב לתגובה זו
    שלמה היקר תודה על תגובתךשאלה כללית על פטרובאס הבריזילאיתכל נשיאי ברזיל ב25 או יותר שנים האחרונות מעורבים ונהנים מדיב גבוה מעל 10% של החברה.המניה לא מעניינת אותי ועולה ויורדת שנים בתחום מסויים בין 1015 דולר אני קניתי ב9$ מחזיק רק בשביל הדיבידנד. מה דעתך על פטרובאס הדיבידנד ימשיך לאורך שנים כי גם הממשלה עמוק בפנים או.... שעשוי להיות בעייתי תודה
  • שלמה גרינברג 24/02/2025 08:41
    הגב לתגובה זו
    שאיני יכול לענות על שאלתך
  • 3.
    גל 22/02/2025 14:56
    הגב לתגובה זו
    מניית Swks צללה ל65$ אחרי הדוחותהאם החברה לא המניה עדיין תחרותית עדיין חברה עם פוטנציאל או שהתחרות גמרה אותה.תודה
  • 2.
    מעניין מתי לרון ילך שוב לאכול מלפפון (ל"ת)
    טוביה 22/02/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
  • לרון 28/02/2025 11:53
    הגב לתגובה זו
    עזוב את לרון עוד תיגרום לג.התקף לב !יצא חרוז במיוחד לטביה הפידלר
  • 1.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)
    עמית 22/02/2025 14:53
    הגב לתגובה זו
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.