המבחן של טסלה: האם יצרנית הרכבים תצליח להרשים את וול-סטריט?
המשקיעים צפויים לחפש סימנים לשיפור ברווחיות, הבטחות לצמיחה והתייחסות למאבק בשוק הסיני; האנליסטים מצפים לשולי רווח תפעולי של 10.5% - שיפור משמעותי לעומת 8% בתקופה המקבילה אשתקד
ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 0.1% תפרסם ביום רביעי לאחר סגירת המסחר את דוחותיה ליום רביעי וצפוי להיות מעניין. במרכז תשומת הלב עומדים שלושה גורמים מרכזיים: הרווחיות של החברה, תחזיות הצמיחה העתידיות, והתבטאויותיו של המנכ"ל, אלון מאסק. כל אחד מאלה יכול להשפיע דרמטית על תגובת השוק.
המשקיעים כבר למודי ניסיון כשמדובר בתנודתיות סביב פרסומי הדוחות של טסלה. בארבעת הדוחות האחרונים, המניה התנהגה כמו רכבת הרים: זינוק של 22%, צניחה של 12%, עלייה של 12%, ושוב ירידה של 12%.
הרבעון השני של השנה החולפת המחיש היטב את רגישות המשקיעים: כאשר שולי הרווח התפעולי הגיעו ל-6% בלבד, במקום 8% שציפה השוק, המניה ספגה מכה קשה וצנחה ב-12%. לעומת זאת, תמונת חיובית נרשמה ברבעון השלישי: שולי רווח מפתיעים של 11%, יחד עם תחזית צמיחה אופטימית של 20%-30% לשנה הקרובה, הובילו לזינוק של 22% במניה. כעת, לקראת פרסום תוצאות הרבעון הרביעי, האנליסטים מצפים לשולי רווח תפעולי של 10.5% - שיפור משמעותי לעומת 8% בתקופה המקבילה אשתקד.
הנתונים התפעוליים מספקים בסיס לאופטימיות: טסלה שברה שיא במסירות רכבים ברבעון הרביעי עם 496,000 יחידות, עלייה מ-485,000 בתקופה המקבילה. עם זאת, זה היה נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 504,770 יחידות. בחישוב שנתי, טסלה סיפקה 1.789 מיליון רכבים ב-2024, ירידה קלה מ-1.81 מיליון ב-2023.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שני מנועי צמיחה פוטנציאליים
המשקיעים מתמקדים בשני מנועי צמיחה פוטנציאליים: השקת
דגם חדש וזול יותר, המכונה "מודל 2", והתפתחויות בתחום הרכב האוטונומי. תחום הרכב האוטונומי הפך לסיפור משמעותי בחודשים האחרונים: מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר, מניית החברה זינקה ב-70%, משקפת את האמון של המשקיעים בחזון זה.
טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף השנה, וכל עדכון או פרט נוסף בנושא זה בשיחת הוועידה עשוי להמשיך לתדלק את העליות במניה. תשומת לב מיוחדת תופנה למאסק עצמו, שלאחרונה הוסיף לסדר יומו העמוס תפקיד נוסף - ראש דה-פקטו של מחלקת יעילות הממשל בממשל טראמפ. למרות שהמשקיעים התרגלו לעובדה שמאסק מנהל במקביל מספר חברות, הם מצפים לשמוע אותו מפגין מעורבות ושליטה מלאה בפעילות טסלה במהלך שיחת הוועידה.
השוק הסיני
בשוק הסיני, שמהווה מנוע צמיחה קריטי עבור טסלה, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות. האנליסטים יחפשו סימנים ליכולת החברה לשמר את נתח השוק שלה באזור זה. לאחרונה, טסלה השיקה בסין גרסה מעודכנת של הרכב הפופולרי ביותר שלה, מודל Y, במאמץ לחזק את מעמדה בשוק הסיני התחרותי. הדגם החדש כולל עיצוב מחודש עם פס תאורה דק בחזית, בדומה לסייברטראק, כאשר לפי אתר טסלה בסין, הרכב תוכנן מחדש כדי למקסם את היעילות ולנצל טוב יותר כל יחידת חשמל.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי...
למרות שעדכוני דגמים הם אסטרטגיה מקובלת בתעשיית הרכב להגברת מכירות, הניסיון של טסלה עם השקת המודל 3 המעודכן בארה"ב בתחילת 2024 מלמד שזה לא תמיד מספיק. המכירות של המודל 3 בארה"ב ירדו ב-21% בתשעת החודשים הראשונים של 2024, ביצועים נחותים משמעותית מהשוק הכללי של הרכב החשמלי.
בשוק הסיני, שנחשב לגדול והתחרותי בעולם בתחום הרכב החשמלי, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות כמו BYD. העדכון של מודל Y נתפס כמהלך קריטי לשמירה על נתח השוק של החברה באסיה, במיוחד לאור העובדה שסין מהווה שוק מפתח לצמיחה העתידית של טסלה.
האתגרים של טסלה
בנוסף לתחרות הגוברת, אתגר שמטריד את המשקיעים הוא הצפי לביטול התמריצים הפדרליים לרכישת רכבים חשמליים, שכיום מגיעים עד 7,500 דולר לרכב. ביטול התמריצים משמעותו התייקרות משמעותית במחיר האפקטיבי של רכבי טסלה, מה שעלול להשפיע לרעה על המכירות.
המשקיעים גם מודאגים מהאפשרות שממשל טראמפ יערער על הפטור המיוחד שניתן לקליפורניה מהסוכנות להגנת הסביבה. מהלך כזה עלול לפגוע במכירות הזיכויים של טסלה, למרות שקליפורניה כבר מתכוננת למאבק משפטי בנושא.
מה חושבים האנליסטים
האנליסטים במורגן סטנלי מפגינים אופטימיות ולאחרונה העלו את מחיר היעד למניית טסלה ל-430 דולר, תוך שמירה על המלצת "קנייה". בתרחיש האופטימי שלהם, הם אף צופים שהמניה עשויה להגיע ל-800 דולר.
עם זאת, בקרב כלל האנליסטים בוול סטריט התמונה מורכבת יותר: רק 44% מהם ממליצים על קניית המניה, שיעור נמוך משמעותית מהממוצע במדד S&P 500 העומד על 55%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 309 דולר למניה, הרבה מתחת למחיר הנוכחי בשוק.
- 1.לרון 29/01/2025 21:18הגב לתגובה זובבית הלבןוהרי לא לעולם חוסןכששני גאונים גרים בכפיפה אחת מתי שהוא זה לא יעבודאני לא בטסלהלא המלצה

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
GE Aerospaceהחברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"
כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים".
הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA.
אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה". יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.
מהפך עסקי נדיר
GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.
- הקאמבק המרשים של הכחולה הגדולה
- למה טראמפ יצליח לממש את תוכניתו ואיזו מניה יכולה לעוף לחלל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.
