טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)
לקראת הדוחות

המבחן של טסלה: האם יצרנית הרכבים תצליח להרשים את וול-סטריט?

המשקיעים צפויים לחפש סימנים לשיפור ברווחיות, הבטחות לצמיחה והתייחסות למאבק בשוק הסיני; האנליסטים מצפים לשולי רווח תפעולי של 10.5% - שיפור משמעותי לעומת 8% בתקופה המקבילה אשתקד

אדיר בן עמי | (1)

ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla 0.59%   תפרסם ביום רביעי לאחר סגירת המסחר את דוחותיה ליום רביעי וצפוי להיות מעניין. במרכז תשומת הלב עומדים שלושה גורמים מרכזיים: הרווחיות של החברה, תחזיות הצמיחה העתידיות, והתבטאויותיו של המנכ"ל, אלון מאסק. כל אחד מאלה יכול להשפיע דרמטית על תגובת השוק.


המשקיעים כבר למודי ניסיון כשמדובר בתנודתיות סביב פרסומי הדוחות של טסלה. בארבעת הדוחות האחרונים, המניה התנהגה כמו רכבת הרים: זינוק של 22%, צניחה של 12%, עלייה של 12%, ושוב ירידה של 12%.


הרבעון השני של השנה החולפת המחיש היטב את רגישות המשקיעים: כאשר שולי הרווח התפעולי הגיעו ל-6% בלבד, במקום 8% שציפה השוק, המניה ספגה מכה קשה וצנחה ב-12%. לעומת זאת, תמונת חיובית נרשמה ברבעון השלישי: שולי רווח מפתיעים של 11%, יחד עם תחזית צמיחה אופטימית של 20%-30% לשנה הקרובה, הובילו לזינוק של 22% במניה. כעת, לקראת פרסום תוצאות הרבעון הרביעי, האנליסטים מצפים לשולי רווח תפעולי של 10.5% - שיפור משמעותי לעומת 8% בתקופה המקבילה אשתקד.


הנתונים התפעוליים מספקים בסיס לאופטימיות: טסלה שברה שיא במסירות רכבים ברבעון הרביעי עם 496,000 יחידות, עלייה מ-485,000 בתקופה המקבילה. עם זאת, זה היה נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 504,770 יחידות. בחישוב שנתי, טסלה סיפקה 1.789 מיליון רכבים ב-2024, ירידה קלה מ-1.81 מיליון ב-2023.


שני מנועי צמיחה פוטנציאליים

המשקיעים מתמקדים בשני מנועי צמיחה פוטנציאליים: השקת דגם חדש וזול יותר, המכונה "מודל 2", והתפתחויות בתחום הרכב האוטונומי.  תחום הרכב האוטונומי הפך לסיפור משמעותי בחודשים האחרונים: מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר, מניית החברה זינקה ב-70%, משקפת את האמון של המשקיעים בחזון זה.


טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומי בסוף השנה, וכל עדכון או פרט נוסף בנושא זה בשיחת הוועידה עשוי להמשיך לתדלק את העליות במניה. תשומת לב מיוחדת תופנה למאסק עצמו, שלאחרונה הוסיף לסדר יומו העמוס תפקיד נוסף - ראש דה-פקטו של מחלקת יעילות הממשל בממשל טראמפ.  למרות שהמשקיעים התרגלו לעובדה שמאסק מנהל במקביל מספר חברות, הם מצפים לשמוע אותו מפגין מעורבות ושליטה מלאה בפעילות טסלה במהלך שיחת הוועידה.


השוק הסיני

בשוק הסיני, שמהווה מנוע צמיחה קריטי עבור טסלה, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות. האנליסטים יחפשו סימנים ליכולת החברה לשמר את נתח השוק שלה באזור זה.  לאחרונה, טסלה השיקה בסין גרסה מעודכנת של הרכב הפופולרי ביותר שלה, מודל Y, במאמץ לחזק את מעמדה בשוק הסיני התחרותי. הדגם החדש כולל עיצוב מחודש עם פס תאורה דק בחזית, בדומה לסייברטראק, כאשר לפי אתר טסלה בסין, הרכב תוכנן מחדש כדי למקסם את היעילות ולנצל טוב יותר כל יחידת חשמל.

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות שעדכוני דגמים הם אסטרטגיה מקובלת בתעשיית הרכב להגברת מכירות, הניסיון של טסלה עם השקת המודל 3 המעודכן בארה"ב בתחילת 2024 מלמד שזה לא תמיד מספיק. המכירות של המודל 3 בארה"ב ירדו ב-21% בתשעת החודשים הראשונים של 2024, ביצועים נחותים משמעותית מהשוק הכללי של הרכב החשמלי.


בשוק הסיני, שנחשב לגדול והתחרותי בעולם בתחום הרכב החשמלי, טסלה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות מקומיות כמו BYD. העדכון של מודל Y נתפס כמהלך קריטי לשמירה על נתח השוק של החברה באסיה, במיוחד לאור העובדה שסין מהווה שוק מפתח לצמיחה העתידית של טסלה.


המשקיעים מצפים מטסלה לצמיחה של 20%-30% במכירות הרכב החשמלי ב-2025, יעד שהציב המנכ"ל אלון מאסק, שמשמעותו הגעה ל-2.3 מיליון רכבים לעומת 1.8 מיליון ב-2024. עם זאת, השגת יעד זה תלויה לא רק בהצלחת מודל Y המעודכן בסין, אלא גם בהשקה המתוכננת של דגם חדש וזול יותר שאמור להתחיל במחיר של 30,000 דולר או פחות.


האתגרים של טסלה

בנוסף לתחרות הגוברת, אתגר שמטריד את המשקיעים הוא הצפי לביטול התמריצים הפדרליים לרכישת רכבים חשמליים, שכיום מגיעים עד 7,500 דולר לרכב. ביטול התמריצים משמעותו התייקרות משמעותית במחיר האפקטיבי של רכבי טסלה, מה שעלול להשפיע לרעה על המכירות.


המשקיעים גם מודאגים מהאפשרות שממשל טראמפ יערער על הפטור המיוחד שניתן לקליפורניה מהסוכנות להגנת הסביבה. מהלך כזה עלול לפגוע במכירות הזיכויים של טסלה, למרות שקליפורניה כבר מתכוננת למאבק משפטי בנושא.


מה חושבים האנליסטים


האנליסטים במורגן סטנלי מפגינים אופטימיות ולאחרונה העלו את מחיר היעד למניית טסלה ל-430 דולר, תוך שמירה על המלצת "קנייה". בתרחיש האופטימי שלהם, הם אף צופים שהמניה עשויה להגיע ל-800 דולר.


עם זאת, בקרב כלל האנליסטים בוול סטריט התמונה מורכבת יותר: רק 44% מהם ממליצים על קניית המניה, שיעור נמוך משמעותית מהממוצע במדד S&P 500 העומד על 55%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 309 דולר למניה, הרבה מתחת למחיר הנוכחי בשוק.


הפער בין מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למחיר המניה בפועל מצביע על כך שהשוק אופטימי יותר מהאנליסטים לגבי עתידה של טסלה. האופטימיות נובעת בעיקר מהציפיות לשירות הרובוטקסי שצפוי להיות מושק בסוף 2025, ומהאמונה שממשל טראמפ יתמוך בפיתוח טכנולוגיות רכב אוטונומי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 29/01/2025 21:18
    הגב לתגובה זו
    בבית הלבןוהרי לא לעולם חוסןכששני גאונים גרים בכפיפה אחת מתי שהוא זה לא יעבודאני לא בטסלהלא המלצה
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

ענקיות הטכנולוגיהענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה עוברות לעידן עתיר הון - כיצד ה-AI משנה את פני התעשייה

מיקרוסופט, גוגל ואמזון השקיעו מעל 600 מיליארד דולר בתשתיות בינה מלאכותית ונאלצות לגייס חוב כשקופות המזומנים מתכווצות - בעוד וורן באפט מצמצם את ההחזקה באפל ולראשונה רוכש מניות  אלפאבית ב-4.3 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ענף הטכנולוגיה נכנס לשלב חדש. שנים דיברו על חברות הענק כעסקים שמייצרים עוד הכנסה כמעט בלי להגדיל עלויות. אבל המציאות של הבינה המלאכותית דוחפת אותן לטריטוריה אחרת לגמרי. היום הן נראות הרבה יותר כמו תעשיות כבדות שזקוקות להון עצום כדי להמשיך לרוץ. במרכז המגמה עומדות מיקרוסופט Microsoft Corp 1.37%  , גוגל Alphabet -0.78%  ואמזוןAmazon.com Inc. -1.22%  . שלושתן פתחו את הכיס בהיקפים שלא נראו בענף. תשתיות AI, חוות שרתים, חוזי ענן ארוכי טווח וציוד מחשוב מתקדם. בתוך תקופה קצרה הן השקיעו מעל 600 מיליארד דולר, והמספרים ממשיכים לעלות.


מה שמרתק הוא שהחברות האלו יכלו להרשות לעצמן את ההשקעה. הן נכנסו לעידן הבינה המלאכותית כמעט ללא חוב, עם הרבה מזומן ותזרים חזק. הן נהנו מרווחי עתק של השנים האחרונות, שלא קשורים דווקא ל־AI. עכשיו התחושה היא שהן משתמשות בכסף כדי לשמור על ההובלה. עם זאת, משהו חורק. רואים את זה בשקט במאזנים. כריות המזומנים מתכווצות. מיקרוסופט, שבעבר כמעט מחצית מנכסיה היו במזומן ובהשקעות קצרות טווח, נמצאת היום בפחות מחמישית. אצל אמזון וגוגל הסיפור דומה. הנכסים גדלים, אבל המזומן לא עומד בקצב.

זה לא מסתיים שם. התזרים של גוגל ואמזון חלש יותר לעומת השנה הקודמת. גם אצל מיקרוסופט התמונה פחות יפה כשמכניסים לחישוב התחייבויות לעלויות תשתית שמופיעות מחוץ לדוח. במילים פשוטות, גם ענקיות כאלה מתחילות להרגיש את העומס.

האנליסטים כבר מצפים לעלייה דרמטית נוספת בהוצאות בשנה הבאה. מיקרוסופט צפויה להוציא כ־159 מיליארד דולר, אמזון כ־145 מיליארד וגוגל תתקרב ל־112 מיליארד. בתוך ארבע שנים מדובר כבר על טריליון דולר. רובו על AI. בינתיים ההכנסות עדיין מחזיקות את המערכת, כאשר שלושתן גדלות בקצב שמאפשר להן להמשיך להשקיע. אבל זה לא יהיה מספיק לאורך זמן. ברגע שההוצאות הופכות למפלצת, חברות חייבות לגייס חוב. מטא כבר עשתה זאת כשגייסה 30 מיליארד דולר. אורקל הוציאה 18 מיליארד נוספים, רק כדי לעמוד בדרישות התשתית.


השינוי לענף עתיר הון

הענף שהיה מזוהה עם צמיחה כמעט אינסופית והוצאות יציבות הופך לענף עתיר הון. כל החלטה אסטרטגית הופכת להימור על מיליארדים. כל עיכוב בביקושים או טכנולוגיה שנזנחת עלולים להפוך השקעה יקרה לנטל. זה משפיע גם על הדרך שבה משקיעים מסתכלים על חברות טכנולוגיה. פחות תשומת לב לכמות המשתמשים בשירות מסוים ויותר לביצועים של מערכות AI. יותר עניין בהתחייבויות עתידיות ובהסכמי ענן, ופחות במשפטים כלליים על חדשנות.