מיקרוסופט רוצה את טיקטוק; למה הסינים מתנגדים?
הנשיא דונלד טראמפ חותר לעסקה שבה טיקטוק תעבור לידיים אמריקאיות; ההסבר לכך: טיקטוק בשליטת סינית פוגעת בביטחון הלאומי; אבל הסינים מבינים שרוצים לעשות עליהם סיבוב - טיקטוק היא עסק ששווה מאות רבות של מילארדים, וההצעות מדברות על עשרות מיליארדים בודדים
הנשיא דונלד טראמפ שמנהל את המדינה הגדולה בעולם כאילו היא עסק ואולי זה נכון, מנסה למצוא פתרון לבעיית טיקטוק. האפליקציה הפופולרית חיה על זמן שאלול בארה"ב. היא היתה אמורה להיחסם והממשל החדש נתן אורכה להסדרת העניין - הסרה בארה"ב או מכירה חגוף אמריקאי. ייתכן שבדרך יהיו פתרונות נוספים.
טראמפ מציג את מיקרוסופט ואת אורקל כמתעניינות, והוא בעצם סוג של מנהל המו"מ. הבעיה היא שהסינים טוענים שאין זליגת מידע של האמריקאים לממשל הסיני. הם טוענים שסין לא שולטת במידע ובחברה. ומעבר לכך - הם לא רוצים למכור בסכום נמוך. הם מרגישים ששמים להם אקדח לרכה ומחייבים אותם למכור.
טיקטוק של ביידנס הסינית מוטרדת מאוד מההסרה האפשרית בארה"ב, היא יודעת שאם ארה"ב תסיר את האפליקציה זה יגלוש למקומות נוספים בעולם. היא גם יודעת שהשוק האמריקאי הוא המרכזי עם 170 מיליון משתמשים, והיא לא רוצה לאבד זאת. אבל היא גם יודעת שהפעם זה יהיה שונה מבעבר והממשל האמריקאי יתעקש על פתרון.
דונלד טראמפ, בקדנציה הקודמת שלו, היה זה שהוביל את המאבק נגד טיקטוק, ואף איים לחסום את פעילותה בארה"ב אם לא תימכר לחברה אמריקאית. דרישה זו גרמה להתעניינות של ענקיות טכנולוגיה כמו אורקל ומיקרוסופט, אך בסופו של דבר המשא ומתן לא הבשיל לכדי עסקה. כעת, טראמפ חוזר לחפש פתרונות כשהוא מנסה להניע שוב את מכירת טיקטוק לידי חברות אמריקאיות. לפי הדיווחים, הוא מקיים שיחות עם משקיעים וחברות טכנולוגיה כדי לקדם את העסקה.
- אורקל עולה ב-3% - מה הקשר לטיקטוק?
- מדיטציה בטיקטוק לבני נוער - מה זה אומר והאם זה אפקטיבי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורקל ומיקרוסופט: חוזרות למרכז הבמה?
אורקל, חברה שמתמחה בניהול נתונים ושירותי ענן, הייתה אחת השחקניות המרכזיות בניסיון הקודם לרכוש את פעילות טיקטוק בארה"ב. החברה, שמנכ"לה מקורבים לטראמפ, ראתה הזדמנות להפוך לשותפה אסטרטגית של טיקטוק.
גם מיקרוסופט התעניינה ברכישה בזמנו. החברה שאפתה להיכנס לשוק הרשתות החברתיות בצורה משמעותית יותר (יש לה את לינקדאין), אך המגעים לא צלחו. כעת, כאשר הדרמה מתחדשת, שתי החברות הן מועמדות כשעל פי הדיווחים שתיהן מביעות עניין "בתיווך" של הממשל.
מהם האתגרים וההשלכות הפוטנציאליות?
אם תתממש עסקה, היא תצטרך להתמודד עם מספר אתגרים. הראשון הוא הערכת השווי של טיקטוק, שמוערכת במאות מיליארדים, אבל בשוק האמריקאי לא יהיו מוכנים לשלם סכום כה גבוה. השני הוא הפתרון הטכנולוגי – כיצד יועברו נתוני המשתמשים האמריקאיים לשרתים מקומיים תוך שמירה על פרטיות ואבטחה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בנוסף, ישנה השאלה הפוליטית: טראמפ לא יכול להיות השושבין בעסקה. ערבוב של עסקים ופוליטיקה יוצר בסופו של דבר קשר מסוכן של הון ושלטון. טראמפ לא בוחל בקשרים עם אנשי עסקים, הוא עצמו איש עסקים, אבל צריך לזכור שזה לא המצב הבריא לציבור.
שאלות ותשובות על הנושא
מהי טיקטוק ולמה היא כל כך פופולרית?
טיקטוק היא אפליקציה
שמאפשרת למשתמשים ליצור ולשתף סרטוני וידאו קצרים, בדרך כלל עם מוזיקה או אפקטים מיוחדים. היא הפכה לפופולרית בזכות הקלות שבה אפשר ליצור תוכן ויראלי, במיוחד בקרב צעירים.
למה טראמפ מתעקש על מכירת טיקטוק?
טראמפ וממשלו טענו שטיקטוק מסכנת
את ביטחון המידע בארה"ב, בעיקר מפני שהיא נמצאת בבעלות חברה סינית, מה שעלול לאפשר לממשלת סין גישה לנתוני המשתמשים.
למה אורקל ומיקרוסופט מתעניינות ברכישה?
טיקטוק מייצגת הזדמנות אדירה לחברות טכנולוגיה. מעבר לבסיס המשתמשים העצום שלה,
היא פותחת דלתות לעולם של רשתות חברתיות ודאטה, תחום שבו אורקל ומיקרוסופט מעוניינות להרחיב את פעילותן.
האם יש לחברות אחרות סיכוי להתחרות על טיקטוק?
בהחלט. ישנן חברות טכנולוגיה גדולות נוספות כמו אמזון, גוגל ופייסבוק שעשויות להיכנס
לתמונה, אם יראו הזדמנות.
איך זה ישפיע על משתמשי טיקטוק?
אם העסקה תצא לפועל, ייתכן שהשירות בארה"ב יעבור שינויים טכנולוגיים מסוימים, אבל מבחינת חוויית המשתמש, סביר להניח שלא יהיו שינויים גדולים.
מה הסיכוי שהעסקה תצא
לפועל?
הכול תלוי במורכבות המשפטית, הפוליטית והעסקית של הנושא. עם זאת, לחץ מצד הממשל האמריקאי יכול להאיץ את התהליך.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
