מכת פתיחה לענף האלכוהול בשנת 2025

אינפלציה, אזהרות בריאותיות, ומכסים צפויים מכבידים על יצרניות האלכוהול המובילות, שרושמות ירידות בשווי השוק שלהן

אביחי טדסה |

שנת 2025 החלה עם אתגרים משמעותיים עבור יצרניות האלכוהול והבירה, שמרגישות את הלחץ מכל הכיוונים. עליית מחירים עקב אינפלציה ומכסים, רגולציה מחמירה ואזהרות בריאותיות חמורות, כולם גורמים לפגיעה ניכרת בביצועי החברות. מניות חברות מרכזיות כמו Constellation Brands Constellation Brands Inc. -2%   ו-Anheuser-Busch InBev Anheuser-Busch InBev -0.52%   רשמו ירידות בשווי, מה שמעיד על חוסר יציבות בענף שעד לאחרונה נהנה מצמיחה יציבה.


חברות האלכוהול סובלות מירידות שערים


חברת Constellation Brands, יצרנית הבירות Modelo ו-Corona, ספגה ירידה של 17% בשווי המניה שלה לאחר שפרסמה תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון שהסתיים בנובמבר 2024. החברה הודיעה על עדכון מטה של תחזיותיה לשנת הכספים, כשהיא מציינת ירידה בציפיות לצמיחה במכירות נטו וברווח התפעולי. תלותה בשוק המקסיקני הפכה אותה לפגיעה במיוחד לאור תוכניותיו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ להטיל מכסים בגובה 25% על מוצרים מיובאים ממקסיקו. גם חברות אחרות בענף מתמודדות עם קשיים. Anheuser-Busch InBev, המייצרת מותגים פופולריים כמו Budweiser ו-Bud Light, ירדה בכ-8% מאז סוף השנה שעברה. Molson Coors רשמה ירידה של 9%, בעוד ש-Brown-Forman Brown-Forman Corp -0.18%  , יצרנית ויסקי Jack Daniel’s ו-וודקה Finlandia, רשמה ירידה של 11%. חברת Diageo Diageo -1.1%  , יצרנית הגינס והג'ין Tanqueray, חוותה ירידה מתונה יותר של 4%. 


אזהרות בריאותיות ומכסים


המשבר בענף קיבל דחיפה נוספת בעקבות אזהרה שפרסם ראש שירותי בריאות הציבור האמריקאי, ד"ר ויווק מורטי, ב-3 בינואר. באזהרה הוא ציין את הקשר הישיר בין צריכת אלכוהול לבין עלייה בסיכון לסרטן, וקרא להגברת המודעות הציבורית לנושא. אחת ההצעות שהעלה כללה הצבת תוויות אזהרה בולטות יותר על גבי משקאות אלכוהוליים, מהלך שעשוי להשפיע לרעה על הביקוש למוצרים אלו. בנוסף, החשש ממכסים חדשים על מוצרים מיובאים מוסיף אי-ודאות עבור החברות. הנשיא הנבחר טראמפ כבר הצהיר בעבר על כוונתו להטיל מכסים בגובה 25% על מוצרים ממקסיקו ומדינות אחרות, וביקר את חוסר האיזון המסחרי עם האיחוד האירופי. צעד זה עלול להוביל לעלייה בעלויות הייצור עבור חברות שמסתמכות על יבוא, ואף לעורר תגובות נגד מצד שותפות הסחר של ארה"ב, שיכולות להטיל מכסים על מוצרים אמריקאיים, מה שעלול לפגוע במכירות בחו"ל.


על אף האתגרים, חלק מהאנליסטים עדיין רואים הזדמנויות השקעה בענף. כך, לדוגמה, בבנק ההשקעות ברנשטיין ציינו בדוח שפרסמו השבוע כי הם ממשיכים להמליץ על Constellation ו-Brown-Forman בשל פוטנציאל הצמיחה שלהן והערכת השווי הנוחה שלהן. עם זאת, הם הדגישו כי כל שינוי תלוי בהבהרות רגולטוריות לגבי מדיניות המכסים העתידית. האתגרים הרבים הופכים את 2025 לשנה קריטית עבור חברות האלכוהול, שנמצאות תחת לחץ להתאים את עצמן למציאות המשתנה. בין אם מדובר בהתמודדות עם שינויים רגולטוריים, תחרות גוברת או שינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחות – העתיד הקרוב עשוי לעצב מחדש את הענף כולו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים

חברת התעופה החשמלית Joby Aviation מתכננת להתחיל בהפעלה מסחרית ב־2026, לאחר שרכשה את פעילות Blade בניו יורק; המניה ממשיכה לעלות למרות ספקות האנליסטים על קצב הצמיחה

אדיר בן עמי |

בעוד שנתיים בלבד ייתכן שנוכל להזמין בחו״ל מונית מעופפת דרך אותה אפליקציה שבה אנחנו מזמינים כיום נסיעה רגילה. חברת Joby Aviation Joby Aviation 0.66%  הודיעה כי תחבר את שירות המוניות האוויריות שרכשה לאחרונה מ־Blade אל פלטפורמת אוברUber -1.02%  .


Joby מפתחת כלי טיס חשמליים עם המראה ונחיתה אנכית (eVTOL), שנועדו להיות שקטים ובטוחים מספיק לשימוש בערים צפופות. החברה מתכננת להפעיל אותם באופן מסחרי ב־2026, והחיבור לאפליקציית אובר אמור לאפשר לה להגיע ללקוחות בקלות, בלי צורך לשכנע אותם לאמץ פלטפורמה חדשה. המהלך נבנה על בסיס רכישת פעילות המוניות האוויריות של Blade. החברה, שפעלה עד כה בעיקר במסוקים סביב ניו יורק, הטיסה ב־2024 יותר מ־50 אלף נוסעים מ־12 מסופי תעופה, בהם ג’יי.אף.קיי, ניוארק וול סטריט. כעת מתכוונת Joby להחליף את המסוקים במטוסים חשמליים שקטים וזולים יותר להפעלה.


באובר רואים בכך המשך טבעי להתפתחות החברה. "מאז ההתחלה האמנו בתחבורה אווירית מתקדמת," אמר אנדרו מקדונלד, סמנכ"ל התפעול של Uber. "החיבור ל־Joby יאפשר להביא ללקוחות את הדור הבא של הנסיעות העירוניות."


המשקיעים קיבלו את החדשות באופטימיות זהירה. מניית Joby עולה ב־1% למחיר של 13.44 דולר, בעוד מניית אובר דווקא יורדת ב־1.5%. העלייה האחרונה ב-Joby מצטרפת לעלייה מצטברת של 65% מתחילת השנה ו־161% בשנה האחרונה, אך האנליסטים נותרו זהירים: רק אחד מתוך שבעה מעניק המלצת "קנייה".


הספקות נובעים מכך שהחברה עדיין לא מייצרת הכנסות משמעותיות. ההערכות מדברות על 51 מיליון דולר בלבד ב־2026, ורק ב־2030 היא צפויה לעבור את רף ה־2 מיליארד דולר. המשקיעים מגלמים בשווי הנוכחי ציפיות גדולות מאוד לשוק שעוד לא נבנה בפועל, בעוד האנליסטים חוששים שהדרך לשם תהיה ארוכה ויקרה. ובכל זאת, החיבור לאובר מעניק ל־Joby יתרון משמעותי: חשיפה מיידית למאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם. אם התוכניות יתממשו, ייתכן שכבר ב־2026 יוכלו נוסעים להחליט אם הם רוצים מונית שתאסוף אותם מהרחוב – או מונית שתמריא מהם ישירות לשדה התעופה.