גלזר מלידר ושות' מעלה את ההמלצה ללאומי ל"קניה"
האנליסט, אלון גלזר מבית ההשקעות, לידר ושות', מעלה את ההמלצה לבנק לאומי ל"קניה". גלזר נותר אופטימי לגבי מצבו של המשק ושל שוק ההון וזאת, הוא אומר,למרות הירידות של הימים האחרונים. לאור זאת ולאור המחיר הזול, לדעתו של האנליסט, בו נסחר הבנק כיום, הוא קבע עבורו מחיר יעד של 15 שקל - גבוה בכ-29% ממחיר הסגירה של המניה אתמול בתל אביב.
גלזר מפנה את תשומת הלב לכך, שירידות השערים האחרונות החזירו את בנק לאומי למכפיל הון של 1.04 והוא אומר, כי
הסתכלות על בנק לאומי צריכה לבחון בנפרד את הפעילות הבנקאית ואת הפעילות של החברות הכלולות - מגדל, אפריקה והחברה לישראל. שלוש החברות המוחזקות נסחרות, לדבריו, בשווי משמעותי מעל שווין בספרי הבנק ובחינת שווין במודל המפריד פעילות הבנקאית מהחברות המוחזקות תורם לשווי הבנק קרוב ל-2 מיליארד שקל נטו.
משמעות הדברים, הוא מסביר, היא כי בפועל מכפיל ההון בו נסחר לאומי על הפעילות הבנקאית, עומד על 0.93.
בלידר ושות' ביצעו בחינה של הפעילות הבנקאית בלבד של הבנק והגיעו למסקנה, כי הרווח מפעולות רגילות עומד על כ-1.52 מיליארד שקל לשנה (בניכוי רווחיות החברות הכלולות) וההון העצמי עומד על כ-13 מיליארד שקל (בניכוי ההון המרותק לפעילות החברות הכלולות) והמשמעות היא שהבנק מייצר תשואה של קרוב ל-12% על הפעילות הבנקאית, אותה פעילות שנסחרת כאמור במכפיל הון של 0.93. להערכת בית ההשקעות מדובר בתשואה על ההון הדורשת תמחור גבוה בהרבה.
לגבי הפרטת הבנק, אומר האנליסט של לידר ושות', כי תכנית הפרטת הבנק באמצעות אופציות לציבור עברה עוד משוכה כאשר ועדת הכספים של הכנסת אישרה אותה השבוע. בראייתו, תוכנית האופציות גרועה למדינה, לציבור ולבנק: שכן היא תביא לפגיעה ברווח שניתן יהיה לקבל עבור הבנק ועלולה ליצור בעיות בגרעין השליטה, ומעבר לכך העלויות שלה והסיבוך בביצועה גם הן תורמות לעמדתנו השלילית לגביה.
לפיכך, אומר גלזר, כל רעיון אחר למכירת הבנק עדיף ויש לקבל בברכה כל משקיע שמתעניין ברכישת הבנק. עדיין, הוא אומר, קיים סיכוי גדול למכירת הבנק למשקיע אסטרטגי: בלידר ושות' מאמינים, כי למרות קידום תהליך מכירת הבנק באמצעות תכנית האופציות, קיים סיכוי גדול שנראה התקדמות בכיוון של מכירת הבנק למשקיעים אסטרטגיים (בעיקר אם יגיעו הצעות מחו"ל), כאשר המודל של דיסקונט הינו מודל שהאוצר ישמח לחקות.
התוצאות ימשיכו להיות טובות, סבור גלזר. וזאת, הוא מאמין, הן על רקע השיפור במצב המשק, והן בשל תרומת החברות הכלולות והבנק ימשיך להציג השנה תשואה על ההון קרובה ל-15%.
בלידר ושות' חוזרים על הערכתם, כי הבטא של הבנקים גבוהה היום מ-1, כאשר תיק האשראי הבעייתי של הבנקים (אם יהיה טוב, הם מוסיפים, אז לא נראה הפרשות ואף נזכה לביטולי הפרשות, ואם יהיה כאן רע אז נחזור להפרשות ענק), והחשיפה הגבוהה של הזרים לסקטור, וכשהזרים קונים אן מוכרים הם עושים זאת בגדול, מביאים לעליות (וירידות) חדות ממדדי המניות.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.
מילואימניקים. קרדיט: Xהבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה
משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה.
המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".
הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.
