עצמאות 2005 - לא מה שחשבנו

כמה עצמאית הבורסה שלנו כיום? כמה מסוכן להפריט ללא תוכנית ולמי שייך דגל ישראל? האם אנחנו יודעים באמת כמה תעלה לנו העצמאות עליה אנחנו חולמים? הרהורים על עצמאות לרגל החג המתקרב
שי פאוזנר |

בכל יום עצמאות בשנים האחרונות, כבר הפכתי זאת למנהג - אני מסכם פה את מה שאנחנו מול מה שרצינו להיות. אז הרי לכם רשימת שלוש הנקודות של שנת 2005:

1. הבורסה: השנה הפכה ההשוואה לפשוטה הרבה יותר בכלל, ובמיוחד אם מסתכלים על מדינת ישראל דרך משקפי הפעילים בשוק ההון המקומי. לאורך שנים מסתובבת במשק שלנו האמירה, כי יש להנתק מכספי משלם המיסים האמריקני. כולם פה סבורים תמיד (ובצדק) שתלות במדינה אחרת הופכת אותנו לשבויים מרצון שלה. מדובר כמובן בפן הפוליטי-מדיני ש"מדיר שינה" מעיני המתנגדים לקבלת כספים אמריקניים בכמויות שהופכות אותנו למדינה ה-52 של ארה"ב. אך בכל זאת, אי אפשר להתעלם גם מהעניין הכלכלי עצמו. שכן, המדינה היהודית ממשיכה לנהל משק גרעוני וכמעט אוטומטית - בכל שנה, אנחנו שוב עושים חשבון פשוט ומקבלים תוצאה חד משמעית, לפיה אנחנו עדיין "שייכים לאמריקה".

עכשיו בואו נדבר לרגע על הבורסה. הנה לכם מדינה שעיקר פעילות שוק המניות שלה מבוצעת במשך כמעט שנה על ידי פעילים זרים. זו השורה התחתונה. גופים זרים - בעיקר בנקים אמריקניים, עושים פה בבורסה בכתוך שלהם. השאלה הנשאלת היא: הכיצד זה דווקא עכשיו - כשהשקעות זרות בשוק ההון הישראלי הפכו לכל כך נפוצות, סבורים כל הכלכלנים הבכירים במשק שלנו, שזה טוב לכלכלה?

האם אי היכולת שלנו לנהל פה משק עצמאי אמיתי, שלא לדבר על שוק הון מקומי אמיתי - איננה בעוכרינו דווקא?

על כך יענו כנראה השנים הבאות, בהן נוכל לבחון את השוק ברגע (שבוא יבוא) שהמשקיעים הזרים יניעו את הכסף שלהם בחזרה למשק האמריקני - בסוף עידן החושך המוניטארי בו הוא תקוע כיום.

2. הממשלה. נתניהו מדבר על משק עצמאי - תחרותי. תחרות זה אומר הפרטה. הפרטה זה אומר למכור נכסים כמו בזק, לאומי וחברת החשמל. עד כאן הכל נראה יפה על הנייר. אך הפיטורים בגופים הללו בוא יבואו ואנחנו נשלם.

הדרך לבצע את השינוי האמיתי במשק, צריכה להתבסס על הסכמים קיבוציים. למרות שאני בצד הקפיטליסטי של המפה, הדרך ממשיכה להיות בעיני חשובה לא פחות מהתוצאה. המילה הדרגה - נמחקה לחלוטין מהלקסיקון של משרד האוצר. שם קבורה הצרה הגדולה הבאה של המשק. החזרה לזינוק באבטלה.

הממשלה ממשיכה להיות ותמשיך עוד זמן רב להיות המעסיק הגדול במדינה. האירועים של הימים האחרונים מציגים שוב את גודל הצרה בה מדובר. 4,500 מורים ילכו בקרוב הביתה - אם או בלי השבתות ענק של מערכת החינוך. בכל דרך בה נסתכל על זה, מדובר בטעות ניהולית פטאלית. בואו נאמר שמדובר ב-1,500 שיפרשו בהסכמי פנסיה מוקדמת (העובדה שאנחנו מנחשים פה - היא בשל ההסתרה של הנותנים האמיתיים). עכשיו נשארנו עם 3,000 מובטלים חדשים שנוספו במכה למשק שרובים מעל הגיל בו יש לך סיכוי כלשהו למצוא עבודה כאדם לא מקצועי.

זה הזמן להזכיר, כי רבים שכר רבים ממורים אלה (שהינם עובדים במשרות חלקיות) נע סביב 1,500-2000 שקל ברוטו ולאחר השלמת הכנסה, על עלה על 3,000 שקל ברוטו. לכן, אנחנו עומדים לשלם הון אדיר לאנשים הללו בכספי המיסים שלנו, כדי שהם ישבו בבית שנים ולא ילמדו את הילדים שלנו. תוכנית מצויינת?

עכשיו תשאלו את עצמכם, כמה יפוטרו בחברת החשמל כשזו תימכר בסופו של דבר לידיים פרטיות - וכמה זה יעלה לנו. האלטרנטיבה נמצאת בחוץ - הממשלה צריכה לייצר אותה לפני המכירות הגדולות.

3. הבנקים. האם המערכת הבנקאית תשתנה השנה? זו אחת מהשאלות החשובות ביותר שעלינו לשאול את עצמנו. העניין הוא מכירת לאומי כמובן. הליכת הממשלה לכיוון מכירת הבנק היא עניין חיובי. אך האם השינוי הזה יכול באמת לסייע לתחרות הכל כך חסרה בענף (ראו סעיף 2)?

שני בנקים מחלקים ביניהם את עיקר הפעילות המשקית של מדינת ישראל. בסופו של דבר שתי הקבוצות הבנקאיות הגדולות 'לא רואות ממטר' את הרגולטורים. כל הניסיונות של השנים האחרונות להביא להחלשתן, כולל האפשרות של הפרדתן מהקופות והקרנות ופתיחת התחרות בשוק זה מול חברות הביטוח - איננו עניין שיאפשר לשנות את המפה טווח הנראה לעין. רק ריוויזיה אמיתית שתביא לפרוק הקבוצות הללו לגורמים שאינם תחת בעלות אחת תאפשר את לשחקנים הנוספים בשוק הבנקאי המקומי להתחזק באמת.

כמעט כל אחד ברחובות שלנו יודע, כי בנק הפועלים שייך לשרי אריסון. עכשיו רק צריך להזכיר לכולם, כי הוא מחזיק קרוב ל-35% מפעילותה הכלכלית של מדינת ישראל. זאת אומרת שגם אני ואתם פחות או יותר שייכים בסופו של דבר לשרי אריסון.

אתמול קבלו מנויי רבים מהעיתונים היומיים בישראל את דגל ישראל במתנה, בחסות בנק הפועלים. גם בשלטי רחוב ברחובות שלנו אפשר לראות שהבנק הגדול בישראל החליט לנכס לעצמו את הדגל הלאומי. הגם זה סמל לעצמאות?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".