נורטל: פרויקט של חצי מיליון שקל לתשתית IP במטח

במסגרת הפרויקט, תהיה נורטל אחראית על ניהול הרשת של מרכז התקשורת של מטח, בו מרוכזים כל תכני הלימוד המסופקים למשרד החינוך. האינטגרטור בפרוייקט הוא בינת
חזי שטרנליכט |

חברת הטלקום נורטל תספק למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), מוסד ללא כוונת רווח שהוקם במטרה לסייע לקידום מערכת החינוך בישראל, רשת IP. היקף החוזה מוערך בכחצי מיליון שקל, להערכת מקורות יודעי דבר בשוק. התשתית אחודה בטכנולוגיית IP לבניינו החדש, על מנת לאפשר שירותי טלפוניה מתקדמים ושירותי נתונים במהירות גבוהה ובפס רחב.

מוצריה של נורטל יוטמעו על ידי בינת תקשורת מחשבים, אשר היתה האינטגרטור של הפרויקט, אמורים לסייע למטח לצמצם את עלויות תפעול הרשת באמצעות תשתית תקשורת יעילה האמורה לשפר את השירותים הניתנים במסגרת יוזמות המרכז, כגון לימוד מרחוק, כיתות וירטואליות, מרכזי משאבים מתוקשבים, וכן אתרי אינטרנט וחדרי צ'אט עשירים.

בנוסף, ייהנו חברי הסגל ועובדי המרכז מניידות שקופה חסרת תקדים ומגישה לשירותים אחודים של טלפוניה, הודעות קוליות, דואר אלקטרוני, פקס ונתונים, ללא קשר לזמן או למקום.

במסגרת הפרויקט, תהיה נורטל אחראית על ניהול הרשת של מרכז התקשורת של מטח, בו מרוכזים כל תכני הלימוד המסופקים למשרד החינוך, כגון תוכנות למידה, אתרי אינטרנט חינוכיים וסרטים חינוכיים ייחודיים המופקים על ידי מטח.

מנהל תחום תשתיות מחשוב ותקשוב במטח, יעקב כהן, אמר כי מבחינת מטח מדובר "ללא ספק בפריצת דרך טכנולוגית שתוסיף אפשרויות רבות לייעול העבודה במטח, לדוגמא: משתמשים מהבית ינהלו שיחות עבודה ללא עלות באמצעות תשתיות האינטרנט, שליחת פקסים וקבלת פקסים מהמחשב האישי לכל עובד, חסכון בכבילה (ביטול הצורך בכבילה לטלפון ובכבילה לרשת), העברת שלוחות מחדר לחדר ללא עלות ובאופן מיידי ועוד וכמובן תביא לחיסכון משמעותי בעלויות הטלפוניה במטח".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

סמוטריץ׳: ״מי שלא יוריד מחירים, ימוסה״

״אני לא נגד עשירים״ אומר שר האוצר סמוטריץ׳ בנאום לקראת אישור התקציב ״אבל חייבים לטפל במונופולים״ הוא מכריז מלחמה על הבנקים והיבואנים; ״נצביע רק על חוק גיוס שוויוני״ מוסיף

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד האוצר

לקראת אישור תקציב המדינה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בירושלים במהלכה נשא נאום שבו הוא פרש את קווי המדיניות הכלכלית שלו ואת המאבק ביוקר המחיה, במונופולים ובמערכת הבנקאית. בדבריו הדגיש השר את חשיבותן של הרפורמות הכלולות בתקציב ואת הצורך, לדבריו, להחזיר כוח לציבור ולשבור ריכוזיות בשווקים המרכזיים.


״אזרחי ישראל, הבנקים לא היו איתכם, בזמן שאתם התמודדתם עם ריבית גבוהה, יוקר מחיה ומשבר ביטחוני, הם גרפו עוד ועוד רווחים. וכך גם המונופולים. הם העלו מחירים כי הם פשוט יכולים. הם ניצלו את המלחמה וגרפו רווחי עתק. תסתכלו על הדוחות הכספיים שלהם ותראו בעצמכם מי שילם את המחיר.

״אנחנו הולכים לטפל בזה. לוודא שהם ישלמו את חלקם, ושאתם תקבלו בחזרה את מה שמגיע לכם. ההצלחות הביטחוניות והכלכליות של מדינת ישראל חייבות לחזור לחשבון שלכם. זה שלכם. אנחנו מרימים את הכלכלה, ומורידים את המחירים. ואני אומר לכם ביושר, אני עובד רק בשבילכם. לא מעניין אותי כמה מיליונים שפכו עליי בקמפיינים פרסומיים כדי לפגוע בי. מה שחשוב לי הוא שאתם תוכלו לחיות פה בזול וברווחה.

״אני לא נגד עשירים. ההפך. אני בעד יוזמה, עבודה ויצירה. אבל אני נגד עושק וניצול. וזה מה שעשו הבנקים בתקופת המלחמה. הייתי שר האוצר הראשון שהטיל עליהם מס, וגם עכשיו אנחנו נמסה אותם. לא ייתכן שבזמן שאתם נלחמים על הקיום הכלכלי שלכם, יש מי שגוזר קופון בעמלות ובריביות.

״לכן אנחנו פותחים את שוק הבנקאות לתחרות אמיתית. תחרות שתגרום לכל אזרח בישראל לשלם פחות ריבית על האשראי והאוברדראפט, ולקבל יותר כסף על הכסף שנמצא בפיקדונות. שוק בנקאי חייב לשרת את הציבור, לא את עצמו. במקביל, אנחנו מורידים מסים. פחות מס הכנסה בכל חודש, יותר כסף שנשאר אצלכם בכיס. זו הדרך לחזק את המשק, זו הדרך להחזיר את האיזון.

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 1.38%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.