פרטנר תשלים את עסקת הרכש העצמית בשבוע הקרוב

הגיעה להסכם עם הבנקים להסטת מסלול אשראי בהקף של 500 מיליון דולר. מנהל הכספים של החברה: הסכם האשראי החדש מספק גמישות ויביא להפחתת הוצאות המימון
רם דגן |

חברת הסלולר, פרטנר, השלימה את ההערכות לקראת רכישת מניות המייסדים ותשלום החוב שלה. היום הודיעה החברה, כי חתמה על הסכם מימון בנקאי חדש בהיקף של 550 מיליון דולר, המחליף את הסכם המימון הבנקאי הקודם שלה. ההסכם החדש כולל אשראי לטווח ארוך בסך 450 מיליון דולר ואשראי מתגלגל לטווח קצר בסך של 100 מיליון דולר, שניהם לפרק זמן של שש שנים.

לפרטנר עומדת האפשרות, עד האחד בספטמבר 2005, להפחית את מסגרת האשראי לטווח ארוך ל ? 150 מיליון דולר ולקצר את פרק הזמן של מסגרת המימון עד לאחד בספטמבר 2009.

המטרה העיקרית של הסכם המימון היא לאפשר לפרטנר גמישות, על ידי אימוץ תנאים המתאימים יותר למצבה העסקי הנוכחי של החברה. מסגרת האשראי מובטחת ובתנאי שעבוד שוטף מדרגה ראשונה של נכסי פרטנר ושל נכסי חברת הבת שבבעלות מלאה.

בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק דיסקונט ובנק המזרחי יעמידו את מסגרת האשראי לחברה. הובלת ההסכם נעשתה על ידי בנק הפועלים ובנק לאומי.

בעלי המניות של החברה אישרו את החלפת הסכם המימון הקיים של פרטנר בהסכם המימון החדש במהלך האסיפה המיוחדת של בעלי המניות אשר נערכה החודש. התנאים לביצוע עסקת רכישת מניות המייסדים הישראליים התמלאו כעת, וכפי שהודיעה פרטנר בעבר, החברה מצפה כי עסקת הרכישה העצמית של המניות תושלם בשבוע הקרוב.

בהתייחסו להסכם החדש, אמר מר אלן גלמן, מנהל הכספים הראשי של החברה: "הסכם המימון החדש, בצירוף גיוס האג"ח המוצלח שלנו לפני שבועיים, בהיקף של 2.0 מיליארד ש"ח, מספקים את המימון הדרוש בכדי להשלים את עסקת הרכישה העצמית של המניות, ולפדות ב-15 באוגוסט 2005 את אגרות החוב הדולריות בסך 175 מיליון דולר הנושאות ריבית של 13%. מבנה החוב החדש שלנו יעשה שימוש יעיל יותר במאזן שלנו, יפחית את הוצאות המימון ויאפשר לנו את הגמישות הנחוצה להשאת התשואה לבעלי המניות שלנו."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.