פתיחה מהוססת בוול סטריט בעקבות מדד המחירים ליצרן

שזינוקו הכה תחזיות וגרם לחשש ממשי מפני העלאה מהותית בריבית. הדאו-ג'ונס וה-S&P500 פותחים בירידה של 0.08%, למרות שהחוזים העתידים הצביעו על עליה בפתיחה, הנאסד"ק מדשדש עם עלייה קלילה
אמיר כהן |

בעוד בשוק היו עסוקים בהכנות לקראת יום של עליות,לפחות על פי החוזים העתידיים על המדדים, הגיע פירסום מדד המחירים ליצרן וטרף את הקלפים. המדד שזינוקו היכה את התחזיות, יוצר לחץ אינפלציוני, אותו מתרגמים המשקיעים ללחץ להעלאת הריבית. דבר זה, כמובן, מנוגד לאינטרסים של משקיעי המניות, אשר במקום לדחוף את השוק מעלה בפתיחה, משאירים אותו מדשדש, סביב רמות הפתיחה.

הדאו-ג'ונס רושם ירידה של 0.08% לרמה של 10,745.32 נקודות. הנאסד"ק עוד שומר על אופטימיות ופותח בעלייה של 0.04% לרמה של 2,062.12 וה-S&P500 יורד ב-0.08% לרמה של 1,199.79 נקודות.

מאקרו - מדד המחירים ליצרן (ליבה) לשיא של 6 שנים

כאמור, הסיפור שילווה את היום הינו פרסום מדד המחירים ליצרן (PPI). על פי משרד העבודה האמריקאי, עלה מדד זה ב-0.3% בחודש החולף. נציין כי בקרב האנליסטים בוול סטריט, רווחה ההערכה, כי המדד יטפס בשיעור של 0.2% בלבד. נזכיר, כי בדצמבר ירד המדד ב-0.7%. עם זאת, הסיפור הגדול הוא מדד הליבה. מדד זה מנכה מתוך מרכיבי המדד הכללי, את עלויות המזון והאנרגיה, התנודתיים מאוד. האנליסטים ברחוב, ציפו כי מדד הליבה יעלה בשעור זהה לזה של המדד הכללי, לאמור עלייה של 0.2%. כאמור, מדד זה היכה תחזיות ורשם זינוק של 0.8%, הזינוק הגבוה ביותר מזה 6 שנים.

בהמשך היום, יתפרסם מדד הסנטימנט של אוניברסיטת מישיגן. הסקר המבוסס על 500 מרואיינים באשר למצבם הנוכחי, ולהערכותיהם באשר לעתידם הפיננסי. הפירסום היום הינו הקריאה הראשונית לגבי פברואר, תוצאה סופית תפורסם בעוד כשבועיים. נזכיר, כי בינואר ירד המדד לרמה של 95.5 נקודות, ובפברואר, צופים בשווקים, ירד המדד לרמה של 95 נקודות. הנתונים צפויים בסמוך לפתיחת המסחר.

שובו של הויוקס?

מניית מרק תמשוך היום את תשומת לב המשקיעים. ענקית הפרמצבטיקה, יצרנית הויוקס הידועה, מסרה ביום שישי, כי יתכן ותחזיר למדפים את משכך הכאבים הפופולארי. נזכיר, כי הכדור הורד מן המדפים בשל החשש למעורבות הכדור בגרימת מחלות לב. מרק מסרה, כי יתכן ותקבל אישור להחזיר את התרופה לשיווק, במידה ויקבע כי התועלות של המשכך, עולות, על המחיר הבריאותי, המגולם בסיכון לחלות במחלת לב. עוד נוסיף, כי הורדת המשכך מהמדפים לפני מספר חודשים, מחקה בין רגע סכום עתק, משווי החברה. המסחר במניה טרם החל.

מה יוליד יום עבור טבע?

מניית ענקית הפרמצבטיקה טבע, פותחת בעלייה מתונה של 0.11%. מאז פרסום תוצאותיה הכספיים ביום ג' האחרון, לא מצליחה המנייה להתייצב. אמש (ה), נפלה המניה בשעור חד של 3.8%, לאחר שבית ההשקעות האמריקני - סמית בארני הוריד את המלצתו למניה ל-"מכור" מ"החזק" ובנוסף הוריד את מחיר היעד ל-25 דולר למניה.

בולטות בפתיחה (על פי מחזורי מסחר) - צ'ק פוינט שמשילה 0.04%, הרמוניק שפותחת ללא שינוי, קומוורס שמטפסת 0.69% ואלדין שנופלת 4.67% בפתיחה. דלתא 3 מקזזת מעט מזינוקיה המרשימים בתקופה האחרונה ופותחת בירידה של 4.1%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.