מעצר אזיקים חשוד
צילום: Istock

בעל צ'יינג' הלבין הון וביצע עבירות מס ב-32 מיליון שקל. מה ייגזר עליו?

נתנאל אריאל | (3)

פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום כנגד ניר שם-טוב מרציאנו (37) מרמלה ונגד חברת מ. ניר שבבעלותו, עקב הלבנת הון לכאורה וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זאת לאחר שעשה שימוש בעיסוקו כרואה חשבון וכן בעסקים שברשותו ובהם עסק לשירותים פיננסים (צ'יינג') על מנת לבצע שורה של עבירות מס והלבנת הון בהיקף של למעלה מ-32 מיליון שקל, כך על פי טענת הפרקליטות.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד טובי הראל, שם-טוב הוציא פעמים רבות חשבוניות מס פיקטיביות מטעם החברה שבבעלותו במטרה להביא להקטנת חבות המס של החברה שלו וכן, במטרה להתחמק מתשלומי מע"מ ומס הכנסה.

כמו כן, הוא ניכה בצ'יינג' שבבעלותו שיקים של חברות שונות ובהמשך מסר דיווח לא נכון לרשות לאיסור הלבנת הון. נוסף על כך, הוא הציג מצא שווא לבנקים השונים, לפיו ישתמש בחשבונות הבנק אשר על שמו לצורך עסקי שאינו מיועד לפעילות של נותן שירותים פיננסיים ובכך קיבל במרמה את אישור הבנקים לאפשר שימוש באותם חשבונות, וזאת על אף שרוב פעילות הפקדת השיקים באותם חשבונות הייתה בפועל של פעילות הצ'יינג'. בכך, על פי הפרקליטות, הוא הטמיע את הרכוש האסור בחשבונות הבנק, ופעל במטרה להכשיל דיווח של הבנקים לרשות לאיסור הלבנת הון. 

במקביל לכתב האישום הוגשה בקשה לסעד זמני לתפיסת הרכוש, שבבעלותו עד תום ההליכים המשפטיים וזאת כדי למנוע את העלמת הרכוש, או עשיית פעולות העלולות לסכל את חילוטו בתום ההליך המשפטי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משפטים כמו אלו שנשמעו הם ממש נדושים מעולם לא תודו 20/10/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    משפטים כמו אלו שנשמעו הם ממש נדושים מעולם לא תודו בשם הלקוח ותנו לו תקוות שב להפוך צח כשלג
  • 2.
    עמית 20/10/2021 13:58
    הגב לתגובה זו
    לבדוק במקביל אם הבנקים לא שיתפו איתו פעולה כי הוא שילם להם מתחת לשולחן
  • 1.
    אנונימי 20/10/2021 13:38
    הגב לתגובה זו
    כל ה" שוק האפו" הם פושעים הנהנים מהעלמת עין של החוק!הגיע הזמן לטפל בהון השחור ובמשפחות הפשע!
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.