פייגמרק
צילום: UNPLASH

השבחת דירה לפני מכירה: איך להרוויח רגע לפני שיוצאים לשוק?

הגיע הרגע: החלטתם שאתם רוצים למכור את הדירה שלכם. יכול להיות שאתם מעוניינים לרכוש נכס אחר, ייתכן שזו תוצאה של רילוקיישן מתקרב – ואולי זו כל סיבה אחרת. כך או כך, כל בעל דירה או בית פרטי שמתכנן למכור את הנכס שלו מעוניין להעלות את ערך הדירה.

לכאורה, התקופה שלפני המכירה זו התקופה הגרועה ביותר להשקיע בנכס – שכן אתם כבר לא תהיו אלו שייהנו מההשבחה. למה לבנות בריכה שאתם לא תזכו לשחות בה? אולם השקעה כספית קטנה לפני המכירה יכולה להעלות משמעותית את שווי הנכס – ולהניב לכם תשואה כספית גבוהה. למעשה, השקעה בהשבחת דירה לפני מכירה היא אחת ההשקעות הנוחות והמשתלמות ביותר.

השאלה, כמובן, היא כיצד להשביח את הנכס. התשובה תלויה מאוד באופי הדירה. אם מדובר בדירה ישנה ומוזנחת, מומלץ מאוד לבצע סידור אסתטי של הדירה. צביעה מחודשת של הקירות, שכירת חברת ניקיון מקצועית, פוליש של המרצפות: כל אלו ישדרגו את הנראות של הדירה בעיניי רוכשים פוטנציאליים. ברגע שרוכש נכנס לדירה נקייה ונעימה לעין – הוא יסכים לשלם עליה יותר כסף.

אולם במקרה של דירות במצב סביר או טוב – השקעה בשיפוץ פנימי מסוג זה אינה מומלצת. כמעט תמיד, רוכשי הדירה יערכו בה שיפוץ אחרי הרכישה – ולכל אדם טעם אסתטי שונה. לא מומלץ להשקיע בסיוד הקירות ובריהוט של הדירה, כאשר בסבירות גבוהה הרוכש החדש ממילא יחליף את האלמנטים הללו בהתאם להעדפתו האישית.

בניית מרפסת לעומת זאת יכולה לשדרג מאוד את שווי הדירה. כמובן שבניית מרפסת מצריכה הוצאה כספית גדולה ומחייבת הסכמה של רוב הדיירים בבניין, אבל שיפוץ פונקציונלי של הדירה (הוספת אלמנט פונקציונלי חדש לנכס) נחשבת להשבחה מוצלחת במיוחד.

על אותו משקל, גם תמ"א 38 או בניית ממ"ד יעלו באופן כמעט ודאי את שווי הדירה בשוק. במהלכי שיפוץ כאלה חשוב לבדוק מודעות מכירה של דירות דומות באזור ולוודא שהעלייה הממוצעת בשווי הנכס כתוצאה מהוספת הממ"ד גבוהה יותר מעלות הבנייה.

החלפת הריצוף בדירה גם היא יכולה לשדרג את הנכס. בדירות רבות עדיין מותקנים אריחי טראצו ישנים, אותם אריחים "מלוכלכים" שהיו נפוצים בבנייה הוותיקה בארץ. כיום ישנה העדפה בקרב רוכשי דירות לריצוף פרקט, שיש או גרניט-פורצלן – מה שעשוי להעלות את שווי הנכס. גם כאן חשוב לוודא שהשיפוץ לא יקר מדי – כדי למנוע הפסדים.

קיראו עוד ב"בארץ"

התקנת חימום תת-רצפתי גם היא מומלצת ביותר. מדובר באלמנט ייחודי שניתן למצוא בדירות יוקרה רבות, כך שרוכשים פוטנציאליים רבים עשויים להתלהב ממנו. עלויות ההתקנה של מערכות חימום תת-רצפתי כבר לא יקרות כמו בעבר – ואילו העלייה בשווי הדירה כתוצאה מהתקנת המערכת צפויה להיות גבוהה יותר מעלות השיפוץ. ניתן לשווק את החימום התת-רצפתי במודעת המכירה של הדירה כמרכיב שיוביל לחיסכון בעלויות האנרגיה של הדירה לטווח הרחוק – וכך לשדרג עוד יותר את שווי הדירה בעיניי רוכשים פוטנציאליים.

בבתים פרטיים, כדאי לשקול בניית בריכה או ג'קוזי בחצר. עלויות הבנייה של בריכות פרטיות הן גבוהות במיוחד, כך שמומלץ לקחת הצעות מחיר שונות ולחשב את השבחת הנכס בצורה מעמיקה – שכן בניית בריכה עלולה להפוך בקלות רבה מדי להוצאה גבוהה מהמתוכנן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".