אי תחולת פטור ממע"מ על השכרה למגורים באמצעות גורם מתווך
ע"א 8150/11 חב' ש. י סימון אחזקות בע"מ נ' אגף המכס והמע"מ אשדוד
תקציר: ע"א 8150/11
חב' ש. י סימון אחזקות בע"מ נ' אגף המכס והמע"מ אשדוד
בית המשפט העליון פסק כי עסקה שבמהלכה שוכרת המערערת דירות מבעליהן ומשכירה אותן ישירות לדיירים שונים למגוריהם אינה בבחינת השכרה למגורים הפטורה ממע"מ על פי סעיף 31(1).לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ"). יובהר כי אין חולק כי השכרת מקבץ הדירות השני על ידי חברת ש.י סימון (להלן: "סימון") לדיירים אינה חייבת במע"מ מהטעם שחל עליה הפטור. ואולם, באשר לעסקה שבגדרה סימון שוכרת את הדירות מבעליהן לא יחול הפטור. עוד נדחה ערעורה של סימון בנוגע למקבץ דירות אחר ונפסק כי אין המערערת יכולה לטעון למניעות המשיב להוציא שומת עסקאות.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
-------------------------------------------------------
השאלה לדיון היא האם הפטור ממע"מ בגין השכרת דירות למגורים הקבוע בסעיף 31(1) לחוק מע"מ חל על העסקאות הנוגעות לכל אחד ממקבצי הדירות, כמפורט להלן.
מקבץ הדירות הראשון: בשנת 1998 רכשה סימון תשע דירות בבניין הידוע בשם אשדוד ביץ' וניכתה את התשומות בגינן. מנהל מע"מ אישר בשעתו את ניכוי מס התשומות, בהסתמך על הצהרתה של סימון ולפיה הדירות הללו ישמשו חלק ממאגר דירות נופש להשכרה. בשנת 1999 התקשרה סימון בהסכם עם חברת חי טל ובגדרו התחייבה להעמיד לרשות חי טל 50 דירות. לצורך קיום התחייבותה לפי ההסכם האמור, שכרה סימון 41 דירות נוספות בבניין. את 50 הדירות הללו (תשע הדירות שנרכשו על ידי סימון ו-41 הדירות שנשכרו) השכירה חי טל לחברת עמידר, ועמידר השכירה אותן לדיירים כדירות מגורים. בביקורת שערך מנהל מע"מ התגלה כי מקבץ הדירות הראשון משמש למגורים. מנהל מע"מ סבר באותה העת כי עסקת 50 הדירות מהווה עסקת "השכרה למגורים" הפטורה ממע"מ, ועל כן בשנת 2000 הוציא לסימון שומת תשומות, בין היתר בגין מס התשומות שנוכה בשל רכישת תשע הדירות.
במסגרת הליך משפטי שהתנהל בין הצדדים הסכים מנהל מע"מ לחזור בו משומת התשומות שהוציא לסימון, על אף שהוא נותר, בגדרי אותו הליך, בעמדה שלפיה השכרת הדירות מהווה "השכרה למגורים" הפטורה ממע"מ (להלן: "ההליך הראשון"). בשנת 2004 הוציא מנהל מע"מ שומת עסקאות לסימון, שבמסגרתה התבקשה סימון לשלם מע"מ על עסקת 50 הדירות, בנוגע לשנים 2003-2000. סימון ערערה כנגד שומה זו לבית המשפט המחוזי הנכבד, אשר קיבל את ערעורה. ערער מנהל מע"מ לבית המשפט העליון נדחה פה אחד, אולם באשר לנימוקי הדחייה נחלקו הדעות בין השופטים, כמפורט מטה.
מקבץ הדירות השני: סימון שוכרת 35 דירות נוספות בבניין מבעליהן ומשכירה אותן ישירות לדיירים שונים לצורך מגורים. אין חולק כי השכרת מקבץ הדירות השני לדיירים בידי סימון אינה חייבת במע"מ מהטעם שחל עליה הפטור. ואולם, באשר לעסקה שבגדרה שוכרת סימון את הדירות מבעליהן הוציא מנהל המע"מ שומת עסקאות. בית המשפט קמא הנכבד קבע כי בכל הנוגע לעסקת 35 הדירות סימון מוגדרת כ"עוסק", כמשמעו בחוק מע"מ. עם זאת, בית המשפט קמא הנכבד קבע כי אין לחייב את סימון במע"מ, שכן הפטור חל על עסקה זו. לשיטת בית המשפט קמא, העובדה שבין בעלי הדירות לבין הדיירים עומדת בפועל רק חוליה אחת, סימון, מאפשרת את החלת הפטור גם על העסקה שבין סימון לבין בעלי הדירות.
דיון
-----
מקבץ הדירות הראשון: השאלה לדיון נוגעת לפירושו של פסק הדין, מושא ההליך השני. בפסק הדין השני פסק המשנה לנשיאה א' ריבלין שחי טל שימשה "צינור", אשר דרכו השכירה סימון את הדירות למגורים ולכן הפטור חל על עסקת השכירות בין השתיים. השופט א' גרוניס חלק על קביעה זו, אך הסכים כאמור לתוצאה שאליה הגיע המשנה לנשיאה ריבלין. הוא נימק את עמדתו בכך שבמסגרת ההליך הראשון סבר מנהל מע"מ כי מדובר בעסקה הפטורה ממע"מ. לפיכך גרס השופט גרוניס כי מנהל מע"מ מנוע מלטעון בגדרי ההליך השני שמדובר בעסקה החייבת במע"מ. השופט י' דנציגר פסק באותו ענין כך: "במחלוקת שנתגלעה בין חבריי, המשנה לנשיאה השופט ריבלין והשופט גרוניס, דעתי כדעתו של השופט גרוניס." לאחר מתן פסק הדין בהליך השני הוציא מנהל מע"מ לסימון שומת עסקאות אשר כללה כמה רכיבים. הרכיבים הרלוונטיים לענייננו הם: (1) חיוב בתשלום מע"מ לתקופה שבין השנים 2010-2007 (שבה ההליך השני היה תלוי ועומד) בגין עסקת 50 הדירות. (2) חיוב בגין דוחות מתקנים על התקופה שבין השנים 2006-2004. בית המשפט המחוזי קבע כי הפטור אינו חל על עסקת 50 הדירות, זאת על פי פסק הדין שניתן בהליך השני. לשיטת סימון מהווה פסק הדין שם "מעשה בית דין", אשר צריך להוביל גם לקבלת הערעור בענייננו. מנגד טען מנהל מע"מ כי פסק הדין שניתן בהליך השני קבע בבירור, ברוב דעות, שהפטור אינו חל באופן עקרוני על עסקת 50 הדירות וכי לא עומדת לסימון טענת הסתמכות בהליך הנוכחי.
נפסק כי המניעות של מנהל מע"מ מלהוציא שומת עסקאות בגין עסקת 50 הדירות אינה יכולה לעמוד לעד. בית המשפט פסק כי באופן עקרוני עסקת 50 הדירות חייבת במע"מ, כך שלמעשה טעה מנהל מע"מ בעמדתו, מושא ההליך הראשון. אמנם, כפי שנקבע בפסק הדין בהליך השני, סימון הסתמכה על טעות זו באופן לגיטימי, ולכן באשר לתקופה שבין השנים 2003-2000 לא היה ניתן לחייבה במע"מ, אולם אין זה סביר שטענת הסתמכות זו תעמוד לסימון ללא מגבלת זמן. גם אם סימון הסתמכה על עמדת מנהל מע"מ שהוצגה בהליך הראשון, אין בכך כדי להוביל לפטור כולל לאורך זמן, ותקופת הפטור שניתנה בגדר ההליך השני מתחשבת כראוי בהסתמכותה של סימון.
מקבץ הדירות השני: יש לקבל את ערעורו של מנהל מע"מ. כפי שטוען מנהל מע"מ, מהסכם השכירות שנערך בין סימון לבין בעלי הדירות בנוגע למקבץ הדירות השני עולה כי לבעלי הדירות אין כל מעמד ישיר בנוגע לדיירים שגרים בדירות בפועל. ברי אפוא כי חרף העובדה שישנו רק גורם ביניים אחד המקשר בין בעלי הדירות לדיירים, גורם ביניים זה הוא משכיר משנה ובעל מעמד עצמאי מול הדיירים. כל שסימון טענה בהקשר זה הוא שנוכח העובדה שבמסגרת עסקת 35 הדירות היה רק גורם ביניים אחד בין בעלי הדירות לדיירים, יש להתייחס אליה כ"מתווכת" ולהחיל על העסקה את הפטור. למותר לחזור ולציין כי טענתה זו אין בה די כדי להצדיק את מתן הפטור, לפי העקרונות שנקבעו בעניין שליט (ע"א 7973/11).
תוצאה
--------
ערעורה של סימון נדחה וערעורו של מנהל מע"מ התקבל. סימון חויבה בהוצאות בסך 20,000 ש"ח.
בבית המשפט: העליון
לפני: כב' השופטים ח' מלצר, י' עמית וד' ברק ארז
ניתן ביום: 11.2.2015

 שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות
החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%.
אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה.
המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)
רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- שי אהרונוביץ' על הרווחים הכלואים: "חברות דוגרות על מיליארדים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)
 סמוטריץ ממשלה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ’: “אין כוונה לפגוע בהטבות המס בקרנות ההשתלמות”
משרד האוצר מפריח "בלוני ניסוי" כדי לבדוק אם בשלה העת למסות את החסכון הפופולרי; אחרי שהכלכלן הראשי באוצר הציע לקצץ בהטבות המס, שר האוצר מבהיר שאין כוונה לפגוע באפיק החיסכון “לא נבטל הטבה שמחזיקה את מעמד הביניים אחרי שנה כלכלית קשה” 
אחרי הסערה הציבורית סביב האפשרות לפגיעה באחד מאפיקי החיסכון הפופולריים בישראל, קרנות ההשתלמות, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כי אין בכוונת הממשלה לשנות את תנאי המס הנהוגים כיום. ההצהרה מגיעה ימים ספורים אחרי שהכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, פרסם דוח שבו הציע לצמצם את ההטבות, בטענה שהן מוטות לטובת העשירונים העליונים - האוצר חקר ומצא - קרנות השתלמות זה מוצר מנצח...לעשירים.
הדוח של הכלכלן הראשי העלה לדיון מחודש את אחד מנושאי החיסכון המרכזיים במשק - קרנות ההשתלמות, שנחשבות זה שנים לאפיק היחיד שמאפשר חיסכון לטווח בינוני בלי תשלום מס רווח הון. לפי הנתונים שהוצגו, תשעה מתוך עשרה עובדים בעשירון העליון נהנים מקרן השתלמות, בעוד שבעשירון התחתון רק אחד מתוך עשרה. המשמעות, לטענת אברמזון, היא שההטבה שעלתה לקופת המדינה יותר משני מיליארד שקל בשנה מופנית בעיקר כלפי בעלי שכר גבוה, ולא אל השכבות שזקוקות לתמריץ חיסכון אמיתי.
בדוח הוצעו כמה צעדים לצמצום ההטבה, בהם הפחתת תקרת ההכנסה המזכה בהפקדה והגבלת הפטור ממס לשש שנות חיסכון בלבד. המשמעות הייתה שכל סכום שיופקד מעבר לכך ייחשף למס רווח הון עם המשיכה. ההצעה עוררה תגובות חריפות מצד ההסתדרות וחברי כנסת רבים - גם מהקואליציה - שהבהירו כי לא יסכימו לפגיעה באפיק שנחשב לקו הגנה חשוב לעובדים, בעיקר במעמד הביניים.
האוצר לוקח צעד אחורה - עד לפעם הבאה
בעקבות הלחץ הציבורי והפוליטי, סמוטריץ’ קטע את הדיון עוד לפני שהגיע לשולחן ועדת הכספים. “אין מקום לפגוע בהטבת המס הזאת, במיוחד עכשיו, אחרי שנה שבה הציבור נשא על כתפיו את עיקר הנטל הכלכלי של המלחמה”, אמר השר בדיון פנימי במשרדו. לדבריו, “לא נכון לבטל הטבה שחוסכת לעובדים כסף אמיתי ומעודדת חיסכון דווקא כשהם מנסים להתאושש”.
- סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למעשה, מדובר בשחזור של תסריט שחוזר כמעט מדי שנה ניסיון מצד הדרג המקצועי באוצר לצמצם את עלות ההטבות, שמסתיים בהבהרה מצד הדרג הפוליטי שהנושא ירד מהפרק. קרנות ההשתלמות, שהחלו בשנות ה-50 כקרן השתלמות למורים ועובדי מדינה, הפכו עם השנים לכלי חיסכון רחב לשכירים ועצמאים, שמאפשר למשוך את הכסף אחרי שש שנים ללא מס.

