מיסוי וניכוי הוצאות לבני זוג הגרים בחו"ל עקב עבודה ומשכירים דירות בארץ

עו"ד (כלכלן) שגיב רון

. האם בני הזוג זכאים לפטור משכר דירה למגורים לתושב חוץ, והאם ניתן פטור משכר דירה לבת הזוג לחוד בגין הכנסתה מהנכס הראשון, ולבן הזוג (הכנסתו גבוהה יותר) בעבור הנכס השני?
עו"ד לילך דניאל |

שאלה:

------------

ישראלי השוהה שלוש שנים בחו"ל לצורכי עבודתו (אינו תושב לצורכי מס) משכיר שתי דירות מגורים בישראל. את הנכס הראשון קיבלה בת זוגו בירושה והוא מניב הכנסה בסך של כ-4,500 ש"ח מדי חודש. הנכס השני בבעלות בני הזוג והוא מניב הכנסה בסך של כ-7,500 ש"ח בחודש. בני הזוג שוכרים דירה בחו"ל בסך של כ-8,500 ש"ח לחודש.

השאלות:

1. האם בני הזוג זכאים לפטור משכר דירה למגורים לתושב חוץ, והאם ניתן פטור משכר דירה לבת הזוג לחוד בגין הכנסתה מהנכס הראשון, ולבן הזוג (הכנסתו גבוהה יותר) בעבור הנכס השני?

2. האם אפשר לקזז את הוצאות השכירות בחו"ל מהחלק החייב על בסיס ההיגיון הכלכלי של סעיף 17(12) לפקודת מס הכנסה?

תשובה:

------------

לשאלה 1

חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירות מגורים), התש"ן-1990 (להלן: "החוק") פוטר יחיד ממס בגין הכנסה שנתקבלה בידיו מדמי שכירות מהשכרת דירת מגורים, אחת או יותר, המשמשת למגורים ובלבד שגובה ההכנסה לא עלה על התקרה הקבועה בחוק (4,790 ש"ח נכון להיום. אם גובה ההכנסה גבוה מהתקרה האמורה, הרי תוקטן התקרה). מכיוון שהחוק אינו קובע כי הוא יחול רק לעניין יחיד תושב ישראל הרי "מכלל הלאו נשמע ההן", ואנו מסיקים כי גם הכנסתו של יחיד תושב חוץ מדמי שכירות מהשכרת דירת מגורים תהא פטורה ממס על פי הוראות החוק.

לעניין אופן חישוב המס - סעיף 65 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") קובע את העיקרון שלפיו יש למסות בני זוג כיחידה כלכלית אחת לפי חישוב משותף. מדרגות המס ושיעור המס נקבעים בהתאם להכנסה הכוללת של בני הזוג, יראו את הכנסתם כהכנסת בן הזוג הרשום והיא תחויב על שמו.

עם זאת, לעיקרון זה קבע המחוקק כמה חריגים בסעיף 66 לפקודה לעניין הכנסות מיגיעה אישית ומרכוש, והוא מאפשר (בתנאים מסוימים) לבן זוג שאינו בן הזוג הרשום לתבוע כי יתבצע חישוב נפרד של המס על הכנסתו, וזאת כאשר הכנסת בן הזוג האחד צומחת ממקור הכנסה בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג האחר. כך, סעיף 66(ב) לפקודה קובע כי במקרים שבהם ההכנסה נובעת מרכוש שהיה בידי אחד מבני הזוג שנה לפני הנישואין או מרכוש שנתקבל בידי אחד מבני הזוג בירושה, אפשר לבקש חישוב נפרד על ההכנסות הפסיביות מרכוש זה. בענייננו תוכל בת הזוג שבבעלותה דירה אשר קיבלה בירושה לדרוש לערוך חישוב נפרד על ההכנסה מאותה דירת המגורים.

בהקשר זה של נכסים שהתקבלו בירושה על ידי אחד מבני הזוג כאשר ההכנסות מאחד הנכסים כאמור זכאיות לפטור ממס הכנסה, מתעוררת השאלה אם הכנסות השכירות מנכסיו הנוספים של בן הזוג "נספרות" אף הן לצורך בחינת תקרת הפטור לעניין יחיד המשכיר דירות מגורים לפי החוק. השאלה עולה מכיוון שהוראות סעיף 2 לחוק מצרפות להכנסת המשכיר גם את הכנסות השכירות של בן זוגו החי עמו ושל ילדיו עד גיל 18, דבר הגורר את הקטנת תקרת הפטור על פי החוק.

מחד גיסא, אפשר יהיה לטעון כי על פי גישת הפרשנות התכליתית אשר קנתה לה שביתה בפרשנות חוקי המס, הביע המחוקק את דעתו באופן מפורש כי בנוגע לנכסים שנתקבלו בירושה הוא אינו רואה את בני הזוג כיחידה כלכלית אחת, בהינתן שהנכסים עצמם לא נצמחו מן המאמץ בתקופת החיים המשותפת וכך אף ההכנסות מהם, ולכן גם באשר לספירת הנכסים מניבי ההכנסות לצורך בחינת תקרת הפטור על פי החוק - אין לבצע חישוב מאוחד לעניין נכסים ופירותיהם שאינם חלק בתקופת החיים המשותפת.

מאידך גיסא, אי אפשר לשלול את הפרשנות המילולית של לשון הוראות החוק, המתעלמת מהוראות 66(ב) לפקודה ומפעילה את הוראות החוק עצמאית.

לסיכום, לעניות דעתנו הפרשנות התכליתית שלפיה לצורך בחינת תקרת הפטור על פי החוק אין לבצע חישוב מאוחד לעניין נכסים שקדמו לתקופת הנישואים - היא הראויה, ולפיכך לעניין הנכס הראשון זכאית בת הזוג לפטור הקבוע בחוק (אנו ממליצים להצטייד בחוות דעת משפטית מתאימה לצורך נקיטה בעמדה כאמור). לעניין הנכס השני הנמצא בבעלות משותפת של בני הזוג, מומלץ לשלם מס בשיעור של 10% על פי הוראות סעיף 122 לפקודה, וזאת שכן ההכנסה מהנכס השני גבוהה משמעותית מהתקרה הקבועה בחוק ותביא בעצם לצמצום הפטור האמור לסך של כ-2,080 ש"ח בלבד (גובה התקרה המתואמת כהגדרתה בחוק).

לשאלה 2

באשר לניכוי דמי השכירות שמשלם יחיד אשר עבר לחו"ל לרגל עבודה - סעיף 17(12) לפקודה מגביל בלשונו את התרת ניכוי דמי השכירות ששולמו בעד דירה אשר שכר מי שעבר לגור בחו"ל לרגל עבודתו מהכנסתו מהשכרת דירת מגורי הקבע שלו, למי ששכר דירה בישראל.

מגמת המחוקק בחוקקו סעיף קטן זה הייתה לעודד ניידות עובדים, ולכן התיר להם ניכוי הוצאה פרטית במהותה כנגד הכנסתם מהשכרת דירת מגוריהם, וזאת בהנחה שאין הנישום משכיר את דירת הקבע לצורך רווחים אלא לצורך מימון שכירת הדירה החדשה. לפיכך, מכוח הסעיף האמור אפשר לנכות הוצאות שכירת דירת מגורים רק כנגד הכנסות מהשכרת דירת המגורים שבה התגורר הנישום בעבר, בטרם עבר למקום מגורים אחר ושכר דירה. מנתוני השאלה לעיל אין אנו יכולים לדעת אם שימש הנכס השני למקום מגוריהם הקבוע של בני הזוג.

זאת ועוד, כאמור לעיל ההוראות שבסעיף 17(12) לפקודה הן בבחינת חריג, שכן בדרך כלל הוצאות לינה ודיור אינן נחשבות להוצאות בייצור הכנסתו של עובד ולא יותרו בניכוי מהכנסת עבודה, אלא מדובר בהוצאות פרטיות, ולפיכך נקבע בפסיקת בית המשפט כי בתור חריג יש לפרש את סעיף 17(12) לפקודה על דרך הצמצום ולא על דרך ההרחבה (ראו עמ"ה 71/94 אדם גבריאל נ' פקיד שומה עכו).

נוסף על כך, בפסק הדין בעניין פישר נ' פקיד שומה חיפה (עמ"ה 149/92), בהתייחסו לעניין הדין החל על הוצאות חינוך שעליהן מדובר בכללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחוץ לארץ), התשמ"ב-1982, קובע כבוד השופט (בדימוס) ביין כי אם המדינה נהנית מהכנסתו בחו"ל של אותו עובד, אזי עליה להביא בחשבון גם את ההוצאות המיוחדות הכרוכות בכך - גם אם מדובר בהוצאות עם אופי פרטי.

במקרה דנן נראה כי לא מתקיימים הטעמים התומכים בפרשנות שלפיה יש להכיר בדמי השכירות ששולמו בחו"ל כהוצאה המותרת בניכוי מההכנסה מהשכרת הנכסים בישראל, וזאת לנוכח לשון הסעיף האמור, תכליתו והפרשנות שניתנה לו.

המשיב - ממחלקת המסים במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', עורכי דין

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקמתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוק

בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת

3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה


הדס ברטל |

במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.

קבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gptקבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gpt

למרות השקעה נמוכה, מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם

למרות השקעה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD, בישראל קיימת מערכת בריאות שנמצאת ברמה גבוהה שמקבלת ציונים טובים ברוב המדדים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מערכת הבריאות

הכותרות נוטות להכות במערכת הבריאות בישראל על כך שההשקעה בה נמוכה מדי ביחס למדינו המערב. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר נתונים שהראו כי ההוצאה הלאומית על בריאות בשנת 2024 עמדה על כ‑7.3% מהתוצר, כאשר ההוצאה לנפש הגיעה לכ‑3,900 דולר לפי שווי כוח הקנייה. מדובר ברמה נמוכה בהשוואה לרוב מדינות רבות ב‑OECD, אך ראו זה פלא: ישראל בכל זאת מובילה בשירות הרפואי שהיא מעניקה לאזרחים ובפער, משאר המדינות שאנחנו נוטים להשוות את עצמנו אליהן. 

שיעור הכיסוי הביטוחי הוא מהגבוהים בעולם, כאשר כל תושב מקבל סל שירותים אחיד הכולל גם טיפולים שגרתיים, ניתוחים ועד לתרופות מצילות חיים. נוסף על כך, מערכות המידע הרפואיות של קופות החולים נחשבות למתקדמות במיוחד, כך שהיסטוריית הטיפול הרפואי נגישה לרופאים בזמן אמת. מדובר ביתרון שמאפשר קיצור תהליכים, הפחתת טעויות ושיפור איכות הטיפול.

המצב הזה גורם לכך שישראל מציגה נתונים טובים ביחס למדינות מפותחות בלא מעט תחומים, כמו רפואה מונעת ושיעורי תמותה נמוכים ממחלות מסוימות. ישראל מדגימה מודל שבו יעילות ניהולית מצמצמת את השפעת מגבלות התקציב. מערכת הקהילה מפותחת, והשילוב בין רפואה מתקדמת ושירותים דיגיטליים מאפשרים שמירה על רמת טיפול טובה, גם אם לא בכל הפרמטרים ישראל מובילה. כנראה ניהול ממוקד, תמריצים תפעוליים ופריסת שירותים רחבה הם חלק מהגורמים המאפשרים לה להמשיך להציג ביצועים טובים בתחומים מסוימים.

תוחלת החיים של האוכלוסייה בישראל הגיעה לכ-83.8 שנים, מה ששם אותנו במקום 4 בדירוג ה-OECD בתוחלת החיים. נגישות וטיפול: בספר Health in a Glance 2023 של ארגון ה-OECD מצוין כי ישראל מפגינה ביצועים טובים במדדים של איכות וטיפול בהשוואה למדינות בהכנסה גבוהה. הדוח מצוטט כי "המערכת מתפעלת ביצועים טובים יותר מהממוצע ב-OECD ברוב המדדים הנוגעים לזמן המתנה, איכות וטיפול רפואי". בשל ההוצאה הנמוכה יחסית לעומת ביצועים לא רעים, ניתן לומר כי קיימת אפקטיביות במערכת: כלומר, "מה שמתקבל ביחס למה שמושקע" הוא גבוה באופן יחסי. היעילות הזו מתאפשרת הודות למבנה מערכת הבריאות והשירות שניתן לציבור דרך קופות החולים. רפואה בקהילה דרך הקופות פועלת בהיקף רחב, כך שעומס משמעותי מוסת מבתי החולים ונותר במרפאות המשמשות מקור מרכזי לטיפול שוטף. זה מסביר כנראה כיצד ישראל מצליחה להישאר באזור ביצועים איכותיים בחלק ממדדי השירות והאיכות, כולל רפואה מונעת, טיפול במחלות כרוניות ושמירה על קשר טיפולי הדוק בין רופא למטופל. הרפואה בקהילה. לפי הדו״ח של Observatory, כ-41%  מההוצאה על בריאות בישראל מוקצית לטיפול בקהילה ומניעה. במילים אחרות, קיימת תשתית ארגונית יעילה שמאפשרת להפיק תועלת גבוהה יחסית מכל שקל שהממשלה משקיעה במערכת הבריאות. 

טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים, קרדיט: גרוק
טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים - קרדיט: גרוק