האם התקנת מצלמות והפעלתן בניגוד להסכמת עובד מהווה הרעת תנאים ונסיבות בהן לא ניתן לדרוש ממנו להמשיך לעבוד?

דמר 39840-04-10 לודמילה לשצינר נ' פאר מרכז החלמה רפואי בע"מ, מיום 25.01.2011, תקציר מאת עו"ד דנה להב
עו"ד לילך דניאל |

העובדות ---------- ד"ר לודמילה לשצינר (להלן: "העובדת") עבדה כרופאה בפאר מרכז החלמה רפואי בע"מ (להלן: "המעבידה") מיום 17/3/08 ועד 14/4/10. ביום 31/3/10 הגישה העובדת מכתב התפטרות בו ציינה, כי עקב התקנת מצלמה בחדרה, הפחתה בשעות עבודתה, סירוב לחתום על הסכם עבודה והתערבות ההנהלה בעבודתה שהסבה נזק לחולה, החליטה להתפטר. מכאן תביעתה לתשלום פיצויי פיטורים עקב הרעת תנאים. ביום 31/3/10 שלחה המעבידה מכתב ובו צוין, כי על פי חוק הודעה מוקדמת ולאור וויתקה בעבודה, עליה למסור הודעה מוקדמת של 30 יום ולא 14 יום כפי שנעשה. במשכורתה האחרונה של העובדת בחודש 4/10 קיזזה המעבידה 1,760 ש"ח בגין אי הודעה מוקדמת, והעובדת תבעה השבת הסכום כאמור. מחלוקת נוספת, עניינה בהתקנת מצלמות אבטחה בחדר המשמש את העובדת, ולטענת המעבידה גם את אחות המעבידה. לטענת העובדת, בחדר זה המשמש אותה לעבודתה, היא גם בודקת חולים, ולכן התקנת מצלמות בו מהווה פגיעה בצנעת החולים, ויש לה סממנים מיניים הואיל והחולים נדרשים להתפשט לצורך בדיקתם, ומכאן תביעתה לפיצוי בגין עגמת נפש עקב הטרדה מינית. פסק הדין ----------- האם המעבידה הייתה רשאית לקזז משכרה של העובדת פיצוי בגין אי מתן הודעה מוקדמת ? סעיף 2(ב) לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001 (להלן: "חוק הודעה מוקדמת") קובע, כי עובד מתפטר חייב לתת הודעה מוקדמת למעבידו. בהתאם להוראות סעיף 4(3) לחוק, על עובד בשכר (שעתי/יומי), המתחיל את שנת עבודתו השלישית, למסור הודעה מוקדמת של 21 ימים, בתוספת יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה בשנה זו. לפיכך, בהתאם לויתקה של העובדת, היה עליה למסור הודעה מוקדמת של 21 ימים. סעיף 7(ב) לחוק הודעה מוקדמת קובע, כי על העובדת לשלם למעבידה פיצוי בסכום השווה לשכרה הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת, ובענייננו בגין 7 ימים נוספים מעבר להודעה המוקדמת שנמסרה על ידה. סעיף 4 לחוק הודעה מוקדמת נוקב בביטוי "ימים" במובחן מ"ימי עבודה" ואף סעיף 7(ב) לחוק נוקב בביטוי "בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת", כלומר המדובר בימים קלנדאריים במובחן מימי עבודה בפועל. הואיל ובסמוך למועד סיום עבודתה עבדה העובדת 5 ימים בפועל, ולאור היקף ההודעה המוקדמת שמסרה, היה עליה לפצות את המעבידה בסכום השווה ל-7 ימים קלנדאריים שהם 5 ימי עבודה בפועל, כלומר בסך של 800 ש"ח. לפיכך, על המעבידה להשיב לעובדת את הסכום שקוזז משכרה ביתר. זכאות העובדת לפיצוי בגין עוגמת נפש עקב הטרדה מינית העובדת עתרה לפיצויה בגין עגמת נפש עקב הטרדה מינית לאור העובדה שהחולים אותם בדקה בחדרה נדרשים להתפשט, וכי לצפייה בצילומים אלה יש סממנים מיניים. החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998 עניינו בעוולות כהגדרתן באותו חוק שבוצעו כנגד התובע את אותם סעדים, ולא בשל עוולות שבוצעו כלפי צדדים שלישיים. הואיל ובענייננו לא טענה העובדת, כי משהו צפה בה כשהיא מתפשטת, אין זאת אלא שתביעתה ברכיב זה אינה מגלה כל עילה ודינה להדחות, וזאת אף מבלי להידרש לשאלה האם המיוחס ע"י העובדת לכשעצמו מגלה עוולה לפי החוק. זכאות העובדת לפיצויי פיטורים סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג- 1963 (להלן: "חוק פיצויי פיטורים") קובע, כי: "התפטר עובד מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות לענין חוק זה כפיטורים". נטל ההוכחה להראות, כי התקיימו הנסיבות כאמור, מוטל על התובע. כמו כן, נקבע בפסיקה, כי כאשר מדובר בנסיבות שבידי המעביד לשנותן, על העובד להעמיד את המעביד על כוונתו להתפטר עקב הרעה בתנאי עבודה או עקב נסיבות שביחסי עבודה בטרם יתפטר מעבודתו, כך שתהא למעביד הזדמנות לעשות לסילוק הסיבה, ורק אם לא עשה לסילוקה- יתקיים האמור בסעיף 11(א) לחוק. העילה במעשה הפיטורים או ההתפטרות מתגבשת בצרוף הנסיבות המודעות שהסבו למעשה את סיום היחסים. אי לכך נפסק, כי מעבר להוכחת קיומה של הרעה מוחשית או קיום נסיבות בהן לא ניתן לדרוש מעובד להמשיך בעבודתו, יש להראות קשר סיבתי בין אותה הרעה או אותן נסיבות לבין ההתפטרות בפועל. לעניין זה, טענה העובדת, כי המעבידה החליטה להפחית את עבודתה לשני ימי שישי בחודש. אין חולק כי בתחילת עבודתה של העובדת היא הועסקה בהיקף של 6 ימים בשבוע (כולל יום שישי). מנגד טענה המעבידה, כי הפחתה זו באה בעקבות בקשה של העובדת, ועל כן הגיעו הצדדים לפשרה שהעובדת תעבוד שני ימי שישי בחודש. אף אם היינו מעדיפים את גרסת העובדת באשר לגורם שביקש את ההפחתה, הרי שלאחר הפחתה זו, המשיכה העובדת לעבוד עוד שנה ו-8 חודשים במעבידה, ובכך הביעה העובדת את הסכמתה מכללא לשינוי זה במתכונת העבודה. על כן שינוי זה אינו יכול להוות הרעה מוחשית בתנאי עבודתה של העובדת, או אף נסיבות בהן לא ניתן לדרוש ממנה להמשיך בעבודתה. משך הזמן בו הסכימה העובדת עם השינוי, מנתק את הקשר הסיבתי שבין התפטרותה במועד שבו התפטרה לבין שינוי מתכונת העבודה. עם זאת, שונים הם פני הדברים בכל הנוגע להתקנת מצלמת האבטחה בחדרה של העובדת. העובדת טענה, כי התנגדה להתקנת והפעלת המצלמות בחדר המשמש אותה, וטענה זו לא הוכחשה על ידי המעבידה. מנגד טען מנהל המעבידה, כי הסיבה להתקנת אותן מצלמות בחדר הייתה גניבת פריטים מאותו חדר, שהוא בדרך כלל פתוח. עוד טען, כי החולים נבדקו תמיד במיטותיהם, וכי העובדת החלה לבדוק חולים בחדר האחות כפרובוקציה להתקנת המצלמה. בית הדין קבע, כי התקנת מצלמת אבטחה והפעלתה בחדר העובדת, בניגוד להסכמתה וחרף התנגדותה המפורשת, עולה כדי הרעה מוחשית בתנאי עבודתה ונסיבות בהן לא ניתן לדרוש ממנה להמשיך בעבודתה, כהגדרת סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים. סעיף 1 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981 (להלן: "חוק הגנת הפרטיות") קובע: "לא יפגע אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו". סעיף 2(3) לחוק הגנת הפרטיות קובע, כי פגיעה בפרטיות היא: "צילום אדם כשהוא ברשות היחיד". עת עסקינן בתחום יחסי העבודה ולאור אופיים של יחסי עובד- מעביד, מתעוררת השאלה מהו "תחום היחיד" בנסיבות הנוגעות ליחסי עבודה, בהן אין חולק כי מקום העבודה ככזה הוא קניינו של המעביד. בפסיקה ובמאמרים הוגדרה הזכות לפרטיות כזכות כלפי האדם ולא כלפי המקום. כאשר הוקצה לעובדת חדר ושולחן (גם אם הוא לא משמש אותה באופן בלעדי וגם אם לא כל הזמן), הרי שבמובחן משטחים אחרים של המעבידה בהם מבצעת העובדת את תפקידה - המדובר ברשות היחיד שלה, כל עוד היא עובדת באותו חדר, ודי בכך שהיא מבצעת עבודה משרדית או אף משוחחת בחדר זה עם החולים או עם בני משפחותיהם. לטענת מנהל המעבידה, הסיבה להתקנת המצלמות הייתה גניבות מאותו חדר. לאור האמור, ומשלא נטען כי העובדת נחשדה בגניבות, לא הייתה כל הצדקה להפעיל את המצלמות בזמן שהעובדת נמצאת ו/או עובדת בחדר. הפעלת המצלמות בזמן שהעובדת נמצאת ו/או עובדת בחדר שהוקצה לה מהווה פגיעה לא מידתית ולא סבירה בפרטיותה של העובדת. על כן אין המעבידה יכולה לחסות בצל ההגנות שבסעיף 18 ו- 20 לחוק הגנת הפרטיות. בהינתן סמיכות הזמנים שבין התקנת המצלמה לבין ההתפטרות, ומשנקבע כי העובדת התריעה על כך שאיננה מוכנה לכך שהמצלמה תצלם אותה בחדר הנ"ל, הוכח הקשר הסיבתי בין נסיבות אלו לבין התפטרותה. משנקבע, כי העובדת התריעה בפני המעבידה על כך שאיננה מוכנה שהמצלמה תצלם אותה בזמן עבודתה, אך המעבידה לא שעתה לדרישתה זו, ואף לא לאחר שהעובדת שלחה את מכתב ההתפטרות, התקיימה דרישת הפסיקה מהעובדת להתריע מבעוד מועד על אותה הרעה בתנאי עבודתה ונסיבות בהן לא ניתן לדרוש ממנה להמשיך בעבודתה. לאור האמור לעיל, זכאית העובדת לפיצויי פיטורים. (*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?

בית המשפט לא נוהג להתערב בחוקים ותקנות מיסוי; הוא מאיר את זה לרשויות המס

עמית בר |

קבוצת רואי חשבון ואיגוד לשכות המסחר עותרים לבג"ץ נגד החוק החדש - מיסוי על רווחים כלואים, בטענה לפגיעה בזכויות יסוד וחוסר שוויון. הרקע לחוק זה נעוץ במאמצי הממשלה להגביר גביית מיסים מרווחים צבורים בחברות, תוך התמודדות עם גירעונות תקציביים גדלים בעקבות הוצאות מלחמה והשקעות ציבוריות. נדיר מאוד שבית המשפט מתערב בתקנות וחוקים של רשות המס, הוא נותן גיבוי לרשות המקצועית ולא נכנס לנושאים מקצועיים. לא נראה שהפעם זה יהיה שונה. 

חוקים דומים קיימים במדינות כמו ארה"ב (עם מיסוי על רווחים לא מחולקים בחברות S-Corp) ובריטניה (IR35), אך בישראל הוא ייחודי בתחולה הרטרואקטיבית שלו, מה שמעורר ביקורת חריפה על פגיעה באמון הציבור במערכת המיסוי. העותרים, בהובלת איגוד לשכות המסחר ונציגי מקצועות חופשיים, טוענים כי החוק מהווה הפרה חוקתית, ומציינים כי הוא נחקק בחיפזון במסגרת חוק ההסדרים, ללא דיון ציבורי מספק. 

חוק הרווחים הכלואים, שנכנס לתוקף בתחילת שנת 2025 כחלק מחוק ההסדרים, מעורר סערה עוד לפני שחוקק. לכאורה החוק נועדה להילחם בתופעת "חברות ארנק" - חברות מעטים שבהן בעלי שליטה צוברים רווחים כדי לדחות תשלומי מס אישיים גבוהים יותר, אלא שבפועל הוא חל על רבבות רבות של עסקים, גם עסקים לגיטימים, לא כאלו שהוקמו לתכנון מס.

 לפי נתוני משרד האוצר, החוק כבר הניב גבייה של למעלה מ-10 מיליארד שקלים בשנה הראשונה, בעיקר מחלוקות דיבידנד מוקדמות, אך מבקרים רואים בו כלי דרקוני שמעניש יזמות ויעילות כלכלית. מדובר ברפורמה מקיפה שמבקשת לשנות את מבנה המיסוי של חברות מעטים בישראל ולהטיל מסים על רווחים שלא חולקו. ההיסטוריה של חוקים כאלה בישראל כוללת ניסיונות קודמים, כמו תיקון 89 לפקודת מס הכנסה בשנות ה-2000, אך החוק הנוכחי רחב יותר ומכוון בעיקר לחברות נותנות שירותים עם מחזור עד 30 מיליון שקלים. כעת מוגשת נגדו עתירה לבג"ץ מטעם איגוד לשכות המסחר וקבוצת רואי חשבון ויועצי מס שהתאגדו לצורך המהלך.

בעתירה נטען כי החוק פוגע פגיעה קשה בזכויות חוקתיות לרבות הזכות לקניין, חופש העיסוק ועקרון השוויון. הזכות לקניין, המוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, נפגעת לדברי העותרים משום שהחוק כופה חלוקה או מיסוי על נכסים שכבר מוסו בעבר, מה שיוצר מיסוי כפול בפועל. חופש העיסוק נפגע בכך שהחוק מתערב בהחלטות עסקיות לגיטימיות, כמו שמירת רווחים להשקעות עתידיות או כרית ביטחון. עקרון השוויון מופר, שכן החוק מתמקד בחברות קטנות בעוד גופים גדולים פטורים. לטענת העותרים, מדובר בחוק מורכב ותקדימי שנחקק בלוח זמנים קצר, ללא היוועצות מספקת וללא בחינה של השלכותיו הכלכליות ארוכות הטווח. השלכות אלה כוללות פגיעה בתחרותיות, בריחת הון לחו"ל, והפחתת תמריצים להקמת עסקים חדשים, כפי שמעידים דוחות כלכליים ממכון אהרן ומבנק ישראל.