האינטרנט משתלט על הסלולר - הנה המניות שנהנות מזה

הטלפונים החכמים הינם ההתפתחות הטכנולוגית החשובה ביותר בשנים האחרונות, והאינטרנט הנייד הוא הסיבה להתפתחות. המעבר לטכנולוגיות דיגטליות הינו גלובלי ותקף לכל חלק בחיינו היומיומיים

חברת המחקר IDC פרסמה ב-7 למרץ דו"ח בשם European Mobile Phone Tracker על הטלפונים הניידים במערב אירופה ברבעון הרביעי של 2010. מנתוני IDC עולה כי 58.7 מיליון טלפונים סלולריים נמכרו במערב אירופה ברבעון הרביעי, צמיחה של 3.2% ביחס לרבעון הרביעי ב-2009.

25.6 מיליון מטלפונים אלו, או 44% היו טלפונים חכמים smartphones. גידול של כ-100% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. מכירות הטלפונים הסלולריים הפשוטים ברבעון הרביעי ירדו בכ-25% ל-33.1 מיליון יחידות. הרבעון האחרון של 2010 מראה בבירור את המגמות לשנים הבאות במערב אירופה. שוק הטלפון הנייד במערב אירופה יהיה נשלט על ידי טלפונים חכמים ומערכת ההפעלה אנדרואיד תהייה המובילה, על פי מנהל מחקר מוצרים ניידים ב- IDC.

הגידול העצום במכירות טלפונים חכמים הוא תוצאה של ההתפתחות הטכנולוגית החשובה ביותר בשנים האחרונות - האינטרנט הנייד Internet Mobile. אחד מהתחומים בעולם האינטרנט הנייד בו נראה ולמעשה כבר רואים, את הגידול המהיר ביותר, הוא העברת נתונים ווידיאו ברשתות הסלולריות. הקצב העולה של יכולות העיבוד והמחשוב של הטלפונים הניידים, הזמינות והניידות של המכשיר הצמוד אלינו כל הזמן, והיכולות חדשות שהוא מציע כמו יכולת התקשרות לאינטרנט, הצגת מידע על בסיס מיקום הן מהסיבות המרכזיות לכך.

האינטרנט הנייד הוא חלק מהמהפכה של עולם המחשוב והאינטרנט. חשוב לזהות את החידושים הטכנולוגיים והמגמות החברתיות שהביאו ומביאים למהפכה זו, והמעצבים את הדרך בה אנו חושבים, מתנהגים ופועלים. ניתן לזהות מספר נקודות Theme המאפיינות מהפכה זו:

- המעבר לטכנולוגיות דיגיטליות הינו גלובלי וגורף כמעט על כל הממדים של חיינו, וגדל משמעותית בכל יום.

- צורת התקשורת שלנו אחד עם השני, עוברת במהירות מהמחשב השולחני או הנייד למכשיר האינטרנט הנייד סמארטפון, מחשבי טאבלט וכו'.

- הרשתות החברתיות כמו טוויטר, ופייסבוק, הפכו בתוך זמן קצר מחידוש צדדי למערכת תרבותית שגורה ונפוצה. הן הופכות עכשיו במהירות גם למנוע עסקי.

- הצורה בה אנו מתקשרים היום התפתחה בשנים האחרונות משימוש במחשב בדרך של גלישה ועם עלייתה של גוגל בדרך של חיפוש. כיום, רוב המידע, לבטח בדור הצעיר, נמצא ברשתות החברתיות.

- אנשים כבר לא מחפשים או מוצאים חדשות אלא שהנתונים והחדשות מגיעים ו'מוצאים' אותם, דרך הרשתות החברתיות, דרך התאמה אישית במחשבים, בטלפונים ניידים, בדואר אלקטרוני וכו'.

- חברות ובעלי אינטרסים מתחילים רק עכשיו לשים לב לשינויים אלו בעיקר לשינויים בצורת ההתקשרות ולהשלכותיהם, ולמחשבה איך לממן ולפתח אותה לאורך זמן.

- העתיד נמצא בשימוש זהיר בנתונים ובמידע Data שאנשים מייצרים כדי להחליט החלטות חכמות, תוך שמירה על הפרטיות.

- קבוצת אנליסטים בראשות מארי מייקר וסימון פלאנרי מבית ההשקעות הגדול Morgan Stanley פרסמה בסוף 2009 דוח מקיף של 424 עמודים על התחום בשם The Mobile Internet Report.

מתוך הדוח ניתן לדלות את המסקנות העיקריות:

- קצב השינויים כתוצאה ממהפכת האינטרנט הנייד יהיה מהיר יותר מקצבי ההתפתחות של מהפכות מחשוב קודמות. מהפכת האינטרנט הנייד, שהינה החמישית במחזור התפתחויות המחשוב ב-50 שנים האחרונות, רק מתחילה.

- תאגידים שהצליחו בכל מחזור, ייצרו שווי השוק גבוה יותר מאשר אלו שהצליחו במחזור הקודם. יחד עם הזוכים החדשים, יהיו כמה תאגידים קיימים שישרדו, או ישגשגו, בעוד שהרבה מאלו שהצליחו בעבר יפלו.

- האינטרנט הסלולרי חודר בקצב מהיר יותר מאשר חדירת האינטרנט למחשבים הנייחים. יותר משתמשים יתחברו לאינטרנט באמצעות מכשירים ניידים מאשר דרך מחשבים שולחניים בתוך 5 שנים.

- מספר טכנולוגיות, מוצרים ושירותים רבי עוצמה המבוססים על פרוטוקול אינטרנט (IP) מתכנסים לספק את הבסיס לצמיחה דרמטית בשימוש באינטרנט סלולרי: רשתות אלחוטיות מהירות 3G, רשתות חברתיות, וידאו, דיבור על רשתות אינטרנט (VoIP), טכנולוגית מסכי מגע (IPhone, IPad), ומגוון עצום של מוצרים ניידים מרשימים.

- הפלטפורמות של אפל, גוגל ופייסבוק הרימו את הרף לטכנולוגיות ולנוחות ההתקשרות בין המשתמשים. קצב החדירה שלהם הן אצל המשתמשים והן אצל המפתחים הוא חסר תקדים.

- הצמיחה המסיבית של העברת הנתונים באינטרנט הנייד מחייבת את הגדלת קיבולת הרשתות הנייחות והאלחוטיות ומובילה לשינויים אצל ספקי תקשורת וספקי הציוד.

- פוטנציאל צמיחה הגדול ביותר בתחום האינטרנט הנייד נמצא בשווקים המתעוררים. חדירה נמוכה של טלפון קווי יחד עם האפשרות לשירותי ערך מוסף סלולרי אומר כי האינטרנט יהיה נייד עבור רבים מהמשתמשים במדינות המתפתחות ולעסקים קטנים ובינוניים.

לפי דו"ח של חברת הייעוץ והמחקר אינפורמישן נטוורק מסוף 2012, צמיחת שיא של טלפונים חכמים, וההצלחה האדירה של מחשב הטאבלט iPad של אפל הביאה לצמיחת שיא של מוצרי אינטרנט ניידים בשנת 2010. שוק מוצרי האינטרנט הניידים גדל בשנת 2010 ב-72% ל-314 מיליון יחידות. לשם השוואה, בשנת 2009 הגידול היה 'רק' 20%. הצמיחה נעזרה בגידול של 90% במשלוחי קוראי ספרים אלקטרוניים, גידול של 60% בטלפונים חכמים, ומכירות של כ-20 מיליון אייפד iPads.

לשנת 2011, חברת הייעוץ צופה כי הגידול בשוק מוצרי אינטרנט ניידים יתמתן ל- 44%. עיקר הגידול יהיה במחשבי טאבלט כלומר iPads ומוצרים מתחרים המבוססים על אנדרואיד של גוגל. אלו יגדלו ביותר מ-300% בשנת 2011 לכ-54מיליון יחידות.

דוחות מאוחרים מורים שברבעון הרביעי של 2010, לראשונה, מכירות של טלפונים חכמים עברו את מכירות המחשבים, 110 מיליון יחידות לעומת 92 מיליון מחשבים. דוח שיצא לאחרונה צופה למכירות של 80 עד 90 מיליון מחשבי טאבלט בשנת 2011.

כדי להמחיש את הפיכה של מוצרי אינטרנט ממוצרים שנחמד שיהיו (Nice to have) למוצרים שחייבים שיהיו (Must have), את ה"התמכרות" העולמית למוצרי אלקטרוניקה, ולמכשירי אינטרנט ניידים במיוחד, נציין שבשנת 2009 ירדה ההכנסה הממוצעת לנפש בעולם בערך ב-5%. באותה שנה, ההוצאות לרכישת טלפונים חכמים טלוויזיות, ומחשבים עלו בעשרות אחוזים לעומת שנת 2008.

החברות העסקיות שייהנו מהתפתחויות אלו הן כמובן חברות העוסקות בתחום האינטרנט הסלולארי, והחברות המספקות להן חומרה ותוכנה. מבין החברות הישראליות הנופלות בקטגוריות אלו נציין את אורבוטק, איזיצ'יפ, אלוט, אמדוקס, מלנוקס, נובה, רדוור ואחרות. חלק מחברות אלו כבר דווח על תוצאות טובות לרבעון הרביעי ולשנת 2010. חלק מהחברות נהנה מראות טובה ונתן תחזית חיובית לשנת 2011 עד ל-50% גידול במכירות.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. או הכותב מחזיקים ו/או יכולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    סטודנטית 14/03/2011 01:07
    הגב לתגובה זו
    אילו הן החברות החשובות שעוסקות בתחום בחו" ל?
  • 5.
    חזי 14/03/2011 00:53
    הגב לתגובה זו
    נגד תשובה לטובת מימן ונמרוד נוביק. איזה שעה מתאים לך, פורטוגלי באמת כבר הרבה זמן לא היית כאן, אנחנו צריכים אותך לחינוך ולבריאות ולבטחון! ואל תשכח להביא איתך את מלכיאור כדי שיפגיןבאותה הזדמנות גם למען הפלסטינאים
  • 4.
    יובי 13/03/2011 23:00
    הגב לתגובה זו
    רק נטקס
  • 3.
    משה ליבו 13/03/2011 17:11
    הגב לתגובה זו
    מבין החברות הנהנות משינויי הטכנולוגיה המדוברים וודאי שתעשיית הבדיקות האופטיות היא מהנהנות הגדולות, בעיקר בשל הפער העצום מכמות הבדיקות המבוצעות פר יחידה.
  • 2.
    משקיע גז 13/03/2011 14:02
    הגב לתגובה זו
    חסרים לנו מאמריו המעמיקים של פורטוגלי הקורא להחרמת רכושם של משקיעי הגז. פורטוגלי אל נא תעזבנו.
  • 1.
    עולה חדש מחבש 13/03/2011 13:43
    הגב לתגובה זו
    מרכזת בתוכה את כל החברות שיהנו מהבום העתידי בתחום. אבל רק לטווח ארוך.
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.