האינטרנט משתלט על הסלולר - הנה המניות שנהנות מזה
חברת המחקר IDC פרסמה ב-7 למרץ דו"ח בשם European Mobile Phone Tracker על הטלפונים הניידים במערב אירופה ברבעון הרביעי של 2010. מנתוני IDC עולה כי 58.7 מיליון טלפונים סלולריים נמכרו במערב אירופה ברבעון הרביעי, צמיחה של 3.2% ביחס לרבעון הרביעי ב-2009.
25.6 מיליון מטלפונים אלו, או 44% היו טלפונים חכמים smartphones. גידול של כ-100% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. מכירות הטלפונים הסלולריים הפשוטים ברבעון הרביעי ירדו בכ-25% ל-33.1 מיליון יחידות. הרבעון האחרון של 2010 מראה בבירור את המגמות לשנים הבאות במערב אירופה. שוק הטלפון הנייד במערב אירופה יהיה נשלט על ידי טלפונים חכמים ומערכת ההפעלה אנדרואיד תהייה המובילה, על פי מנהל מחקר מוצרים ניידים ב- IDC.
הגידול העצום במכירות טלפונים חכמים הוא תוצאה של ההתפתחות הטכנולוגית החשובה ביותר בשנים האחרונות - האינטרנט הנייד Internet Mobile. אחד מהתחומים בעולם האינטרנט הנייד בו נראה ולמעשה כבר רואים, את הגידול המהיר ביותר, הוא העברת נתונים ווידיאו ברשתות הסלולריות. הקצב העולה של יכולות העיבוד והמחשוב של הטלפונים הניידים, הזמינות והניידות של המכשיר הצמוד אלינו כל הזמן, והיכולות חדשות שהוא מציע כמו יכולת התקשרות לאינטרנט, הצגת מידע על בסיס מיקום הן מהסיבות המרכזיות לכך.
האינטרנט הנייד הוא חלק מהמהפכה של עולם המחשוב והאינטרנט. חשוב לזהות את החידושים הטכנולוגיים והמגמות החברתיות שהביאו ומביאים למהפכה זו, והמעצבים את הדרך בה אנו חושבים, מתנהגים ופועלים. ניתן לזהות מספר נקודות Theme המאפיינות מהפכה זו:
- המעבר לטכנולוגיות דיגיטליות הינו גלובלי וגורף כמעט על כל הממדים של חיינו, וגדל משמעותית בכל יום.
- צורת התקשורת שלנו אחד עם השני, עוברת במהירות מהמחשב השולחני או הנייד למכשיר האינטרנט הנייד סמארטפון, מחשבי טאבלט וכו'.
- הרשתות החברתיות כמו טוויטר, ופייסבוק, הפכו בתוך זמן קצר מחידוש צדדי למערכת תרבותית שגורה ונפוצה. הן הופכות עכשיו במהירות גם למנוע עסקי.
- הצורה בה אנו מתקשרים היום התפתחה בשנים האחרונות משימוש במחשב בדרך של גלישה ועם עלייתה של גוגל בדרך של חיפוש. כיום, רוב המידע, לבטח בדור הצעיר, נמצא ברשתות החברתיות.
- אנשים כבר לא מחפשים או מוצאים חדשות אלא שהנתונים והחדשות מגיעים ו'מוצאים' אותם, דרך הרשתות החברתיות, דרך התאמה אישית במחשבים, בטלפונים ניידים, בדואר אלקטרוני וכו'.
- חברות ובעלי אינטרסים מתחילים רק עכשיו לשים לב לשינויים אלו בעיקר לשינויים בצורת ההתקשרות ולהשלכותיהם, ולמחשבה איך לממן ולפתח אותה לאורך זמן.
- העתיד נמצא בשימוש זהיר בנתונים ובמידע Data שאנשים מייצרים כדי להחליט החלטות חכמות, תוך שמירה על הפרטיות.
- קבוצת אנליסטים בראשות מארי מייקר וסימון פלאנרי מבית ההשקעות הגדול Morgan Stanley פרסמה בסוף 2009 דוח מקיף של 424 עמודים על התחום בשם The Mobile Internet Report.
מתוך הדוח ניתן לדלות את המסקנות העיקריות:
- קצב השינויים כתוצאה ממהפכת האינטרנט הנייד יהיה מהיר יותר מקצבי ההתפתחות של מהפכות מחשוב קודמות. מהפכת האינטרנט הנייד, שהינה החמישית במחזור התפתחויות המחשוב ב-50 שנים האחרונות, רק מתחילה.
- תאגידים שהצליחו בכל מחזור, ייצרו שווי השוק גבוה יותר מאשר אלו שהצליחו במחזור הקודם. יחד עם הזוכים החדשים, יהיו כמה תאגידים קיימים שישרדו, או ישגשגו, בעוד שהרבה מאלו שהצליחו בעבר יפלו.
- האינטרנט הסלולרי חודר בקצב מהיר יותר מאשר חדירת האינטרנט למחשבים הנייחים. יותר משתמשים יתחברו לאינטרנט באמצעות מכשירים ניידים מאשר דרך מחשבים שולחניים בתוך 5 שנים.
- מספר טכנולוגיות, מוצרים ושירותים רבי עוצמה המבוססים על פרוטוקול אינטרנט (IP) מתכנסים לספק את הבסיס לצמיחה דרמטית בשימוש באינטרנט סלולרי: רשתות אלחוטיות מהירות 3G, רשתות חברתיות, וידאו, דיבור על רשתות אינטרנט (VoIP), טכנולוגית מסכי מגע (IPhone, IPad), ומגוון עצום של מוצרים ניידים מרשימים.
- הפלטפורמות של אפל, גוגל ופייסבוק הרימו את הרף לטכנולוגיות ולנוחות ההתקשרות בין המשתמשים. קצב החדירה שלהם הן אצל המשתמשים והן אצל המפתחים הוא חסר תקדים.
- הצמיחה המסיבית של העברת הנתונים באינטרנט הנייד מחייבת את הגדלת קיבולת הרשתות הנייחות והאלחוטיות ומובילה לשינויים אצל ספקי תקשורת וספקי הציוד.
- פוטנציאל צמיחה הגדול ביותר בתחום האינטרנט הנייד נמצא בשווקים המתעוררים. חדירה נמוכה של טלפון קווי יחד עם האפשרות לשירותי ערך מוסף סלולרי אומר כי האינטרנט יהיה נייד עבור רבים מהמשתמשים במדינות המתפתחות ולעסקים קטנים ובינוניים.
לפי דו"ח של חברת הייעוץ והמחקר אינפורמישן נטוורק מסוף 2012, צמיחת שיא של טלפונים חכמים, וההצלחה האדירה של מחשב הטאבלט iPad של אפל הביאה לצמיחת שיא של מוצרי אינטרנט ניידים בשנת 2010. שוק מוצרי האינטרנט הניידים גדל בשנת 2010 ב-72% ל-314 מיליון יחידות. לשם השוואה, בשנת 2009 הגידול היה 'רק' 20%. הצמיחה נעזרה בגידול של 90% במשלוחי קוראי ספרים אלקטרוניים, גידול של 60% בטלפונים חכמים, ומכירות של כ-20 מיליון אייפד iPads.
לשנת 2011, חברת הייעוץ צופה כי הגידול בשוק מוצרי אינטרנט ניידים יתמתן ל- 44%. עיקר הגידול יהיה במחשבי טאבלט כלומר iPads ומוצרים מתחרים המבוססים על אנדרואיד של גוגל. אלו יגדלו ביותר מ-300% בשנת 2011 לכ-54מיליון יחידות.
דוחות מאוחרים מורים שברבעון הרביעי של 2010, לראשונה, מכירות של טלפונים חכמים עברו את מכירות המחשבים, 110 מיליון יחידות לעומת 92 מיליון מחשבים. דוח שיצא לאחרונה צופה למכירות של 80 עד 90 מיליון מחשבי טאבלט בשנת 2011.
כדי להמחיש את הפיכה של מוצרי אינטרנט ממוצרים שנחמד שיהיו (Nice to have) למוצרים שחייבים שיהיו (Must have), את ה"התמכרות" העולמית למוצרי אלקטרוניקה, ולמכשירי אינטרנט ניידים במיוחד, נציין שבשנת 2009 ירדה ההכנסה הממוצעת לנפש בעולם בערך ב-5%. באותה שנה, ההוצאות לרכישת טלפונים חכמים טלוויזיות, ומחשבים עלו בעשרות אחוזים לעומת שנת 2008.
החברות העסקיות שייהנו מהתפתחויות אלו הן כמובן חברות העוסקות בתחום האינטרנט הסלולארי, והחברות המספקות להן חומרה ותוכנה. מבין החברות הישראליות הנופלות בקטגוריות אלו נציין את אורבוטק, איזיצ'יפ, אלוט, אמדוקס, מלנוקס, נובה, רדוור ואחרות. חלק מחברות אלו כבר דווח על תוצאות טובות לרבעון הרביעי ולשנת 2010. חלק מהחברות נהנה מראות טובה ונתן תחזית חיובית לשנת 2011 עד ל-50% גידול במכירות.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. או הכותב מחזיקים ו/או יכולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 6.סטודנטית 14/03/2011 01:07הגב לתגובה זואילו הן החברות החשובות שעוסקות בתחום בחו" ל?
- 5.חזי 14/03/2011 00:53הגב לתגובה זונגד תשובה לטובת מימן ונמרוד נוביק. איזה שעה מתאים לך, פורטוגלי באמת כבר הרבה זמן לא היית כאן, אנחנו צריכים אותך לחינוך ולבריאות ולבטחון! ואל תשכח להביא איתך את מלכיאור כדי שיפגיןבאותה הזדמנות גם למען הפלסטינאים
- 4.יובי 13/03/2011 23:00הגב לתגובה זורק נטקס
- 3.משה ליבו 13/03/2011 17:11הגב לתגובה זומבין החברות הנהנות משינויי הטכנולוגיה המדוברים וודאי שתעשיית הבדיקות האופטיות היא מהנהנות הגדולות, בעיקר בשל הפער העצום מכמות הבדיקות המבוצעות פר יחידה.
- 2.משקיע גז 13/03/2011 14:02הגב לתגובה זוחסרים לנו מאמריו המעמיקים של פורטוגלי הקורא להחרמת רכושם של משקיעי הגז. פורטוגלי אל נא תעזבנו.
- 1.עולה חדש מחבש 13/03/2011 13:43הגב לתגובה זומרכזת בתוכה את כל החברות שיהנו מהבום העתידי בתחום. אבל רק לטווח ארוך.
רו"ח ענת דואני, צילום: כרמית קלייןהפעולות שחייבים לעשות כדי לחסוך במס; עצות למשקיעים, בעלי חברות ושכירים
חושבים שכבר שמעתם הכול על בדיקות סוף שנה? בראיון מקיף, רו"ח עינת דואני, מומחית למיסוי, מפרטת מה כדאי לעשות ב-15 ימים שנשארו לנו; עצות שרלוונטיות לשכירים, למשקיעים גם לבעלי חברות: דיברנו על חברות ארנק, רווחים כלואים
וגילוי מרצון, ועד מימוש ניירות ערך בהפסד ועסקאות קריפטו; מה אתם חייבים לבצע לפני סוף השנה ומה יכול להמתין להמשך
לפני שאתם ממשיכים הלאה וחושבים שכנראה שמעתם כבר את כל מה שאפשר לשמוע על "בדיקות סוף שנה" ואף אחד כבר לא יכול לחדש לכם, תעצרו. דווקא בחלון הזמן שאנחנו נמצאים בו, סה"כ 15 ימים לסוף שנת המס, יש לא מעט החלטות שיכולות להשפיע בפועל על חבות המס שלכם. בין אם
אתם משקיעים בשוק ובין אם אתם בעלי חברה. אגב, זה לא 'טריקים' ואין כאן חלילה עקיפה של החוק, אלא תכנון מס לגיטימי, כזה שהחוק מאפשר ובמקרים מסוימים יש אפילו צפיה שתעשו את זה. לחלק מכם המשמעות יכולה להיות חיסכון של אלפי שקלים, ולאחרים אפילו הרבה מעבר לזה.
סוף שנת מס תמיד מגיע עם אותה שאלה שחוזרת על עצמה: מה עוד אפשר לעשות עכשיו, רגע לפני שהשנה נסגרת, ומה כבר מאוחר מדי לדחות לינואר. אלא שלדברי רו"ח עינת דואני, מומחית לענייני מיסוי, השאלה הזאת רחוקה מלהיות רק שאלה טכנית
של תזמון. "יש פער מאוד גדול בין דברים שאפשר להשלים בדיעבד במסגרת הדוחות, לבין פעולות שאם לא נעשו בפועל בתוך שנת המס", היא אומרת. "יש דברים שאם לא עשיתם בשנת המס הקודמת, בדיקה בינואר לא תמיד תעזור, אפילו אם הכול היה נכון על הנייר".
יש מהלכים שאפשר
לסגור גם אחרי סיום השנה, דרך התאמות חשבונאיות, אבל יש לא מעט פעולות שבהן הזמן עצמו הוא הגורם המכריע. אם הן לא בוצעו עד 31 בדצמבר, הן לא ייספרו לשנה הזאת ולא משנה כמה מוקדם תפתחו את הדוחות בינואר.
אז מה חייב לקרות עכשיו כדי שישפיע על המס, ואיזה משימות אפשר להשאיר להמשך?
"יש דברים שמאחר והם נמדדים לפי תקופת שנת המס, אם אנחנו רוצים שהם ייכנסו לאותה משבצת, לאותה קופסה, אנחנו חייבים לבצע אותם עד ה-31 בדצמבר", היא מסבירה. "אם עושים אותם אחרי, זה כבר נכנס לשנה העוקבת, ואין דרך לתקן את זה בדיעבד" חשוב להבחין בין פעולות חשבונאיות לבין פעולות משפטיות ומעשיות, "יש הפרשות שונות, כמו הפרשה לחוב אבוד או לירידת ערך, שאפשר לבצע לפני הגשת הדוחות, במסגרת התאמות חשבונאיות. אבל לא תמיד מכירים בהן לצורכי מס. לעומת זאת, כשמדובר בפעולות שמשפיעות ישירות על המס, יש דברים שחייבים להיעשות בפועל בתוך שנת המס".
- תושב אילת חשוד בהעלמת הכנסות של מיליון שקל
- "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוגמה טובה לזה היא חלוקת דיבידנד. רבים מבעלי חברות מניחים שכל עוד את המס על הדיבידנד אפשר לשלם בתחילת השנה הבאה, גם עצם ההחלטה על החלוקה יכולה להמתין לינואר. בפועל, זה לא עובד כך. חלוקת דיבידנד אינה פעולה חשבונאית שניתן "להשלים בדיעבד", אלא החלטה משפטית לכל דבר. "גם אם את המס עצמו משלמים בינואר או בפברואר, ההחלטה המשפטית חייבת להתקבל עד סוף השנה. צריך פרוטוקול, החלטה של הדירקטוריון ושל האספה הכללית. מי שרוצה שדיבידנד ייחשב לשנת 2025, חייב שהמסמכים המשפטיים יראו שהחלוקה בוצעה השנה. אחרת זה פשוט לא זה".

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%
הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%
התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של
השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.
על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.
תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים
תמ"ג - נתונים מנוכי עונתיות שינוי כמותי לעומת רבעון קודם בחישוב שנתי
צריכה פרטית
בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).
