טבע צללה 4.93% במחזור אדיר: ג'ורג' בארט פורש

מחזור המסחר הסתכם ב-387 מיליון שקל. בארט, המשמש כמנכ"ל טבע בצפון אמריקה ומשנה למנכ"ל שווקים פרמצבטיים גלובליים, פורש מתפקידו ועובר לחברה אחרת
אריאל אטיאס |

מניית טבע סגרה היום את המסחר בירידות שערים של 4.93% ובמחזור חריג ביותר 387 מיליון שקל לאחר שבסביבות השעה 15:00 הודיעה החברה, כי ג'ורג' בארט, מנכ"ל טבע צפון אמריקה ומשנה למנכ"ל שווקים פרמצבטיים גלובליים, פורש מתפקידו ועובר לחברה אחרת.

החברה הודיעה, כי ויליאם (ביל) מארת', המכהן כיום כנשיא ומנכ"ל טבע ארה"ב, ימונה למנכ"ל טבע צפון אמריקה. בארט פורש מטבע לתפקיד סגן יו"ר ומנכ"ל תחום אספקת שרותי בריאות בחברת Cardinal Health, ספקית גלובלית של שירותים ומוצרים בתחום הבריאות.

מארת', בן 53, מביא לתפקידו הנוכחי 30 שנות ניסיון בתעשיית הפרמצבטיקה, מתוכן כעשור בטבע, יהיה אחראי לפעילות טבע בצפון אמריקה, כולל ארה"ב. מארת' הצטרף לטבע ארה"ב כסמנכ"ל בכיר ב-2002 ומונה לנשיא ומנכ"ל טבע ארה"ב ב-2005. במסגרת תפקידו מארת' אחראי על עסקי הגנריקה של טבע בארה"ב ומנהל את הפעילות המורכבת בתחום זה.

מארת' ניהל מספר רב של השקות, בהן השקת ה-Pantoprazol, הגרסה הגנרית של תרופת ה-Protonix בדצמבר 2007 וכן שתיים מההשקות הגדולות ביותר בהיסטוריה של הגנריקה בארה"ב, Simvastatin ו- Pravastatin ב-2006. מארת' חבר הנהלת טבע העולמית מספטמבר 2007, ימשיך לפעול ממשרדיה הראשיים של טבע בפנסילבניה וידווח ישירות לנשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי.

"אנו מעריכים את תרומתו הרבה של גו'רג' לטבע לאורך השנים, ומאחלים לו הצלחה רבה בתפקידו הבא", ציין שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע. "באופן אישי אני מודה לג'ורג' על הסיוע הרב בימי הראשונים כמנכ"ל החברה. מיצובה של טבע בשוק הצפון אמריקאי מעולם לא היה טוב יותר, ואנו שמחים שביל מארת', עם הידע הנרחב שלו בתעשיית הפארמה והיכרותו העמוקה עם טבע, מתמנה למנכ"ל טבע בצפון אמריקה. אני בטוח שתחת מנהיגותו של ביל, טבע תמשיך את מסע הצמיחה בשוק חשוב זה".

מר בארט הוסיף, "ההחלטה לעזוב את טבע איננה קלה. נהניתי לעבוד ולשתף פעולה עם עמיתי בטבע, ביחד הפכנו את טבע לחברת פרמצבטיקה גלובלית מיוחדת במינה. אני פורש מטבע בידיעה שלטבע צוות ההנהלה גלובלי חזק, ושביל מארת' - איתו עבדתי בשיתוף פעולה מלא במשך שנים רבות - יחד עם הצוות המצויין של טבע בצפון אמריקה, ימשיכו את תרומתם הרבה לצמיחת טבע".

וויליאם מארת' ציין, "זו תקופה מאד מלהיבה בטבע ואני מצפה להמשיך ולהוסיף על ההצלחה שלנו בצפון אמריקה. מעבר להיותו של גו'רג' עמית לעבודה, גו'רג' הוא חבר ואדם ולמדתי ממנו רבות במהלך השנים בהן עבדנו יחד. אני מאחל לו הצלחה רבה בדרכו החדשה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?