אפריקה ישראל: פרשנו מבזן כי לא יכולנו להשיג השליטה
במכתב ששלחה היום (ב') אפריקה ישראל לרשות לני"ע, היא פורשת את מכלול המניעים לכך שפרשה מהמירוץ על בית הזיקוק בחיפה. במכתב צויין כי "לאחר התלבטות מעמיקה ודיונים ארוכים עם כל הגורמים בחברה שהיו מעורבים בתהליך (ובכלל זה עם יועצים חיצוניים שנשכרו למטרה זו), שהתמשכו עד לרגע האחרון האפשרי, החליטו יו"ר דירקטוריון החברה ומנכ"ל החברה, להימנע מהגשת הצעה למכרז הציבורי לבזן",
על בסיס מכלול השיקולים הבאים:
ראשית, חבירתם של שניים מהמתמודדים העיקריים על בז"ן, היוותה יותר מבסיס סביר להנחה, כי המחיר לרכישת השליטה בבז"ן עשוי להיות גבוה ביותר, ומעבר למחיר אותו נכונה היתה החברה להציע.
בנוסף, בשל מבנה המכרז הציבורי, לא ניתן היה להגיש הצעה המותנית ברכישת גרעין שליטה. התעצמה ממשותו של הסיכון, שגם הצעה במחיר גבוה ביותר עלולה להקנות נתח החזקה בבז"ן, שאינו מבטיח שליטה. להערכת הנהלת החברה, הסתברות גבוהה זו הפכה את הסיכון האמור לבלתי סביר.
בנוסף על הסיכון באי השגת שליטה בבז"ן וצמצום אפשרי של מעמד החברה בבז"ן בדומה לזה של משקיע פיננסי, הובאה בחשבון גם עובדת הויתור על זכויותיה העדיפות של החברה בקבוצת אלון.
זאת ועוד, מלכתחילה, אחד מגורמי ההתלבטות בנטילת חלק בהפרטת בז"ן היה נעוץ בכך, שעל פי מתווה ההפרטה ניתן היה לרכוש, לכל היותר, גרעין שליטה בן 56% בלבד מהון המניות המונפק של בז"ן. בראיית מדיניות הקבוצה, הדוגלת בהחזקת שליטה בשיעורים משמעותיים יותר הייתה זו מלכתחילה נקודת תורפה משמעותית (זאת, בין משיקולים של העדפת דומיננטיות בהכוונת פעולתם של תאגידי הקבוצה ובין בשל הרצון לקצור חלק משמעותי מרווחי התאגיד הנשלט, המיוחסים בעיקרם לערך המוסף שמביאה עמה קבוצת החברה לשותפיה העסקיים).
כמו כן, מזה מספר שנים, מרכז הכובד של עסקיה של קבוצת החברה נוטה אל מחוץ לגבולות המדינה, למיזמים עסקיים ברחבי העולם. מיזמים אלה, כרוכים מטבע הדברים, בשיתופם של גורמים מקומיים. לאור האמור לעיל, התבהר ביתר שאת להנהלת החברה, כי גם אם יעלה בידיה לרכוש נתח החזקה משמעותי בבז"ן, שיבטיח לה שליטה בפועל בבז"ן, הרי שבמיזמים משותפים כאמור עלול חלקה (בתלות בחלקו של השותף המקומי) להידלל באופן משמעותי אף יותר.
להערכתה של הנהלת החברה, דילול צפוי זה בחלקה במיזמים בינלאומיים כאמור אינו ראוי בשים לב לסיכונים האופייניים לפעילות בהיקפים אלה, למורכבות הכרוכה בניהולה הגלובלי ולערכים המוספים הטמונים בניסיונה של קבוצת החברה, קשריה והמוניטין הבינלאומי ממנו היא נהנית.
ולבסוף, לבז"ן מכלול חשיפות והיבטים שקבוצת החברה אינה מורגלת בהם, כגון יחסי עבודה קיבוציים, תביעות והתחייבויות בנושאי איכות סביבה, התחייבויות לשיפוי בקשר עם תהליך ההפרטה ועוד. כל אלה תרמו לביסוס מסקנתה המתגבשת של הנהלת החברה ויועציה להימנע מהשקעה מסיבית ברכישת השליטה בבז"ן.
בשים לב למכלול השיקולים המובאים לעיל, הגיעה הנהלת החברה לכלל מסקנה, כי ההזדמנות העסקית הגלומה בהפרטת בז"ן אינה חד משמעית, שכן סיכוניה עולים על סיכוייה, וכי עדיף לחברה לשמר את משאביה הכספיים והניהוליים להזדמנויות עסקיות אחרות.
התהליך הכרוך בקבלת החלטה עסקית אינו פרי נוסחה מתמטית או פרוצדורה נוקשה. במיוחד כך, כאשר מדובר בהשקעה בהיקף של מיליארדי שקלים, בפעילות עסקית מורכבת ומרובת היבטים כגון זו של בז"ן ובמנגנון הפרטה חדשני וסבוך דוגמת זה בו נקטה רשות החברות הממשלתיות. על כך יש להוסיף, את זרימת המידע האינטנסיבית, את עדכונו הבלתי פוסק ואת לוח הזמנים הקצר והקשיח.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
