הצעת חוק משק החשמל עברה ברוב מוחץ בוועדת הכלכלה

הצעת חוק משק החשמל עברה בקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה בכנסת ברוב של 10 חברי כנסת. הירשזון: חברי הכנסת גילו אחריות לאומית לעתיד משק החשמל בישראל כשטובת הצרכן הישראלי עמדה לנגד עיניהם
עפרה ברון |

רפורמת משק החשמל יוצאת לדרך: הצעת חוק משק החשמל (תיקון מס' 5) עברה בקריאה ראשונה בוועדת הכלכלה בכנסת ברוב של 10 בעד, נמנע אחד (ח"כ כחלון) ומתנגדת אחד (ח"כ יחימוביץ').

הצעת החוק המאושרת תונח על שולחן הכנסת ביום שלישי ותובא להצבעות בקריאה שנייה ושלישית ביום רביעי הקרוב. ההצעה אושרה ללא שינוי למעט תוספת של חודשיים למו"מ באישור שרי האוצר והתשתיות לפי הצורך.

במסגרת הרפורמה מתוכנן שינוי מבני בחברת החשמל. החברה תאמץ מבנה של חברת אחזקות, אשר תחתיה יפעלו חברות בה בתחום הייצור, ההולכה והחלוקה של החשמל.

על מנת לבצע את הרפורמה בהסכמה, יוארכו בתחילת מרס 2007 רשיונות החשמל הקיימים לתקופה בת ארבעה חודשים, עם אפשרות להארכה של חודשיים נוספים בכפוף לאישור השרים. בתקופה זו ייעשה נסיון נוסף מצד הממשלה להגיע להבנות עם נציגי העובדים.

מקטע הייצור יאוגד לארבע חברות בנות בינואר 2008, כאשר הפעלת החברות בפועל תיעשה בינואר 2009. חלוקת החברות תיעשה על בסיס תמהיל דלקים דומה (פחם וגז טבעי).

חברת המסירה תוקם כחברת בת של חברת האחזקות עד לסוף שנת 2009 ותופעל החל מסוף שנת 2010.

במקטע החלוקה תוקמנה עד ינואר 2009 5-4 חברות בנות על בסיס אזורי, בדומה לחלוקת המחוזות הקיימת כיום. החברות תופעלנה מינואר 2010.

חברות בנות נוספות לתכנון תחנות כוח, הקמת תחנות כוח, לוגיסטיקה, רכישת דלקים ועוד, יוקמו עד ינואר 2009. החברות יחלו לפעול בינואר 2010. הפרטה של 49% מכלל החברות, למעט חברות המסירה, תבוצע עד אמצע שנת 2013. ניהול המערכת, הסחר והתכנון לטווח ארוך יהיו בידי חברה עצמאית בבעלות המדינה החל משנת 2008.

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, ציין כי מדובר בצעד נוסף לקידום הרפורמה במשק החשמל. לדבריו, "הרפורמה היא לטובת אזרחי ישראל, מדינת ישראל, חברת החשמל ועובדיה. בכוונתי להשלים את הליכי החקיקה עוד השבוע ולאחר מכן לפתוח במו"מ אינטנסיבי עם עובדי חברת החשמל וההסתדרות על מנת להבטיח את זכויותיהם ומעמדם".

שר האוצר, אברהם הירשזון, קיבל בסיפוק את החלטת וועדת הכלכלה וציין כי "חברי הכנסת גילו אחריות לאומית לעתיד משק החשמל בישראל וכי טובת הצרכן הישראלי עמדה לנגד עיניהם. השר הוסיף כי הוא נחוש לקדם את הרפורמה בחודשים הקרובים וכי על פי המתווה שאושר יתקיים מו"מ עם הנהלת החברה ועובדיה".

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, השתתף בדיוני הוועדה שהחלו בשעות הבוקר ונמשכו מספר שעות. בדיונים נכחו גם יו"ר ומנכ"ל חברת החשמל, יו"ר וועד עובדי חברת חשמל, הממונה על אגף התקציבים באוצר ואנשיו, מנהל החברות הממשלתיות ואנשיו, יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, וצוות משרד התשתיות בראשות המנכ"ל. בדיונים שאלו חברי הכנסת שאלות מקצועיות וביקשו הבהרות ממשרד התשתיות, מרשות החברות ומאגף התקציבים באוצר. נציגי משרדי האוצר והתשתיות השיבו באריכות וסיפקו את כל המידע הנדרש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל 150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.