
בלאק פריידיי מתקרב - כך תעברו אותו בלי ליפול קורבן להונאות
תקופת סוף השנה היא עונת השיא בקניות אונליין ובכלל, עם מבצעים מפתים במסגרת חג הרווקים הסיני, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי. לצד ההנחות והמבצעים המיוחדים, מתגברת גם פעילותם של נוכלים שמנסים לנצל את הביקוש המוגבר לטובת הונאות כאלה ואחרות. היקף מכירות האונליין גדל והולך, כשבישראל לבדה עלה היקף הקניות המקוונות ב-2023 בתקופה הזו בכ-15% לעומת התקופה המקבילה ב-2022.
לפי נתוני ויזה, במהלך השנה החולפת נמנעו הונאות בהיקף עולמי של כ-40 מיליארד דולר בזכות מערכות אבטחה מתקדמות. עם זאת, ככל שהקניות המקוונות גדלות, כך גם ההונאות. ניתוח נתוני הרכישות בשבוע שבין בלאק פריידי לסייבר מאנדיי מהשנה שעברה מצביע על שיא עולמי של 298 מיליארד דולר - עלייה של 6% לעומת 2022. בישראל הצרכנים מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים במספר ההזמנות, בעיקר באתרים בינלאומיים.
הנוכלים מנצלים את הביקוש האדיר כדי להפנות לאתרים מזויפים צילום: Pixabay
נוכלים מנצלים את הביקוש האדיר באתרי הקניות כדי להפנות צרכנים לאתרים מזויפים, לשלוח מיילים חשודים או להשתמש בהונאות מסוג פישינג, שמתחזות לאתרי מסחר מוכרים. מטרת השיטות האלה היא להשיג פרטים אישיים, מספרי כרטיס אשראי או גישה לחשבונות בנק.
שיטות ההונאה הנפוצות ביותר
אתרי פישינג ודומיינים מזויפים: נוכלים מקימים אתרים דומים להפליא לאתרים מוכרים ומפתים את הצרכנים לבצע רכישות. כך לדוגמה, אתר פופולרי עשוי להופיע עם שינוי קל בכתובת הדומיין (כמו הוספת אות או סימן נוסף). הודעות מייל וסמס מזויפות (פישינג וסמישינג): הצרכנים מקבלים הודעות למייל שמתחזות לאתרי מסחר או לשירותי משלוח. ההודעות כוללות קישורים למעקב אחר משלוחים או הודעות על פרסים שכביכול זכיתם בהם, אך הקישורים מובילים לאתרים שמטרתם לאסוף מידע אישי. סוחרים מזויפים במדיה החברתית: פרסומות באינסטגרם, פייסבוק או טיקטוק שמציעות מוצרים במחירים נמוכים במיוחד, עלולות להפנות לאתרים מתחזים. שם, הצרכנים עלולים לשלם עבור מוצרים שלעולם לא יגיעו. גניבה פיזית: בתקופות עומס, במיוחד באזורים הומי אדם כמו קניונים או תחבורה ציבורית, נרשמות גניבות של ארנקים, כרטיסי אשראי ונתוני כרטיסים באמצעות מסופים מזויפים.מי הם היעדים הבולטים להונאות?
קונים פרטיים: נוכלים מתמקדים בצרכנים שמחפשים את המבצעים המשתלמים ביותר, בייחוד בתקופה שבה כולם ממהרים לבצע את הקנייה המשתלמת ביותר. בתי עסק קטנים: סוחרים קטנים שמציעים מוצרים אונליין ללא מערכות אבטחה מתקדמות, נהפכים ליעד לניסיונות פריצה וגניבת נתוני לקוחות. צרכנים צעירים מאוד ומבוגרים מאוד: שתי הקבוצות הפגיעות ביותר הן צעירים חסרי ניסיון בקניות אונליין, ומבוגרים שאינם מודעים לטכנולוגיות אבטחה חדשות.