אוטובוס דן נוסעים נהיגה תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

ממחר: תשלום חסכוני ונוח יותר באוטובוסים באמצעות הטלפון החכם

4 אפליקציות חדשות יאפשרו לשלם בסוף כל חודש לפי הנסיעות בפועל, בהתבסס על המרחק שיעברו הנוסעים; בשלב זה התשלום יתאפשר באוטובוסים ובהמשך גם ברכבת ישראל וברכבת הקלה בירושלים
איתי פת-יה | (6)

החל ממחר יוצאת לדרך מהפכת התשלום בתחבורה הציבורית שגיבשו במשרד התחבורה. דרך אפליקציה לסמארטפון, יוכלו הנוסעים לשלם בסוף כל חודש את התעריף המשתלם ביותר בהתאם לנסיעות שלהם בפועל.

הנוסעים יתקפו כל נסיעה דרך האפליקציה כשיסרקו קוד QR ויסמנו את היעד שלהם. הנסיעה תחושב על פי מרחקי הנסיעה שבוצעו בפועל על פי ״שיטת הטבעות״ המחלקת את המדינה ל-6 טבעות כאשר המשתמשים תמיד במרכזה, והחיוב יתבצע לפי המעבר ביניהן. זאת בשונה מהמצב הקיים בו נוסע היה מחויב בתעריף יקר יותר בכל פער שעבר בין הטבעות, גם אם נסע מרחק תחנה בודדת בגבול ביניהן.

לצד אפליקציית "התחנה" שפיתחו במשרד התחבורה, יושקו גם האפליקציות של הזכיינים הפרטיים מוביט, רב-פס ו-ANY-WAY. בשלב הראשון יתאפשר לתקף נסיעות באוטובוסים ובהמשך גם ברכבת ישראל וברכבת הקלה בירושלים. ההנחות האישיות כמו אלה הניתנות לאזרחים ותיקים, סטודנטים, תושבי פריפריה, וחיילים עדיין ישמרו, וכך גם התשלום באמצעות הרב-קו למי שיעדיף זאת.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חי 14/12/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    לא ברור מספיק מה עם חופשי יומי ארצי.? או איזורי.? איך אני יכול לקנות כרטיס כזה שברוב הפעמים אני משתמש בחופשי. ולא נסיעות רגילות.
  • 3.
    א 14/12/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    זה טוב אבל רק לחצי מהנוסעים שמביאים איתם סמארטפון.
  • 2.
    מדוע למי שיש מכשיר טיפש צריך לשלם יותר? (ל"ת)
    אריה 14/12/2020 15:38
    הגב לתגובה זו
  • חחח 16/12/2020 01:16
    הגב לתגובה זו
    מי שיש לו מכשיר טיפש הוא טיפש
  • אנ 14/12/2020 22:18
    הגב לתגובה זו
    מי שלא רוצה להיות חכם, משלם כמו טיפש. מה אתה רוצה? שישלח בדואר דו”ח כמה נסע???
  • 1.
    אריה 14/12/2020 15:27
    הגב לתגובה זו
    מי שאינו משתמש כבד בתחבורה הציבורית ישלם אפילו כפול. זה כתוב באתר משרד התחבורה
הלוואות
צילום: FREEPIK

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם

מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות 

ענת גלעד |
נושאים בכתבה הלוואות עמלות


בעת בחינת הצעה למימון, הנתון הראשון שאליו העין נמשכת הוא הריבית הנקובה. עם זאת, בעולם ההלוואות ובמיוחד בתחום החוץ בנקאי, הריבית היא רק מרכיב אחד במשוואה. כדי להבין כמה ההלוואה שתכננתם לקחת עולה לכם באמת, יש להכיר את המנגנונים השקופים שמייקרים את העסקה, ואת המדדים שמאפשרים השוואה אמיתית בין הצעות שונות. 


העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק

המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025), 

בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.


מלכודת המדד

עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.

לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.