מיני חשמלית - BYD Dolphin Surf החל מ 115.0 אש"ח

שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה Dolphin Surf המיני החשמלית החדשה של BYD, עם שתי גירסאות במחירים של 115.0 אש"ח ו 124.0 אש"ח. 

יואב פולס |

שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה את דגם ה BYD Dolphin Surf במקביל להשקת הדגם על ידי BYD באירופה.

ה Dolphin Surf הוא רכב מיני חשמלי מתקדם, והוא מצטרף לקו המוצרים של BYD בישראל, קו מוצרים שעומד לגדול עם השקת דגמים נוספים בקרוב.

קטגוריית רכבי המיני בישראל נשלטה בעבר באופן מובהק על ידי שלושה דגמים עיקריים – שברולט ספארק, יונדאי i10 וקיה פיקנטו. עם הפסקת ייצור הספארק לפני כמה שנים, והאמברגו הטורקי על ייצוא סחורות לישראל, לרבות כלי רכב (ה i10 מיוצרת בטורקיה) נותרה רק הפיקנטו רלוונטית בסגמנט המיני. לשוק הזה בדיוק מכוונת ה Dolphin Surf כשאנשי BYD בישראל רואים פוטנציאל גדול לרכב מיני, שבמקרה הוא גם חשמלי.


BYD דולפין Surf. צילום יואב פולס

ה Dolphin Surf הוא רכב מיני עם מידות של רכב מיני. האורך הכולל עומד על 3.99 מטר, הרוחב 1.72 מטר והגובה 1.59 מטר. בסיס הגלגלים 2.5 מטר, עם זאת בזכות תכנון ייעודי כרכב חשמלי תא הנוסעים מרווח לשהות ביחס לקטגוריה. ל Surf ארבעה מקומות בלבד, בדומה לפיאט 500 החשמלית.

ה Dolphin Surf משווקת בשתי גירסאות כאשר ההבדלים אינם רק באבזור אלא גם בהספק המנוע, דבר המשפיע גם על הטווח.

דגם הכניסה Boost, מצוייד במנוע חשמלי בהספק של 88 כ"ס ומומנט של 17.8 קג"מ. דגם ה Comfort מצוייד במנוע חשמלי בהספק של 156 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ. סוללת הרכב זהה בשני הדגמים, בטכנולוגיית 'בלייד' של BYD, ובקיבולת של 43.2Kwh. הטווחים כאמור מעט שונים עם 322 ק"מ ו 310 ק"מ ל Boost ול Comfort בהתאמה. לשני הדגמים יכולות V2L בהספק של עד 3.3Kw.

טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw, וטעינה מהירה DC בהספק של עד 85Kw.  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

האבזור כמקובל ב BYD נדיב, כשכבר בדגם הכניסה מקבלים תאורת לד קדמית ואחורית, חיישני גשם, אור גבוה אוטומטי, מראות חשמליות מתקפלות עם הפשרת אדים, צבע מטאלי ללא תוספת תשלום ועוד. תא הנוסעים מפנק עם ריפודי עור ויגן, מושבים קדמיים חשמליים, שליטה על מערכות הרכב מההגה ועוד. צג לוח המחוונים בגודל ''7, והמולטימדיה בגודל ''10.1 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.


דולפין Surf תא נוסעים. צילום יצרן

דגם ה Comfort מקבל בנוסף למנוע החזק יותר גם מעט יותר אבזור עם מצלמות 360°, חלונות אחוריים כהים, ומשטח טעינה אלחוטי.

ב BYD לקחו את עניין הקישוריות לרכב רמה נוספת למעלה ובנוסף לאפליקציה, כניסה ללא מפתח באמצעות כרטיס NFC או אפליקציה לרכב יהיה גם מפתח דיגיטלי בסלולרי, לרבות באפל watch ובמקבילו מבית סמסונג.

נהיגת התרשמות קצרה ב Dolphin Surf ברחובות רומא השבורים, לרבות על אותן רחובות מרוצפים אבנים מעלה כמה תובנות. המתלים של ה Surf מצויינים ומתמודדים היטב עם כבישים שבורים, בורות ומהמורות. מערכת ניטור ערנות הנהג פעלה אצלנו מצויין, והעבירה מעט מאוד התראות, גם כאשר התאמצנו לגרום למערכת להתריע. מושב הנהג והנוסע היו לי פחות נוחים, עם זאת, עמית שהיה איתי ברכב טען שהמושב נוח לו, כלומר ככל הנראה עניין של התאמה אישית. ככל שיכולנו לבחון את התנהגות הכביש והאחיזה, ה Dolphin Surf כייפית לנהיגה גם הודות לבסיס הגלגלים הקצר, ובעיקר בזכות המומנט הזמין מיידית ובכל רגע נתון, כמו בכל רכב חשמלי.


'ריף הדולפינים' ברומא. צילום יואב פולס

התנועה היתה מעט צפופה, והרבה פתוחה, עם זאת עירונית, עם הרבה רמזורים ועצירות. צריכת החשמל של ה Surf עמדה על 12.5Kw ל - 100 ק"מ המתורגמים לכ - 345 ק"מ ריאליים. עם זאת היה מדובר בסיבוב קצר של כמה עשרות ק"מ בודדים ולא מייצגים. צריך יהיה לראות את צריכת החשמל בחיים האמיתיים ובמבחן ארוך וממצה. המרווח במושב האחורי טוב ביחס לקטגוריה, אולם נזכיר כי הוא מיועד שני נוסעים בלבד. בסה"כ ההתרשמות מה Dolphin Surf היתה חיובית למדי, כרכב מיני עירוני.

סיכום ההתרשמות מה - Dolphin Surf הוא בהחלט חיובי. מדובר ברכב מיני עירוני חשמלי, כמעט ללא תחרות בשלב הנוכחי.

ה Dolphin Surf ישווק עם אחריות מקיפה הכוללת שש שנים או 150,000 ק"מ לרכב עצמו, שמונה שנים או 150,000 ק"מ למכלולי ההנעה בנוסף לשמונה שנים או 200,000 ק"מ לסוללה.

שגרת הטיפולים כמקובל ב BYD תהיה שנתיים או 30,000 ק"מ המוקדם מבניהם.

מחיר ה Dolphin Surf עומד על 115.0 אש"ח לדגם Boost  ו 124.0 אש"ח לדגם Comfort, מחיר שמציב אותו מול מתחרות מיני וסופר מיני מצויינות, חשמליות, היברידיות ובנזין. בסוף זה עניין של העדפה אישית.


מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

קניית רכב חשמלי משומש - האם כדאי? ואיך זה שבישראל המחירים יורדים במתינות יחסית לעולם?

איך לבחור רכב חשמלי יד שנייה - מה לבדוק, מהן העלויות השוטפות, ומהם היתרונות והחסרונות בשוק שמתעורר? ואיך זה שבעולם רכב בן שנה מאבד כ-30% מערכו ובארץ, הדגמים המובילים יורדים ב-5%-10% בלבד?
עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

מדריך לרכישת רכב חשמלי משומש – מה כדאי לדעת?

 

המציאות החדשה של שוק הרכב החשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר מהפך – מהרכבים הראשונים שנכנסו לתמונה ועד לעובדה שכיום יש לא מעט דגמים חשמליים על הכביש שמחפשים יד שנייה. רכבים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, יונדאי איוניק 5, BYD וסקודה אניאק הפכו את הרכב החשמלי לנגיש עם מחירים ידידותיים וטווחי נסיעה טובים. גם כניסת טסלה לשוק הגבירה את המודעות לרכב חשמלי, ויצרה תחרות בריאה. כעת, אחרי כמה שנים של חדירה, שוק הרכבים החשמליים המשומשים מתעורר, אבל – איך בוחרים נכון ומה צריך לבדוק?   טסלה - שומרת על ערכה בשנה הראשונה        

מצב הסוללה – איך לבדוק אם היא בסדר?

הסוללה היא באמת החלק הכי חשוב ברכב חשמלי, ולכן כדאי לשים לב היטב למצבה. סוללות, כמו כל דבר, נשחקות עם הזמן, אך רובן שומרות על טווח סביר גם לאחר כמה שנים. הבדיקה הכי טובה היא אצל מומחה סוללות שיכול לאמוד אם הסוללה במצב טוב. בנוסף, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה – האם הרכב מתאים לטעינה מהירה, או שיהיה צורך להמתין זמן רב? טעינה איטית עשויה להגביל את המשתמשים ולהפוך כל עצירה לנקודת מחשבה.  

עלויות אחזקה – האם באמת חוסכים?

עלויות האחזקה ברכבים חשמליים בהחלט נמוכות יותר מבבנזין, אבל זה לא אומר שאין בכלל תחזוקה. נכון, טסלה למשל כמעט ולא דורשת טיפולים שוטפים, אך רכבים אחרים כן ידרשו תחזוקה בסיסית – כמו מערכות קירור, בלמים ונוזלי קירור מיוחדים לסוללה. אלה יכולים להגיע לעלויות לא קטנות. טיפולים תקופתיים כמו טיפול שלוש שנים או מעבר ל-80,000 ק"מ עשויים להיות יקרים, ולכן חשוב לבדוק אם הרכב עבר אותם או לא. מעבר לזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלויות יעלו. האוצר מתכנן מס נסועה שיוטל עלינו במוקדם או במאוחר. מדובר על סכום מאוד משמעותי שיכול להפוך את העסקה לפחות כדאית ואפילו ללא כדאית. מס נסועה - כל מה שצריך לדעת  

ירידת הערך ברכבים חשמליים - לא מה שחשבתם

כאן זה נהיה מעניין. רכבים חשמליים, במיוחד דגמים ראשוניים, מאבדים ערך בקצב די מהיר. לרוב, רכבים חשמליים מאבדים בעולם בין 25% ל-30% מערכם בשנה הראשונה, ויש כאלה שאפילו יותר. מחקר עדכני שנערך בארה"ב הראה כי ירידת הערך נובעת מכניסה של דגמים חדשים ומשוכללים שמושכים את המחירים כלפי מטה, וכן מגידול במספר החשמליות הזמינות ביד שנייה. בטווח של כשלוש שנים, חלק משמעותי מהרכבים מאבד חצי מערכם – תופעה שפחות בולטת ברכבי בנזין. ברכבי בנזין השחיקה ואיבוד הערך בשנה הראשונה הם סביב 15%, כ-35%-40% בשלוש שנים.  הנפילה במחירים חזקה במיוחד בשוק האמריקאי והאירופאי, כשבישראל הירידה היא לכאורה נמוכה יותר. זה עובד כך: בשנת 2024 היתה עלייה במחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% עלייה במחירי רכבים חדשים מעלה בהתאמה את המחירים של רכבים משומשים, וכך "ניצלו" הרכבים החשמליים המשומשים מירידה חדה. למעשה, מכיוון שהשוק המקומי נמצא יחסית בשלב בתולי והיבואנים מייקרים את הרכבים על פני זמן, העליות האלו תומכות במחירי הרכבים המשומשים בשנים האחרונות.  מס הקנייה אמור לעלות גם בתחילת 2025, הפעם ל-83% (המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף). זה אומר שיש סיכוי טוב שזה יתמוך במחירי הרכבים המשומשים. ברגע שהדגם החדש מתייקר גם הדגם של שנה קודמת מתייקר. מדובר בעצם באירוע חיצוני שמעלה את המחירים, אבל אלמלא עליית המס והשוק הבתולי הרכבים היו מאבדים כמו בארה"ב קרוב ל-30% מערכם בשנה הראשונה. בינתיים בישראל, ירידת הערך של רכבים חשמליים משתנה בין הדגמים השונים, כאשר חלקם שומרים על ערכם טוב יותר מאחרים. להלן מספר דוגמאות: טסלה מודל 3: בשנת 2023, טסלה מודל 3 שמרה על ערכה בצורה מרשימה, עם ירידת ערך של כ-6% בלבד, נמוכה משמעותית מירידת הערך של דגמים מתחרים. השחיקה השנה היא כנראה באותו האזור.  BYD אטו 3: דגם זה, שהיה הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2024, שמר על ערכו בצורה טובה, עם ירידת ערך מתונה יחסית של כ-5%. גם ג'ילי גיאומטרי C שהיה השני הנמכר ביותר באותה תקופה, הציג ירידת ערך מתונה.  החקיקה עדיין לא הסתיימה, אבל סיכוי טוב שמס הקנייה יעלה ואיתו מחירי הרבים וזה ישמור על שחיקה נמוכה יחסית בערך הרכבים המשומשים. עם זאת, זה לא יימשך - מס הקנייה היה נמוך בחשמליים והגעה למס של 83% משווה את המיסוי של החשמליים לאלו של רכבי הבנזין.   ולכן, מי שקונה רכב חדש אולי ייהנה בשנה הקרובה משחיקה נמוכה בערכו (זה לא וודאי כמובן), אבל השחיקה של רכבים חשמליים ואיבוד המחיר במשומשות עולה על רכבי הבנזין.  

מה עם הביטוח?

ביטוח רכב חשמלי עלול להיות יקר יותר מרכבי בנזין. עלויות הביטוח גבוהות עקב הסיכון בתיקון מארזי סוללה יקרים או חיישנים רגישים, שמגדילים את עלות התיקון במקרה של תאונה. גם מקרי גניבת רכבים חשמליים – במיוחד דגמי טסלה – תרמו להתייקרות הביטוח. לכן, כדאי לבדוק מראש את עלות הביטוח לרכב הנבחר ולהשוות הצעות. קחו גם בחשבון שסכום הביטוח במגמת עלייה.   

שינויים באגרות רישוי – עלות נוספת שחשוב לקחת בחשבון

עד לא מזמן נהנו בעלי רכב חשמלי מאגרות רישוי מופחתות. אבל, החל משנת 2025, אגרות הרישוי צפויות להשתוות לאלו של רכבי הבנזין, ויכולות להגיע לקרוב ל-2,000 שקלים, תלוי במחיר הרכב. בנוסף, רכבים חשמליים ידרשו לבדיקה מקיפה במידה ולא עברו טסט בשלוש שנים האחרונות – בדיקה שעשויה להעלות את העלויות.  

דגמים משופרים - פוגעים בשוק המשומשות

הקצב הטכנולוגי המהיר בתחום הרכב החשמלי מביא לכך שגרסאות חדשות מציעות טווחי נסיעה משופרים וזמני טעינה מהירים יותר, כך שרכב בן שלוש עלול להרגיש מיושן. יצרנים כמו טסלה מעדכנים תדיר את הדגמים, והיצרנים הסינים מציעים דגמים זולים שמושכים לא מעט לקוחות. לכן, חשוב לשקול אם שווה לרכוש כעת רכב משומש או לחכות לדגם חדשני יותר. אפשר להגיד שזה תמיד נכון, גם ברכבים על בנזין, אבל החשמליות מתעדכנות מהר יותר טכנולוגית ועיצובים וכל טכנולוגיה חדשה הופכת את הדור הקודם למיושן. סיכון ירידת הערך הוא גדול יותר מאשר בבנזין.  אלו הגורמים העיקריים שיש להתחשב בהן ברכישת רכב חשמלי משומש. נזכיר בהקשר זה שסיכוי טוב שגם אם תהיה העלאת מס בתחילת השנה הבאה, המחירים של רכבים חדשים יתעדכנו רק אחרי כמה חודשים כי היבואנים מצטיידים במלאי ומשלמים עליו את המס קנייה הישן. זה צריך לקבל אישור-תוקף מהאוצר, אבל בשנה שעברה זה התאפשר.