מלון יו בוטיק כנרת
צילום: פתאל

למרות המיקוד באירופה: מאחורי החלטת פתאל לרכוש את השליטה המלאה בפרותאל

ההחלטה של פתאל לרכוש את החלק של שותפתה בחברה משותפת, המחזיקה ב-11 מלונות בארץ, אמנם הגיעה מצד השותפים הצרפתים, אך היא טומנת בחובה עסקה עם פוטנציאל לצד עיתוי בו התיירות פנים נהנית מביקושים גבוהים
איתן גרסטנפלד |
נושאים בכתבה דוד פתאל פתאל

רשת מלונות פתאל פתאל החזקות -1.79%  הודיעה מוקדם יותר הבוקר על החלטתה לרכוש את חלקה של שותפתה א.מ.א מלונות (50%) בחברת פרותאל תיירות בתמורה לכ-520 מיליון שקל. ההחלטה לרכוש את השליטה המלאה בחברה המשותפת, המחזיקה ב-11 מלונות בארץ, מגיעה על אף הרצון להתמקד במלונות באירופה, ובזמן שתיירות הפנים במדינה נהנית מביקושים גבוהים בצל המלחמה.

לפני שבוחנים את המשמעות והעיתוי של העסקה, צריך לומר שההחלטה לרכוש את המלונות לא הגיעה מכיוונה של פתאל, אלא דווקא מצדה של משפחת אמויאל, השותפה בפרותאל. המשפחה, פנתה לפני כשלוש שנים לדוד פתאל והציעה לו לקנות את החלק שלהם. מצדה של משפחת אמויאל, המתגוררת בצרפת, מדובר בעסקה סבירה שכן הם נכנסו לשותפות ב-2009 לפי שווי שנמוך ב-40%-50% מזה שלפיו מכרו את הפעילות היום. ברקע, עומדים גם היחסים הרעועים בין הצדדים, שעלו על שרטון כאשר בשנת 2015 תבע פרוספר אמויאל העומד בראש הקבוצה, את פתאל ודרש לפרק את השותפות.

גם מצדה של פתאל מדובר בעסקה טובה, שכן היא מבוצעת בהתאם לשווי של השותפות בספרים, ולא דורשת התאמות מיוחדות שכן בחברה מכירים היטב את הנכסים. "אנחנו חושבים שזו עסקה נהדרת לפתאל. מדובר במלונות נהדרים שאנחנו נוכל להשביח אותם ולהציף ערך דרכם. מדובר בנכסים עם המון זכויות בניה בירושלים, חיפה, אילת וים המלח. אנחנו סוף סוף יכולים לקדם אותם ולעשות פה בוננזה", הסביר שחר עקה, סמנכ"ל הכספים של החברה, בשיחה עם ביזפורטל.

נתון נוסף אליו צריך להתייחס נוגע לעובדה שפתאל שכרה את המלונות שהייתה נמוכה באופן יחסי וגרמה לשווי מופחת של הנכסים בספרים. על כן, העובדה שהחברה תהיה בבעלותה המלאה של פתאל, צפויה לשרת את ההון של החברה ואת תזרים המזומנים שלה. עוד מוקדם להעריך את מידת ההשפעה של המהלך על תוצאות החברה, אך התמונה צפויה להתברר עוד זמן לא רב, שכן פתאל צפויה לאחד את תוצאות פרותאל כבר ברבעון השלישי של השנה.

לבסוף, גם לעיתוי חשיבות גדולה מאד, סקטור המלונאות נהנה בחודשים האחרונים מביקוש גבוה מאד בצל המלחמה כמו גם מהסכמים לאירוח מפונים מול המדינה. לדברי עקה "מלונות הנופש מלאים מאד, אפשר לראות את זה במחירים. ההיצע מאד מצומצם והביקוש בגלל המצב הוא מאד גדול. בטבריה עדיין יש המון מפונים, בתל אביב וירושלים יש קצת חולשה, אבל אצלנו גם בימי שגרה 65% מהפעילות בארץ היא תיירות פנים והיא כאמור עובדת יפה מאד".

חברת פרותאל מחזיקה ב-11 בתי מלון בישראל, הכוללים יחד כ-2,300 חדרים. היא נרכשה בשנת 2009 על ידי  פתאל החזקות וא.מ.א מלונות. החברה הוחזקה בחלקים שווים ובשנת 2017 הושכרו המלונות לרשת פתאל. על פי תנאי העסקה פתאל שילמה בתמורה כ-520 מיליון שקל, סכום התואם לערך ההשקעה של החברה בספרים וכן, תמכור את חלקה בקומפלקס מלונות הרודס אילת ותשכור אותם לתקופה של 20 שנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.