גיורא אלמוגי
צילום: יח"צ
דוחות

OPC צמחה 23% הודות לארה"ב; המחיר בארץ שחק את הרווח - הפיצוי בדרך

חברת האנרגיה הכניסה 40 מ' ש' ברבעון הרביעי מאיחוד הפעילות האמריקאית ובסך הכל 427 מ'; בישראל המכירות עלו 11% ל-387 מ'; הפסד של 57 מ' יוחס להתאמת שווי מכשירי גידור בארה"ב, בנטרולו הרווח התפעולי היה 2 מ' וההפסד המתואם 10 מ'; העלאת תעריף החשמל תטיב עם התוצאות
איתי פת-יה |

חברת האנרגיה או פי סי אנרגיה שבשליטת (59%) קנון -1.15% של עידן עופר מדווחת על צמיחה של 23% להכנסות של 427 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2021 לעומת 347 מיליון בתקופה המקבילה ב-2020, זאת הודות לאיחוד הפעילות בארצות הברית, בה נרשמו הכנסות של 40 מיליון שקל במהלך הרבעון. ההפסד התפעולי העמיק פי 6 ויותר מ-6 מיליון שקל ל-38 מיליון שקל, זאת עקב הפסד ממכשירים פיננסיים לצרכי גידור ב-CPV האמריקאית שבשליטתה, בנטרול אלה החברה אמורה הייתה לעבור לרווח תפעולי של 2 מיליון שקל.

כך, ברבעון כולו CPV רשמה הפסד של 97 מיליון שקל על אותם מכשירי גידור, ובהתאם לחלקה של או פי סי בחברה דווח על חלקה בהפסדי חברות כלולות בסך 57 מיליון שקל. בנטרול אותה התאמת שווי למכשירי הגידור, חלקה ברווחי חברות כלולות אמור היה להיות 40 מיליון שקל, וההפסד המתואם בשורה התחתונה צומצם מ-13 מיליון שקל ל-10 מיליון שקל. ההפסד על בסיס GAAP העמיק מ-82 מיליון שקל ברבעון האחרון של 2020 ל-88 מיליון שקל הפעם.

במסגרת פעילותה המקומית או פי סי מספקת ללקוחות פרטיים חשמל המופק מגז טבעי ואנרגיה סולארית זאת באמצעות התחנה של במישור רותם לה הספק של כ-466 מגה-וואט ותחנה נוספת בחדרה בהספק של כ-144 מגה.

בפילוח ההכנסות דווח כי גם המכירות ממכירת חשמל בישראל עלו, ב-11.5% ל-387 מיליון שקל ברבעון לעומת 347 מיליון שקל בזמנו. עם הרפורמה במשק החשמל המקומי וחברת ניהול ההפצה הממשלתית שהוקמה ומאפשרת רכישתו והפצתו לאחרים, 34 מיליון שקל הגיעו מפעילות זו. מנגד חל קיטון בין התקופות הנובע בעיקר מירידה בתעריף רכיב הייצור בסך של כ-16 מיליון שקל. בעוד שב-2020 נמכר חשמל ב-26.78 אגורות לקילו-וואט שעה, ב-2021 התעריף ירד ל-25.26 אגורות.

ואולם עתה, עם הכפלת מחירי הפחם, שעדיין משוקללים בנוסחת עלות היצור, עודכנה מעלה עלות הייצור, מה שמשך למעלה גם את מחירי המכירה של חברת החשמל - ואלה מהווים נקודת ייחוס למחירים שמציעה או פי סי ושאר היצרנים הפרטיים, לכן ניתן לצפות לפיצוי בדוחות הבאים.

ואגב הרפורמה, בספטמבר התחילה או פי סי גם להפיץ חשמל מחברת ניהול ההפצה לפי תעריף חצי שעתי (שוק ספוט) - כלום בשעות של ביקושי שיא תוכל לגבות מחירים גבוהים יותר ככל שתהיה לה אנרגיה לספק ושהתשתית תאפשר את החלוקה ללקוחות. בהקשר זה יצוין כי המדינה בוחנת הגנות ליצרני החשמל הפרטיים כדי להגדיל את נכונות להתחרות בשוק הספוט.

בפעילות האמריקאית נהנתה החברה מעליית מחירי החשמל, מטווח של 22.5-30 דולר למגה וואט שעה ברבעון הרביעי של 2020, לכ-51.3-60 דולר ברבעון המדווח כעת. מחירי הגז עלו מטווח של 1.36-2.74 דולר למיליון BTU ל-3.96-6.23 דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

באחרונה חתמה ורידיס -3.25% על מזכר הבנות לרכישת  20% מפעילות או פי סי בישראל בתמורה ל-425 מיליון שקל במזומן. ורידיס תעביר לחברה חדשה שיקימו הצדדים (80% לאו.פי.סי, היתרה לורידיס) את מניותיה (20% ביחד) בחברות המרכזות את הפעילות במישור רותם (או פי סי רותם ו-AGS רותם) לפי שווי של כ-4.5 מיליארד שקל לאלה, 1.7 מיליארד שקל לפעילויות הנוספות, ולאחר המזומן שיושקע שווי של כ-6.6 מיליארד שקל לחברה החדשה כולה.

גיורא אלמוגי, מנכ"ל או.פי.סי אנרגיה: "הכניסה לשוק האמריקאי ולתחום האנרגיות המתחדשות הזניק את התוצאות הכספיות עם הכפלה של ה-EBITDA הכולל ל-634 מיליון שקל. בישראל, אנו ממשיכים להוביל את שוק החשמל הפרטי. לאחרונה הודענו על מהלך לאיחוד כלל פעילויות החברה בישראל ויצירת חברת חשמל אחודה שמספקת חשמל ופתרונות אנרגיה ללקוחות באמצעות שילוב של אמצעי ייצור מרכזיים, תחנות כוח בחצר הלקוח ופתרונות אנרגיה ייחודיים. אנו ממשיכים בהקמה של תחנות הכוח בצומת, שורק ומפעליות אשר ביחד יכפילו את כושר היצור שלנו בישראל לכ-1,200 מגה וואט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.