דוחות

רודב עוזב את יינות ביתן אך יתנחם בצמיחה של 6.5% בקרור שבשליטתו

קרור מחזיקה ביפאורה שנפגעה בשל ירידה במכירות עם סגירת הברים בקורונה, ובחברת תפוגן המוכרת צ'יפס גם לשוק המוסדי; הודות לפתיחת המשק וחג הפסח המכירות הסתכמו בכ-200 מ' ש'. עלייה בשווקים תרמה כ-3 מ' בהכנסות מימון
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה קרור שלמה רודב

שלמה רודב לא שבע נחת כיו"ר לא מבעלי השליטה ב בזק 0.43% אותה עזב לפני כשנה וכן לא מנחום ביתן, בעל השליטה ביינות ביתן אותה הוא עוזב כעת עם העברת השליטה בה לקבוצת משקיעים בהובלת אלקטרה צריכה 0.5%  (את מקומו יתפוס המנכ"ל שלה צוויקה שווימר). גם לחברת קרור 0.82% בבעלותו המשותפת (62.5%) לצד רוני גת הייתה זו שנה לא פשוטה, שכן החברה עוסקת בייצור ושיווק של מזון ומשקאות ונסמכת במידה רבה על השוק המוסדי (מסעדות, בתי מלון, חדרי אוכל ועוד). ואולם תוצאות הרבעון הראשון של 2021 שפרסמה זה עתה כבר נראות חיוביות יותר כשהקרדיט מגיע גם לחיסונים ואיתם היציאה ממשבר הקורונה, וגם לכך שחג הפסח "נפל" השנה בתקופת הדוח.

קרור מחזיקה בכ-70% מחברת יפאורה, המפיצה בישראל את מותגי המשקאות הקלים ספרינג, שוופס, תפוזינה ועוד וכן את מותג המים עין גדי. ביתרה מחזיקה כלל תעשיות של לן בלווטניק. עוד מחזיקה קרור ב-37.4% מחברת תפוגן המייצרת ומוכרת צ'יפס הן לצרכנים פרטיים ברשתות הקמעונאות, והן לשוק המוסדי. מכירות המשקאות הקלים בשוק המוסדי ירדו במשבר הקורונה בצורה חדה ביותר, שכן בצד אובדן המכירות במסעדות נרשם אובדן המכירות בברים, שכידוע מוכרים לא רק משקאות אלכוהוליים אלא גם משקאות קלים, שמשמשים גם להכנת קוקטיילים.

את הרבעון הראשון של 2021 סגרה קרור עם עלייה של כ-6.5% במכירות לסך של כ-207 מיליון שקל, כשהגידול מיוחס כאמור למכירות לקראת חג הפסח. ובעוד שרשתות הקמעונאות מדווחות דווקא על עלייה במכירות ברבעון המקביל עקב הצטיידות הלקוחות עם פרוץ המשבר, בדוחות קרור מדברים על כך שבתקופה המקבילה "מכירות החברה במחצית השנייה של חודש מרס נפגעו בשל התפרצות מגפת הקורונה" - ללמדכם על התלות בשוק המוסדי.

הרווח התפעולי הסתכם בכ-28 מיליון שקל מול כ-20 מיליון שקל שנה קודם לכן. שיעור הרווחיות התפעולית ברבעון ירד ל-13.4% לעומת 16.4% ב-2020 כולה. בתקופה המקבילה שיעור הרווחיות התפעולית עמד על 10.2%. עוד רשמה קרור רווח בגין עליית ערך ניירות ערך סחירים בסך של כ-2.8 מיליון שקל, זאת בהשוואה לירידת ערך באותו סעיף ברבעון מקביל בסך 4.8 מיליון שקל.

הרווח בתקופה הסתכם ב-22.8 מיליון שקל מול 13.2 מיליון בתקופה המקבילה. עוד בתקופת הדוח רשמה קרור הפסד בסך כמיליון שקל בגין הפסדי גרין פט מחזור. האחרונה היא חברה למיחזור בקבוקי פלסטיק שהוקמה בתחילת השנה ע"י יפאורה-תבורי וגרין פט. יפאורה-תבורי מחזיקה בכ-40% מהחברה המשותפת לאחר העמדת הלוואת בעלים בסך כ-11 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳