בורסת ת"א בורסה עליות ירידות מגמה מעורבת שור ההון מסחר
צילום: Istock

איגרות החוב הממשלתיות השלימו זינוק של עד 2% ביומיים

איגרות החוב הממשלתיות השקליות עולות לאחר שבנק ישראל סיפק אתמול וודאות לגבי תוואי הריבית. אג"ח ממשלתית שקלית לעשור עלתה ב-0.5%
אלי שמעוני |

איגרות החוב הממשלתיות השקליות רשמו היום עליות שערים נאות, והשלימו זינוק של עד 2% בתוך יומיים. ככל שהאיגרת חוב היא בעלת מח"מ ארוך, כך הזינוק הדו יומי משמעותי יותר. אג"ח ממשלתי שקלי 0347 0% ארוכה בעלת מח"מ של 18.4 שנים זינקה היום ב-1%, לאחר שזינקה ב-0.85% אתמול. האג"ח לעשור ממשלתי שקלי 0928 0%  רשמה עלייה של 0.77%, לאחר שהוסיפה אתמול 0.6%. העליות בשוק הממשלתיות סחפו את איגרות החוב הקנצרניות. מדד תל בונד 20 עלה ב-0.19%, ומדד תל בונד תשואות שקלי 0%  זינק ב-0.47%. הזינוק מגיע לאחר שאתמול בנק ישראל השמיע צפירת הרגעה לשוק האג"ח (היכנסו לכתבה המלאה שפורסמה אתמול). הודעת בנק ישראל מאתמול על ריבית חודש יולי כללה תחזית של חטיבת המחקר. תחזית שמראה כי הריבית הנמוכה תישאר איתנו עוד זמן לא קצר. זאת בניגוד להערכות כי הריבית תעלה מוקדם מהצפוי. בשוק ההון חששו בחודשים האחרונים כי עליית התשואות בארה"ב ובמקביל התחזקות הדולר לעומת השקל תאפשר לבנק ישראל להעלות ריבית כבר ברבעונים הקרובים במידה משמעותית. בנק ישראל שמר בשנים האחרונות על ריבית נמוכה בשל הרצון להחליש את השקל לעומת הדולר (ריבית גבוהה יותר על המטבע עשויה לגרום להתחזקותו). עליית הריבית הקצרה היתה פוגעת באיגרות החוב הארוכות, שכן אם הריבית הקצרה עולה אז למשקיעים אין טעם לרכוש אג"ח ארוכות בתשואות נמוכות, ולכן מחיריהן יורדים. אולם אתמול השתנתה התמונה: במסגרת התחזית המקרו-כלכלית נכתב כי הריבית המוניטרית צפויה לעלות לרמה של 0.25% ברבעון האחרון של השנה, ולעלות פעם נוספת ברבעון השלישי של 2019, לרמה של עד 0.5%. כלומר עומד לפנינו פרק זמן של יותר משנה בו הריבית תהיה נמוכה. משמעות ההודעה שגם רוב 2019 צפויה לעבור ללא עלייה משמעותית בריבית. חזרתו של בנק ישראל על התחזית, ומתן וודאות עד סוף 2019 אותתה לשוק כי עליית ריבית בנק ישראל לא מסכנת את איגרות החוב הממשלתיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.