מצלמת מהירות כביש מצלמה רכבים נהיגה
צילום: Istock

מחדל מצלמות המהירות: האם הפרויקט של מלם תים עומד בסיכון?

אמינות המצלמות שהתקינה מלם תים במסגרת זכייתה במכרז של המשטרה עומדת כעת לבדיקת בית המשפט. פרויקט החברה שהיקפו 350 מיליון שקל בסכנה
גיא בן סימון | (6)

אמינותן של מצלמות המהירות שהותקנו בשנת 2012 בכבישי הארץ על ידי חברת מלם תים 1.78% הבורסאית עומדת בימים אלו במבחן. זאת בהמשך להחלטת הפרקליטות השבוע להורות למשטרה להקפיא את שליחת הדו"חות לנהגים על נהיגה מופרזת. 

פרויקט הצבת המצלמות (המכונה א-3) יצא לדרך במארס 2009 עם זכייתה של מלם-תים במכרז של משרד הפנים בהיקף של 350 מיליון שקלים לתקופה של 12 שנים. עד כה נפרסו ברחבי הארץ כ-120 מצלמות פעילות כאשר יש תכניות להקמה של עוד 300 מצלמות.

המצלמות החדשות מודדות את המהירות באמצעות פסי דריכה ממתכת המוטמעים בכביש, ולא באמצעות רדאר או לייזר כפי שהיה נהוג במצלמות הישנות. במידה והנהג חוצה את פסי הדריכה במהירות מופזרת (או באור אדום), המצלמה מופעלת והדו"ח נשלח לתיבת הדואר של הנהג.

במסגרת המכרז, בנוסף להקמה של המצלמות מהירות, מלם תים אחראית על תפעול ותחזוק המערך האלקטרוני לזיהוי עבירות תנועה מסוג של מהירות גבוהה מהמותר וחצייה באור אדום.  

מההודעה שהוציאה מלם תים ב-2009 על זכייתה במכרז נכתב כי ההסכם הכספי עבור 50 המצלמות הראשונות מוערך ב-6 מיליון שקל לשנה. נזכיר מלבד עלות הפיתוח וההקמה בה הושקעו בזמנו לפחות 25 מיליון שקל, מתוכננות עוד 300 מצלמות. עם זאת, כעת מרחפת מעל הפרויקט הרווחי של מלם תים עננה כבדה בצל החשד כי המערכות לא אמינות.

בשלב זה המשטרה השעתה חלוקת דו"חות עד לבדיקת מהימנות המצלמות. עם זאת, מצלמות המהירות ימשיכו לתעד נהיגה במהירות מופרזת. החלטות לגבי האכיפה תתקבלנה בתום הבדיקות. 

מלם תים היא קבוצת שירותי ה-IT הגדולה בישראל, המספקת מגוון פתרונות מחשוב מקצה לקצה בתחום טכנולוגיות המידע. הקבוצה מעסיקה למעלה מ-3,000 עובדים באתרי החברה והלקוחות ברחבי הארץ. את הרבעון הראשון של השנה סיימה החברה עם עלייה של 11% ברווח הנקי ל-16.7 מיליון שקל. בשנת 2017 כולה ההכנסות של הקבוצה נותרו ללא שינוי והסתכמו ב-1.9 מיליארד שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ממלם תים 1.78% לא נמסרה תגובה.

מאז השיא שרשמה באפריל של 2017 מניית מלם תים איבדה כ-10%. עם זאת, מאז הזכייה בפרויקט אי שם בשנת 2009 המניה ביצעה מהלך עליות אגרסיבי של 870%.

מניית מלם תים בשנתיים האחרונות: 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ניר 14/06/2018 11:15
    הגב לתגובה זו
    איזה שטויות
  • 4.
    Z 13/06/2018 14:43
    הגב לתגובה זו
    ראשית זה רק דחיה.. יקבל אישור למרות המבוכה למשטרה ויעלה את הטולרנס..שנית באמת רק מסחטת כספים (חוץ מהאור אדום בצומת- שם חוובה) שלישית נסו להראות לטמבלים היהירים שבזמן הזה ללא המצלמות כמות התאונות יורדת (זה יכול להיות סטטיסטית ללא קשר למצלמות) ואז המבוכה שלהם תגדל שבעתיים :) ממילא המצלמות ימשיכו רק לאט יותר ובפחות רשעות ויהירות...אם יהיו יותר אכיפה של פס לבן, אסמס, אור אדום, אופניים חשלמליות מי יודע אולי גם באמת יורידו קצת את כמות התאונות...
  • 3.
    לבדוק את הקשר של ביבי לתים (ל"ת)
    שלמה 13/06/2018 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אל על מנית הזבל של המדינה 80 אחוז ירידה (ל"ת)
    דוד 13/06/2018 14:40
    הגב לתגובה זו
  • מה חשבת?חברה זבל, מנייה זבל, אי אפשר לרמות את כולם כל (ל"ת)
    ממי 13/06/2018 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קבלן אוהב פקיד 13/06/2018 14:09
    הגב לתגובה זו
    מספר ההרוגים לא ירד, ותקציב המדינה גדל ב-500 מליון ש"ח ומל"מ תים התעשרה ב 350 מליון ש"ח ורק שאלה כמה ומה קיבלו האחרים שדחפו את הפרוייקט הכושל שלא חסך בחיי אדם. מה גם שהוא נבנה בשקר ובחטא. לגזול את האזרח בתרמית. כפיים לממשלה ככה עשו גם עם תאגידי המים.
רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס
צילום: יח"צ

בכ-90 מיליון שקל: אקסל רוכשת שתי ביטחוניות - המניה זינקה כבר אתמול; צירוף מקרים?

אקסל בנויה משכבות של רכישות היא רכשה 14 חברות מאז הפיכתה לציבורית והיום היא מעדכנת על רכישה נוספת של סטארלייט ונקסטוויב שעוסקות ב-RF ומיקרוגל ומתכננת לממן את זה בגיוס אג"ח; הרכישה מגיעה 3 חודשים אחרי עסקת סינאל, שהתבררה כמהלך בעייתי עם חשיפת טעות מהותית בדוחות הנרכשת

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקסל

לפני שנדבר על הרכישה אנחנו רוצים לדבר רגע על המניה. המניה של אקסל אקסל 12.52%   קפצה לנו על המסכים אתמול וכנראה גם אתם תהיתם מה מתבשל שם. המניה עוד הספיקה לרדת מתחת לרף הפתיחה אבל מאיזור 11 בבוקר היא התחזקה וזינקה עד 8% עד שנעלה ב-6.7%. כל זה לא קרה במחזורים זניחים זה קרה בתמורה עצומה של 5.1 מיליון שקל שזה כמעט פי שבעה מהמחזור הממוצע שלה בשבוע האחרון. אז למי מכם שתהה אמש אם יש התפתחות חדשה סביב עסקת סינאל הבעייתית גילה הבוקר שזה סיפור אחר. אקסל שוב יצאה לשופינג, הפעם ביטחוני ויש סיכוי שמישהו ידע משהו ו"עשה עם זה" משהו. זה לא ממש מפתיע ולא כל כך חריג, לצערנו, לראות זינוקים או צניחות במניות לפני שהציבור מתעדכן על מה קרה. 

זה חלק מהרעה החולה של הבורסה המקומית, זה מה שהעניק לה את הכינוי "ביצה". מי שקיווה שהמצב הזה שייך לעבר מגלה כל פעם מחדש שיש עוד דרך ארוכה לעשות, מענישה והרתעה ומחקר - אותו ניתן לבצע בקלות - כדי לגלות מי העמיס או התפטר לפני שהמשקיעים ידעו. מעגל הקסמים הזה ממשיך וימשיך כל עוד חברות וגופים מסוימים ינהלו את הקשר עם השוק דרך "סקופים" ומהצד השני גופי תקשורת יזינו את הפיד מ"בלעדי" ל"בלעדי".


הגרף התוך-יומי של אקסל - צילום מתוך הטרמינל


הרחבת דריסת הרגל בשוק הביטחוני

אקסל חתמה על הסכם לרכישת סטארלייט טכנולוגיות ונקסטוויב טכנולוגיות, שתי חברות ותיקות שהוקמו בשנת 2000 ופועלות בתחום מערכות ה-RF והמיקרוגל לתעשיות ביטחוניות. אלו  טכנולוגיות שנמצאות בשימוש נרחב במערכות כטב"מים, כלים אליהם יש ביקוש גדול לא רק בשל המערכה הביטחונית שהייתה בישראל אלא וביתר שאת מהמציאות הגיאופוליטית באירופה כשכלי טיס בלתי מאוישים משנים את פניו של שדה הקרב. בין הלקוחות של החברות נמנות רפאל, אלביט, התעשייה האווירית ועוד. במקרים מסוימים הן מספקות רכיבים ייעודיים שמהווים חלק מובנה במוצרים המרכזיים של הגופים האלה, כך שהביקוש לפעילות שלהן מושפע ישירות מצברי ההזמנות הגדלים של התעשיות הביטחוניות. 2 החברות נשלטות במלואן על ידי המייסדים רמי בל-עש ואודי פרידמן, מהנדסים בעלי ניסיון של שנים רבות, אלו גם ימשיכו להוביל את הפעילות לפחות שנתיים וייתכן עד חמש שנים קדימה.

העסקה בנויה משני נדבכים. במועד ההשלמה תשלם החברה 49.2 מיליון שקל במזומן, ובשלב ב' היא תוסיף עד 40.3 מיליון שקל נוספים במידה והחברות יעמדו ביעדי הרווח הממוצעים לשנים 2026-2028. עוד סוכם כי סטארלייט ונקסטוויב יוכלו לחלק דיבידנד מהרווחים שבקופה לפני השלמת העסקה, כך שההון העצמי של כל אחת מהן לא ירד מ-1.5 מיליון שקל.

השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.