פסגות: "שופרסל תאלץ להעלות מחירים ויתכן וכבר החלה" - מה מחיר היעד?

ביום רביעי תפרסם רשת הקמעונאות מקבוצת IDB את התוצאות לסיכום שנת 2014. אילנית שרף צופה הוצאות תפעוליות כבדות
אבי שאולי | (13)

"שופרסל תאלץ לבצע תהליך הפוך של העלאת מחירים (ויתכן וכבר החלה) בעיקר לנוכח הירידה החדה במרווחים וקושי מוערך על ידינו בשינוי תנאי הסחר על ידי הספקים", כך מעריכה האנליסטית אילנית שרף מפסגות ברוקראג' לקראת פרסום התוצאות לסיכום שנת 2014.

חברת שופרסל -7.14% מקבוצת דיסקונט השקעות -2.1%  הפסיקה להיות הפרה החולבת של קונצרן אידיבי על רקע התחרות הקשה, הרגולציה והמחאה החברתית.

המנכ"ל איציק אברכהן מנסה להתמודד הם המצב המאתגר בעיקר בדרך של התייעלות, שינוי אסטרטגי ומיצוב החברה. שופרסל מנסה להילמחם המוניטין שדבק בה כאילו היא מוכרת מוצרים ביוקר. בנוסף, מקדמת החברה מהלכי התייעלות במסגרתם החברה מצמצמת בהוצאות תפעוליות, סוגרת סניפים מפסידים, משפרת תנאי סחר ומקדמת פתיחת מרלו"ג חדש השנה לטובת שיפור הרווחיות הגולמית.

אילנית שרף: "התוכנית האסטרטגית של החברה מתחילת השנה הובילה ברבעונים הקודמים לירידה במכירות החברה ולירידה בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית. אנו צופים המשך פגיעה גם ברבעון הרביעי של השנה, נוכח אגרסיביות המהלך וקושי להתאים את מבנה ההוצאות באופן מידי או בכלל. הרבעון הנוכחי צפוי להיות מושפע בעיקר מהפחתת המחירים לצד המשך התחרות מצד שחקניות הדיסקאונט. את השפעות שליליות אלו צפוי למתן עיתוי החגים ואף להוביל ליציבות בהיקף המכירות בהשוואה לרבעון המקביל".

בפסגות ברוקארז' מעריכים שחברת שופרסל תציג הכנסות של 2.954 מיליארד שקל ב-Q4, צמיחה של כ-0.6% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2013 הנובעת בעיקר מעיתוי החגים שחלו בחודש אוקטובר ולמרות הפחתת מחירים יזומה של הרשת לצד המשך התחרות בענף. 

שופרסל סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר 2014 עם הכנסות של 8.8 מיליארד שקל ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 149 מיליון שקל, אחרי רווח של 209 מיליון שקל בשנת 2013 כולה.  

 

אילנית שרף צופה רווח נקי רווח נקי של 2 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2014  ומסבירה שההערכות אינן לוקחות בחשבון הכנסות או הוצאות חד פעמיות ועלייה או ירידה בשווי ערך נדל"ן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אז מה השורה תחתונה?

פסגות ברוקראז': "הדוחות הכספיים צפויים להצביע על המשך הקשיים איתם מתמודדת הרשת, כאשר קשיים אלו עשויים להמשך גם ברבעונים הבאים על רקע התחרות, התמתנות בצריכה המקומית ושינויים רגולטוריים. הרווח הגולמי מתקרב לרווחיות הגולמית של רשתות הדיסקאונט הכבדות, אך ההוצאות התפעוליות רחוקות מלהיות שם. על מנת לחזור לרווחיות תפעולית של למעלה מ-3% החברה צריכה להעלות את שיעור הרווחיות הגולמית בחזרה לכ-24% או לחילופין להפחית את הוצאותיה התפעוליות בקרוב ל-500 מיליון שקל בשנה. החברה תצליח לשפר את הרווחיות התפעולית ותקטין את ההוצאות, אך לא באופן שיאפשר לה לחזור בטווח הקרוב לרווחיות של למעלה מ-3%".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    צרכן נבון 20/02/2015 18:26
    הגב לתגובה זו
    ההוזלות אמיתיות, מגה בנפילה, רמי לוי רודף ומעתיק מבצעים משופרסל... בהחלט בכוון הנכון !
  • הצחקת אותי - הם יקרים וגם התקורה שלהם מאד גבוהה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/02/2015 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שועלי 20/02/2015 15:12
    הגב לתגובה זו
    ראיתי היום סניף הקרוב אלי תורים ועגלות מלאות , וזה עוד שופרסל שלי שנחשב קצת יקר, לא מזמן פתחו את מגה ליד, שופר סל זולה יותר ברוב המוצרים, מגה זולה יותר בירקות ופירות.@
  • 10.
    גרין 20/02/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    וכדי לא לאבד אותם שוב, לא בטוח אם כדאי לה להעלות מחירים. להעלות מחירים הוא עניין שטעון בדיקה מקיפה.
  • 9.
    שועלי 20/02/2015 08:25
    הגב לתגובה זו
    הרשת ממשיכה להוריד מחירים בכל המוצרים, דווקא בירקות ופירות שיקגו השנה המון הם לא מורידים ולכן אני חושב שכאן הם עושים קופה,ירוויחו מעל 2 מיליון ברבעון. האנליזה של פסגות לא שווה הרבה.
  • 8.
    אנליסט 19/02/2015 22:03
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל טועה, גם לפני שנתיים טענה שבזק תרד ל-300 ואחר כך פסגות התנצלו בפני הנהלת בזק ולקחו חזרה את התחזית
  • 7.
    משקיע 19/02/2015 21:52
    הגב לתגובה זו
    https://stocker.co.il/profile/1722-comp519
  • 6.
    קצצו בשכר המנהלים הגדולים הדפסת מחירים ומוצרים..פשוט (ל"ת)
    הוזילו המחירים 19/02/2015 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הפיל 19/02/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    רמי לוי העלה מיחירים
  • 4.
    ??איל 19/02/2015 16:22
    הגב לתגובה זו
    במקום להעלות מחירים תימכור. 4 מוצרים במחיר אחד
  • 3.
    צרכן חכם 19/02/2015 16:14
    הגב לתגובה זו
    נעבור למתחרים כי כאלה יש הרבה, גם המכולת השכונתיות הבינו כבר, להוריד מחירים זה טוב, כי מספר הקונים גדל
  • 2.
    שופרסל הולכת להביא דוחות לפנים !!!! (ל"ת)
    יוג'ין 19/02/2015 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השואל ? 19/02/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    חוץ מזה , האם זו האנילסטית שהתעקשה לפני שנתיים שבזק תהיה בשער 300 וקבלה לפרצוף שער 700 לא מתואם דיבידנד!!
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

עופר חביב
צילום: קרדיט מגמא פוטו
ראיון

מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"

מודל AI גנרטיבי חדש שפותח בשיתוף גוגל קלאוד מקפיץ את מניית אבוג'ן ומסמן מהפכה בפיתוח מולקולות פורצות דרך בתחומי הפארמה והחקלאות; בראיון לביזפורטל עופר חביב מנכ"ל החברה מציין שחברות גדולות כמו גוגל נכנסות לתחום וזה נותן רוח גבית "הם מתחילים לחפש מקומות חדשים שרעבים למהפכה, ועם AI זה באמת מהפכה. עד היום הם לא באמת היו בתחום, התחום יחסית מורכב וקשה והיום הם מתחילים להיכנס לשם"

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אבוג'ן עופר חביב

אבוג'ן אבוג'ן 0.83%   הודיעה אתמול על השלמת מודל היסוד של בינה מלאכותית גנרטיבית, גרסה 1.0, לעיצוב מולקולות קטנות, שפותח בשיתוף פעולה עם Google Cloud. המודל החדש מרחיב את היכולות הקיימות של מנוע הטכנולוגיה ChemPass AI של אבוג׳ן לגילוי ואופטימיזציה של מולקולות קטנות, בכך שהוא נותן מענה לאחת מאתגרי הליבה של תעשיות התרופות והחקלאות: זיהוי מולקולות קטנות חדשניות העונות על מספר קריטריונים מורכבים של מוצר. בעקבות הדיווח מניית החברה זינקה בשיעור חריג של כ-80%.


אבוג'ן היא חברה יחסית קטנה עם שווי שוק של כ-48 מיליון שקל, שאיכזבה לא מעט משקיעים בדרך - מניית החברה ירדה בכ-85% במהלך 12 החודשים האחרונים, וירידת ערך משמעותית מאז ההנפקה. עם זאת ההודעה היום עשויה להפיח תקווה מסוימת כפי שמציין עופר חביב מנכ"ל ונשיא אבוג'ן בראיון לביזפורטל :"אני חושב שהסיפור של אבוג'ן מתחיל להיות יותר ברור, אנחנו עושים ריכוז מאמצים בשילוב של עולם המחשב וכימיה לפיתוח תרופות ולפיתוח חקלאי, זה אחד המקומות שהאפקט יהיה גבוה, וגם באופן יחסי אפשר למדוד אותו בטווח קצר, גם כמויות הדאטה הקיימות בתחום הן אדירות וזה מאוד חשוב, הכמות קריטית להצלחה".



הודעתם על ההשלמה של מודל הבינה המלאכותית, במה זה שונה מהיכולות הקודמות של אבוג'ן, ומה הופך אותו ל"פריצת דרך" כפי שאתם מגדירים?


"אבוג'ן בעבר התמקדה בכל העולם הגנומי, כאן זה תחום של כימיה. יש שני ענפים מסחריים על התחום הזה, תרופות מבוססות כימיה, ודבר שני כל עולם האגרו כימיה. כל אחד מהתחומים האלה הוא שוק אסטרונומי של עשרות ומאות מיליארדים. הקושי בתחומים האלה הוא למצוא מולקולות שעושות את העבודה וגם עוזרות בכל מיני פרמטרים אחרים על מנת להגיע למוצר מסחרי. לצורך העניין, אם יש מולקולה שמרפאה משהו אחד והורגת משהו אחר זה לא כל כך עוזר. או אם יש חומר שהורג חרקים אבל הוא מנדף מהר מאוד אז גם לא יעיל. 


כלומר צריך הרבה מאוד פרמטרים מעבר לזה שזה עושה את העבודה, ולמצוא את זה בתוך כל מיליארדי המולקולות זה מאוד קשה. אנחנו באמצעות AI מצליחים להגיע למצב שאנחנו מוצאים מולקולות שעומדות בכמה וכמה קריטריונים. ומה שאנחנו עושים אנחנו יודעים להגיע ב-4 קריטריונים חשובים אנחנו יכולים לאחד אותם ולהגיע לקבוצת חיתוך שעונה על הקריטריונים האלה, אבל בעצם זו רק ההתחלה, כי אנחנו הולכים להגדיל את הסיכוי שגם תעמוד בכל הקריטריונים העסקיים. מה שמדהים הוא שכדי לאמן את זה המכונה שלנו, אנחנו מאמנים אותה על סט של מיליונים של מולקולות והצלחנו לעשות את זה בין היתר בתמיכת גוגל. מי שפיתח את המודל זה האנשים של אבוג'ן גוגל נתנה לנו את המשאבים ואת זמן העבודה של המחשבים. יש לנו שני הישגים, אלגוריתמיקה ותשתית. באלגוריתמיקה זה הרצת כמה מודלים במקביל, ודבר שני זה בעלויות סבירות ופרק זמן קצר".