זקן: "הלוואות יש להחזיר עד השקל האחרון, ריבוי הסדרי החוב - בעייתי בהשלכתו על מוסר התשלומים במשק"

כך אמר המפקח על הבנקים בבנק ישראל בישיבת וועדת הכספים שדנה בתופעת הסדרי החוב. מנכ"לי הבנקים ודנקנר לא נכחו בוועדה
לירן סהר | (12)

דוד זקן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, התייחס היום (ג') בוועדת הכספים לנושא הקצאת האשראי על ידי המערכת הבנקאית ולסוגיית הסדרי החוב בהמשך לסערה הציבורית סביב הסדר החוב שהסתמן וירד מהפרק בין בנק לאומי לנוחי דנקנר. יצוין כי מנכ"לי הבנקים ונוחי דנקנר, בעל השליטה ב-IDB, לא נכחו בוועדה למרות שהוזמנו.

מנתוני בנק ישראל עולה כי סך האשראי שניתן לציבור על ידי המערכת הבנקאית עומד על כ-860 מיליארד שקל (יתרה מאזנית לסוף 2012), מתוכו סך האשראי למגזר העסקי הוא בהיקף של כ-415 מיליארד שקל (מזה: כ- 60 מיליארד שקל לעסקים קטנים), האשראי לאנשים פרטיים בהיקף של כ-360 מיליארד שקל (מזה: כ- 240 מיליארדים הלוואות לדיור) והאשראי שניתן ללווים עבור פעילותם בחו"ל בהיקף של כ-86 מיליארד שקל.

48% מהאשראי ניתן למגזר העסקי

כלומר, כ-48% מהאשראי ניתן למגזר העסקי, כ-42% ניתן למשקי בית, וכ-10% ללווים בחו"ל. זקן מציין כי "חשוב להדגיש, שבשנים האחרונות האשראי הבנקאי מוסט מהמגזר העסקי למגזר משקי הבית, בעיקר למשכנתאות. לנוכח מגמת הגידול באשראי הבנקאי למשקי בית יחד עם שינויים במאפיינים אחרים של חוב משקי הבית יש לקחת בחשבון שתופעת הסדרי החוב עשויה להתרחב גם למגזר זה."

לדברי זקן, הטיפול בריכוזיות המשקית נעשה על ידי ועדת הריכוזיות ותזכיר החוק מונח על שולחן הוועדה. לגבי ריכוזיות האשראי במערכת הבנקאות - בתחילת 2012 הוחמרו המגבלות על מתן אשראי לקבוצת לווים (מ-30% מבסיס ההון ל-25%) ונקבעה מגבלה כוללת כך שסך האשראי ללווים שחבותם מעל 10% מבסיס ההון לא תעלה על 120% מבסיס ההון.

לעניין ביצוע ה"תספורות" על חלק מהחוב של גופים עסקיים אמר זקן כי "לעניין זה הנחת היסוד היא כי הלוואות צריך להחזיר עד השקל האחרון, ולהחזירן במועד ועל פי התנאים שסוכמו בין הלווה לבין המלווה - זו איננה שאלה פתוחה, אלא אבן בסיס עליו מושתת כל משק הכלכלי ופיננסי;

גם אין שאלה לגבי הצורך למצות את כל הדרכים כדי לגבות חובות, כאשר הליכי הגבייה יכולים להתבצע גם במסגרת הסדרי חוב, לפני שננקטים צעדים משפטיים לגביית החוב."

"השיקולים הלא ענייניים בהסדרי חוב ייבדקו באופן יסודי"

"החשש שהועלה כי שיקולים לא עניינים שמשפיעים על הסדרי חוב, נבדק ויבדק באופן יסודי הבדיקה תתבצע הן בהיבט המשקי הרחב על ידי הוועדה ששר האוצר ונגיד בנק ישראל החליטו על הקמתה, והן בכל אחד מהמגזרים הפיננסיים בנקים, שוק ההון והגופים המוסדיים, זאת, כדי להבטיח משק כלכלי שמבוסס על מגוון רחב של ערוצי אשראי אמינים וחזקים, שיתמוך בצמיחה הכלכלית של המשק."

זקן מדגיש כי מינוי הוועדה אינו מייתר ואינו מחליף את הבדיקה הספציפית שעורך הפיקוח על הבנקים לבדיקת הסדר החוב שגובש בבנק לאומי - הפיקוח ימשיך בביצועה של בדיקה זו. "מינוי זה גם אינו מחליף או מייתר הפקת לקחים שכל אחד מהרגולטורים צריך לבצע בתחום אחריותו, על מנת לשפר את תהליכי מתן האשראי, ניהולו ובמידת הצורך גם גיבוש הסדר לגבייתו.".

הסדר חוב - תהליך לגיטימי

מנגד, טוען זקן, כי עצם ההגעה להסדר חוב הינה תהליך לגיטימי, וחלק מניהול סיכוני אשראי תקין, הן במערכת הבנקאית והן במערכת החוץ בנקאית. "צריך לזכור שהסדר חוב הוא לעיתים הצעד הראשון בתהליך ההבראה של החברה, אשר אם יצלח, הוא ישיא ערך למלווים, למשקיעים, לעובדים ולמשק בכללותו החלופה להסדר היא פשיטת רגל שגם לה יש מחיר. הבעייתיות טמונה בריבוי הסדרי החוב לאורך זמן והשלכותיה על מוסר התשלומים במשק."

זקן התייחס לבדיקות שהפיקוח על הבנקים מבצע וטוען כי תפקיד הפיקוח על הבנקים הוא להבטיח את יציבותם של הבנקים, על מנת שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם למפקידים - "אולם, אסור שהפיקוח יחרוג מסמכותו וינהל את הבנקים. לפיכך, התערבות פיקוחית קיימת, באופן שוטף, בשני מצבים:

האחד, בנקודות בהן יש חשש לכשל בתהליכי קבלת ההחלטות או כאשר ההחלטות עצמן לוקות באי-סבירות משמעותית, ובעקבות כך, ההחלטות שהתקבלו, פוגעות בבנק, במוניטין שלו או באמון הציבור או בהתנהלותו התקינה. במקרה כזה הפיקוח יתערב וידרוש תיקון של פגמים בתהליכים ובהחלטות שנתקבלו. השני, התערבות בפעילות או בעסקה ספציפיים, גם בטרם בוצעו, שיש בהם כדי לסכן את יציבות הבנק. התערבות כאמור היא היוצאת מן הכלל."

"במקום שניתן אשראי יהיו גם הפסדים (הפרשות ומחיקות) וגם הסדרי אשראי, שכן העיסוק באשראי כרוך בניהול סיכונים - בין אם מדובר בחייב שהוא לווה גדול, בין אם מדובר בחייב שהוא עסק בינוני וקטן, ובין אם מדובר בחייב אחר, כגון משק בית", סיכם זקן בסוף דבריו.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    לימון סחוט 23/04/2013 20:43
    הגב לתגובה זו
    צריך למצות את הדין גם הפלילי עם מי שמופקד על כספי ציבור ומתרשל במתן הלוואות ללא ערבונות, בבנקים וגם בגופים מוסדיים, חברות ביטוח ובתי השקעות. גם את מי שמצצו את החברה ואישרו שכר חריג למנהלים], דירקטורים וכד'.
  • 11.
    חייבים להוסיף: ״כוווולם״, כולל את כולם. (ל"ת)
    בן אהרון 23/04/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    וגם מי שלא עושה את עבודתו יפוטר מייד ,מי זה יכול להיות (ל"ת)
    בא 23/04/2013 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חביבי זאת מסיבת משכורות . (ל"ת)
    בא 23/04/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איגור 23/04/2013 13:15
    הגב לתגובה זו
    מושחת(דלק נדלן-דוגמה)
  • 7.
    לימבו 23/04/2013 13:15
    הגב לתגובה זו
    קרנות הפנסיה של ההסתדרות, בראשות עמיר פרץ!!!. חודשיים לאחר אישור ההללוואה, קרנות הפנסיה קרסו; ונתניהו, בהיותו שר האוצר הלאים אותן. כלומר מחקו להן את החוב!
  • 6.
    מושחת!!! היכן היית עד היום??? אתה צריך לשבת בכלא! (ל"ת)
    עידו 23/04/2013 12:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אתה תמים או שאתה מכסה תחת ,תראה את המספרים . (ל"ת)
    בא 23/04/2013 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כנראה סגר עבודה אצל תשובה לא אמר כלום על דלק נדל"ן (ל"ת)
    תום 23/04/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פטנט 23/04/2013 12:17
    הגב לתגובה זו
    אם ההלוואות תמיד מוחזרות למה לוקחים עליהן ריבית שמגלמת את הסיכון?!
  • 2.
    הסדר חוב תהליך לגטימי? אלביט הדמיה ממירה אג"ח למניות !! (ל"ת)
    חיפאי 23/04/2013 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה, זה לא ברור???? (ל"ת)
    בן אהרון 23/04/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
כסף
צילום: Freepik

קרנות ההשתלמות באוגוסט: תשואה של כ-1.1% במסלול הכללי; כ-1.3% במסלול המנייתי

המסלולים הכלליים הניבו תשואה ממוצעת של כ-1.1% באוגוסט, והמנייתיים התקרבו ל-1.3%; אנליסט ומנורה בולטות בראש, מור וילין לפידות בתחתית; מתחילת השנה: פערים של יותר מ-1.5% בין מובילים לנגררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קרן השתלמות

אוגוסט אולי נפתח באי-ודאות בשווקים עם חששות גיאו-פוליטיים אבל הסתיים כשעוד חודש טוב לחוסכים. מדדי המניות סגרו בעליות נאות בארץ ובעולם, והתשואות בקרנות ההשתלמות ממשיכות לטפס, עם ממוצע של כ-1.1% במסלולים הכלליים וכ-1.3% במסלולים המנייתיים.

מנורה ואנליסט מושכות קדימה במסלול הכללי

במסלולים הכלליים, שמיועדים לרוב הציבור ומחזיקים בתמהיל מגוון יחסית של מניות, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, נרשמה באוגוסט תשואה בטווח של 0.92% עד 1.24%. את הטבלה החודשית הובילה קרן ההשתלמות של אנליסט, עם 1.24%, כשאחריה מיטב עם 1.19% ומנורה עם 1.17%.

בתחתית הטבלה עומדת קרן ההשתלמות של אינפיניטי, עם תשואה של 0.56% בלבד, נמוכה משמעותית מהממוצע הענפי. מעליה נמצאת ילין לפידות עם 0.92% ומגדל עם 0.97%.

אם מסתכלים על התשואה המצטברת מתחילת השנה, גם כאן אנליסט בראש עם 9.82%, כשמור (9.62%), מגדל (9.50%) וכלל (9.74%) קרובות אליה. בתחתית נמצאות אינפינטי (0.56%) ילין לפידות (8.19%) והראל (8.15%).

בהסתכלות על שלוש השנים האחרונות אנליסט מובילה עם 35.29%, לפני מיטב (33.07%) ומור (33.56%). אינפיניטי משתחלת למרכז הטבלה עם תשואה של 32.41%, קצת מעל כלל וילין לפידות. מנגד, הראל נשארת מאחור עם 26.65% בלבד - פער של כמעט 9% מהמובילה.


מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם. קרדיט: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחוןמנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם. קרדיט: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון: חתמנו על עסקאות ייצוא בכ-2.5 מיליארד דולר

במהלך הרצאה שנתנן במסגרת כנס החשב הכללי, הדגיש מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם את העלייה הדרמטית בתקציבי הביטחון בעולם, את השפעת המלחמה על המשק הישראלי ואת הצורך בהיערכות לאומית לשילוב בין ביטחון, כלכלה וחוסן חברתי

רן קידר |
נושאים בכתבה משרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם, השתתף היום (ב') ב-'כנס החשב הכללי לדורותיו' והתייחס בהרצאתו לקשר ההדוק שבין ביטחון לכלכלה: "אנחנו עומדים בפתחו של עשור ביטחוני עצים, גלובאלי ולוקאלי. הביטחון והכלכלה הם כלים שלובים - במיוחד במדינת ישראל. הביטחון היסודי הוא מרכיב עיקרי בביטחון הלאומי - יחד עם כלכלה, חברה וטכנולוגית עילית". 

בהתייחס למצב הביטחוני הגלובלי אמר המנכ"ל: "אנחנו מזהים עליה דרמטית בתקציבי הביטחון בעולם. ההוצאה העולמית על ביטחון בשנת 2024 הגיעה לכ-2.7 טריליון דולר, זינוק של כ-20% לעומת 2023, והזינוק הגדול ביותר מאז 1988". בהתייחס להשפעת המלחמה על הכלכלה הישראלית, אמר: "למרות התמשכות המלחמה, שעלותה למשק חצתה את ה-205 מיליארד שקל - האינדיקטורים הכלכליים משדרים עוצמה - בוודאי לאחר כל הצלחה ביטחונית כמו מבצע הפעלת הביפרים או מבצע 'עם כלביא'. מדד ה-CDS (מדד הסיכון/Credit Debt Swap) ושער החליפין (שקל-דולר) חזקים היום יותר משהיו בתקופה שלפני ה-7 באוקטובר 2023. למרות התמשכות המלחמה וקשייה העצומים (שחיקה, עלויות, חברה) ישנו מתאם בין שני המדדים שמחזק את העוצמה הכלכלית והירידה של פרמיית הסיכון".

 "מלחמות עולות כסף והרבה. מילואים עולים כסף, חימושים עולים כסף ושיקום הפצועים הוא חשוב ויקר. האומדנים מוצגים בשקיפות גם לפני וגם תוך-כדי לאוצר לדרג המדיני. אין הפתעות בזה", הוסיף ואמר "אנו מנסים להתייעל גם בכל מה שקשור לימי המילואים, אבל כל עוד נמשכת המלחמה קשה מאוד לדייק ביחס לכל מילואימניק ומילואימניק. אחרי שנתיים של לחימה המילואיניקים לא יגיעו ללא התוספות. הם לא מגיעים בגללן אבל הן מסייעות. כשתסתיים המלחמה יהיה ניתן להצטמצם חזרה". 

בהתייחס להיערכות משרד הביטחון להמשך הלחימה ומול האתגרים הביטחוניים המתהווים, אמר: "על מנת לשמור על עליונות צבאית, משרד הביטחון פועל ב-3 טווחי זמן: בטווח המיידי-הצטיידות, בטווח הביניים - שיפור המוכנות לעשור קדימה ובטווח הארוך - פיתוח אמל"ח שובר שוויון למערכות עתידיות. 

אנחנו בשלבי גיבוש והקמה של "מועצת חימוש עליונה" - שתאפשר להאיץ דרמטית את המוכנות שלנו למעגל שלישי ורביעי - מנהלת שכל הגורמים יישבו בה סביב שולחן אחד: מערכת הביטחון, האוצר, המל"ל, התעשיות הביטחוניות, ועדת פטור ועוד. אנחנו חייבים להשקיע עכשיו בחשיבה על 'ההפתעות הבאות' ועל מבצעי הביפרים הבאים. זוהי כלכלת ביטחון. לכל הפתעה שכזו יש השלכות רחבות: תקיפה שלנו בתימן עולה בממוצע כ- 50 מיליון שקל, אבל היא משליכה באופן רחב על ההרתעה והמיצוב העולמי שלנו. יירוט באמצעות חץ 3 עולה בין 15 ל-30 מיליון שקל, אבל הנזק מהחטאה יגיע לכמעט 300 מיליון שקל (כפי שקרה בפגיעת הטיל הבליסטי בבת-ים). לכן עלינו לבצע שינוי מהותי בתהליכי הייצור והרכש של אמצעי הגנה והלחימה הקריטיים; תהליך שהמשטר האיראני משלים בחודש, אורך בישראל חודשים ואף שנים. תהליכי ההצטיידות שלנו הם רב-שנתיים ומחייבים חשבות מאפשרת".