מאסיבית שוב מדללת, והמשקיעים מבינים את הדפוס

מאסיבית יוצאת להנפקת זכויות נוספת בניסיון לחזק את הקופה, אך התוצאות והיסטוריית הגיוסים מציבים סימני שאלה על היכולת לשנות כיוון, והמניה מגיבה בהתאם

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה גיוס הון

מאסיבית טכנולוגיות הדפסה תלת ממד הודיעה מוקדם יותר על הנפקת זכויות נוספת, שתצא לדרך ב-18 במאי, כאשר המסחר בזכויות יחל ב־28 במאי. המהלך מגיע לאחר תקופה שבה החברה מגייסת שוב הון, אך שורפת אותו בקצב מהיר מבלי להציג שיפור משמעותי בתוצאות.

את 2024 סיימה החברה עם הכנסה של 4.89 מיליון דולר בלבד, ירידה של 61% לעומת שנת 2023 אז הכניסה החברה 12.62 מיליון דולר. הירידה בהכנסות משמעותית עוד יותר כאשר רואים את ההוצאות של החברה. בשנה שעברה הוציאה החברה 14.3 מיליון דולר בהוצאות שוטפות, זאת בהמשך להפסד הגולמי שרשמה החברה על ההכנסות.

בעקבות הלחצים התזרימיים הודיעה החברה במחצית השניה של 2024 על פיטורים וצמצומי שכר, כחלק מתכנית התייעלות הכרחית של החברה. במצגת שפורסמה מציינת החברה כי תכנית ההתייעלות הזו הובילה לצמצום הוצאות בגובה של כ-250 אלף בחודש במהלך הרבעון הראשון, לעומת ממוצע ההוצאות החודשיות במחצית הראשונה של 2024.

מדובר בצעד חיובי, אבל לא כזה שמשנה את התמונה. סך ההכנסות של החברה עדיין נמוך, כאשר החברה הודיעה כי ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו לכ-1.7 מיליון דולר, לעומת 1.3 מיליון דולר ברבעון הקודם. בעוד מדובר בשיפור קל, קצב ההכנסות עדיין נמוך מהותית מזה שהיצגה החברה בשנת 2023, למרות שיתופי פעולה אסטרטגיים שהחברה מבליטה במצגותיה, בהם הסכם עם ענקית החומרים השווייצרית SIKA והשתתפות בתערוכת DRUPA.

עדות לכך ניתן למצוא בשורת המזומנים וניירות הערך הסחירים של החברה, שירדו מרמה של 9.751 מיליון דולר לכ-7.8 מיליון דולר נכון לסוף הרבעון הראשון של 2025.

במצגותיה האחרונות חזרה החברה על המסר שהיא פועלת להתרחבות לשווקים חדשים, עם שותפים בינלאומיים, אך בפועל, הדוחות הכספיים ממשיכים לשקף תלות בהזרמות הון, ללא קפיצה בשורת ההכנסות.

המצב הזה מביא לכך שכל גיוס הון "זולג" במהירות להוצאות תפעוליות, וללא התקדמות ברווחיות, החברה נאלצת לגייס שוב והמשקיעים נותרים מדוללים. כך נוצר דפוס קבוע: כל סבב גיוס מדלל את בעלי המניות הקיימים, פוגע במחיר המניה, ולא מצליח לספק תשואה חיובית בטווח הזמן הסביר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית מאסיבית איבדה מעל 95% מערכה מאז הגיעה לבורסה, וברקע הנפקת הזכויות המתוכננת מאבדת המניה עוד 10% לשפל חדש של כל הזמנים. אם לא יכול שינוי מהותי, גם גם בעלי הזכויות החדשים עלולים לגלות שזו רק תחנת ביניים עד גיוס ההון הבא.

שנה קשה למאסיבית - ההכנסות נחתכו ב-66% ל-4.6 מ' דולר

חברת מדפסות התלת מימד דיווחה על תוצאות מקדמיות ל-2024 כולה, מהן עולה כי מכירת המדפסות ירדה משמעותית ובנוסף חלה עלייה בהיקף ההחזרות; המניה כבר איבדה 73% בשנה האחרונה, והחברה ממשיכה לתרץ

והיא מתרצת גם הפעם, היא מאשימה את כל העולם חוץ מאת עצמה: "להערכת החברה, הירידה בהכנסות ומגמת הגידול בהחזרות כאמור לעיל נבעו בעיקר מאתגרים שהחברה חוותה בהחדרת המוצר והטכנולוגיה החדשנית של מדפסת מסוג מאסיבית 10000, סביבת הריבית הגבוהה, השפעות מלחמת חרבות ברזל, וכן המצב הגיאו-פוליטי בישראל ומעמדה של ישראל אל מול השווקים הגלובליים", כתבה החברה בהודעה.

להרחבה -  מאסיבית שוב מאכזבת ומציגה נפילה של 73% במכירות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי
דוחות

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר

ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"

מנדי הניג |

זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.

רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי


קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום. 

קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עיקרי התוצאות

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

אייל רביד מנכ"ל ויקטורי. צילום: שלומי יוסףאייל רביד מנכ"ל ויקטורי. צילום: שלומי יוסף
דוחות

ויקטורי שומרת על יציבות, עם גידול במכירות ושיפור ברווח הגולמי

הכנסות הרבעון עלו ל-661 מיליון שקל, שיעור הרווח הגולמי התרחב, אך ההוצאות הגבוהות פגעו בשורה התפעולית והנקייה; במקביל החברה חילקה דיבידנדים, רכשה מניות עצמיות והרחיבה את שטחי המסחר

רן קידר |
נושאים בכתבה ויקטורי

רשת הסופרמרקטים ויקטורי ויקטורי -1.25%  דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2025, והציגה עלייה של כ-2.5% בהכנסות שהסתכמו בכ-661 מיליון שקל עיקר העלייה נבע מפתיחת שני סניפים חדשים בחריש ובעמק חפר, בעוד שבמהלך התקופה נסגר סניף אחד. תחום המכירות המקוונות ממשיך לגדול ועלה במחצית הראשונה של השנה לכ-6.5% מכלל המכירות, עלייה של כ-40% לעומת התקופה המקבילה. החברה מציבה יעד להגיע לשיעור של כ10% מהמחזור בטווח הקצר. הפדיון למ"ר נותר יציב ואף השתפר במקצת, עם 9.1 אלף שקל למ"ר בממוצע, לעומת 9 אלף שקל בתקופה המקבילה. בחנויות זהות נרשם גידול מתון של 0.4%.

הרווח הגולמי של ויקטורי ברבעון השני הסתכם בכ-161 מיליון שקל, עלייה של כ-4.5% לעומת כ-154 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הגולמי עמד על 24.3%, עלייה לעומת 23.9% אשתקד, וזאת בניגוד לרבעון של רמי לוי רמי לוי -0.64%  , שם ירד הרווח הגולמי של החברה את כתוצאה מהעמקת המבצעים והנחות שהחברה מעניקה ללקוחותיה במטרה לשמור על המחירים הנמוכים ביותר בשוק.

מנגד, הרווח התפעולי נשחק וירד בכ-7.5% ל-21.5 מיליון שקל, בעיקר בשל גידול בהוצאות מכירה ושיווק, הוצאות הנהלה וכלליות, עליית שכר בסניפים, וכן הוצאות גבוהות יותר בגין פחת, ארנונה וחשמל. שיעור הרווח התפעולי ירד ל-3.25%. 

בשורה התחתונה, הרווח הנקי עמד על 9.5 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת 9.9 מיליון שקל ברבעון המקביל. שיעור הרווח הנקי עמד על 1.44%, אך בנטרול השפעת תקן החשבונאות IFRS16 עמד על כ-13.1 מיליון שקל, כ-1.98% מההכנסות. ההבדל נובע מהשפעת היוון הסכמי שכירות חדשים בריבית גבוהה יחסית.

נזילות גבוהה, דיבידנדים ורכישה עצמית 

ויקטורי ממשיכה לשמור על נזילות גבוהה: נכון לסוף יוני 2025, יתרות מזומנים ונכסים פיננסיים לזמן קצר עלו בכ-18% לכ-109 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון גם הוא עלה בכ-9% ועמד על כ-51.1 מיליון שקל. ההון העצמי עלה בכ-6.1% והסתכם בכ-396 מיליון שקל.