ישראייר בדרך לארה"ב: תתחרה ראש בראש באל על ובאמריקאיות
חברת התעופה הישראלית קיבלה אישור ממשרד התחבורה האמריקאי להפעיל טיסות לארה"ב; מתי נוכל לטוס איתה וכמה צפוי לעלות כרטיס?
הקווים לארה"ב הם בין הקווים הרווחיים ביותר שיש. זה לא אנחנו אומרים, אלה החברות האמריקאיות הענקיות - עם פרוץ המלחמה בסוף 2023 ציינו החברות האמריקאיות שאם הטיסות לישראל לא יחזרו, הרווח שלהן צפוי להיחתך בכ-25%. אלה קווים רווחיים מאוד והנהנית הכמעט בלעדית מהיעדר הטיסות של החברות הזרות בזמן המלחמה הייתה אל על שניצלה את המצב והעלתה מחירים בקו לניו יורק למשל מכ-600 דולר לפני המלחמה לכ-900 דולר בזמן המלחמה. זה הגיוני, אל על אל על 3.95% היא חברה עסקית בשוק חופשי והיא ניצלה את המצב, זה גרר ביקורת אבל ככה זה כשאין אלטרנטיבה, אבל עכשיו המצב עשוי להשתנות עם ישראייר ישראייר גרופ -1.36% .
ישראייר קיבלה אישור ממשרד התחבורה של ארצות הברית (DOT) להפעיל טיסות לארצות הברית. זה משמעותי, בשלב הזה מדובר באישור זמני לשנתיים ואם ישראייר תעמוד בכל הדרישות ותוכיח את עצמה היא תקבל אישור קבוע. עכשיו ישראייר עובדת להשיג את האישורים מרשות התעופה הפדרלית (FAA) ומרשות אבטחת התעבורה (TSA), כשאת האישור ישראייר צופה לקבל עד יוני 2025.
מתי נוכל לטוס עם ישראייר לניו יורק וכמה זה יעלה?
במהלך המלחמה ישראייר הפעילה מספר טיסות לאירופה עם מטוסים בחכירה רטובה, כלומר מטוסים של חברות אחרות אבל בהפעלה של ישראייר בכל המעטפת כולל צוות האוויר בחלק מהטיסות. בקווים לארה"ב זה לא יהיה המקרה - ישראייר תפעיל טיסות בקו לניו יורק עם מטוסי אירבס 330 של החברה. המשמעות היא שההיערכות תיקח עוד זמן, היתרון של מטוס בחכירה רטובה הוא בעיקר הזמינות שלו והמהירות בה אפשר להכין אותו לטיסה אבל החיסרון הוא כמובן שצריך לשלם לחברה האם. עם מטוס בבעלות לא צריך לשלם "שכירות" לאף אחד, אבל לוקח יותר זמן להכין אותו, כשישראייר בתקופה האחרונה מצטיידת במטוסים.
לכן, ההערכות הן שהטיסות הראשונות של ישראייר בקו תל אביב-ניו יורק יצאו באזור פסח 2026.
ומה לגבי המחיר? עדיין לא פורסם וכאמור יש עוד זמן עד לטיסות הראשונות. ההערכות הן שישראייר תיכנס במחירים תחרותיים יותר לפחות מאל על, אם כי גם קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה. אל על כאמור מוכרת היום כרטיסים לניו יורק באזור ה-900 דולר והכרטיסים נחטפים כשקשה למצוא כרטיסים פנויים גם חצי שנה קדימה. קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה כי היא נגזרת גם מהמצה הביטחוני בארץ אבל גם ממצב התעופה בעולם.
- ישראייר: ה-EBITDAR טיפס ל-45.7 מיליון דולר ונתח השוק עלה, אבל התפוסה ירדה
- וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחה עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוא ציין שהצפי הוא שהחברה תפעיל כ-6 טיסות שבועיות, כל כיוון 600 איש, כלומר ישראייר צפויה לתת מענה לכ-15 אלף נוסעים לארה"ב בחודש. באותה שיחה הוא גם ציין שישראייר עשויה להציע מחיר הנמוך בכ-200-300 דולר לכיוון.
- 6.אנונימי 21/04/2025 12:21הגב לתגובה זולא נשמע הגיוני 600 נוסעים על מטוס בכיוון אחד.
- 5.אנונימי 21/04/2025 11:33הגב לתגובה זובתקשורת רמי לוי נתן פייט יפה נקווה שגם בטיסות
- 4.אנונימי 21/04/2025 11:30הגב לתגובה זוהגיע הזמן לתת תחרות ולא קרטל בקריצה לכאורה.
- 3.אנונימי 21/04/2025 10:51הגב לתגובה זושווה קניה
- 2.צרעת נתניהו 21/04/2025 09:56הגב לתגובה זוחחחחח אצלי בכנאפה ציון בקושי יש מקום ל10 נוסעים בעמידה אחרי שאני עשוה מקלחת ונוחרת בחדר השינה המעופף. אז איך בכנאפה ישראייר יטיסו 600 איש לכיוון בטח בעמידה
- 1.אנונימיYL 21/04/2025 09:53הגב לתגובה זואבל......יש לנו את מירי סיבוני שאפילו לא חותמת על רפורמה ב חלקי חילוף לרכברק שלא תהיה לנו עוד פרשת טובות הנאה מ קטר
הדמיית תחנת קסם. קרדיט: קסם אנרגיהמבטח שמיר תקים את תחנת הכח קסם במימון של כ-5 מיליארד שקל בהובלת הפועלים
היזמים קבוצת שמיר אנרגיה, קיבוץ גבעת השלושה, חזי קוגלר ואלון פולישוק וכלל ביטוח, חתמו על הסכמי מימון של החוב הבכיר; העסקה מבססת את קבוצת שמיר אנרגיה כיצרן אנרגיה פרטי משמעותי במשק החשמל הישראלי, בפרויקט שמוגדר על ידי הממשלה כ-"מיזם תשתיות חיוני"
מבטח שמיר מבטח שמיר 2.45% הודיעה כי חברת הבת המאוחדת קסם אנרגיה (שבה מחזיקה הקבוצה 42.4% באמצעות שמיר אנרגיה) חתמה על הסכמי מימון מקיפים מול בנק הפועלים להקמת תחנת הכוח החדשה במחלף קסם. מהדיווחים עולה כי היקף מסגרות האשראי מגיע לכ-1.1 מיליארד אירו וכ-300 מיליון שקל, למימון ההקמה, התפעול והתחזוקה של התחנה. הסגירה הפיננסית מהווה אבן דרך משמעותית בפרויקט שמוגדר על-ידי הממשלה כ"מיזם תשתית חיוני".
בנק הפועלים, שיוביל את המימון במסגרת סינדיקציה הכוללת את בנק מזרחי, הבנק
הבינלאומי ומיטב, ציין כי ההיקף הכולל של העסקה מגיע לכ־5 מיליארד שקל. במסגרת זו יעמיד הבנק כ־3 מיליארד שקל, כאשר שאר המימון יינתן במטבע אירו על ידי שותפיו לסינדיקציה. התחנה, שתוקם בצפון-מזרח מחלף קסם, תתבסס על טכנולוגיית מחזור משולב (מחז"מ) מתקדמת מתוצרת סימנס.
על פי הדיווחים, קסם תהיה התחנה היעילה ביותר בישראל, תתרום להפחתת פליטות מזהמות ותענה למצוקת ההיצע הצפויה במחצית השנייה של 2029, מועד יעד להפעלה מסחרית.
בהמשך להיתרי בנייה והסכמים לרכישת טורבינות גז וקיטור, קסם אנרגיה אף התקשרה בהסכמי תחזוקה ותפעול
ארוכי טווח. התחנה תעמוד לרשות מנהל המערכת ותתמוך בביקושים העולים באזור גוש דן והמרכז.
לפי דיווח מבטח שמיר, תקופות הפירעון יהיו רבעוניות (קרן וריבית) במהלך חיי הפרויקט. הריבית תהיה שילוב של ריבית קבועה על בסיס Euro Swap וריבית Euribor + מרווח של
2.3%-3.3%. הבטי המימון.
שמוליק ארבל, המשנה למנכ"ל וממונה על החטיבה העסקית בבנק הפועלים: "בנק הפועלים גאה להוביל את הסגירה הפיננסית של עסקת הקמת תחנת כוח קסם אנרגיה שהוגדרה על ידי הממשלה כחיונית למשק האנרגיה
ולהבטחת המשך הספקת החשמל במרכז הארץ. פרויקט הקמת תחנת הכוח קסם אנרגיה הינו פרויקט מרכזי בשוק האנרגיה העתידי שיבטיח רציפות אנרגטית למשק ומהווה נדבך באסטרטגיית הצמיחה של הכלכלה. העסקה המשמעותית ופורצת הדרך אורגנה על ידי סקטור מימון פרויקטים ותשתיות לאומיות בחטיבה
העסקית, בהובלתו של ליאור מנצר. אני רואה חשיבות רבה בהובלת תחום זה כחלק מאסטרטגיה רב שנתית לפיתוח התשתיות במשק, חיזוק תשתיות המדינה והוצאה לפועל של תוכניות הממשלה וצרכי המדינה, במיוחד בימים אלה."
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
המדדים נעלו בטריטוריה חיובית, ת"א 35 סגר ב-3,540 נקודות כשעלה 0.97%, ת"א 90 התחזק גם הוא ב-0.69%.
בהסתכלות ענפית - מדד הבנקים קפץ 1.66% בעוד ת"א ביטוח זינק 2.55%. ת"א נדל"ן מחק את הירידות וסגר ביציבות סביב ה-0, ת"א נפט וגז היה החריג שירד היום 0.21% - מחזור המסחר ליום הראשון של השבוע הסתכם ב-1.414 מיליארד שקל.
ימים ספורים אחרי מסירת מערכת "חץ 3" לגרמנים, קנצלר גרמניה פרידריך מרץ נחת בישראל לביקור שיחזק את היחסים בין המדינות וידון בענייני השעה. בהתייחסות לזירה הבטחונית אמר נתניהו בנאומו לצד הקנצלר כי "השלב
הראשון בעסקה כמעט הסתיים. מקווים בקרוב לנוע לשלב השני שהוא הקשה יותר".
איך ייראה שוק האג"ח ב-2026? הכלכלנים מנתחים. התקציב שאושר בשישי מלמד על המשך גיוסי אג"ח בהיקפים נמוכים יחסית, אבל יותר מאשר בשנה שעברה. המדינה משתמשת במספר מקורות לתקציב - מסים זה העיקרי, וגם - גיוסי אגרות חוב בשוק. גיוסי האג"ח של המדינה הם חלק מההיצע הכולל בשוק החוב כשמולו יש ביקושים מאוד גדולים שמגיעים מההפרשות שלנו לפנסיה ולחסכונות בכלל. הביקוש וההיצע הם אלו שקובעים את המחיר-שער של אגרות החוב ובהתאמה את הריבית האפקטיבית, כשבנוסף גם הריבית של בנק ישראל והמגמה מכתיבים ומשפיעים על תשואות האג"ח.
- מדד ת"א 90 התחזק 1.4%; מדד הנדל"ן זינק 2.3%
- ת"א נפט וגז הוסיף 1.9%, הבנקים איבדו 0.8% - נעילה במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקציב 2026 כולל יעד גירעון של 3.9 אחוזי תוצר, כ-88 מיליארד שקל, אבל לפי החישובים של כלכלני לידר הגירעון האפקטיבי עשוי להתקרב ל-4.4% כאשר לוקחים בחשבון תחזית צמיחה מתונה יותר והנחות שמרניות לגבי יישום החלטות האוצר. מאחר שהגירעון משקף את הפער בין ההוצאות להכנסות, המדינה חייבת לממן אותו באמצעות גיוס חוב חדש. לכך מתווסף פדיון קרן של אג"ח קיימות בהיקף כ-118 מיליארד שקל שמגיעות לסיום חייהן ב-2026. בסך הכול מדובר בצורך מימוני של כ-210 מיליארד שקל, סכום גבוה יותר מהשנים האחרונות ושמחייב הרחבה של היצע האג"ח שהמדינה תנפיק במהלך השנה - איך יראה שוק האג"ח הממשלתי ב-2026 ובאילו אפיקים כדאי להתמקד?
