ישראייר
צילום: עידו וכטל

ישראייר בדרך לארה"ב: תתחרה ראש בראש באל על ובאמריקאיות

חברת התעופה הישראלית קיבלה אישור ממשרד התחבורה האמריקאי להפעיל טיסות לארה"ב; מתי נוכל לטוס איתה וכמה צפוי לעלות כרטיס?

רוי שיינמן | (6)

הקווים לארה"ב הם בין הקווים הרווחיים ביותר שיש. זה לא אנחנו אומרים, אלה החברות האמריקאיות הענקיות - עם פרוץ המלחמה בסוף 2023 ציינו החברות האמריקאיות שאם הטיסות לישראל לא יחזרו, הרווח שלהן צפוי להיחתך בכ-25%. אלה קווים רווחיים מאוד והנהנית הכמעט בלעדית מהיעדר הטיסות של החברות הזרות בזמן המלחמה הייתה אל על שניצלה את המצב והעלתה מחירים בקו לניו יורק למשל מכ-600 דולר לפני המלחמה לכ-900 דולר בזמן המלחמה. זה הגיוני, אל על אל על -1.47%   היא חברה עסקית בשוק חופשי והיא ניצלה את המצב, זה גרר ביקורת אבל ככה זה כשאין אלטרנטיבה, אבל עכשיו המצב עשוי להשתנות עם ישראייר ישראייר גרופ -0.62%  .


ישראייר קיבלה אישור ממשרד התחבורה של ארצות הברית (DOT) להפעיל טיסות לארצות הברית. זה משמעותי, בשלב הזה מדובר באישור זמני לשנתיים ואם ישראייר תעמוד בכל הדרישות ותוכיח את עצמה היא תקבל אישור קבוע. עכשיו ישראייר עובדת להשיג את האישורים מרשות התעופה הפדרלית (FAA) ומרשות אבטחת התעבורה (TSA), כשאת האישור ישראייר צופה לקבל עד יוני 2025.


מתי נוכל לטוס עם ישראייר לניו יורק וכמה זה יעלה?

במהלך המלחמה ישראייר הפעילה מספר טיסות לאירופה עם מטוסים בחכירה רטובה, כלומר מטוסים של חברות אחרות אבל בהפעלה של ישראייר בכל המעטפת כולל צוות האוויר בחלק מהטיסות. בקווים לארה"ב זה לא יהיה המקרה - ישראייר תפעיל טיסות בקו לניו יורק עם מטוסי אירבס 330 של החברה. המשמעות היא שההיערכות תיקח עוד זמן, היתרון של מטוס בחכירה רטובה הוא בעיקר הזמינות שלו והמהירות בה אפשר להכין אותו לטיסה אבל החיסרון הוא כמובן שצריך לשלם לחברה האם. עם מטוס בבעלות לא צריך לשלם "שכירות" לאף אחד, אבל לוקח יותר זמן להכין אותו, כשישראייר בתקופה האחרונה מצטיידת במטוסים.


לכן, ההערכות הן שהטיסות הראשונות של ישראייר בקו תל אביב-ניו יורק יצאו באזור פסח 2026.


ומה לגבי המחיר? עדיין לא פורסם וכאמור יש עוד זמן עד לטיסות הראשונות. ההערכות הן שישראייר תיכנס במחירים תחרותיים יותר לפחות מאל על, אם כי גם קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה. אל על כאמור מוכרת היום כרטיסים לניו יורק באזור ה-900 דולר והכרטיסים נחטפים כשקשה למצוא כרטיסים פנויים גם חצי שנה קדימה. קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה כי היא נגזרת גם מהמצה הביטחוני בארץ אבל גם ממצב התעופה בעולם.


בשיחה עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוא ציין שהצפי הוא שהחברה תפעיל כ-6 טיסות שבועיות, כל כיוון 600 איש, כלומר ישראייר צפויה לתת מענה לכ-15 אלף נוסעים לארה"ב בחודש. באותה שיחה הוא גם ציין שישראייר עשויה להציע מחיר הנמוך בכ-200-300 דולר לכיוון.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 21/04/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    לא נשמע הגיוני 600 נוסעים על מטוס בכיוון אחד.
  • 5.
    אנונימי 21/04/2025 11:33
    הגב לתגובה זו
    בתקשורת רמי לוי נתן פייט יפה נקווה שגם בטיסות
  • 4.
    אנונימי 21/04/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לתת תחרות ולא קרטל בקריצה לכאורה.
  • 3.
    אנונימי 21/04/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    שווה קניה
  • 2.
    צרעת נתניהו 21/04/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    חחחחח אצלי בכנאפה ציון בקושי יש מקום ל10 נוסעים בעמידה אחרי שאני עשוה מקלחת ונוחרת בחדר השינה המעופף. אז איך בכנאפה ישראייר יטיסו 600 איש לכיוון בטח בעמידה
  • 1.
    אנונימיYL 21/04/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    אבל......יש לנו את מירי סיבוני שאפילו לא חותמת על רפורמה ב חלקי חילוף לרכברק שלא תהיה לנו עוד פרשת טובות הנאה מ קטר
DSIT  (אתר החברה)DSIT (אתר החברה)

חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה

רן קידר |
נושאים בכתבה IPO רפאל

חברת DSIT Solutions, שבה מחזיקה רפאל ב-50%, מתכננת הנפקה ראשונית בבורסת תל אביב בשווי של 200-250 מיליון שקל לפני הכסף, עם גיוס צפוי של 50 מיליון שקל. המהלך מצטרף לגל הנפקות ביטחוניות בשוק המקומי, שנהנה מביקוש גובר על רקע המלחמה ומכירות שיא בתעשייה. 

DSIT, שהוקמה לפני יותר משלושה עשורים, מתמחה במערכות מעקב תת-ימי שמזהות, מסווגות ומעקבות אחר איומים כמו צוללנים, צוללות ואוניות. מוצריה כוללים מערכות הגנה על נכסים אסטרטגיים כגון כבלי תקשורת, צינורות גז, פלטפורמות קידוח ונמלים, לצד פתרונות למלחמה נגד צוללות (ASW) ומערכות תקשורת תת-ימיות. לדוגמה, החברה סיפקה ב-2019 לאנרג'יאן מערכת אבטחה תת-ימית להגנה על מאגרי כריש ותנין מפני כלי שיט בלתי מאוישים, שכללה סונארים מתקדמים לאיתור איומים בטווחים ארוכים.

רפאל רכשה את השליטה ב-DSIT ב-2016 מ-Acorn Energy האמריקאית תמורת 15 מיליון דולר. ב-2018 הצטרפו דני סיידס ועמי וסרמן כבעלי יתרת המניות, כאשר סיידס מחזיק כיום בכ-38% ווסרמן ב-9.5%. החברה מעסיקה כ-100 עובדים, רובם בישראל, ומפעילה מרכזי פיתוח שמתמקדים בשילוב טכנולוגיות AI לזיהוי אוטומטי של איומים. בשנים האחרונות נהנתה DSIT מצמיחה, עם עלייה של 25% במכירות השנתיות בשל ביקוש גלובלי להגנה על תשתיות אנרגיה ימיות, שמגיע ל-5 מיליארד דולר בשוק העולמי. התפתחות זו נובעת מהתגברות איומים בזירה הימית, כולל התקפות על צינורות גז באירופה ומתיחות בים האדום, שמעלות את הצורך במערכות כמו סונארים פעילים שמכסים שטחים של עד 10 קילומטרים רבועים.

נשיא DSIT הוא אלי שרביט, לשעבר מפקד חיל הים. המנכ"ל שמואל פרביאש, בעל ניסיון מאלביט מערכות, מתמקד בפיתוח מערכות משולבות רחפנים תת-ימיים.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

דוראל אנרגיה מזנקת 6.4%, ניו מד ב-2.8% - עליות במדדים

מערכת ביזפורטל |


התקדמות נוספת נרשמת בפיתוח מאגר הגז אפרודיטה שבמים הכלכליים של קפריסין. ניו מד ניו-מד אנרג יהש 2.9%    והשותפות במאגר, שברון Chevron Corp.   ושל Shell PLC  , מדווחות כי אישרו יציאה לביצוע תכנון הנדסי מפורט (FEED), שלב מרכזי בדרך לקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט. היקף ההשקעה הכולל בתכנון ההנדסי מוערך בכ-106 מיליון דולר, כאשר חלקה של השותפות עומד על כ-32 מיליון דולר - השותפות במאגר אפרודיטה יוצאות ל-FEED בהיקף של 106 מיליון דולר, לקראת FID ב-2027



זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?", "כן, הכל בשבילכם" - לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח


אלביט מערכות אלביט מערכות 3.84%   עולה, נזכיר כי לפני שבוע וחצי אלביט הודיעה כי הפרלמנט היווני אישר רכישה של מערכות ארטילריה רקטיות PULS (מערכת שיגור מדויקת ואוניברסלית) בהחלטה שנועדה לחזק את יכולות ההגנה של יוון מול ההתעצמות מצד טורקיה. אר פי אופטיקל אר פי אופטיקל -1.99%   יורדת לעומתה. ארקין אופורטיוניטי של משה ארקין חדלה להיות בעלת עניין בחברה, אחרי שביצעה חלוקה בעין של מניות החברה שהוחזקו על ידה. המניות חולקו לצדדים שלישיים, שנכנסו בנעליים של ארקין כשהמהלך קורה אחרי זינוק של כ-190% מאז ההנפקה של אר פי אופטיקל ביוני האחרון.


הלילה תיכנס לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כשהתקרה תוכפל מ-75 דולר ל-150 דולר. בשביל הצרכנים זה אומר יותר הזמנות מחו"ל שלא יחויבו במע"מ, ובעיקר הרחבה של טווח המוצרים שבהם הקנייה מעבר לים הופכת לכדאית. באוצר מציגים את המהלך הזה כחלק מהמאבק ביוקר המחיה, דרך חיזוק התחרות והפעלת לחץ מחירים על השוק המקומי, בעיקר בענפי האופנה ומוצרי הצריכה, אם כי מבחינת הרשתות התמונה מורכבת יותר. אלו פועלות תחת עלויות קבועות גבוהות, ארנונה, חשמל, שכר עבודה, מע"מ ומסים נוספים, ומתקשות להפחית מחירים בלי לפגוע בשולי הרווח. מולן עומדים אתרי מסחר מחו"ל שפועלים בלי רוב הנטל הזה, נהנים מהיקפי פעילות רחבים ומקהל גלובלי, ומצליחים להציע מחירים נמוכים יותר גם בלי שינוי מהותי בתמחור.

התגובה בשוק מעורבת יחסית, מדד ת״א רשתות שיווק יורד בכ-0.53 כשהמידע הזה כבר מגולם במידה מסוימת במניות. ההחלטה על הרחבת הפטור פורסמה עוד בנובמבר, ואז נרשמו ירידות חדות יותר במניות האופנה והצריכה הסיקליקלית, אם כי עדיין נרשמת היום תגובה ב ריטיילורס -5.64%  (שמושפעת גם מהתוצאות החלשות של נייקי), פוקס פוקס -1.2%   ואלקטרה צריכה אלקטרה צריכה -0.68%  .