ישראייר בדרך לארה"ב: תתחרה ראש בראש באל על ובאמריקאיות

חברת התעופה הישראלית קיבלה אישור ממשרד התחבורה האמריקאי להפעיל טיסות לארה"ב; מתי נוכל לטוס איתה וכמה צפוי לעלות כרטיס?

רוי שיינמן | (6)

הקווים לארה"ב הם בין הקווים הרווחיים ביותר שיש. זה לא אנחנו אומרים, אלה החברות האמריקאיות הענקיות - עם פרוץ המלחמה בסוף 2023 ציינו החברות האמריקאיות שאם הטיסות לישראל לא יחזרו, הרווח שלהן צפוי להיחתך בכ-25%. אלה קווים רווחיים מאוד והנהנית הכמעט בלעדית מהיעדר הטיסות של החברות הזרות בזמן המלחמה הייתה אל על שניצלה את המצב והעלתה מחירים בקו לניו יורק למשל מכ-600 דולר לפני המלחמה לכ-900 דולר בזמן המלחמה. זה הגיוני, אל על אל על -0.49%   היא חברה עסקית בשוק חופשי והיא ניצלה את המצב, זה גרר ביקורת אבל ככה זה כשאין אלטרנטיבה, אבל עכשיו המצב עשוי להשתנות עם ישראייר ישראייר גרופ 0.24%  .


ישראייר קיבלה אישור ממשרד התחבורה של ארצות הברית (DOT) להפעיל טיסות לארצות הברית. זה משמעותי, בשלב הזה מדובר באישור זמני לשנתיים ואם ישראייר תעמוד בכל הדרישות ותוכיח את עצמה היא תקבל אישור קבוע. עכשיו ישראייר עובדת להשיג את האישורים מרשות התעופה הפדרלית (FAA) ומרשות אבטחת התעבורה (TSA), כשאת האישור ישראייר צופה לקבל עד יוני 2025.


מתי נוכל לטוס עם ישראייר לניו יורק וכמה זה יעלה?

במהלך המלחמה ישראייר הפעילה מספר טיסות לאירופה עם מטוסים בחכירה רטובה, כלומר מטוסים של חברות אחרות אבל בהפעלה של ישראייר בכל המעטפת כולל צוות האוויר בחלק מהטיסות. בקווים לארה"ב זה לא יהיה המקרה - ישראייר תפעיל טיסות בקו לניו יורק עם מטוסי אירבס 330 של החברה. המשמעות היא שההיערכות תיקח עוד זמן, היתרון של מטוס בחכירה רטובה הוא בעיקר הזמינות שלו והמהירות בה אפשר להכין אותו לטיסה אבל החיסרון הוא כמובן שצריך לשלם לחברה האם. עם מטוס בבעלות לא צריך לשלם "שכירות" לאף אחד, אבל לוקח יותר זמן להכין אותו, כשישראייר בתקופה האחרונה מצטיידת במטוסים.


לכן, ההערכות הן שהטיסות הראשונות של ישראייר בקו תל אביב-ניו יורק יצאו באזור פסח 2026.


ומה לגבי המחיר? עדיין לא פורסם וכאמור יש עוד זמן עד לטיסות הראשונות. ההערכות הן שישראייר תיכנס במחירים תחרותיים יותר לפחות מאל על, אם כי גם קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה. אל על כאמור מוכרת היום כרטיסים לניו יורק באזור ה-900 דולר והכרטיסים נחטפים כשקשה למצוא כרטיסים פנויים גם חצי שנה קדימה. קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה כי היא נגזרת גם מהמצה הביטחוני בארץ אבל גם ממצב התעופה בעולם.


בשיחה עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוא ציין שהצפי הוא שהחברה תפעיל כ-6 טיסות שבועיות, כל כיוון 600 איש, כלומר ישראייר צפויה לתת מענה לכ-15 אלף נוסעים לארה"ב בחודש. באותה שיחה הוא גם ציין שישראייר עשויה להציע מחיר הנמוך בכ-200-300 דולר לכיוון.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 21/04/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    לא נשמע הגיוני 600 נוסעים על מטוס בכיוון אחד.
  • 5.
    אנונימי 21/04/2025 11:33
    הגב לתגובה זו
    בתקשורת רמי לוי נתן פייט יפה נקווה שגם בטיסות
  • 4.
    אנונימי 21/04/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לתת תחרות ולא קרטל בקריצה לכאורה.
  • 3.
    אנונימי 21/04/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    שווה קניה
  • 2.
    צרעת נתניהו 21/04/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    חחחחח אצלי בכנאפה ציון בקושי יש מקום ל10 נוסעים בעמידה אחרי שאני עשוה מקלחת ונוחרת בחדר השינה המעופף. אז איך בכנאפה ישראייר יטיסו 600 איש לכיוון בטח בעמידה
  • 1.
    אנונימיYL 21/04/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    אבל......יש לנו את מירי סיבוני שאפילו לא חותמת על רפורמה ב חלקי חילוף לרכברק שלא תהיה לנו עוד פרשת טובות הנאה מ קטר
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

ת"א ביטוח ירד ב-3.5%, ת"א נדלן איבד 2.7%, הבנקים ירדו ב-1.4

מי שהוביל את הביטוח הייתה הראל עם ירידה של 4.7%, בנדל"ן מצלאווי צלל ב-5.3%. בבורסה נשארים רגועים - הסמנכ"ל פגוט: "מהלך טבעי ואף בריא לשוק"

מערכת ביזפורטל |

המומנטום השלילי של ספטמבר נמשך, בהובלת מניות הביטוח שמאבדות 4%. הראל הראל השקעות 1.8%  מובילה את הירידות עם 5%, הפניקס הפניקס 0.91%   יורדת "רק" 3.8%. מניות הפניקס וכלל יורדות מעל 10% מהשיא, השאלה אם זו רק ההתחלה. 

מצד אחד, הרווחים עלו, מצד שני - הרווחים האלו לא מייצגים כי הם לוקחים בחשבון גם את הרווחים העתידיים. השינויים החשבונאים שיושמו בתחילת שנה הקדימו את הרווחים מכמה מקורות, אך הם הקטינו את הרווחים להמשך. כדי לשמור על הרווחים האלו, החברות יצטרכו לצמוח, כדי להרוויח יותר הם יצטרכו להרוויח יותר וזה יהיה קשה, במיוחד כשהרווחים מביטוח חובה בשיא ושהשווקים הפיננסים בשיא.        


לפני שלושה שבועות שאלנו גיקס עלתה ב-530% - מתי תגיע הנפילה? - כבר אז ציינו שהיא התנתקה מהשווי הכלכלי שלה - ונראה שהתיקון הגיע. המניה זינקה יותר מ-530% ושווי השוק שלה נשק ל-100 מיליון שקל אחרי שהיא דיווחה על מיזוג הפוך של חברה-נכדה שנכנסה לוול סטריט על הטיקט של רובוטיקה, גיקס שעוסקת בשיווק וקידום ממומן באינטרנט גם הצטיידה במילת הבאזז ״AI" כדי לתמוך בראלי במניה.  

עוד הרבה לפני שהיא דיווחה היה ברור שהיא מוכרת כאן בעיקר חלום, אבל הדוחות שהגיעו המחישו את זה למספרים: צניחה של 70% בהכנסות וקפיצה של 330% בהפסד הרבעוני ל-118 מיליון שקל. 


 נמשיך עם עמלות. איך תחסכו בעמלות? הכנו כלי שבוחן את כל כל הגופים - בנקים וברוקרים וממנו תוכלו להבין אם אתם משלמים יקר,  ואיך להוזיל את העמלות - עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?     

   

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

שיגור מתימן מרים את הביטחוניות; מגמה חיובית במדדים

שיגור מתימן מזכיר לכולנו כמה השגרה שברירית אחרי שחידוש טיסות של עשרות חברות זרות גרם לרבים להספיד את אל על וישראייר; אחרי שהיה נראה שת"א טיפחה עצמאות והניבה תשואות יתר על וול סטריט במהלך הקיץ - שוב הכלכלות משלבות ידיים כששאלת מיליון הדולר האם הפד' יוריד ריבית - היא גם שאלת מיליון השקל: הנגיד ירון יקבל ביטחון אחרי הפחתה בוושינגטון 

מערכת ביזפורטל |

המדדים פותחים במגמה חיובית במה שנראה כבלימה מסוימת לרצף השלילי מתחילת השבוע - ת"א 35 מוסיף 0.4%, ת"א 90 עולה 0.5%.

התמונה חיובית גם בהסתכלות רחבה יותר - מדד הבנקים עולה 0.6%, ות"א ביטוח 0.7%, ת"א נדל"ן מוסיף 0.4% ות"א נפט וגז בעליה מתונה של 0.2%.

 

9:35 בבוקר וגוש דן, השפלה וירושלים תפסו מחסה בעקבות שיגור מתימן - שיורט בהצלחה. טיל שהצליח להזכיר לרובינו כי אנחנו עדיין בעיצומה של מערכה רב-זירתית שמסרבת להסתיים. בתחילת השבוע התבשרנו על גל של חברות זרות שמחדשות את הטיסות לישראל כשמי שתפסה את הכותרת היא דלתא - החברה האמריקאית שהיא מהמרושתות בעולם התעופה והטיסה היומית מתל אביב ל-JFK תשפר את הנוחות וגם תוריד מחירים, אבל מי שמיהר להספיד את אל על וישראייר קיבל תזכורת הבוקר לשבריריות של השגרה בישראל. 

ב- אל על  ו- ישראייר גרופ 0.24%   לא נרשמת תגובה משמעותית בינתיים, אבל הביטחוניות מגיבות בחיוב להתחממות הגזרתית - אלביט מערכות 0.29%   עולה, נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן  מטפסת עד 2%, אראסאל אראסאל 1.6% , וארית תעשיות ארית תעשיות 0%   עולה במתינות יותר עד 0.4%.


אם היה נראה שתל אביב טיפחה עצמאות והביצועים שלה במהלך הקיץ הניבו תשואות יתר מול רוב בורסות העולם וגם מול וול סטריט (מתודלקים כמובן מההכרעה מול איראן וירידת פרמיות הסיכון) אז נראה שהסנטימנט מעבר לים והסטטיסטיקה השלילית של ספטמבר מקבלת גם פה ביטוי. מה שיכול לחדש את הראלי זה בעיקר ההקלה המוניטרית - הפחתת הריבית על ידי הפד', גם פה זה יכול להחזיר את הרוח למפרשים כשהנגיד יקבל יותר בטחון להוריד ריבית אחרי "הקולגה" האמריקאי. אבל בדרך לפיבוט יש עוד משוכות. המכשול הראשון, מדד ה-PCE, עבר בהצלחה. המדד אומנם עלה, אבל זה היה בהתאם לצפי, ולא בצורה שאמורה לשנות את מהלך העניינים. השבוע, בתקווה, נצלח גם את המבחן השני - "שבוע התעסוקה", עם הנתונים על שוק העבודה שמתפרסמים במהלך השבוע, ודוח התעסוקה הרשמי בסופו. אבל מול אלה יש עוד מכשול, לא כזה שאפשר לסמן על לוח השנה אבל כנראה הרבה יותר דרמטי - משבר החוב באירופה - ברבור שחור אירופאי: משבר החוב חוזר? אבל יש את מי שמודאג יותר אפילו ממה שקורה באמריקה עצמה - המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"