ישראייר
צילום: עידו וכטל

ישראייר בדרך לארה"ב: תתחרה ראש בראש באל על ובאמריקאיות

חברת התעופה הישראלית קיבלה אישור ממשרד התחבורה האמריקאי להפעיל טיסות לארה"ב; מתי נוכל לטוס איתה וכמה צפוי לעלות כרטיס?

רוי שיינמן | (6)

הקווים לארה"ב הם בין הקווים הרווחיים ביותר שיש. זה לא אנחנו אומרים, אלה החברות האמריקאיות הענקיות - עם פרוץ המלחמה בסוף 2023 ציינו החברות האמריקאיות שאם הטיסות לישראל לא יחזרו, הרווח שלהן צפוי להיחתך בכ-25%. אלה קווים רווחיים מאוד והנהנית הכמעט בלעדית מהיעדר הטיסות של החברות הזרות בזמן המלחמה הייתה אל על שניצלה את המצב והעלתה מחירים בקו לניו יורק למשל מכ-600 דולר לפני המלחמה לכ-900 דולר בזמן המלחמה. זה הגיוני, אל על אל על -1.07%   היא חברה עסקית בשוק חופשי והיא ניצלה את המצב, זה גרר ביקורת אבל ככה זה כשאין אלטרנטיבה, אבל עכשיו המצב עשוי להשתנות עם ישראייר ישראייר גרופ 1.95%  .


ישראייר קיבלה אישור ממשרד התחבורה של ארצות הברית (DOT) להפעיל טיסות לארצות הברית. זה משמעותי, בשלב הזה מדובר באישור זמני לשנתיים ואם ישראייר תעמוד בכל הדרישות ותוכיח את עצמה היא תקבל אישור קבוע. עכשיו ישראייר עובדת להשיג את האישורים מרשות התעופה הפדרלית (FAA) ומרשות אבטחת התעבורה (TSA), כשאת האישור ישראייר צופה לקבל עד יוני 2025.


מתי נוכל לטוס עם ישראייר לניו יורק וכמה זה יעלה?

במהלך המלחמה ישראייר הפעילה מספר טיסות לאירופה עם מטוסים בחכירה רטובה, כלומר מטוסים של חברות אחרות אבל בהפעלה של ישראייר בכל המעטפת כולל צוות האוויר בחלק מהטיסות. בקווים לארה"ב זה לא יהיה המקרה - ישראייר תפעיל טיסות בקו לניו יורק עם מטוסי אירבס 330 של החברה. המשמעות היא שההיערכות תיקח עוד זמן, היתרון של מטוס בחכירה רטובה הוא בעיקר הזמינות שלו והמהירות בה אפשר להכין אותו לטיסה אבל החיסרון הוא כמובן שצריך לשלם לחברה האם. עם מטוס בבעלות לא צריך לשלם "שכירות" לאף אחד, אבל לוקח יותר זמן להכין אותו, כשישראייר בתקופה האחרונה מצטיידת במטוסים.


לכן, ההערכות הן שהטיסות הראשונות של ישראייר בקו תל אביב-ניו יורק יצאו באזור פסח 2026.


ומה לגבי המחיר? עדיין לא פורסם וכאמור יש עוד זמן עד לטיסות הראשונות. ההערכות הן שישראייר תיכנס במחירים תחרותיים יותר לפחות מאל על, אם כי גם קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה. אל על כאמור מוכרת היום כרטיסים לניו יורק באזור ה-900 דולר והכרטיסים נחטפים כשקשה למצוא כרטיסים פנויים גם חצי שנה קדימה. קשה לדעת מה תהיה רמת המחירים בעוד שנה כי היא נגזרת גם מהמצה הביטחוני בארץ אבל גם ממצב התעופה בעולם.


בשיחה עם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוא ציין שהצפי הוא שהחברה תפעיל כ-6 טיסות שבועיות, כל כיוון 600 איש, כלומר ישראייר צפויה לתת מענה לכ-15 אלף נוסעים לארה"ב בחודש. באותה שיחה הוא גם ציין שישראייר עשויה להציע מחיר הנמוך בכ-200-300 דולר לכיוון.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 21/04/2025 12:21
    הגב לתגובה זו
    לא נשמע הגיוני 600 נוסעים על מטוס בכיוון אחד.
  • 5.
    אנונימי 21/04/2025 11:33
    הגב לתגובה זו
    בתקשורת רמי לוי נתן פייט יפה נקווה שגם בטיסות
  • 4.
    אנונימי 21/04/2025 11:30
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לתת תחרות ולא קרטל בקריצה לכאורה.
  • 3.
    אנונימי 21/04/2025 10:51
    הגב לתגובה זו
    שווה קניה
  • 2.
    צרעת נתניהו 21/04/2025 09:56
    הגב לתגובה זו
    חחחחח אצלי בכנאפה ציון בקושי יש מקום ל10 נוסעים בעמידה אחרי שאני עשוה מקלחת ונוחרת בחדר השינה המעופף. אז איך בכנאפה ישראייר יטיסו 600 איש לכיוון בטח בעמידה
  • 1.
    אנונימיYL 21/04/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    אבל......יש לנו את מירי סיבוני שאפילו לא חותמת על רפורמה ב חלקי חילוף לרכברק שלא תהיה לנו עוד פרשת טובות הנאה מ קטר
מאיר שמיר מבטח שמיר
צילום: מבטח שמיר

פועלים אקוויטי תשקיע כ-280 מיליון שקל בשמיר אנרגיה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל

מאיר שמיר ממשיך להציף ערך - הנפקה פרטית בשמיר אנרגיה - השבחה של 100% בשנה וחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מבטח שמיר

פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק הפועלים, מעלה קצב בחודשים האחרונים. היא נמצאת בפיגור גדול ביחס ללאומי פרטנרס זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי, ובפועלים מנסים לצמצם את הפער.  החברה מנהלת מגעים לרכישת 10% משמיר אנרגיה, החברה הבת של מבטח שמיר של מאיר שמיר העוסקת בתחום ייצור החשמל והאנרגיות המתחדשות. 

פועלים אקוויטי מתכוונת להשקיע בשמיר אנרגיה כ-280 מיליון שקל לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל. מדובר בשווי כפול לעומת לפני כשנה וחצי אז השקיעה כלל ביטוח. שמיר אנרגיה התחילה כמיזם שהלך וגדל בתוך קבוצת ההשקעות של מאיר שמיר שהחלה בתור סוכנות ביטוח והפכה לאחת החברות החזקה הגדולות במשק כשבמשך מספר שנים החזיקה בתנובה לפני שעשתה עליה אקזיט מרשים. כיום למבטח שמיר אחזקות גדולות באנרגיה, בטכנולוגיה, במניף הבורסאית ובנדל"ן.  

לשמיר אנרגיה תחנות קונבנציונליות על גז טבעי, מתקנים פוטו-וולטאיים, פרויקטי ביו-גז ואגירת אנרגיה. לאחרונה נכנסה לפעולה מסחרית יחידת פיקר בהספק 230 מגה-וואט בתחנת אלון תבור, שמוחזקת ב-33% דרך חברת MRC של שמיר אנרגיה. התחנה כולה מייצרת 583 מגה-וואט, עם השקעה נוספת של כמעט מיליארד שקל ביחידה החדשה.

פרויקט מרכזי הוא תחנת קסם, בהספק 800 מגה-וואט ליד מחלף קסם בגוש דן. בשבוע שעבר הושלמה סגירה פיננסית בהיקף 4.5-5 מיליארד שקל, בהובלת בנק הפועלים לצד מזרחי טפחות, הבינלאומי ומיטב. התחנה, חיונית למחסור הצפוי בחשמל, תפעל ממחצית שנייה של 2029 ותשלם למדינה 300 מיליון שקל עבור חכירת קרקע. כלל ביטוח הגדילה השקעה בפרויקט ב-200 מיליון שקל באוקטובר, ל-8% ממניותיו. במקביל, שמיר אנרגיה מקדמת פרויקט סולארי בנגב על 1,500 דונם, בהספק 230 מגה-וואט עם 700 מגה-וואט-שעה אגירה, בעלות 1.1 מיליארד שקל בשותפות רפק ומבטח שמיר.

סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את המשקיעים

אחרי שנפלה 90% בבורסה בת"א, סייברוואן נרשמה בוול סטריט - מי שציפה לעדנה קיבל ירידה של 99% נוספים; סייברוואן היא תרגיל פיננסי שעושק משקיעים - בדרך יש מרוויחים

רן קידר |
נושאים בכתבה סייברוואן

חלום גדול - הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה  - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה - הפסדים ושריפת מזומנים - שוב הנפקה. המעגל הזה קיים בעשרות רבות של חברות גם בבורסה בת"א וגם בוול סטריט. חברות בלי הצדקה כלכלית רוכבות על חלום ומגייסות כסף. הכסף נגמר, מנסים לנפח שוב את החלום ומגייסים שוב, והכסף שוב נגמר וחוזר חלילה. אחד המקרים המכוערים ביותר הוא של סייברוואן. חברת טכנולוגיה שהכניסה את המילה "סייבר" לשם שלה וחשבה שהיא עומדת לכבוש את העולם.

סייברוואן פיתחה מערכות שיגרמו לנהג ברכב להיות  קשוב לכביש ולאירועים ולא להיות מוסח לטלפון הנייד. היא הנפיקה בגל של 2021 לפי שווי של כ-110 מיליון שקל וגייסה ממשקיעים כ-26 מיליון שקל. 

הכסף ירד לטמיון. אבל היא גייסה שוב ואז התברר לה שהמשחק בת"א נגמר. די, המשקיעים כאן כבר לא ייתנו אמון בהנהלה ובחזון של האיש שהוביל אותה בתחילת הדרך - יעקב טננבאום. אז מה עושים? משכפלים את המקרה לוול סטריט. וכך הצליחה סייברוואן לעשות את מה שעשתה למשקיעם המקומיים גם למשקיעים בוול סטריט. בשורה התחתונה אחרי הפסד של כמעט 90% בת"א, היא יצרה הפסד של 99% בוול סטריט. מי שהשקיע בה בהנפקה הפסיד 99.9% מכספו. תזכורת לסיכון הגדול של השקעה בהנפקה - המקום בו המנפיק יודע הרבה יותר טוב מהרוכש על החברה הנמכרת.      

סייברוואן הפכה 100 אלף שקלים של השקעה לעשרות שקלים בודדים. סייברוואן הפסידה מאז הקמתה 187 מיליון שקל:


סייברוואן היא חברה שמייצרת משכורות למנהלים, יש מכנים חברות כאלו - "חברות פרנסה". אבל יש עוד גופים שמרוויחים בדרך. בשנים האחרונות הדרך של סייברוואן לשרוד היא ללכת לעסקאות מהסוג הבא - היא מתחברת ליורקוויל, קרן השקעות שמתמקדת בגופים עם בעיות נזילות ומקבלת ממנה מימון שיכול להיות מומר למניות בהנחה. הקרן מרוויחה מהדיסקאונט ועל פי ההערכות היא גם שחקנית גדולה במסחר השוטף, כך שהיא מגדרת את עצמה באופן שוטף ולמרות שהיא קונה מניות ומעבירה כסף-הון לחברה היא מצליחה להרוויח. מי משלם את המחיר? הציבור.