סיפיה: ההכנסות עלו ב-6.5% ל-5.7 מיליון דולר
ההפסד הכולל של החברה ב-2024 הצטמצם והסתכם בכ-8 מיליון דולר לעומת 9.1 מיליון דולר אשתקד; הרווח הגולמי בשנת 2024 זינק בכ-45% לסך של 3.9 מיליון דולר, זאת אל מול 2.7 מיליון דולר בשנת 2023
סיפיה סיפיה וויז'ן 5% דיווחה על תוצאותיה לשנת 2024, ההכנסות הסתכמו בכ-5.7 מיליון דולר, גידול של כ-6.5% ביחס לשנת 2023. השינוי בהכנסות הינו גם בתמהיל המוצרים כאשר בשנת 2024 נרשם גידול של כ-189% בהכנסות ממכירת רישיונות
תוכנה שנבעו מפרויקטים נוספים שהגיעו לשלב הייצור וכן גידול של כ-111% בהכנסות ממכירת מכשירים לניטור ציי רכב. ההפסד הכולל במהלך שנת 2024 הסתכם בסך של כ-8 מיליון דולר, קיטון בהשוואה להפסד כולל בסך של כ-9.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. השינוי נובע בין היתר
מגידול ברווח הגולמי, קיטון בהפסד התפעולי והכנסות מימון נטו בסך 133 אלף דולר, שנרשמו בין היתר בשל שינוי בהוצאות הפרשי שער.
הרווח הגולמי בשנת 2024 זינק בכ-45% לסך של 3.9 מיליון דולר, זאת אל מול 2.7 מיליון דולר בשנת 2023. העלייה ברווח
הגולמי הינה בשל גידול במכירות רישיונות תוכנה ושירותי התאמת תוכנה ואינטגרציה בשנת 2024, המאופיינים בעלויות נמוכות יותר בהשוואה לעלויות מכירה במכירת רישיונות תוכנה ביחד עם חומרה (מצלמה). ההפסד התפעולי בשנת 2024 הסתכם בסך של כ-8.2 מיליון דולר, קיטון בהשוואה להפסד
תפעולי בסך של כ-8.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד אשר נבע בעיקרו מהזינוק ברווח הגולמי.
תזרים המזומנים נטו ששימש לפעילות שוטפת במהלך שנת 2024 הסתכם בסך של כ-8.4 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים מזומנים ששימש לפעילות שוטפת בסך של כ-8.36 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההבדל בין תזרים המזומנים להפסד התפעולי נובע בעיקר משינוי הון חוזר. סך המזומנים ושווי מזומנים (לא כולל מזומן מוגבל) נכון ל-31 בדצמבר 2024 הסתכם בכ-5.38 מיליון דולר, בהשוואה למזומנים ושווי מזומנים בסך של כ-5.35 מיליון דולר נכון ל-31 בדצמבר 2023.
סיפיה היא חברת אוטו-טק המפתחת ומשווקת פתרונות מבוססות בינה מלאכותית לניטור נהג ופנים הרכב (DMS/OMS), שנועדו ליצור חוויות נסיעה בטוחות יותר. מוצרי הדגל של החברה, ה-Driver Sense וה-Cabin Sense, מיועדים ליצרניות רכב (OEM)
ועושות שימוש בראיה ממוחשבת ובינה מלאכותית לצורך ניטור הנהג ופנים הרכב. כמו כן, לחברה מוצר ייעודי Cipia-FS10 לניטור נהג בציי רכב (קרי: רכבים מסחריים קיימים שכבר נמצאים בכביש, ולעיתים שוק זה נקרא "Aftermarket").
- סיפיה וויז'ן מפטרת מחצית מהעובדים, יעזור לה לשרוד?
- סיפיה וויז'ן חתמה על הסכמי השקעה על סך 8.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יהודה הולצמן, מנכ"ל
החברה, מסר: "סיפיה מציגה שנה של צמיחה בשלל פרמטרים פיננסים חשובים - זינוק ברווח הגולמי, צמצום בהפסד התפעולי והמשך יישום של אסטרטגיית הצמיחה של החברה. במהלך השנה חתמנו על הסכם השקעה אסטרטגי בהיקף של כ-18 מיליון שקלים עם יצרנית מובילה בפרמיה של כ-30% מעל מחיר
השוק, צעד המבטא את האמון של התעשייה בטכנולוגיה החדשנית שלנו. במהלך 2024 רשמנו זכיות להטמעת הטכנולוגיה של החברה בדגם ספורט יוקרה, זכיות מצטברות עבור תשעה דגמי משאיות, הזמנה ל-40,000 רישיונות תוכנה עבור אחת מחברות השילוח המהיר המובילות בעולם לצד הישגים משמעותיים
נוספים. סיפיה ממשיכה למצב את עצמה כחברה מובילה בעולם ניטור הנהג ופנים הרכב, והתוצאות הכספיות שלנו מוכיחות זאת".
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמשבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון
הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר
הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69% , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.
וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.
כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.
מי הם הלקוחות של מניף?
מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.
- מניף: הרווח הנקי ברבעון 42 מיליון שקל - התשואה על ההון: 30%
- מניף: הרווח ברבעון קפץ ב-25% ל-41.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.
מאור דואק מנכל מניף קרדיט מניף שירותים פיננסייםמשבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל לעומת כ-421 מיליון שקל ברבעון המקביל והיקף החובות בפיגור זינק פי 3 ל-361 מיליון שקל; הדוח מרמז על מצוקה מתגברת בשוק מימון
הנדל״ן: קבלנים מתקשים לקבל אשראי בנקאי, פרויקטים נגררים, ועלויות הבנייה והירידה במכירות מכבידים על יכולת ההחזר
הדוח של הרבעון השלישי שפרסמה חברת האשראי החוץ בנקאי מניף מניף -3.69% , אחד הגופים המרכזיים במימון ליזמי נדל״ן, מציג תמונה שמרחיקה מעבר לביצועי החברה עצמה. מההתבוננות במספרים, בשינויים במבנה תיק האשראי, ובקפיצות בחובות הנדחים והפיגורים, ניתן לראות את מה שמתרחש כיום מאחורי הקלעים בענף הנדל״ן הישראלי: ירידה במכירות שהובילה למצוקה תזרימית מתמשכת, קבלנים שמתקשים לקבל אשראי בנקאי, התייקרות בעלויות הבנייה, ומשק שבו יותר ויותר פרויקטים זקוקים ל"חמצן כלכלי" כדי לשרוד את הסביבה הנוכחית.
וזו לא הגזמה. על פי הדוח, היקף החובות שמועד פירעונם נדחה בהסכמה בין הצדדים זינק ברבעון השלישי ל-907 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת כ-421 מיליון שקל בלבד בתקופה המקבילה. לצד זה, החובות שבהם ההסכם כבר הסתיים אך טרם חלפו תשעה חודשים ממועד הסיום, כלומר חובות שהיו אמורים להיסגר זה מכבר, הגיעו ל-361 מיליון שקל, כמעט פי שלושה משנה שעברה. ביחד מדובר בכמעט 1.27 מיליארד שקל של חובות שנדחו, גולגלו או פשוט לא שולמו בזמן.
כשמניחים את זה מול ההון העצמי של מניף, מתקבלת תמונה מדאיגה יותר: החובות הנדחים והלא משולמים עומדים כבר היום על יותר מפי שניים מההון העצמי של החברה. בסביבה של ירידה במכירות דירות, איחורים במסירות ועלייה בעלויות הבנייה ברקע המלחמה, גם שינמוך קטן בתרחיש ההחזר עלול לדרוש הפרשות משמעותיות בעתיד. מניף אמנם מציגה רווחיות, אבל כשמשווים את ההפרשות לסכום האדיר של החובות שנדחו או לא שולמו בזמן, ברור שהן נמוכות מאוד. הפער בין היקף הדחיות לבין ההפרשה בפועל מעורר סימני שאלה לגבי הסיכון שהחברה לוקחת על עצמה.
מי הם הלקוחות של מניף?
מדובר לרוב בקבלנים ויזמים שמראש מגיעים למגרש הזה במצב פחות חזק, מי שנזקקים להלוואות חוץ-בנקאיות, לעיתים בריבית גבוהה עם שעבודים שניים, רק כדי להשלים הון עצמי ולצאת לדרך. המודל הזה עובד היטב כשהשוק גודש במכירות ובקצב סגירת עסקאות מהיר שמזרים כספים לחברה. אבל כשהשוק מאבד גובה, עלויות הבנייה מזנקות, המלאים נערמים (נזכיר שהיקף הדירות הלא מכורות מתקרב לכ-85 אלף דירות) והמחירים מתחילים להתיישר כלפי מטה מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת, הלווים האלה הם הראשונים להיכנס ללחץ. כאן בדיוק הסיפור עשוי להפוך ממצוקת אשראי למחנק אשראי.
- מניף: הרווח הנקי ברבעון 42 מיליון שקל - התשואה על ההון: 30%
- מניף: הרווח ברבעון קפץ ב-25% ל-41.5 מ' שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח מציג כי החברה פועלת במבנה שבו היזם משלם ריבית לאורך חיי הפרויקט, בעוד פירעון הקרן נדחה למועד הסיום. זהו מודל שמסתמך על כך שהפרויקט יתקדם כמתוכנן ויניב תזרים רק בסוף התהליך, בעיקר ממכירת הדירות או מהשלמת הבנייה. לצד זאת, מניף עצמה מדגישה בדוח כי היא מודעת לקשיים המתגברים בענף וכי חלק מההתנהלות השוטפת שלה כולל התאמה של לוחות הזמנים ותשלומים שוטפים ללקוחות שנקלעו לעיכובים. החברה מבינה שהמציאות בענף מורכבת יותר, ולכן במקרים רבים היא בוחרת לדחות מועדי פירעון, לעדכן הסכמי מימון או לאפשר פריסה מחודשת של התחייבויות. במילים אחרות, החברה מודעת לקשיים ובוחרת לדחות אותם, בתקווה שמשהו ישתנה בחודשים הבאים. אלא שהשנה האחרונה הוכיחה שוב שאין אפשרות לסמוך על קצב המכירות. ברבעונים האחרונים כל השוק ראה ירידות משמעותיות במספר העסקאות, שמובילה לדחיות במסירות, גידול במלאים, והעברת הלוואות לסבבי הארכה חוזרים ונשנים.
